Men lagen borde väl kunna genomskåda detta och förbjuda sånt speciellt när det finns i demokratins högborg RiksdagenDe har polerat formuleringarna men är i grunden ett främlingsfientligt parti med mer än en fot i den nazistiska myllan.
.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men lagen borde väl kunna genomskåda detta och förbjuda sånt speciellt när det finns i demokratins högborg RiksdagenDe har polerat formuleringarna men är i grunden ett främlingsfientligt parti med mer än en fot i den nazistiska myllan.
.
Men är det lagligt?Jag antar att du är läskunnig och normalbegåvad? De har putsat formuleringarna men faktum kvarstår, de är rasister med nazistisk grund.
Din argumentation är ett exempel på polarisering jag vänder mig mot när du kommer direkt med anklagelser som "vulgärpropaganda" och "extremhögerns ledband".Märklig uppfattning du framför. För mig liknar det här vulgärpropaganda,smidd i någon SD närstående smedja. De smedjor där man med vilje försöker misstänkliggöra allt som inte går i extremhögerns ledband.
Kan du vänligen länka till några exempel på den vänster journalistik du tänker på från några av våra större dagstidningar/medier?
Kan du berätta vilka dagstidningar/medier du tänker på?
Samt motsvarande exempel från SVT eller SR? Public Service i Sverige har ju snarast blivit så nervöst för att inte visa bägge sidor, att de tyvärr ofta inte visar någon sida i dagsläget.
Nästan samtliga dagstidningar i Sverige är vad som brukar kallas för "borgerliga".
Det innebär alltså att det på ledarsidan samt inom ämnesområdet "politiska kommentarer" uttrycks uppfattningar/åsikter som huvudsakligen överensstämmer med den politiska idévärld som Moderaterna, Centern eller Liberalerna står för.
Endera ges ett direkt stöd för dagsaktuella politiska förslag, eller så finns det en debatt som handlar om vilken väg alliansen, och/eller de i alliansen ingående politiska partierna borde ta.
En liten lista (ej komplett) över några kända "borgerliga" tidningar med större spridning (=många läsare):
- Svenska Dagbladet
- Dagens Nyheter
- Expressen
- GT
- Sydsvenskan
- Östgötakorrespondenten
Det finns egentligen bara en enda dagstidning med större spridning som har en något mer vänsterinriktad ledarredaktion, och det är Aftonbladet.
Om man kan få det till att majoriteten av Sveriges dagstidningar är "vänsterblaskor" så har man sin utsiktspunkt väldigt, väldigt långt högerut.
Din argumentation är ett exempel på polarisering jag vänder mig mot när du kommer direkt med anklagelser som "vulgärpropaganda" och "extremhögerns ledband".
Att vänster- och i ännu högre grad miljöpartiet är kraftigt överrepresenterade när det gäller politiska sympatier hos journalister det är allmänt känt. På SR och SVT som du tar upp som exempel fick miljöpartiet runt 50 procent i den väljarundersökning som genomfördes inför förra valet.
Totalt var "De rödgröna partierna är störst bland journalister, 70 procent stödjer dem."
Miljöpartister är inte vänsterextrema i allmänhet . Snacka om normalisering åt höger.
Sen, läs vad jag skrev i mitt inlägg en gång till. Vänsterjournalistik skrev jag och miljöpartiet är vänster, oavsett hur du än går på.
Det känns som du bra gafflar emot av någon slags princip, lite a'la semantik. Det finns frågor där såväl F! som vänsterpartiet kommit överens med de blåa moderaterna - gör det F! och Vänsterpartiet till högerspöken, eller gör det moderaterna till vänsterspöken enligt din logik?Håller inte riktigt med. Privatisering av skolor , en av mps hjärtefrågor, är det typisk vänsterpolitik? Motstånd mot vinstförbud i välfärden? Skattesänkningar för företagare?
Sen kan man hitta några frågor där de är mer vänster . Men inte särskilt tydligt vänster.
Det känns som du bra gafflar emot av någon slags princip, lite a'la semantik. Det finns frågor där såväl F! som vänsterpartiet kommit överens med de blåa moderaterna - gör det F! och Vänsterpartiet till högerspöken, eller gör det moderaterna till vänsterspöken enligt din logik?
Enligt wikipedia placerar sig både MP själva men också väljarna på samma vänsterskala som socialdemokraterna.
Vid valet år 2006 placerade de svenska väljarna partierna i följande ordning på höger–vänster-skalan. Värdet 10 på skalan var längst till höger och värdet 0 var längst till vänster. Längst till höger sattes Moderaterna (värde 8,4), därefter följde Sverigedemokraterna (7,7), Kristdemokraterna (6,9), Folkpartiet (6,7), Centerpartiet (6,2) och Junilistan (värde 5,6). Alla dessa partier uppfattas alltså som till höger om mitten. Därefter följer partierna till vänster om mitten. Längst till vänster sattes Vänsterpartiet (värde 1,3), därefter Feministiskt initiativ (2,5) samt därefter Miljöpartiet (3,6) tillsammans med Socialdemokraterna (värde 3,6). Väljarna för vart och ett av partierna placerar sig själva på ett mycket snarlikt sätt.[7]
Men samma wikipediaartikel placerar Sverigedemokraterna (enligt egen utsago) som ett mittenparti - ( vilket jag definitivt inte håller med om, jag anser de vara till höger om Moderaterna). Men det finns en bra förklaring till detta i artikeln också:
Att framhäva det egna oberoendet av höger–vänsterskalan kan vara en retorisk metod. Genom att placera sin egen uppfattning i mitten kan ett parti undvika att stöta sig med potentiella väljare som själv identifierar sig som höger eller vänster. Om man till exempel undersöker Miljöpartiets förtroendevalda, väljare och sympatisörer, så har dessa genomsnittligt sett en klar vänsterprofil, även om partiet säger sig vara oberoende av höger–vänsterskalan. Man kan säga att höger–vänsterskalan handlar mycket om ekonomi, skatter och offentlig välfärd. Ett enfrågeparti kanske inte har så stort intresse av skatte- och välfärdsfrågor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Höger–vänster-skalan
Alla människor har ett ganska grundläggande behov av att definiera både sig själva och sin omgivning, och allt är förvisso relativt här i världen, men att ändra kompass på ett parti för att det passar ens egna syften i den enskilda debatten, det låter som du och Trump gör lite samma sak sjöberga. Själv ritar jag den politiska skalan rund, där extremytterkanterna möts och i min cirkel är mp mer vänster än höger.
Jag tycker nog att det kan vara en bra sak om diskussionen tydliggör den politiska skalan, så att de som sitter här och agerar vänster/mitten-världsamveten på den svenska politiska skalan och samtidigt hyllar politiker som Obama & Clinton, Demokraterna förstår att dessa på den svenska skalan politiskt sett hamnar på högersidan - samma fack som de så innerligt avskyr och "inte låter stå oemotsagda" (ett annat uttryck för att enbart tysta obekväma åsikter) när de är på hemmaplan.@sjoberga det här är en tråd om Trump. Sluta förstöra den.
Angående mp så har de ju svikit varenda tro jag hade på dem. Snacka om parti att gilla makten. Ja , jag placerar dem långt på vänsterskalan med väldigt få hämningar för att förstatliga all mark i Sverige. Förstatligande av mark och egendom är kommunism.
Jag tycker nog att det kan vara en bra sak om diskussionen tydliggör den politiska skalan, så att de som sitter här och agerar vänster/mitten-världsamveten på den svenska politiska skalan och samtidigt hyllar politiker som Obama & Clinton, Demokraterna förstår att dessa på den svenska skalan politiskt sett hamnar på högersidan - samma fack som de så innerligt avskyr och "inte låter stå oemotsagda" (ett annat uttryck för att enbart tysta obekväma åsikter) när de är på hemmaplan.
På samma sätt som andra länder tror att sverigedemokraterna förstås borde vara demokrater, något som inte alls är utmärkande för deras politik. Jag tror många här gärna vill placera de amerikanska demokraterna på vänstersidan men inte förstår att de möjligtvis är de som kanske står mest till vänster på en väldigt mörkblå skala.
Nej, det är uppenbarligen inte välkänt här, möjligtvis för de som normalt sett är politiskt orienterade även när det inte är ett flashigt amerikanskt presidentval som inbjuder till världens åsikter. Det är därför det blir sånt hyckleri att se hur många här säger sig "hålla på" amerikanska högerpolitiker de skulle spotta på i den svenska skalan.Det är ganska välkänt att skalorna ser annorlunda ut. Inte ens Bernie Sanders skulle nog anses hamna till vänster om mitten i svensk politik.
De amerikanska demokraterna skulle jag placera strax till höger om de svenska moderaterna. Dock inte alldeles lätt att jämföra.
Nej, det är uppenbarligen inte välkänt här, möjligtvis för de som normalt sett är politiskt orienterade även när det inte är ett flashigt amerikanskt presidentval som inbjuder till världens åsikter. Det är därför det blir sånt hyckleri att se hur många här säger sig "hålla på" amerikanska högerpolitiker de skulle spotta på i den svenska skalan.
Nja, de har många gemensamma nämnare i sin politik, lika mycket som de står väldigt långt ifrån varandra i andra. Jag skulle inte säga enorma skillnader, om vi inte pratar om att det i huvudsak är ett personval för många.Med valsystemet som gäller i USA så blir det tyvärr väldigt mycket näst bäst får duga. Och har man då ett helt otänkbart alternativ bland två möjliga, kan näst bäst vara väldigt (objektivt) tveksamt och kasst och ändå framstå som frälsningen åt världen. Kontrasterna (inte bara på en höger-vänster skala) är trots allt enorma mellan de två senaste kandidaterna.
Att du kan ha vänster i en cirkel där det även är höger får du gärna utveckla lite. Blir en lite svår bild, tycker jag!Själv ritar jag den politiska skalan rund, där extremytterkanterna möts och i min cirkel är mp mer vänster än höger.
Syftar du på att han lekte med sina bombplan i Syrien?Vad anser ni om Trump nu då