Tugga värktablett?

sandig

Trådstartare
Om man har problem med att svälja värktabletter, gör det något om man tuggar dem eller delar dem innan?

Har hört att man inte ska det utan de ska smälta sakta i magen?

Funderar mest på alvedon, ipren m.m
 
För det första, fy vad äckligt :yuck:
Det lär smaka skit!

För det andra så finns det flytande alternativ om du har svårt för att svälja.
Treo löser man ju upp i vatten och sen finns det tuggAlvedon för barn. Kanske finns något sånt för vuxna med.
 
Gamlq människor tuggar ofta sönder sina Alvedon :p och vi delar dom ofta på hälften till dom. :)

Men det finns ju brusalvedon också, lär nog va godare än att tugga tabletterna. ;)

Även krossa tabletter och ge med yoghurt/kräm är vanligt, så det borde inte va någon fara.
 
Ipren eller ibumetin har ju en skåra i för att de ska vara lätta att dela. När jag började lära mig svälja tabletter fick jag dela dem i många små delar.

Annars finns ju som sagt andra alternativ. Jag tog såna som smälter i munnen tidigare, smakade björnbär... typ. :P
 
Finns goda alvedon som smälter i munnen. Mums! Annars så brukade min mamma krossa mina tabletter i mortel och hälla på en sked med fil när jag var liten.
 
Det finns en del tabletter som inte ska delas eller krossas, eftersom de behöver ta sig hela genom magsäcken och börja lösas upp först i tarmen. Det brukar stå i bipacksedeln om det är en sådan tablett.

Alvedon/Panodil (och vad de nu kan heta mer..) går utmärkt att dela, om det gör det lättare att ta dem. Alla andra tabletter med brytskåra också.

Det finns också flytande Alvedon, Panodil och Ipren, om det gör det lättare. (kom bara ihåg att INTE ställa flaskorna i kylskåpet, om det står "förvaras i rumstemperatur" på dem...)

MEN, det kan också finnas en vinst i att lära sig att svälja tabletter. När jag var yngre hade svår för det, ända tills någon slug typ upplyste mig om att man inte ska "skölja ner tabletterna med vatten", utan det är bättre om man kan lura sig själv och liksom svälja tabletterna ihop med vattnet.
(om man tar en tablett och håller mellan tänderna t.ex. Drick några klunkar vatten och släpp sedan taget om tabletten så att den omsluts av vattnet. Då följer den med vattnet utan att man märker det.)
Numera kan jag själv svälja 10 tabletter i samma klunk med vätska....
 
MEN, det kan också finnas en vinst i att lära sig att svälja tabletter. När jag var yngre hade svår för det, ända tills någon slug typ upplyste mig om att man inte ska "skölja ner tabletterna med vatten", utan det är bättre om man kan lura sig själv och liksom svälja tabletterna ihop med vattnet.
(om man tar en tablett och håller mellan tänderna t.ex. Drick några klunkar vatten och släpp sedan taget om tabletten så att den omsluts av vattnet. Då följer den med vattnet utan att man märker det.)
Numera kan jag själv svälja 10 tabletter i samma klunk med vätska....
Man kan svälja tabeller med tex något "geggigare" som banan också. Det går utmärkt. Man tuggar banan och tar tabletten när man ska svälja.

Själv har jag inga bekymemr eftersom jag aldrig lärde mig tugga maten när jag var liten. Jag sväljer väldigt stora bitar, fort.
 
Tugga eller krossa inte vanliga tabletter eller kapslar om du ska inta dem via munnen. Först måste du i så fall ha kontrollerat att det är OK.

Det finns både suppar och brustabletter om du tycker det är svårt att svälja helt.
 
Jag röstar också för suppar, lösningar eller brustabletter. Många tabletter får man krossa eller dela, men inte alla. Det betyder inte att de tappar sin effekt, utan tvärtom kan man få i sig för mycket på en gång (med t.ex. depottabletter). Där är det meningen att de ska lösa upp sig lite i gången för en långvarig effekt. Om man då krossar får man i sig allt på en gång.

Men om det krisar går det bra att krossa vanlig panodil. Det är bara inte speciellt gott...
 
Medcoat☺
Använder vi till barnen. Jättebra, enkelt och det fungerar.
Lägger sig som en hinna över tabletten och den slinker ned jättelätt.
 
Jag har krossat en ipren åt en kompis som inte kan svälja tabletter, de var några månader sen och hon verkade vid liv senast idag så tror inte det är farligt någon gång iallafall, anledningen var att hon hade huvudvärk och jag bara hade tabletter och hon inte hade med sig munsönderfallande
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 477
Senast: et_flickan
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
678
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 979
Senast: malumbub
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
621
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp