Sv: Tuggben

kokar du märgbenen eller ger du dem opreparerade??

Nope, aldrig någonsin kokade (eller rökta, eller behandlade på något sätt). Jag ger alltid antingen helt färska (direkt från köttdisken), eller märgben som varit frysta...fast jag tinar alltid innan jag ger.

Ibland skrapar jag ur lite av märgen, ibland inte. Just märgen är väldigt fet, så det beror på dagsformen om jag låter den vara kvar eller inte :p

ps: en del hundar som inte är vana vid märben, kan bli lösa i magen av just märgen...skrapa ur märgen och vänj in gradvis i så fall.

mina är vana - jag ger bara märgben. men jag kokar mina innan. upplver som att de blir bättre i magen av de.

men hur påverkas själva benet av kokning?? blir de sprödare??

mina är vana - jag ger bara märgben. men jag kokar mina innan. upplver som att de blir bättre i magen av de.

men hur påverkas själva benet av kokning?? blir de sprödare??

Alla ben förlorar sin "spänst" när dom kokas. Dom splittras lättare och det bli hårdare/vassare bitar om dom delas..
Har man mindre hundar är den nog ingen fara, men har man hundar som kan tugga hårt så skulle jag vara lite försiktig.
Samma sak händer med dom rökta benen som säljs i djuraffärer...och det är av den anledningen jag aldrig ger rökta märgben (förutom att rökt inte är vettigt för hundar).

Jämför med kycklingben (en vinge eller revben t ex). Dom är mjuka och elastiska när dom är färska. Man kan böja och bända en hel del innan dom går av och när dom går av så känns ingen del speciellt vass.
Efter kokning, så är dessa ben inte längre speciellt böjliga eller spänstiga. Dom bryts lätt av och kanterna är vassa.

Det bli alltså en helt annan konstistens på ben som är kokta.
Nu är ju märgben mycket tjockare och hårdare än t ex kycklingben, men det sker ändå samma sak vid kokning...strukturen ändras.

Liknande trådar

R
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket... 2
Svar
37
· Visningar
1 803
Senast: Nota
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 675
Senast: Roheryn
·
R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick... 2
Svar
22
· Visningar
2 017
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 995
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka