N

novis

Undrar vad ni tycker om detta? Hur märker ni att hästen lägger tungan över bettet?

Sv: Tung band

Du märker att de lägger tungan över om du får svårt att styra och om de blir markant starkare. Tycker du att din häst tidvis blir okänslig i munnen och eller för stark kan du be en person att hjälpa dig att titta efter om tungan ligger där den skall, medans du rider. Hästarna är oftast snabba med att dra över tungan så det kan var svårt att se var de har den från ryggen.

Jag tycker att det kan vara ett bra hjälpmedel med tungband bland annat när hästen ”drar upp tungan” och får svårt att andas.

Men vad det gäller tungband i träning när hästen lägger över tungan tycker jag att man lika hjärna kan använda sig av en nosgrimma som ligger under bettet (ex. pullargrimma) och hindrar att hästen gapar. Detta efter som de ofta kombinerar att lägga tungan över med att gapa.

Däremot så föredrar jag tungband i lopp framför skarpare bett och nosgrimmor som kan hindra luftvägarna.

Tekniken att rida med tungband skiljer sig inte för ryttaren än att rida utan. Skillnaden är att hästen inte kommer att tugga på bettet på samma sätt som utan, och tungband används därför inte inom traditionell ridning. Det används dock väldigt mycket inom travet och en hel del inom galoppen.

jag hade det på min häst för att hon jämt bet sig i tungan...
funkade perfa... drog av direkt efter å träckte så... :)

jag hade det på min häst för att hon jämt bet sig i tungan...
funkade perfa... drog av direkt efter å träckte så... :)

De som använder tungband i träning på banan brukar efter canter/galopp jobb, luta sig framåt och plocka av tungbandet, när hästen skrittas av behövs det ju inte. Oftast används ju numera tungband med kardborre-knäppning så det är superlätta att arbeta med…

ah jag hade sånt som man knäpper... eller... med spänne så att säga... :) lite svårare å ta av från hästryggen ;)

Sv: Tungband

Hej, Jag har jätte problem med min dressyr häst som drar upp tungan för att skydda sina tänder som han HAR haft problem med innan han kom till mig. Nu gör han det forftarande, som en fix ide, måste på något sätt få bukt på detta, och har nu läst lite av era inlägg om tungband, villket kanske är något jag kan prova.Hur gör man, finns dom färdiga att köpa,? läste att någon hade ett med karborreband, hur fungerar det?:confused:

Nödvändigt på vissa hästar med missljud i andningen pga att tungan dras bak alternativt ligger över bettet. Tungband är en vanesak för de flesta hästar och det tar ett tag innan de vänjer sig.

Det finns färdiga kardborretungban att köpa i tex travbutiker. Men det fungerar även med avklippt oelastisk gasbinda (vilket inte är gdk i löp) eller ett gammalt bandage. Tungbandet läggs ett varv runt tungan med korsningspunkten ovanpå tungan och knyts runt underkäken. Det måste sitta åt men absolut inte så hårt att tungan blir blå eller skadad! Be gärna någon som kan visa dig!!!

Tack, Annika, för den infon, har tyvärr ingen som kan visa mig hur jag ska göra, men jag gör ett försök i morgon.:)

Liknande trådar

Trav Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i...
2
Svar
34
· Visningar
3 492
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 892
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 618
Senast: Badger
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?