Jag säger att jag vill ha källor som är direkt jämförbara och har relativitet till det galleri av diktatorer som begått folkmord och mer därtill, när du placerar en demokratiskt vald president ett av världens friaste länder och med en administration och historia som ger det som fullstädigt otänkbart att sätta en maktfullkomlig frihetsbegränsare för sitt folk vid makten. Jag tycker det är SJUKT okunnigt och provocerande att dessa folkmord minimeras till den grad du gör när du ställer Trump i det galleriet. Så respektlöst inte bara för de som föll offer utan också respektlöst och ansvarslöst att piska upp påhittade stämmningar som den här världen redan har nog av.
Trump må vara en skitpolitiker som står för en politik jag inte heller skulle rösta fram, men han är lika mycket psykopat-narcissist som vilken skitpolitiker som helst som väljer att ställa sig i offentligt rampljus och skotthåll för människor som du.

Jag håller helt enkelt inte med. Den administration som tagit form är väl på väg i klass med naziregeringen i Tyskland och styret i Moskva under världskrigen. Det är samma typer av stämningar som piskas upp och samma avståndstagande till kunskap som inte faller i smaken.

Notera också ordvalet största hotet SEDAN Hitler och Stalin.

Jag håller helt enkelt inte med. Den administration som tagit form är väl på väg i klass med naziregeringen i Tyskland och styret i Moskva under världskrigen. Det är samma typer av stämningar som piskas upp och samma avståndstagande till kunskap som inte faller i smaken.

Ja och dessutom gör han klassikern att misskreditera de journalister/tidningar och forskare som inte håller med honom.

Att hitta på egna fakta och säga att andra ljuger när de påpekar faktafel skapar misstro och osäkerhet hos "folket".

Det är narcissistiska ledare för stormakter som antar en protektionistisk, rasistisk politik och satsar stora medel på upprustning och konfiiktskapande mellan olika grupper istället för internationellt samarbete.

Det finns andra likheter och skillnader.

Då är ju Putin bevisligen värre han drar sig inte för att annektera land han anser tillhör "Sovjet" Ryssland.
Så här långt har USA inte bedrivit erövringskrig någonstans i världen någon gång.

Jag håller helt enkelt inte med. Den administration som tagit form är väl på väg i klass

med naziregeringen i Tyskland och styret i Moskva under världskrigen. Det är samma typer av stämningar som piskas upp och samma avståndstagande till kunskap som inte faller i smaken.

Lägg av. Så är det inte. Övertoner hjälper ingen någonstans överhuvudtaget. En demonisering är inte till godo för någon.

@Tora vad skönt att du är upplyst då.Tillför fakta istället för åsikt till tråden vilket stöder ditt resonemang.

Lägg av. Så är det inte. Övertoner hjälper ingen någonstans överhuvudtaget. En demonisering är inte till godo för någon.

@Tora vad skönt att du är upplyst då.Tillför fakta istället för åsikt till tråden vilket stöder ditt resonemang.
Att Trump försöker misskreditera de tidningar som inte håller med honom och att han hittar på fakta är knappast några av mina personliga åsikter. Och inte är det direkt något okänt och påhittat fenomen heller.

Varje person som tillsatts av administrationen har varit bland USAs 5% otäckaste människor. Finns det någon enda av de tillsatta som kvalificerar sig utanför den kategorin? (jag kan ha missat någon).

Det handlar om att montera ned USA som föregångsland på många viktiga punkter. Mycket, mycket otäckt.

På vilket sätt är USA (/har varit) föregångsland för västvärlden???

Visserligen något helt annat än att spekulera i Trumps göranden och låtanden och konsekvenser därav, men jag erkänner att jag - som ändå är politiskt blå här i Sverige - tycker att USA på många sätt är rena skräckbilden.
Japp, något överdrivet uttryckt men här ägnar vi oss ju åt överdrifter (som ditt påstående i de första två raderna i det citerade inlägget; jag är definitivt inte kvalificerad att bedöma vilka som är USA:s otäckaste människor).

Visserligen något helt annat än att spekulera i Trumps göranden och låtanden och konsekvenser därav, men jag erkänner att jag - som ändå är politiskt blå här i Sverige - tycker att USA på många sätt är rena skräckbilden.
Japp, något överdrivet uttryckt men här ägnar vi oss ju åt överdrifter (som ditt påstående i de första två raderna i det citerade inlägget; jag är definitivt inte kvalificerad att bedöma vilka som är USA:s otäckaste människor).

Jag tänker att det nog finns många amerikaner som har den självbilden, men jag håller med om att den bilden knappast delas av resten av världen. Snarare ett varnande exempel.

Bilden av USA har väl svängt från väldigt positiv under tiden efter andra världskriget till en mera delad under Vietnam och mera positiv igen under åttiotalet osv. Kanske beroende på det politiska klimatet i Sverige?

Jag skrev något inlägg i början av året och menade på att var för tidigt att säga något och jämförde med Obamas fredspris har jag för mig. Trump är i princip helt ny inom politiken och inte skolad i hur det politiska systemet fungerar, jag tycker det är ganska tydligt att de, dvs. administrationen, håller på att lära sig. Trump har dessutom en väldigt speciell personlighet som gör det inte helt lätt att få grepp om vad han egentligen står för och vilken politik han kommer att driva.

Jag tycker fortfarande att det är alldeles för tidigt att säga vad utfallet blir av hans styre efter bara några månader.

Att politiska företrädare för Sverige öppet går ut och hånar USA:s president, som tex. Bildt gjorde, är inte en klok politik.

Senast ändrad av en moderator:
https://www.theguardian.com/us-news...lthcare-plan-bill-vote-pulled-obamacare-trump

Obamacare verkar blir kvar. Många bakslag för Trump - båda inreseförbuden stoppades, och nu även hans förändring av sjukvårdsförsäkringen.
Det är ändå lite märkligt. Republikanerna har haft 7 år på sig att planera,diskutera och sätta ihop en health care plan som kan ersätta Obamacare. Sju år! Det var sju år sedan Obamacare trädde i kraft och då sa Republikanerna att den skulle skrotas och ersättas med en "bättre plan" från dem. Vad har dom sysslat med under dessa år? Ingenting, tycks det.

Och varför kan de inte helt enkelt och smidigt behålla de delar av Obamacare som ju fungerar, och fixa delarna som är dåliga? Skulle det vara för nedrigt, en halv seger åt Obama?

Det som känns "bra" (förlåt...) är ändå att det är Republikanerna själva som stoppat Trumps plan. Det är de som inte kan komma överens. Inget Trump med sällskap kan beskylla Demokraterna för. Eller Pressen. Vad kan det bero på? Ska inte partiet vara enat? Enat bakom sin president? Något säger mig (jag kan ha fel) att det inom partiet finns väldigt skilda ideologier; där finns säkerligen de som tycker att den som är fattig/sjuk/eländig på nåt sätt, får skylla sig själv om de inte kan betala sin sjukförsäkring. Den starkaste överlever, typ. KKK har säkert en rätt klar uppfattning i frågan. Medan det samtidigt finns många som inte är extremhöger och som vill få till en vettig sjukförsäkring för alla. Inom partiet alltså. Inom Demokraternas parti tror jag man är mer enade, har mer likartade åsikter kring människovärde etc. Spekulerar jag.

Jag tycker att kreationister som placeras i utbildningsväsendet är väldigt otäckt. Till exempel.

Jag anser att mycket av USAs engagemang för omvärlden har varit positivt. Inte allt. Men jag ser ett passivt USA som en klar försämring för demokrati runt om i världen.

Jag menade inte riktigt som förebild, det var lite starkt. Däremot har de ofta gått i bräschen för att skydda demokrati och öppenhet.

Jo. Så är det. Tycker jag. Varenda utsedd representant bär på mörka medeltida ideal, ultrakonservatism, religionsbaserad kunskapssyn och de flesta med rasistiska åsikter. Mycket otäckt.

I den hittills utsedda församlingen framstår Trump som ganska harmlös.

Bilden av USA har väl svängt från väldigt positiv under tiden efter andra världskriget till en mera delad under Vietnam och mera positiv igen under åttiotalet osv. Kanske beroende på det politiska klimatet i Sverige?

Väldigt mycket beroende av det politiska klimatet i USA, skulle jag säga. Framförallt republikanerna har ju blivit väldigt mycket mer extrema den senaste decennierna. Med klimatförnekare, vapenförespråkare, teaparty och freedom caucus, t ex, så flyttar sig ju USA allt längre bort från europeiska värderingar.

Väldigt mycket beroende av det politiska klimatet i USA, skulle jag säga. Framförallt republikanerna har ju blivit väldigt mycket mer extrema den senaste decennierna. Med klimatförnekare, vapenförespråkare, teaparty och freedom caucus, t ex, så flyttar sig ju USA allt längre bort från europeiska värderingar.

Både och kanske? Sverige har ju gått åt andra hållet.

Både och kanske? Sverige har ju gått åt andra hållet.

Har vi? Hur tänker du då, S har ju backat? Snarare är ju Sverige betydligt mer liberalt nu. Liberalt i vår betydelse alltså, inte i amerikansk betydelse. Amerikanska högern har ju marscherat rätt högerut, läs t ex Martin Gelins intressanta "den amerikanska högern" för en redogörelse för hur det har gått till. Reagans och Bush sr:s politik skulle räknas som snudd på demokratisk idag, inte republikansk.

Har vi? Hur tänker du då, S har ju backat? Snarare är ju Sverige betydligt mer liberalt nu. Liberalt i vår betydelse alltså, inte i amerikansk betydelse. Amerikanska högern har ju marscherat rätt högerut, läs t ex Martin Gelins intressanta "den amerikanska högern" för en redogörelse för hur det har gått till. Reagans och Bush sr:s politik skulle räknas som snudd på demokratisk idag, inte republikansk.
Det är väl åt andra hållet? Om USA blivit mera högerkonservativt och Sverige mera vänsterliberalt blir ju den politiska klyftan mellan Sverige och USA större. Nya Moderaterna som de kallade sig med Reinfeldt blev snarast ett mittenpart och övriga i alliansen följde med så den politiska skalan försköts kraftigt åt vänster.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama