Tryggast i sadeln eller på marken?

Sv: Tryggast i sadeln eller på marken?

Jag känner mig tryggast på backen, det känns även som att jag har me kontroll där med.

Ridit på ridskola och haft egen häst i 6 år :)

På ryggen, definitivt. Även om jag numera är ringrostig som ryttare känner jag mig väldigt sällan rädd eller osäker på ryggen. Jag känner att jag har mer koll på hästen så, svänger den runt, kickar etc vet jag vart jag har den. Jag är liten till växten, det kanske kan handla om det. Stora trilskandes hästar är ingen hit när man är 158 cm lång.

Min bakgrund är ridskola, ridgymnasium och numera hobbyryttare efter uppehåll.

Tryggast är jag på hästryggen, men är sällan 'rädd' på marken heller. Har grym balans så jag åker nästan aldrig av vid bockar och tvära kast. Körning tycker jag däremot är lite osäkert kort, man ser inte vad som händer och man har mindre chans att påverka sittande bakom. Tömkörning och longering - linor man kan trassla in sig i och bli släpad efter om det blir riktigt tokigt. Det ogillar jag nog mest.

Min bakgrund; började på ridskola som barn och har sedan haft egen häst sen tonåren, ridit in unghästar och tävlar fälttävlan och hoppning.

*kl*

Det är lite olika.
Men min egna häst känner jag mig tryggast på ryggen.
Med ung/träningshästar är det bäst på marken i med att de är mest marktränade och jag miljötränar mycket. Jag trafiktränar med långt grimskaft och då kan hästen hoppa till utan att jag behöver stå ivägen.

När jag tömkör känns det inte helt 100 % säkert, samma vid körning (de få gånger jag har gjort det).

Ridit i ca 17 år, ridskola och privat. Egen häst sedan 10 år tillbaka.

jag har alltid känt mig tryggare i sadeln, men med min nuvarande :devil: fuxmärr hoppar jag ibland av när det börjar gå hett till :p

Hästen jag har nu är den första som jag känner mig säkrare på från ryggen än från marken. Beror nog lite på att jag ridit henne i över 10 år och aldrig ramlat av *peppar peppar* och så har vi inte en 100% kontakt från marken än.

Med andra hästar är jag en fegis och hoppar av så fort dom börjar bråka.

Har ridit hela livet på ridskola, haft egen ponny och haft x antal medryttarhästar och foderhästar och har nu egen häst sen en månad tillbaka.

Generellt säger jag på marken. Jag har inte sån stabil sits att jag sitter kvar oavsett vad hästar tar sig till. Men på marken vet jag nog för att hålla mig skadefri för det mesta oavsett situation och häst. Uppsuttet har man inte samma kontroll i extrema situationer tycker jag.
Jag tar gärna problem från marken tills jag ser att hästen förstår vissa saker och sen tar jag saker uppsuttet.

Med min gamla ponny känner jag mig dock ngt säkrare i sadeln i pressade lägen. Han är ju utdömd för lynnesfel för hundra år sen. Och han blir totalt blockad om han blir riktigt rädd. Då går han nog över en om man inte hinner undan. Han är dock tryggare med mig i sadeln. Och jag inser ju att han är mer påverkbar därifrån iom det.

Jag började på ridskola som 6-åring. Slutade där för att bli medryttare som 12-åring. Började också hänga på Solvalla. Fick egen ponny som 15-åring, red även på Solvalla och lite andra privathästar. Tog sabbatsår och jobbade på Solvalla. Därefter följde många år med ponnyn och många andra hästar vid sidan av. Har hunnit med att rida fälttävlan, hoppa lite, nosa på western, NH, AR, CR och klassisk dressyr. Tränat väldigt mycket dressyr. Jobbar idag som dressyrtränare och problemlösare. Har två egna hästar och fyller resten av min vakna tid med andras.

För några veckor sedan hade jag absolut svarat tryggare på marken. Men efter en brutal nedspringning förra veckan vet jag inte riktigt var jag känner mig tryggast. Med min egen är det nog fortfarande på marken (supercool med en mycket bra uppfostran och helt oskrämbar), men med hispiga ouppfostrade är jag nog hellre uppepå. Helst har jag inte med vildbasar att göra överhuvudtaget man är ju otroligt sårbar när dom börjar dansa på bakbenen.
Har ridit och hanterat hästar under stor del av mitt 45-åriga liv. Säkerhetsfrågorna har dock inte varit prioriterade under de vilda tonåren utan kommit mer med åren.

Jag är trygg oavsett om jag är i sadeln eller på marken. Har många års erfarenhet och har väl lärt mig att läsa situationen som den är och agera därefter. Min bakgrund är hästfamilj, ridskolor, privata hästar, egna hästar o.s.v.

KL

Nu brukar jag inte ha problem varken på marken eller uppsuttet ens med stökiga hästar.
Men måste jag välja så föredrar jag helt klart att sitta på hästryggen, jag är bättre på att sitta kvar på knashäst än vad jag är från marken.
Även om jag kan se att en häst kommer att sparka efter mig så ska jag fortfarande hinna undan, å hästen brukar vara snabbare än människan på att förflytta sig.
Sitter jag på ryggen kan jag inte bli sparkad ;)

Erfarenheter: Ridskola, medryttarhästar, egna hästar i snart 21 år, provat på sågott som allt inom hästsport mer eller mindre.

Jag känner mig säkrast på marken, helt enkelt för att jag är en bra mycket bättre "hästmänniska" än ryttare. På ryggen är jag ofta rädd (trots att jag har en enorm förmåga och sitta kvar och aldrig ramlar av typ, men jag är inte logisk^^) men på marken blir jag oftast inte rädd förrän efteråt (när jag tänker på vad som skulle kunnat hända). Det beror, som sagt, på att jag helt enkelt vet hur jag ska hantera "vilken häst som helst" på marken men är inte lika duktig på ryggen.

Jag är 18 år, uppvuxen med hästar (pappa är hovslagare, tränare och unghästutbildare), haft egna ponnyer (både unghäst och läromästare), ridit på ridskola och hängt väldigt mycket i stallet, hjälpt till med unghästar och det som jag kanske har lärt mig mest på - sett en massa bra ridning och hästhantering! Jag har alltid varit osäker av mig i ridningen så det har kommit naturligt att jag har hållt mig på backen när det gäller "svårare" hästar och, ja, man lär sig ju det man tränar på :)

Jag är tryggast på marken. Då ser jag vad hästen tänker och kan reagera innan den gör något, dessutom tycker jag att det är lättare att kontrollera en häst från marken.

Instämmer. Jag har aldrig förlorat kontroll över en häst på marken och kommunikationen har alltid funnits där på något sätt även när hästen varit livrädd. På hästryggen däremot har jag upplevt att jag totalt tappat kontrollen några gånger.

Spontant skulle jag säga att jag är tryggast på ryggen. Kommer jag bara upp så är det lugnt. ;) Däremot så gillar jag inte en häst som dansar runt på backen.
Men det är så klart olika på olika hästar och situationer.

Vet inte om bakgrunden spelar in, det är nog bara olika hur man är som person.

Själv är jag "självlärd" som yngre tonåring på olika hästgårdar i grannskapet, sen efter några år fick jag ridlektioner och sen kom foderhästar och egna hästar.

Alltså det beror på situationen... men jag sitter hellre på och löser situationer uppifrån än från marken. Det är ytterst sällan jag sitter av och gör jag det är det för att jag bedömer att situationen kan bli rent utav farlig. Så som när en medryttarhäst stängde av totalt. (Han är livrädd för kor ...) Det gick inte att få kontakt med honom - han var helt blockerad. Det är en sak om det handlar om rena dumheter men i det här fallet var det ren panik.

Jag är privatryttare sedan jag var 10 eller så, 29 år gammal i dag. Har aldrig haft en egen häst men ridit andras ett par dagar/vecka - 7 dagar/vecka. Det har varierat lite över åren beroende på vilken häst jag rider och hur livet ser ut i övrigt.

Det är olika med olika hästar först och främst. Jag är ridskoleryttare. Men överlag känner jag mig säkrare på marken, beror nog till stor del på att jag alltid haft dålig balans och lätt hamnar i marken ändå när det händer något :grin:

Jag är absolut säkrast på ryggen. En häst som blir rädd sliter sig lätt, medan man på ryggen så småningom kan lugna ner hästen. Jag vill ju helst inte ha någon lös häst på landsvägen.

Tryggast på backen definitivt, men det handlar mest om uteritter, jag kan bli en riktig fegis när hästen kastar sig ner i ett dike eller nåt (så reagerar min madam när hon blir rädd) detta känner såklart hästen. När jag står på marken känner hästen av att jag inte blir rädd och situationen blir en helt annan. Så att jag är tryggare på marken speglar mina brister som ryttare.

Jag började på ridskola, fortsatte på travet och har nu egen häst + att min man har en massa ardennerhästar, klarar man att hantera dem från marken så klarar man de flesta andra hästar;)

Jag är sällan eller aldrig rädd vare sig på hästryggen eller på marken, vilket ju i sig skapar trygghet för hästen - och därigenom trygghet för mig själv. Måste välja var jag själv känner mig tryggast så blir det ändå på marken. Visst - uppe på hästen kan jag varken bli sparkad, biten eller översprungen, men jag vill gärna tro att jag normalt läser sådana situationer i så god tid att jag kan avstyra dem eller undvika dem.

Jag rider inte särskilt fantastiskt, är delvis självlärd och delvis frulärd sedan 5-6 år och fragmentariskt lektionslärd, rider i princip enbart den ena av våra två egna hästar men hanterar då och då stallets 12-14 andra hästar från marken. Jag är helt klart bättre på att hantera hästar från marken än från ryggen idag, men det håller sakta men säkert på att utjämnas. :)

Det beror på hästen. Jag har två foderhästar varav jag rider den ena och känner mig då tryggare på ryggen, hon lyssnar mycket bättre där och jag riskerar inte att bli översprungen. Den andra hanterar jag däremot hellre från marken då hon lätt kan bli stressad och resa sig när man rider henne. Hon lyssnar dessutom väldigt bra, både på kroppsspråk och rösten.

Jag började på ridskola, blev sedan medryttare och har nu två foderhästar. Har varit en gång och tränat nh inför tränare med ridhästen, vilket har lärt mig mer hur jag ska bete mig på marken.

Jag tycker som en del andra att det beror på hästen (och situationen). Min egen häst känner jag utan- och innantill och jag känner mig tryggare på marken än på ryggen. Detsamma gäller hästen, som känner sig tryggare med mig på marken där han kan se mig ordentligt. Tömkörning gillar jag inte, men annars har jag hellre en lång lina än ett för kort grimskaft. Tycker allra bäst om att hantera min häst med ett 3,5-4 meters grimskaft. Alldeles lagom för att ge både mig och hästen lite svängrum.

Nu rider jag inte längre utan kör, men det är samma sak där och om det behövs så hoppar jag av och leder hästen istället.

Min bakgrund är ridskola i 5 år, sköthästar i 2 år, hästägare till häst 1 i 8 år och hästägare till häst 2 i 8 år.

Jag tror nog att min bakgrund kan påverka att jag känner mig mindre trygg på hästryggen än marken, helt enkelt för att jag inte är så jättebra på att rida egentligen. :p

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 565
Hästhantering Hej! Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men...
Svar
2
· Visningar
1 220
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 424
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka