Tryggast i sadeln eller på marken?

emlem

Trådstartare
Som rubriken lyder så undrar jag om ni som hästmänniskor känner er tryggare på hästryggen eller är det tryggare att hantera hästen på marken, leda,tömmköra etc?

Skulle även vilja veta vilken hästbakgrund ni har. Om ni är ridskoleryttare,privatryttare, kuskar eller något annat.

Tror ni att er bakgrund kan påverka vart ni känner er tryggast när det gäller hästar`?

Är nyfiken och undrar i största allmänhet :D

Sv: Tryggast i sadeln eller på marken?

Jag är definitivt tryggare på marken men det beror snarare på mitt kontrollbehov än på vad jag har för hästbakgrund. Jag känner mig även tryggare när jag kör vilket är ganska konstigt eftersom att om det händer nått när man kör så händer det ordentligt...

Jag är uppvuxen med hästar och har prövat på det mesta, började dock som skogsmulle.

Efter en rejäl ridolycka i somras känner jag mig helt klart tryggast vid körning samt på marken, dock ej tömkörning (har jag aldrig känt mig bekväm med). Jag har blivit livrädd för att åka av, och även om jag kan bli stressad i situationer vid körning också blir det inte samma sak.

Jag är hästägare sedan sex år tillbaka, med rid- och travskolebakgrund sedan barnsben.

På hästryggen! Har jag häst en som stegrar, kickar osv så sitter jag hellre på än står bredvid och riskerar att bli nedsprungen.

Dock beror det på vad det är för häst, en av mina egna står jag helst bredvid eftersom jag vet hur han kan bete sig med ryttare och att han än så länge är mest trygg med att jag står bredvid och kan gå före/visa att det inte är farligt på ett mer direkt sätt. Den andra sitter jag hellre på.

uppvuxen på ridskola och med unghästar.

Jag vill sitta på ryggen. Har lim i häcken när det krävs och känner mig mycket mer utsatt på marken. Tömköra är värst, men då har jag bara gjort det en gång :P Köra är ok också, fast har bara kört supersnälla avlagda travare som älskat att ta en liten runda med vagn då och då.

Jag känner mig absolut tryggare på hästryggen! När jag var liten var jag riktigt rädd för hästar, men så fort jag kom upp på ryggen var det lugnt. ;) Nu är jag inte rädd men trivs fortfarande bättre på ryggen. Känner mig säkrare på att hantera hästen därifrån, jag bryr mig inte nämnvärt om hästen studsar och far men när jag är på marken vill jag ha utrymme och lugn och ro.

Har ridit på ridskola, haft medryttarhästar, kört trav & enbet (föredrar att grooma när det kommer till maratonhinder ;)), gått naturbruksgymnasium och jobbat med hästar i lite olika konstellationer. Så jag har nog gjort och testat på det mesta med hästar. :)

Jag är nog också tryggare på hästryggen, men det beror ju också på situation. Men om hästen stegrar och bockar rätt mycket är det lättare att sitta på ryggen, speciellt när det handlar om större hästar. En shettis som stegrar och har sig är ju inte lika jobbigt:)
Jag har ridit på ridskola, har varit och är medryttare, gått naturbruksgymnasium och nu jobbar jag i ett mindre avelsstall med 3 hingstar.

beror helt pa hasten. Jag stressar inte upp mig narmvart over stegringar o bjafs nar jag ar pa backen, bockningar nar jag sitter pa gillar jag inte - knana hoppar tyvarr ur led da och da nar hasten leker gummiboll.

sa kan man svara bade och? lol

Jag känner mej tryggast på ryggen, jag har väldigt "svårt" för att ramla av... Rider mycket barbacka på min bockande häst som kan många fina konster :D Men inga problem att sitta lugnt kvar :)

Förut var jag ofta ute och gick promenader med henne, men efter 2 månaders boxvila gjorde hon alla sina konster när jag gick bredvid henne på marken, efter det vart jag lite rädd... Det är inte kul att ha 600 vilda kilon bredvid sig =/

Min andra fröken(D-ponny) däremot håller sig på marken, så henne hanterar jag utan problem och gärna från marken =)

Jag är uppvuxen på ridskola och medryttarhästar, har alltid ridit hästar av den knasiga typen.. Är nu hästägare sen tre år :)

Även om jag tycker mycket om själva ridningen är jag definitivt tryggast på marken. Där känner jag att jag har kontroll och kan nå hästen med mina signaler och mitt kroppsspråk. Tömkörning, longering, allmän hantering.

Är ridkskoleryttare från början, har ett eget stuteri sedan tjugo år tillbaka. Självlärd med mycket influenser från western, nh och akademiskt.

Jag är tryggast på marken. Då ser jag vad hästen tänker och kan reagera innan den gör något, dessutom tycker jag att det är lättare att kontrollera en häst från marken.

Har egna hästar och har hållit på med hästar till och från i 40 år.

Jag känner mig absolut säkrare på marken, visst kan hästen ha omkull en där med, men man trillar ju inte lika långt som när man åker av från hästryggen :p

Har ridit i cirka 15 år (på ridskola och medryttarhästar) och haft en del egna hästar.

Senast ändrad:

jag känner mig säkrare på hästen, i alla fall min egna då hon kan få för sig att gå över en ibland eller vända helt om och bara gå iväg.
men man är inte så mycket säkrare på ryggen :p där får man vara med om bocksprång, stegringar, spark bakut osv.

har ridit sen jag var 4 år på ridskola, fick egen ponny när jag var 9år, när jag var 16-17 hjälpte jag till i stall och motions red hästar och red då och då på ridskolan, köpte hästen när jag var 17år och har tränat privat sen dess. är 21 år nu.

har bra balans och endast ramlat av 5gånger :p om man inte räknar med ridskole ponnyn som tyckte om att rulla sig på medellinjen, men där han man gå av hästen :p

Senast ändrad:

Undviker så långt det bara är möjligt att både rida och hantera hästar som flyger och far men krävs det så är jag hellre på marken.

Är fd ridskoleryttare och skötare till privathäst.

Jag känner mig säkrast på marken. Kan bli våldsamt nervös och rädd i sadeln för småsaker (hästen tittar till för något eller skuttar till = jag vill hoppa av på direkten). Ofta känner jag mig dessutom säkrare när jag tömkör och går bakom hästen än när jag leder den (om vi är ute i skogen t.ex.) då kan hästen hoppa och skutta hur mycket den vill utan att den hoppar på mig eller liknande, även om jag i tömkörningen ibland går fram och leder hästen i tömmarna om situationen är sådan att jag vill ha extra koll på hästen, t.ex. om vi möter en lastbil på en smal grusväg eller ska passera ett ställe där jag vill ha extra koll och extra tag i hästen.

Har ridit i nästan 16 år, både på ridskola och på egna hästar. Kommer från en bakgrund av mycket NH-tänk där fokus har varit på att hantera hästen från marken och där själva ridningen varit extremt sekundär.

Jag känner mig oftast trygg både på marken och på ryggen men det kan bero på att jag sällan träffar på hästar som är speciellt knepiga och att jag själv är väldigt lugn som person.

Har ridit i ca 15 år på ridskola, som medryttare, haft egen häst och har just nu foderhäst.

Jag känner mig tryggast i sadeln. Jag är så kort så jag blir så himla liten och hästen reser sig eller något. Dessutom tycker jag att jag känner på hästen innan det händer något.

Är numer skogsmulle men jobbade tidigare i galoppstall.

Generellt sett känner jag mig lika trygg på marken som på ryggen, men beror såklart även på vad det är för häst.

Ridskoleryttare, privatryttare, hästskötare, unghästar och hingstar.. Pysslat med många olika typer av hästar och arbeten kring. Tror säkert att den relativt breda bakgrunden och erfarenheterna kan bidra till tryggheten. Finns nog egentligen bara en enda häst jag har tyckt varit riktigt obehaglig att hantera och känt mig osäker. Där trivdes jag snäppet bättre på ryggen ^^

Förr kände jag mig tryggare på ryggen, men efter några otäcka fall från en ordentligt bockande unghäst (inte min) känner jag mig tryggare på marken, även fast min unga dam är världens snällaste oavsett :bump:

Helt klart på marken! Är rädd för att ramla av och t ex få hästen över mig eller bli trampad. Eller att hästen sticker och jag inte ska kunna få stopp på den. Står jag på marken känner jag att jag har mycket mer kontroll.

Jag är hästägare sedan nio år tillbaka och har ridit i drygt 20 år, både på ridskola och som medryttare.

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 565
Hästhantering Hej! Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men...
Svar
2
· Visningar
1 220
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 424
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka