Tuggat i sig 1 Ipren...HJÄLP!

Alfakrulls

Trådstartare
Min lilla Samojed tik på 10 månader har lyckats få tag i ett Ipren paket, men som tur är bara lyckats gnaga sönder en Ipren tablett på 400 mg.....!!

HUR farligt är detta?
Hoppas någon vill svara, snabbt!!

Hon är precis som vanligt och mår precis som vanligt!
 
Sv: Tuggat i sig 1 Ipren...HJÄLP!

Ipren är livsfarligt för hundar och katter! :eek:
Jag skulle ringa akutveterinär och be om råd omedelbart!
 
Sv: Tuggat i sig 1 Ipren...HJÄLP!

vad jag vet är paracetamol farligt för hundar men jag vet inget om ibuprofen. ring nått stort djursjukhus och fråga (bagarmossen svarar alltid!)
 
Sv: Tuggat i sig 1 Ipren...HJÄLP!

är du orolig så ring agria vetrinärn. Det kostar 25spänn samtalet men det kan vara värt det.
 
Sv: Tuggat i sig 1 Ipren...HJÄLP!

Läste på ett annat forum om en liten hund på 6 kg som
knaprat i sig mellan 8-10 Ipren (400 mg).
Den hunden kräktes massor och sen blev det såklart
ett besök hos veterinären där hunden fick dropp,
kollade blodvärderna - som otroligt nog var bra, dock
hade hunden för högt antal vita blodkroppar så han
fick antibiotika och en medicin som skyddar magsäcken
+ ett snällt foder för magen. Levern hade också
tagit stryk då värdena där var onormalt höga.
Menmen, en vecka senare var hunden i princip återställd
med undantag för en lite irriterad mage...
 
Sv: Tuggat i sig 1 Ipren...HJÄLP!

Om jag inte blandar ihop det med alvedon så kan det ge leverskador, ring till Blå Stjärnan eller annan veterinär för säkerhets skull. Vill inte skrämma livet ur dig, men vänta inte på ev. symptom utan ring och prata med veterinär snarast!
 
Sv: Tuggat i sig 1 Ipren...HJÄLP!

Efter en mer grundlig koll har ja kommit fram till att hon knappt fått i sig en halv Ipren....!!

Pratat med en veterinär oxå, som tyckte vi skulle avvakta pga att det inte var så mkt och sen för att hon inte visar några symptomer, har ingen feber, är inge hängig eller trött...lika glad och pigg som vanligt!!

ursh vad man blir orolig för sin lilla bebis! :(
 
Senast ändrad:
Sv: Tuggat i sig 1 Ipren...HJÄLP!

Det farliga med sånna här tabletter är just att om hunden fått leverskador så dröjer det innan man märker att de är dåliga. :( Förhoppningsvis så är hon helt ok och det är bra att du ringde veterinären. :bow: Händer något och du är osäker är det bättre att ringa en gång för mkt än för lite, vänta inte på svar här på buke. :crazy:

Du vet väl om att FASS finns på nätet? Kolla på www.fass.se så hittar du även "djur-FASS". :idea:
 
Sv: Tuggat i sig 1 Ipren...HJÄLP!

Kan inte heller tänka mig att det är speciellt farligt. Det farligaste är paracetamol (Alvedon) och då ffa för katter.
 
Sv: Tuggat i sig 1 Ipren...HJÄLP!

Helt ofarligt som engångsdos.
PL

Va lättad jag blev när ja läste detta du skrev.....är så jäkla orolig över henne, men hon fattar ju nada varför ja hela tiden kollar till henne och så.....!

Enligt pappa har hon fått i sig kanske en kvarts del av tabletten....de var nog mest jag som blev väldigt stressad som tyckte det såg ut att vara mer än det igentligen var.....! Eftersom det låg söndertuggat på mattan....men pappa la tillbaka tabletterna i dess "förpackning och även jag kunde se att alla tabletterna var där, dock en som då var tuggad på och där saknas kanske 1/4 av tabletten.......

Ursh, ja, nu släppte oron lite granna i kroppen i alla fall!!
 
Sv: Tuggat i sig 1 Ipren...HJÄLP!

Ja, Ipren/Ibumetin är mindre farlig än alvedon/reliv etc...

Giftinformationscentralen är bra i såna här fall. Vet man inte numret är det bara att googla.
Eller som flera sa, nåt stort djursjukhus som alltid har jour. Eller annan jourhavande veterinär.

Man kan givetvis göra både ock, fråga på forumet och ringa...

Eftersom OM en förgiftning skett är det bråttom. då duger det inte att vänta tills den skadliga verkan har skett.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 173
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 650
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 082
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp