Tryggast i sadeln eller på marken?

Sv: Tryggast i sadeln eller på marken?

Det beror lite på hästen faktiskt.
Oftast är jag tryggare uppepå, förutsatt att hästen inte är den som flippar och 'inte ser vart den sätter fötterna' alt far iväg i en serie krumsprång eller så. Häst med såna tendeser som reagerar starkt på något vid ridning hoppar jag hellre av och leder. I de flesta andra fall sitter jag hellre kvar.

Förr var jag vädigt orädd och trygg på marken oavsett häst och även bland lösa hästar, men efter en spark har jag tänkt om lite på den punkten ;)
Har egentligen väldigt bra koll på hästars kroppsspråk och reaktioner och sånt, är trygg i mej själv och jag vet att jag kan styra med kroppsspråket och är 'säker på mej själv och det jag gör'-vilket ju hästarna märker. Men efter sparken så inser man vad lätt det är att en liten oriktad spark kan göra sjukt stor skada så jag har blivt lite harig i det där och tappat förtroendet för mej själv-vilket ju hästarna märker... , till min egna stora besvikelse.
Oftast tuffar jag på mej, men jag saknar mitt gamla självsäkra jag som var så naturligt. :cry:

Jag är privathästryttare som är uppväxt i stallet, skogsluffade mest förr, men tävlingsrider sen kanske tio år tillbaka.

Jag anser att jag bättre kan hantera hästen från marken.

Men det beror nog mycket på hur mycket man har "tränat" en häst från marken och om man har haft att göra med hästar som är svåra att hantera från marken eller ej. Samma sak från sadeln. Det vill säga, vad man har för erfarenheter och hur man är som person. Men självklart även beroende på hur hästen är och i vilken situation man kan hantera den bäst.

Men det är nog väldigt personligt.

Tråden handlar ju om var vi känner oss tryggast, men jag skulle vilja tillägga något.

Jag har fått lära mig att om man inte kan hantera hästen på ett lugnt och bra sätt från marken kan man inte heller förvänta sig att hästen gör sitt bästa när man sitter på den.

Hanteringen följer med upp i sadeln. Är inte hästen trygg med dig på marken är den inte heller det när du rider.

Och detta har jag fått bevisat för mig otaliga gånger under mitt hästliv, inte bara för egen del utan har sett det hos så många andra också.

Så känner man sig otrygg på marken föreslår jag att man tränar hantering och arbete vid hand. Det bygger upp ett oslagbart förtroende mellan häst och människa när det fungerar som det ska.

*lånar*

Nu för tiden är jag definitivt tryggast på marken. För 10-15 år sen skulle jag nog tvärsäkert sagt att det var tvärt om... dvs att jag var tryggast på ryggen.

Som ung hade jag inga hämningar.. Red med glädje de mest tokiga hästar, kända som okända. Har åkt i backen, ridit omkull, fått hästar över mig, slagit runt med galenpannor som reser sig...Jepp jag har provat det mesta i den vägen och kommit undan med livet i behåll.

Men åren... och kroppens förfall tar så småningom ut sin rätt. Jag är stelare i kroppen. Inte så mjuk och följsam längre. Balansen är inte vad den varit. Ett fall från hästryggen får idag förödande konsekvenser. (väldigt trasig i min kropp) Allt sådant hämmar... Det får inte längre bli tokigt...

Idag sitter jag inte upp på en okänd häst. Provrider aldrig vid inköp utan föredrar att se hästen riden av någon annan. Jag bildar mig en lika bra uppfattning om hästen när jag ser den riden som om jag red själv.

Väl hemma hanteras hästarna från marken först innan uppsutten träning. Jag vill ha fullständig kontroll på hästen från marken, i alla situationer och i alla gångarter innan jag sitter upp. Hästen skall vara trygg med mig, mina signaler från både min kropp och min röst. När jag väl kommer till uppsuttet arbete med hästen så känner jag hästen så pass väl att jag kan förutse vad som skall hända och inträffa. Visst händer det fortfarande att situationer uppstår där hästen är på väg ur handen på mig... Men ett väldigt gott grundarbete från marken ger mig, 99 gånger av 100 mig möjlighet förutse att situationen är på väg att inträffa och mig en möjlighet att lösa det innan det inträffar...

Senast ändrad:

Tråden handlar ju om var vi känner oss tryggast, men jag skulle vilja tillägga något.

Jag har fått lära mig att om man inte kan hantera hästen på ett lugnt och bra sätt från marken kan man inte heller förvänta sig att hästen gör sitt bästa när man sitter på den.

Hanteringen följer med upp i sadeln. Är inte hästen trygg med dig på marken är den inte heller det när du rider.

Och detta har jag fått bevisat för mig otaliga gånger under mitt hästliv, inte bara för egen del utan har sett det hos så många andra också.

Så känner man sig otrygg på marken föreslår jag att man tränar hantering och arbete vid hand. Det bygger upp ett oslagbart förtroende mellan häst och människa när det fungerar som det ska.

Så sant. Kan ju även då förtydliga mitt svar med att jag är trygg både på marken och sadeln - jag väljer att hantera situationer uppifrån snarare än att hoppa av vid varje "problem" som tillkommer och det var därför jag svarade i sadeln. Det ska till mycket för att jag ska sitta av under en ridtur/ridpass.

KL

Överlag känner jag mig trygg i de flesta situationer och jag läser hästar relativt bra men jag känner mig tryggast på ryggen. Av någon anledning tänker jag på de största riskerna när jag är på backen (typ sparkad i ansiktet och så). En olycka händer så lätt även om du känner din häst. När jag sitter på tänker jag inte alls på det viset. Jag har ridit och jobbat med en hel del problemhästar och känner mig ytterst sällan osäker och har bara någon enstaka gång suttit av min egen när jag känt att jag helt tappat kontrollen över situationen.

Har ridit i snart 22 år, började på ridskola och har haft egna hästar sen 12 år tillbaka.

Instämmer. Jag har aldrig förlorat kontroll över en häst på marken och kommunikationen har alltid funnits där på något sätt även när hästen varit livrädd. På hästryggen däremot har jag upplevt att jag totalt tappat kontrollen några gånger.

Oj, såg att jag glömt att ange min bakgrund. Ridit sporadiskt fr.o.m. 12 års ålder och lite mer intensivt fr.o.m. 20 års ålder på medryttarhästar, egen häst och foderhäst. Totalt 7 års ridning som "räknas" kan man säga. Mina ridolyckor har bara skett på hästar jag ridit första eller andra gången när tilliten inte fanns från något håll.

Som rubriken lyder så undrar jag om ni som hästmänniskor känner er tryggare på hästryggen eller är det tryggare att hantera hästen på marken, leda,tömmköra etc?

Skulle även vilja veta vilken hästbakgrund ni har. Om ni är ridskoleryttare,privatryttare, kuskar eller något annat.

Tror ni att er bakgrund kan påverka vart ni känner er tryggast när det gäller hästar`?

Är nyfiken och undrar i största allmänhet :D

Helt klart på ryggen! Kan ja inte lösa problemen på ryggen kan jag definitivt inte göra det på marken.

Ska jag vara på marken så föredrar jag tömkörning alla gånger. Mest påverkan på längst avstånd.

Jag är väl privatryttare. Red 2 år på ridskola och har sedan haft ett gäng olika ponnyer hemma på foder och min mor har haft häst hela tiden oxå.

Jag vet inte om något i min bakgrund har påverkat mig direkt men jag avskyr hästar som stegrar sig (när man står på marken). Att få en hov i huvudet är det jag oroar mig mest för. Lösa hästar tycker jag inte heller alls om, är skiträdd att bli sparkad.

Hästar jag känner har jag dock inga problem med och min häst vet att man aktar människor och sparkar således inte och håller reda på tassarna även om han håller på att explodera.

Det som påverkar mig mest i nuläget är att så ofantligt många hästar är så jäkla ouppfostrade och få hästar verkar ha lär sig att akta människan.

Oj, det är en svår fråga, men jag skulle nog säga på ryggen. iaf allmänt omkring andras hästar. De jag har haft har jag litat på till 100% även på marken.

red på ridkola från 7år till att jag var ca 15, var medryttare/skötare på några hästar mellan 13-15, fick sedan en ponny på foder, hade honom i 4år. och sen stor häst på foder.

Det tycker jag är bullshit. Det beror helt på hur man är som person (var man är tryggast och kan förmedla mest rätt till hästen) och ju sämre man är desto mer även på hur hästen är.

De flesta proffs kan sitta upp och lösa det mesta ridrelaterat utan att gjort mer än stått på marken på väg upp i sadeln. Det menar du inte är möjligt? Eller jag kanske missföstod dig?

Jag menar dock inte att lösningen är att endast rida. Men jag är trött på att "det måste funka på marken först" för att det ska gå att rida.

Vissa ridproblem löser man enbart genom ridningen, alla ridproblem löser sig inte pga att hästen har förtroende för en på marken. Det är ett stort misstag många gör anser jag, tragglar och tragglar från marken och tror att ridproblemen och hästens osäkerhet med ryttare löser sig automatiskt.

Vissa hästar är tryggare med ryttare än vad dom är med människor på marken och tvärtom, vet många hästar som är underbara att rida men hopplösa att hantera och många urtrygga hästar att hantera men är livrädda för allt såfort ryttarn hoppar upp. Därför är det enligt mig lika viktigt att lösa problemen från ryggen som det är från marken.

Jag håller inte alls med er båda, Miloni och the_connermara. Det ska inte finnas hästar som är svåra att hantera från marken. Om man inte fixar sin häst från marken- ja, då har man mycket att jobba med!

Sen handlar ju tråden om var man känner sig tryggast, och jag kan väl förstå att många känner sig tryggare på hästen. Man får ju inte så mycket utbildning i hantering från marken numera. Det finns förstås också direkta ridproblem som man måste ta uppsuttet, men det är en annan sak.

Jag har sett tävlingshästar som far runt som stressade illrar när deras ryttare/skötare försöker leda runt dem på en tävlingsplats. Har sett när tre personer fått hänga i träns och tyglar för att ryttaren alls skulle kunna komma upp.
Har också sett hur elittränade distanshästar beter sig när de kommer till depåerna- att de inte skulle kunna ledas i bara grimman på hängande grimskaft finns inte på kartan!

Jag vet hur jag vill ha mina hästar, och jag vet att om jag har en häst som är svår att hantera från marken ägnar jag mig åt att komma förbi det problemet innan jag går vidare!

Håller med cornelia.

Jag känner lite samma då jag har "unghäst" som jag rider in. Hade aldrig i mitt liv hoppat upp på henne före jag gjort klart allting på marken. Sen är ju inte jag världens bästa ryttare vilket kan ha med saken att göra också. Ibland måste jag även hoppa av under ridningen för att klargöra något på marken eller ha instruktören att lägga en hjälpande hand för att flytta på baken vid framdelsvändingar åt det svåra hållet i alla fall (eeextremt "vänterhänt" häst) :p .

Sen känner jag mig tryggare överlag om hästen skulle få för sig att sticka, då har inte jag en chans uppe på ryggen, en rädd häst är rätt många muskler! På marken när detta händer slipper man åka med i farten i alla fall utan kan stå och se på hästen som försvinner i fjärran :D (detta var inte det seriösaste men ni förstår tanken hoppas jag :) )

Jag håller inte alls med er båda, Miloni och the_connermara. Det ska inte finnas hästar som är svåra att hantera från marken. Om man inte fixar sin häst från marken- ja, då har man mycket att jobba med!
Det ska inte finnas hästar som har problem öht, ska inte finnas ridproblem/hanteringsproblem eller nånting. Alla hästar bör få en perfekt grundutbildning utan misstag och missförstånd så det senare aldrig dyker upp problem sen. Men så är det tyvärr inte i verkligheten. Alla hästar oavsett utbildning kan också få sina små ryck, dom kan vara pigga, uppstressade och spända etc, mycket som kan göra även att snälla hästar råkar sprätta till.
Sen handlar ju tråden om var man känner sig tryggast, och jag kan väl förstå att många känner sig tryggare på hästen. Man får ju inte så mycket utbildning i hantering från marken numera. Det finns förstås också direkta ridproblem som man måste ta uppsuttet, men det är en annan sak.
Det är väl ingen heller som sagt att man ska strunta i problemen från marken? Det ena utesluter ju inte det andra, min häst är perfekt från marken men har varit otroligt jobbig att rida tills jag fick bukt med det från ryggen. Från marken hade vi inte mycket att jobba på. Jag kom inte åt ridproblemen från marken helt enkelt. Det var bara att hoppa upp och ta tag i problemen från ryggen.

Att man är tryggare från ryggen är inte så konstigt om man tänker att man inte riskerar att få en hov i huvet eller att få en häst som råkar gå på en osv, ev bara det att det kan vara svårt att inverka på en stressad häst från marken. Jag tror inte det har med att det är lite hantering i utbildningen att göra utan för att man helt enkelt kan inverka på ett säkrare sätt på hästen.

Sen beror det ju mycket på vad det är för problem, vad det är för häst och vad det är för människa. Varför hästen beter sig som den gör är ju en ganska viktig detalj.

Jag vet hur jag vill ha mina hästar, och jag vet att om jag har en häst som är svår att hantera från marken ägnar jag mig åt att komma förbi det problemet innan jag går vidare!
Som sagt så behöver man inte lägga ner all ridning pga hanteringsproblem sålänge inte hästen är för odräglig att rida. Ridningen bygger också mycket förtroende och hjälper till att få en bra relation till hästen. Många hästar skulle ju i stort sett aldrig bli ridbara om dom måste vara perfekta i hanteringen först. Det ena utesluter ju som sagt inte det andra.

Du skrev såhär (jag orkar inte citeara med knapp nu):

"Hanteringen följer med upp i sadeln. Är inte hästen trygg med dig på marken är den inte heller det när du rider."

Det håller jag inte med om öht.

Var har jag skrivit att jag är ett fan av hysteriska hästar på marken som behöver ledas av 3 pers?

Jag argumenterade emot ditt citat ovan. Bullshit.

Jag tillägger: Speciellt inte om hästen är vuxen/varit med om lite. Pga erfarenheter är hästar mer eller mindre bekväma/obekväma med olika situationer. Det kan mycket väl vara så att en häst som är en pina på marken är lugn och trevlig från ryggen. Det innebär INTE att man inte ska få hästen harmonisk och trygg från marken också, det visar bara att citatet stämmer ännu sämre :)

Som sagt så är jag inte den som tycker man ska skita i markhanteringen utan det var bara just det citatet jag argumenterade emot :)

Senast ändrad:

Sen känner jag mig tryggare överlag om hästen skulle få för sig att sticka, då har inte jag en chans uppe på ryggen, en rädd häst är rätt många muskler! På marken när detta händer slipper man åka med i farten i alla fall utan kan stå och se på hästen som försvinner i fjärran :D (detta var inte det seriösaste men ni förstår tanken hoppas jag :) )

Det kanske inte var det seriösaste men det är i grund och botten ett helt förvrängt resonemang. Iaf om man gillar markhantering och tycker allt ska funka där.

På marken grundar jag min hästs uppförande rent generellt, hur den ställer sig till människor och situationer den sätts i. På ryggen utvecklar jag ridbarheten hos hästen. Vilket inkluderar (hos mig) att hästen never ever hamnar i en situation där den ens försöker/tänker på att fly. Det är alltså ingen skillnad på att hålla i repet eller att sitta på ryggen på min häst, för den får lära sig både från marken och från ryggen.

Nu är detta inte heller något seriöst svar till dig, men en tanke som dök upp i mitt huvud när jag läste ditt inlägg :)

Det kanske inte var det seriösaste men det är i grund och botten ett helt förvrängt resonemang. Iaf om man gillar markhantering och tycker allt ska funka där.

På marken grundar jag min hästs uppförande rent generellt, hur den ställer sig till människor och situationer den sätts i. På ryggen utvecklar jag ridbarheten hos hästen. Vilket inkluderar (hos mig) att hästen never ever hamnar i en situation där den ens försöker/tänker på att fly. Det är alltså ingen skillnad på att hålla i repet eller att sitta på ryggen på min häst, för den får lära sig både från marken och från ryggen.

Nu är detta inte heller något seriöst svar till dig, men en tanke som dök upp i mitt huvud när jag läste ditt inlägg :)

Hästen är ett flyktdjur, ibland uppstår det situationer du aldrig kommer att kunna räkna ut och hästen flyr. En häst som förlorat sin flykt helt anser jag vara rätt avtrubbad. Min häst är fruktansvärt trygg, hon skiter i bussar traktorer osv. En gång har hon skenat med mig, och det var när jag red förbi en hage och hästarna i den inte såg oss i tid utan brakade igenom skogen och satte av i flykt, instinktivt satte min häst av också. Då anser jag inte att det var något fel i hanteringen, utan hon satte av i flykt för att hon är ett sådant djur. Sen ska dom självklart inte hoppa åt var minsta lilla och sticka för allt dom ser.

Jag förstår, jag förstod att jag skulle få en kommentar tillbaka också :) Jag har absolut inte emot andras åsikter så länge man inte hoppar på någon för att den tycker annorlunda. Förstår ditt resonemang och mycket så tänker jag med! :) Men jag kommer alltid se hästen som ett flyktdjur hur mycket jag än tränar miljö med henne kommer det nog dyka upp en situation då hon någon gång sticker, självklart tar jag tillbaka henne till platsen och sitter upp igen och undviker inte detta. Men jag själv känner mig tryggar på marken då hästen blir rädd, än vad jag gör på ryggen :)

Och självklart måste dom ridas in på ryggen med! :) Men jag började rida in min häst från marken, så alla grunder satt där, med hjälp av tömkörning osv. Sen satt jag upp på ryggen och förde över dessa hjälper till ryggen. Sen krävs det ju lika mycket från ryggen för att det på marken ska sitta, så båda är lika viktiga håller jag med om :) Men jag själv vill att markarbetet sitter innan jag hoppar upp och börjar jobba från ryggen.

De förlorar väl aldrig sin flyktinstinkt (iofs, gör de det så håller jag helt med dig ang avtrubbad!) men lär sig att inte koppla väck omvärlden utan fråga först. Men det är också typ det viktigaste för mig när jag umgås med hästar så det är nogi nte så konstigt att min fd unghäst överlätt att ha o göra med vad gäller sådant.

En viktig aspekt tycker jag man får in om man kör in hästen. Helt plöstligt är skillnaden panik/stora skador eller en lugn körtur om hästen inte lärt sig hålla rätt på sina ben, hålla sig på linjen och inte dra iväg. Det perspektivet försöker jag alltid ha :)

De förlorar väl aldrig sin flyktinstinkt (iofs, gör de det så håller jag helt med dig ang avtrubbad!) men lär sig att inte koppla väck omvärlden utan fråga först. Men det är också typ det viktigaste för mig när jag umgås med hästar så det är nogi nte så konstigt att min fd unghäst överlätt att ha o göra med vad gäller sådant.

En viktig aspekt tycker jag man får in om man kör in hästen. Helt plöstligt är skillnaden panik/stora skador eller en lugn körtur om hästen inte lärt sig hålla rätt på sina ben, hålla sig på linjen och inte dra iväg. Det perspektivet försöker jag alltid ha :)

Ja jag håller med dig om att det är viktigt, jag är väldigt noga med miljöträning och att hon inte hoppar till för allt :) Fast ibland smäller det känner jag, hur mycket man än tränar situationer dyker det ibland upp en oberäknad situation då hästen sticker. Dock tänker jag inte säga att det är omöjligt att lära hästen det, för det går säkert! Sen är det ju stor skillnad från häst till häst hur mycket träning och hur mycket dom tål. Har suttit på kallblod som vickar på ett öra, och en annan häst flyger i luften.

Hästen jag har nu, american curly horse, ska ju vara en häst som stannar upp och tänker och sedan flyr. Oftast så slår hon alla fyra i marken, stannar och funderar om det är värt och springa eller ej, då brukar man oftast kunna få ned henne på jorden och övertala om att det är lugnt. Men ibland (hänt en gång) så lägger hon benen på ryggen och sticker. (och då kastade jag mig av för att inte åka i full sken in bland träd och hästar) så jag är hellre på marken haha, även om det innebär att jag måste slänga mig av i farten!

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 565
Hästhantering Hej! Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men...
Svar
2
· Visningar
1 220
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 424
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka