Sv: Tryggast i sadeln eller på marken?
Generellt säger jag på marken. Jag har inte sån stabil sits att jag sitter kvar oavsett vad hästar tar sig till. Men på marken vet jag nog för att hålla mig skadefri för det mesta oavsett situation och häst. Uppsuttet har man inte samma kontroll i extrema situationer tycker jag.
Jag tar gärna problem från marken tills jag ser att hästen förstår vissa saker och sen tar jag saker uppsuttet.
Med min gamla ponny känner jag mig dock ngt säkrare i sadeln i pressade lägen. Han är ju utdömd för lynnesfel för hundra år sen. Och han blir totalt blockad om han blir riktigt rädd. Då går han nog över en om man inte hinner undan. Han är dock tryggare med mig i sadeln. Och jag inser ju att han är mer påverkbar därifrån iom det.
Jag började på ridskola som 6-åring. Slutade där för att bli medryttare som 12-åring. Började också hänga på Solvalla. Fick egen ponny som 15-åring, red även på Solvalla och lite andra privathästar. Tog sabbatsår och jobbade på Solvalla. Därefter följde många år med ponnyn och många andra hästar vid sidan av. Har hunnit med att rida fälttävlan, hoppa lite, nosa på western, NH, AR, CR och klassisk dressyr. Tränat väldigt mycket dressyr. Jobbar idag som dressyrtränare och problemlösare. Har två egna hästar och fyller resten av min vakna tid med andras.