Tumör och avlivning

Lindon

Trådstartare
Har tidigare skapat en tråd och frågat om min 12-åriga valack som hade svullet skap och lågt proteinvärde. Var med honom till en klinik där man konstaterade att han har en knuta i buken. Nästan säkert en tumör.:eek: Han har dessutom små kuntor på rumpan/låret som han har haft flera år, men som vet. nu misstänker är tumörer? Får provsvaren denna vecka. Hästen min är nu alltså svälld under magen, i skapet, har öm rygg pga detta. Han reagerar ibland då man borstar på ryggen (och kryper undan). Eftersom han har så sjuk rygg skrittas han barbacka ca. 5ggr/v.

Jag står i ett dilemma. Situationen är så att jag bor i en liten by där det förr fanns ett stall med 3 hästar - där jag hade min. Så dog en, och min häst och den sista blev kvar. Sen hade den andra hästens ägare inte tid med sin så hon gav bort den. kvar blev min. det var en omöjlig situation så jag satte ut min häst på foder i somras. de kommer jättebra överens så jag hade väl hoppats att hon skulle förlänga fodertiden eller att jag skulle få honom såld. Eftersom jag inte har stallsplats samt att vi inte kommer speciellt bra överens. Han är för svår att rida för mig, fast jag nog kämpade ett år men sista tiden gav jag upp allt. Han sparkade mig, skenade....

Nu så vill hon såklart lämna tillbaka honom eftersom han inte går att rida. det är ju en kostnadsfråga för henne också. vet. har ju även sagt att han kommer INTE att bli frisk, eftersom det inte finns något att göra åt tumören. Vet. tycker att han ska få leva sålänge han inte lider. MEN! vad ska jag göra?? jag vet inte om jag tycker att det är ett liv för en häst som ÄLSKAR att hoppa och ridas att bara skrittas lite...sen om jag "måste" ta tillbaka honom och placera honom i ett nytt stall och börja kämpa igen! *gråt* tror varken hästen eller jag skulle må bra av det! :( Men då känns det själviskt och hemskt att ta bort en häst som trots allt mår "bra", som äter med frisk aptit, har glansig päls, med "bara" sjuk rygg och svullet skap. Å andra sidan vet jag att han aldrig kommer att bli frisk och att situationen kommer troligen att bli värre. :eek:

VAD SKA JAG GÖRA???

Sv: Tumör och avlivning

ja, det handlar ju både om hästens livskvalitet och din situation, det finns ju många hästar som skulle kunna gå och skrota i en hage istället för att avlivas, grejen är den att om hästen bara går och skrotar i hagen, du måste slite hund för att betala och mocka och skaffa foder så kanske det är värt det för hästens skull, men inte för din egen skull..

och i ditt liv är du viktigast..

känner du att det känns fel mot hästen och känner att det är jobbigt i din situation så är det bättre för dig och hästen (som slipper känna din stress) om du skulle ta bort honom, även om det är ett tungt beslut.. ta bort honom nu innan det blir värre.. minns honom för den han var..

prata med din vet om det, han bör skriva på papper att skciak till försäkringsbolaget för utdömning..

*styrkekramar*

Svårt dilemma men kolla om nån vill ha en häst, alltså skänk bort honom till någon som måste ha en sällskapshäst och kan tänka sig att ha en kankse stor häst jag vet ju inte vad du har för ras? Men det finns många som har egen gård som kan tänka sig att ha stor häst som sällskap till sin stora häst det enda är att det kanske handlar om 3-4000kr mer om året max i höpris men den passar ju oxå bättre än en tex "billig" shettis på sommaren

Hoppas allt löser sig för dig och att du hittar en lösning som känns bäst för dig!

Jag tycker också att du ska överväga att ta bort honom. Särskilt i och med att prognosen är dålig.
Även om han inte lider av att gå i hagen så måste han ju lida av att ridas om han har ont i buken och ryggen?

Jag tycker i alla fall inte att du ska ha dåligt samvete om du väljer att ta bort honom!

Stor kram från en som vet hur det är!

Jättesvårt.. Men som det är sagt tidigare, så skulle jag nog överväga att ta bort honom. Han har ju trots allt så ont att den drar sig undan en borste, och vem vet, han kanske går med konstant värk. Och det är inte lätt att ens ge bort en häst som har en begränsad tid kvar, och hur vet man att en ny ägare tar sitt ansvar och tar bort hästen när "det är dax"? Det finns så många sällskapshästar, och din häst har ont. Ha som sagt inte dåligt samvete om du väljer att ta bort den. Trist att det skulle vara så allvarligt, förstår det är jättejobigt för dig! Kramar!!

Jag tycker att du ska ta bort honom...för hans skull och för din egen. Han har ju redan nu tydligen väldigt ont i ryggen av detta och det lär väl inte bli bättre eller?

Du ska absolut inte ha dåligt samvete för ditt beslut, det blir för hans eget bästa. Om du ger bort honom så är det kanske osäkert hur länge den personen har tid och råd med en sjuk häst...

Jag vet hur det är...lycka till:crazy:

Ta bort honom...

Jag tycker inte att det är ansvarsfullt att skänka bort en sjuk häst för man vet inte om den personen man skänker bort till kommer att behålla hästen eller om den är kompetent nog att bedöma när det är dags.

Jag har valt att ta bort flera hästar som haft fel som de "kunnat gå med" och bara lidit till viss del enl. vet.

Jag skulle aldrig sälja eller ens ge bort honom just för att man inte vet när den nya ägaren tycker att hans lidade är tillräckligt.

Jag tror att han får dö när vi får svaret från veterinären. :crazy: Hur svårt det än är, så gör jag det endast för hans bästa. jag vill inte ha en lessen och uttråkad häst, vet att han bara hittar på en massa hyss då, som att rymma ur hagen, bita sönder saker...Vill ändå minnas honom för den hoppglada och ursöta hästen som han ändå är.

tack för era svar! behövde sådana...för att veta att jag tänker rätt. Finns så många som tycker att jag ska "vänta och se"- på vaddå egentligen?, låta honom skrota i hagen....men det är inget liv för en häst.

Det känns aldrig kul att gå igenom en sån grej men tyvärr något som tllhör att vara hästägare.

Jag hade en kompis som inte klarade att ta beslutet, eller ja, han hade tänkt att funkar inte DEN HÄR behandlingen tar jag bort honom. Detta efter några års behandlingar.

Hästen föll ihop i boxen och kunde inte resa sig. Han avlivades och avblodades i boxen. :(

Jag har tagit bort en av mina absoluta favorit-hästar även om han mycket väl hade kunnat bli haghäst. Den ponnyn LED när han inte fick arbeta och jag höll på med de andra hästarna i stallet.

Det är i dagarna 20 år sen och jag vet att det var rätt beslut men det var bland det värsta jag gjort i hela mitt liv.

har du fått något besked från veterinären än?

:( Du måste lita på vad du själv känner, du kommer att kunna få massa olika svar men det är bara du som kan avgöra vad som är bäst för din häst.
Jag vet hur det känns har själv fått ta farväl av 2 älsklingar o det är inte lätt!
Men om man vet att det bara går på ett håll så är det som en vetrinär sa till mig-Det är djurens privilegium att slippa plågas.
Det är ett tungt o svårt beslut att ta,men oxå en skyldighet man har som djurägare.
Hur svårt o tungt det än är så lovar jag det är en befrielse efteråt
för det är en ständig sorg att ha ett djur som man vet aldrig kommer att bli bra.....
Kram på dej!

SKRIV TILL RÄTT PERSON!

du måste klicka på citatsvar eller snabbsvar i EXAKT det inlägg du vill svara på..

Hoppas jag svarar till rätt person den här gången. Har problem med den här sidan, vet inte riktigt hur man svarar å så!:crazy:

Jag har fått svar. Det visar sig att hans knutor på utsidan av låren (nämnde jag dom?) inte har ngt att göra med knutan innuti buken. Han har dessutom en liten inflammation i tarmen, men som inte verkar ha något att göra med tumören i buken.

Jag hade bestämt mig för avlivning efter ett besök hos min häst då man bokstavligt fick DRA iväg hästen. :crazy: Annars brukar han vara den som drar iväg med mig..han är ju vanligtvis superpigg. Men sen var hans förra ägare ut och då hade han en bättre dag. Hon har nu frågat mig om hon inte får ta hem honom till henne och ha honom tills han blir sämre och måste avlivas.
Jag lovade att rådfråga med veterinären på kliniken. Hon sa nu att isåfall ska han behandlas med kortison tabl. i olika kurer. Detta skulle dämpa symptomen och svullnaden vilket skulle leda till förhoppningsvis att han skulle må bättre. MEN! Hon sa att det finns inga förhoppningar att det funkar och hur länge det hjälper. Tumören (om den är elakartad-vilket man inte kan ta reda på då man inte kan ta prov från den) kommer ända att fortsätta växa.

Vad ska jag göra? Är det bäst för hästen att slippa alla ev behandlingar för att den gamla hästägaren ska slippa ta avsked av honom? Han KAN ju bli bättre - men för hur länge? Hur vet jag att hon kan ta avsked av honom när han verkligen blir sämre?? Tänk om hon blundar för ev tecken och skjuter upp allt??

Hej!

Skulle inte vilja vara i din sits...:crazy:
Men varför inte lämna ut honom på foder till henne endast? Då är det ändå du som har kontrollen när det är dags för honom att somna in.... Den här tumören kanske är godartad ofarlig tumör med det vet ni ju inte... funderar ...varför kan de inte ta prov på den? Har du försäkring osv.. för operation att ta bort den helt enkelt.. det kan ju vara så att den trycker på nerver osv..som gör att hästen mår dåligt av det och känner smärta det behöver inte vara cancer..

Vet själv när jag hade en cysta vid svansroten , ofarlig sådan men jäklar vad ont det gjorde med nerver i kläm osv.. kunde inte sitta...:crazy:

Tycker du ska ge det en chans och ta reda på mer...Lycka till KRAM

Eftersom knutan sitter inne i buken på ett så konstigt och onårbart ställer att man inte kan ta prov på den. Det är dock inte sagt att det är en tumör men som vet. skrev i sin utläggning: "oavsett av vilken typ knutan är orsakar den tryck på inguinalområdet i bukhålan och leder till svullnad i pungområdet, förhuden och mellan bakbenen".

Jag diskuterade operation med veterinären men hon sa att om det visar sig vara en tumör som är elakartad så har den troligtvis spritt sig. Jag vet inte hur ni gör i sverige (bor i finland) men operationen av den här typen är inte något som görs rutinmässigt här.

Jag har hästen försäkrad, både veterinärkostander och dödsfallsförsäkring.

Jag har nu efter lite övervägning ändå bestämt mej för att avliva hästen. :( Tycker att det är bäst så.

Helt rätt tycker jag, hedervärt att tänka på hästen. En död häst lider inte, han går med sina polare i Trapalanda och har det bra.
Styrkekram.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 681
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London