Tungan över bettet?

Sv: Tungan över bettet?

Åh Jari... :p

Precis när jag börjat fundera på om min halar UT tungan för balansens skull. :o Inte för att jag någonsin hört talas om sånt men efter att ha jobbat pållen i ridhus i bra balans och jämnt mjukt stöd på bettet för att när vi svänger se att tungan fladdrar utanför.

Bara en tanke jag fick eftersom det absolut inte kändes att han gick och höll på.

nästan knapplån.. men vill att solros får se mitt svar för att ev besvara frågan om balansen

Med bestämdhet vet jag att man samtidigt "bör" dra fram tungan lite när man spänner fast den. Då minskar risken för att få sånna där nuförtiden "populära" fel på struplock m,m

Men sen har jag ett svagt minne av att ha hört ngt om att balansen kan påverkas negativt om inte tunga ligger "på plats"... Kan ha varit ngn Engelsman inom galoppen..
Frågar er som kankse har koll på det.

Jag vet inte, har nog inte hört att balansen kan påverkas men vet inte motsatsen heller.

Jag brukar sätta tungbandet så att hästen kan göra lite som den vill, men inte lägga över eller dra bak. Försöker sträva efter att ha den i normalläge men hästen får komma med önskemål och synpunkter. T ex en som vill ha den utanför får ha det.

Hade jag en häst som drog bak tungan så att den inte fick luft, skulle den helt klart få ha tungband i lopp.
Annars anser jag att vill en häst sticka, så gör den, oavsett vad jag hänger på den för grejor. Alla våra hästar är fullt reglerbara.

Hur definerar du fullt reglerbar?

Jag vet inte, har nog inte hört att balansen kan påverkas men vet inte motsatsen heller.

Jag brukar sätta tungbandet så att hästen kan göra lite som den vill, men inte lägga över eller dra bak. Försöker sträva efter att ha den i normalläge men hästen får komma med önskemål och synpunkter. T ex en som vill ha den utanför får ha det.

Åh, ställ inte till det för mig nu, min vill ha den ute I BLAND. :eek:

Till exempel i förrgår när han skulle in från hagen men oftast är den i munnen. Men jag inbillar mig att jag skönjer ett mönster. Sen måste jag binda den så att han inte har minsta möjlighet att bita sig i tungspetsen. Jag inbillar mig att det gör lika ont på honom som när jag biter mig. :crazy:

Kolla samband om den "använder" tungan mer om den är lite "osäker" el stel.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 332
Senast: lirco11
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Sootie
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 071
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 617
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18