Trycker ni av?

W

wannehavefun

eller rider ni fram tills hästen hoppar och följer med? förändras det kanske efter hur högt man tävlar eller beroende på häst

Jag har köpt en som alltid hoppar, och försöker jag trycka av stör jag, hon kan egentligen bättre än mig. Jag har ridit länge och kan hoppa så sätt men det här med avstånden knäcker mig...

Sv: Trycker ni av?

Vad menar du egentligen med att "trycka av"?

Man rider ju hästen med ett jämt tryck enda fram till hindret och det är ryttarens uppgift att placera den rätt.
Jag tror att det blir ett störningsmoment för hästen i uppsprånget om man trixar för mycket i anridningen.

Nej, jag har aldrig "tryckt av?" en häst. Man får anpassa galoppen efter hindren och se till att lägga hästen i ett så bra läge som möjligt.

Gör det tyvärr ibland av gammal vana:crazy:

Hade tidigare en väldigt tungriden och inte särskilt ambitiös häst där man var tvungen att "berätta" när han skulle hoppa annars hände det inte så mkt alls:crazy:

Detta drog jag på mig som en dum ovana... men nu har jag slutat fast det kan komma tillbaka lite hux flux om min lilla hjärna inte får ihop avstånden som hästen egentligen räknar ut så duktigt själv

Nej "trycker " inte av henne framför hindrerna.. det skulle bara störa och skulle inte fylla någon bra funktion..

Hej!
Jag trycker alldrig av hästen. Jag fölljer den i gallop srången tills den hoppar av....

Jag tror ni missförstod mig, men jag förstår vad ni menar

ibland måste man trycka av hästen för att undvika en ännu sämre situation.

ex man märker försent att hästen kommer fel till hindret, antingen måste den stanna - hoppa stilla stående, lägga in ett jättefjuttigt litet galoppsteg eller så ger man en aningen kraftigare skänkel lite längre ifrån så hästen vet vad man vill.

det är klart att man skall störa hästen så lite som möjligt i anridningen, men ibland måste man antingen hålla in ett extra steg eller trycka av lite för tidigt.

hmm, hoppas det inte blev krångligt

Det svåra med hoppning är ju just att placera hästen rätt på hindren. Jag hade problem med det i början med min förra häst eftersom hon då hade väldigt svårt att korta ihop sin stoooora galopp, och det blev då ett halvt galoppsprång innan hindren. När vi sedan blev mer samspelta lärde jag mig precis hur jag skulle göra - om vi bara hade ett bra grundtempo så kom vi rätt på alla hinder. Men som sagt, ingen har sagt att det är lätt... :p

Jag trycker inte av, jag hjälper honom bara att taxera. :) Hoppa av får han göra själv, gör han inte det så har jag inte hjälp honom tillräckligt med taxeringen; Han är nämligen väldigt hoppgald. :p

ex man märker försent att hästen kommer fel till hindret, antingen måste den stanna - hoppa stilla stående, lägga in ett jättefjuttigt litet galoppsteg eller så ger man en aningen kraftigare skänkel lite längre ifrån så hästen vet vad man vill.

det är klart att man skall störa hästen så lite som möjligt i anridningen, men ibland måste man antingen hålla in ett extra steg eller trycka av lite för tidigt.

Bra inlägg:)

Ponnyn måste man göra de med, för annars stannar hon och så flyger jag :( så nu när jag rider hästen gör jag oxå de, liksom blivit en vana. men glömmer de ibland, men han hoppar iaf.

Nej, trycka av hästen är ingeting man gör om det inte är en sista utväg för att inte krasha. Vilket det oftast inte är. Bättre att rida en bra gallopp hålla ihop hästen och rida intill hindret och få ett omtramp. Sedan ska du naturligtvis rätta dig till nästa hinder och hitta en naturlig avsprångspunkt. Men jag har som regel att aldrig rätta hästen framåt. Missförstå mig inte nu, man ska absolut inte backa men att trycka av alldeles för långt ut ger ingeting.. möjligtvis en rivning och en häst som blir väldigt lång och svår att få tillbaks..

Hm, vad jag har lärt mig så ska man alltid rätta hästen framåt. När man ska hoppa högre blir det ohållbart med omtramp, då gäller det att hästen inte bangar för att kliva av lite utifrån..

Hursomhelst så trycker jag inte heller av hästen, man placerar den så bra som möjligt vid hindret, sen själva hoppningen sköter hästen. Dock kan det ju behövas lite understödjande skänkel dom sista galoppsprången om hästen är lite feg, men det känns som att det är en annan sak. :)

Bra inlägg! Precis mina tankar ang att trycka av!

Jag vet hur du menar.

Och nej, det är inget att föredra, många hästar blir väldigt osäkra då.
Bättre att rida så jämnt så möjligt, och hitta en bra avsprångspunkt.
Om man ser ett "framåt-läge", så kan man gasa mjukare, än att trycka av som det gällde livet.

jah ryttaren måste jue hjälpa till , vissa hästar har jue olika enkelt att komma rätt och fel , men man lär sig se avstånden . man kan träna på bom , dock tkr jag att hästarna ska lyssna när man vill att dom ska hoppa av vid högre hinder kan de bli farligt. men hästarna ser faktiskt oftast avstånden bäst!

Jag gjorde det förut, mest för att jag själv var rädd och osäker på hästen och ville vara säker på att hon hoppade. Det hjälpte väl inte särskilt mycket egentligen men är man osäker så är man.

Men nu har vi bättre självförtroende båda två och det händer väl bara när vi kommer fel på ett hinder att man måste hjälpa till lite, men min tränare hjälpte mig jättemycket med att sluta trycka av.

jag gör nästan aldrig det, ibland utan mening. men jag låter pållen sköta sig själv, för det funkar bäst :)

Jag gör inte det, hjälper hästen istället med grundtempo, taxeringen och inridningen. Sen följer jag bara med när hästen väljer att hoppa av.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 196
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 943
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 533
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka