"Tuffa hästar"

Re: \"Tuffa hästar\"

Handlar det inte mest om hur man är själv? Är man tuff själv, klarar man av en tuff häst. Likväl som att en häst som anses tuff av en person inte alls uppfattas så av en annan.

Nja, det tror inte jag.
Det värsta är nog kombinationen osäker häst + osäker människa. Jag har en häst som är osjälvständig, ranglåg och lite osäker. Han har ingen annan vilja än att bli accepterad. Han behöver en ledare hela tiden, både i hästflocken och bland människor.

Jag är själv en ganska ängslig och rädd person, i alla fall när det gäller hästar och ridning. Ibland kan jag och min osjälvständiga häst stirra upp varandra. Vi letar båda efter trygghet hos varandra, och när vi inte hittar nån tycker vi att situationen blir lite obehaglig. När jag sitter upp på honom tycker jag att det känns som att sätta sig på ett skyggt rådjur, men när jag sitter upp på min tuffa häst känns det som att sitta på en stor och stark björn.

Hej!

Tror detta med "tuff" häst betyder väldigt olika för olika människor. :)

En häst som anses "tuff" att hantera för någon kan vara hur enkel som helst att hantera för en annan människa. Det tror jag handlar om en kombination av tydligt ledarskap och "äktenskapstycke" mellan människa och häst. Någon som har många års erfarenhet av bra hästhantering gör att nästan alla hästar är enkla att hantera för den personen.

Under mina 20 år tillsammans med hästar har jag endast träffat en enda häst jag upplevt obehaglig och svårhanterad. Den anföll människor i hagen, sparkades, bets, lyfte upp människor i luften mm. Senare visade det sig att den hästen haft en oerhört hemsk uppväxt men slag och minimalt med utevistelse. :cry:

En häst kan ju också vara "tuff" att rida. För mig betyder det till exempelvis en häst som kan stegra, sparka bakut, vilja kasta av eller skenar ofta. För mig är även en rädd och osäker häst en "tuff" häst, eftersom det kräver mer av mig som ryttare.

Men sedan kan man också vända på det och säga såhär. Min häst Bauke är tuff i terrängen. Då skulle jag mena att han är otroligt enkel och orädd att rida i terräng för att han vågar gå fram överallt.. :D :D

En "tuff häst" är för mig en sådan som behöver en rutinerad ryttare/hanterare, annars "tar den över" och gör som den vill, och kan tom få ett beteende som gör hästen farlig att hantera.
Dock brukar även "tuffa hästar" kunna hanteras av mer okunnigt folk ibland bara de i grunden är väluppfostrade. Men de är ju inga lämpliga läromästare då de snart hos en mindre rutinerad ryttare snart skulle ta över.

Sedan finns ju de hästar som är motsatsen till "tuffa". Min ena häst är en sådan.
Märker han att en ryttare/hanterare är osäker eller fysiskt skadad, så blir han en gentleman som är 100% uppmärksam hela tiden.
Han utnyttjar inte en oerfaren ryttare tex med att vägra gå längre än av stallplanen och sådant. Om en "mes" hanterar honom så tar han aldrig "över". Han är lika snäll oavsett vem som hanterar honom.
Mattes gulleponke! :love:

Men det negativa med sådana som min "snälla" häst är ju att de sällan har "klös" nog att bli bra tävlingshästar.
Min andra häst är en sådan som "måste ridas av rutinerad ryttare", en totalt olämplig häst att kalla läromästare.
Men han är å andra sidan en total drömhäst om man vill tävla! :love:
Har humör, men är samtidigt go´ att hantera och snäll att rida för de som vet vad de håller på med.

Vissa hingstar ger mer humör, det är ju bara att konstatera!
Precis som vissa generellt ger hästar som ofta i annonser säljs med orden "underbart psyke".
Men hos "rätt" ägare blir ju ingen häst "fel"... ;)

Jag har en sk. tuff häst som har Ceylon som morfar. Han tror att han är störst,bäst och vackrast och har ett självförtroende som inte är av denna värld! Han är jättesnäll och kelig. Men han har ett psyke av sten, på både gott och ont. Han är tex. inte rädd för nått, vilket är bra när man tex. tävlar. Men i ridningen så är det ju inte lika kul att ha en sån här häst. Han vet och kan allt bäst. Han har skitlätt för sig och när han gör grejorna som tex. galoppombyten och piaff så gör han det med superkvalitet. Men tex. piaff hatar han så på de dåliga dagarna så blir det ett himla hoppande och studdsande innan han ger med sig, men om han är på gott humör så göra han det direkt. Han har alltså åsikter om typ allt när vi rider och tränar. Vissa dagar mer och vissa dagar mindre beroende på humöret.
Enligt min mening är detta just en tuff häst.

Liknande trådar

Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: skiesabove
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 880
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 488
Senast: Naria2020
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar