Säkert....? Jag minns det väldigt väl när min rumskamrat rökt sin dagliga cool one marijuana - fast är det nåt annat än cannabis undrar Oskyldig...?

Cool one verkar vara ett uttryck vanligare för vanliga cigaretter. Jag hittar inte namnet eller uttrycket i något av marijuana-baserna eller ens på urban dictionary i sammanhanget röka, däremot Google träffar på vanlig tobak.

Cool one verkar vara ett uttryck vanligare för vanliga cigaretter. Jag hittar inte namnet eller uttrycket i något av marijuana-baserna eller ens på urban dictionary i sammanhanget röka, däremot Google träffar på vanlig tobak.
Cool one var bara min rumskompis namn på när man röker (marijuana) med vattenflaska. Dvs röken är sval/cool (detta var i USA). Jag rökte den inte själv, ska tilläggas..!!

Vad heter du på fb...?

Elaine Boman med samma avatar som har. ;)

Swedish%20terror_zpsd9ugzivi.jpg
[/URL][/IMG] Och jag kan fortfarande inte lagga in bilder :mad:

CNN har aldrig nagonsin sagt Sverige sa manga ganger under en dag som i gar (och borjade i dag med det ocksa:p) Inte heller ABC, NBC, CBS, FOX eller allt vad de heter som jag bladdrat igenom i gar. Till och med lokalnyheterna for McMinnville Oregon namnde det.:p

Vilka nyhetskanaler är då på riktigt icke vinklade? Vill inte alla få ut sin del av "sanningen"? Är Aftonbladet och Expressen tillförlitliga som nyhetskällor t ex?

Finns det noll substans av reportaget på Fox News och 60 minutes? Är det fejkat och iscensatt? Då kan jag förstå om man ska bortse från det, men annars visar det ju faktiskt upp en sida av Sverige som kanske inte är så smickrande.

Inga nyhetskanaler eller annan rapportering ar helt ovinklad da de som rapporterar ar manniskor och rapporterar vad de ser och hor med ord och intryck som rapporterar deras saning.

Jag har sett foxinslaget för läääänge sedan. Så det är ju inte direkt i fredags. Dom tar alltså en känd rasist med sig in i området och börjar filma samtidigt som rasisten står o pekar på folk. Wehooo - kolla vilka problem det är.... Som om jag skulle gå in till valfri fotbollsfirma och skrikande hejja på motståndarlaget. Sen lägger dom till sekvenser med bränder. Klipp o klistramedia.

Det gick pa FOX i Fredags aven om det ar gammalt.

Vad gäller bilden de gav av Sverige, kolla t ex hur Aftonbladet granskar påståendena.

Aftonbladet har förvisso rätt på de mest basala punkterna, som att det var 2015 och inte 2016 vi tog emot 163 000 asylansökningar, men det går utför i resten av granskningen. Om vi tar deras kontring till påståendet om att vapenbrotten och våldtäkterna har ökat som exempel. En seriös granskning hade kunnat vara att sammanställa olika typer av vapenbrott (rån med skjutvapen, försök till mord eller dråp med skjutvapen, olaga innehav av pistol, revolver, k-pst, stölder av skjutvapen och sprängämnen m.m) för att se om de ökat eller inte och presentera den senaste statistiken kring våldtäkter och sexualbrott (anmälda våldtäkter upp 13% från föregående år 2016 och andelen utsatta för sexualbrott upp 70% från föregående år i senaste NTUn). Istället får vi massa statistik om allmän brottsutsatthet, misshandel, dödligt våld m.m som inte har med saken att göra. Det står ingenting om vapenbrott och en mening om anmälda våldtäkter (för 2015 istället för 2016).

CNN har aldrig nagonsin sagt Sverige sa manga ganger under en dag som i gar (och borjade i dag med det ocksa:p) Inte heller ABC, NBC, CBS, FOX eller allt vad de heter som jag bladdrat igenom i gar. Till och med lokalnyheterna for McMinnville Oregon namnde det.:p

Inga nyhetskanaler eller annan rapportering ar helt ovinklad da de som rapporterar ar manniskor och rapporterar vad de ser och hor med ord och intryck som rapporterar deras saning.

Det gick pa FOX i Fredags aven om det ar gammalt.

Finns det någon nyansering i rapporteringen eller förstärker de Trumps bild av Sverige som ett varnande exempel på hur det kommer gå utan en mur mot Mexiko?

Fox är en megafon för en extrem variant av högerståndpunkt. Precis som t.ex. avpixlat.
Mycket av det som sänds är vinklat för stödja den ståndpunkten.

Om man ska förstå, och kunna hantera källkritik, som måste man dels skilja på vad som är "nyheter" i betydelsen "en händelse har inträffat", och på sådant, som kan publiceras i samma medium, som är "opinionsbildning".

En "händelse" kan t.ex. vara: "Tågen står stilla på södra stambanan p.g.a. nedriven kontaktledning".
I den saken bör de flesta media vara eniga, men extrema media skulle redan på rubriknivå, i samband med händelsen misstänkliggöra t.ex. invandrare för att riva ner kontaktledningar.

I sin klassiska form är "opinionsbildning" t.ex. att Ledarsidan i en tidning skriven om händelsen ovan med rubriken "Underhållet av järnvägen är uselt, trafikansvarig minister borde avgå".
I t.ex. kommersiell tv i USA, så görs detta i stället i form av talkshows.

En mer smygande form av opinionsbildning, är när man oavsett bevisläge (i olika former), driver sin tes invävt i annan information, där man väljer att konspirera mot något eller någon.
Avpixlats modell.

Tja det finns rätt många på andra sidan skalan, men det "glömde" du naturligtvis att nämna, eller hur?
Flamman är en, Expo en annan som drivs av Researchgruppen en AFA-vänlig så kallad "opinionsbildare" . Var dina sympatier ligger förstår nog varenda människa som har i alla fall den minsta hjärna.
Dessutom har vi ju SVT1 och 2 som surfar på samma våg och befinner sig på samma höger - vänsterskala som de ovan nämda

Tja det finns rätt många på andra sidan skalan, men det "glömde" du naturligtvis att nämna, eller hur?
Flamman är en, Expo en annan som drivs av Researchgruppen en AFA-vänlig så kallad "opinionsbildare" . Var dina sympatier ligger förstår nog varenda människa som har i alla fall den minsta hjärna.
Dessutom har vi ju SVT1 och 2 som surfar på samma våg och befinner sig på samma höger - vänsterskala som de ovan nämda

Nu är det ju väldigt sällan någon lutar sig på på Flamman och Expo för att försöka få en neutral översikt. Och skulle någon göra det, så gör det inte att det är mindre fel att förlita sig helt på konservativa medier! Två fel gör inte ett rätt.

Finns det någon nyansering i rapporteringen eller förstärker de Trumps bild av Sverige som ett varnande exempel på hur det kommer gå utan en mur mot Mexiko?

Det ar for det mesta en mycket nyanserad bild MOT Trump ... hence, hans tjat om "fake news". Allt som sager emot honom ar "fake" enligt Trump, sa nastan hela media ar "fake". Stora delar av Fox kan han tolerera, men vissa reportrar dar har ocksa "fake" news. :angel: Nu ar ocksa alla rapporter som visar att Sverige inte alls haller pa att ga under och att folk mordar varandra pa oppen gata hela tiden "fake". ALLT som sager emot ar "fake".:banghead:

Det ar for det mesta en mycket nyanserad bild MOT Trump ... hence, hans tjat om "fake news". Allt som sager emot honom ar "fake" enligt Trump, sa nastan hela media ar "fake". Stora delar av Fox kan han tolerera, men vissa reportrar dar har ocksa "fake" news. :angel: Nu ar ocksa alla rapporter som visar att Sverige inte alls haller pa att ga under och att folk mordar varandra pa oppen gata hela tiden "fake". ALLT som sager emot ar "fake".:banghead:

Jag tycker att det är beklagligt att diskussionen kommit att handla om situationen i Sverige, när den egentligen borde handla om att Trump talade om det som att det skett ett attentat i fredags, som han tydligt jämförde med Paris, Nice och Bryssel (kanske Berlin, jag kommer inte ihåg på rak arm). Sedan det faktum att Trump saknar källkritik i den mån att han helt igenom köper en dokumentär med tvivelaktiga källor, när han borde kunna tillgå så otroligt mycket bättre koll på vad som sker i världen genom vita husets resurser - än att kolla på tv. Och det faktum att han säger att nyheter är fake news samtidigt som han förlitar sig på dem. Det är så fruktansvärt otäckt.

Tyvarr ar det ju sa att hanns anhangare till storsta delen ar som han. De har inget intresse av att ta reda pa eller hora sanningen. I gar sag jag en interview med flera fack bossar i Michigan, biltillverkar staten har. Dar har arbetslosheten stigit dramatiskt da de ju forlikat sig pa bilindustri som blivit moderniserad. De sager att de kraftigt hyllar moderniseringar och robotar da de far mer och mer avancerade job ... att det som tagit jobben ifran dem ar NAFTA avtalet och koncurensen utifran. Det spelar ingen roll vad research sager ... de tror vad de tror och rostar pa Trump.
Och jag tror inte att de skulle ga med pa att att det var fel aven om man bevisar det senare, nar han ar ute ur office. De VILL inte tro att det ska vara sa, sa da hittar de med storsta sakerhet andra orsaker. Som fack pamparna i Detroit.

Nyanserad? Jo Jo.
Nu har Fox News lovat att undersöka med lupp vad som försiggår i Sverige eftersom politiker och media blir så oerhört kränkta, men som själva kränker deras president dagarna i ända. Har de något att dölja för det svenska folket?
Det återstår att se.
BRÅ förlitar sig på en Tolv år gammal undersökning. Det vill inte redovisa vad vi redan vet och som bekräftades av ett antal poliser och väktare som nu öppet har redovisat läget på FB. Det är värre än vad t o m jag trodde. Klart att det måste tystas ner
http://www.foxnews.com/politics/201...-sweden-experiencing-migrant-crime-wave.html#

Det lät lagom läskigt :D

Jo revben kan ha sina egna tankar hur deras placering ska vara, jag har ett som jag brukar knäcka till rätta själv som lägger sig bakom och fastnar på något vis.
Krya på dig och var rädd om dig.

Nyanserad? Jo Jo.
Nu har Fox News lovat att undersöka med lupp vad som försiggår i Sverige eftersom politiker och media blir så oerhört kränkta, men som själva kränker deras president dagarna i ända. Har de något att dölja för det svenska folket?
Det återstår att se.
BRÅ förlitar sig på en Tolv år gammal undersökning. Det vill inte redovisa vad vi redan vet och som bekräftades av ett antal poliser och väktare som nu öppet har redovisat läget på FB. Det är värre än vad t o m jag trodde. Klart att det måste tystas ner
http://www.foxnews.com/politics/201...-sweden-experiencing-migrant-crime-wave.html#

Nu ar FOX news EN nyhets kanal bland 10-15 som sander landsomfattande hela dagen ... forutom mer lokala kanaler. Dessutom ar FOX valkand for att vara den som ligger langst ut pa den republikanska kanten och helt klart vinklar mycket hart at det hallet. Det finns ocksa, sa klart, en motsvarighet at det andra hallet och sedan faller de andra kanalerna i varierande lagen mellan de tva med ett par stycken ganska precis i mitten for det mesta.

@hastflicka Jag har sett diskussioner på Facebook där Trump-anhängare på fullaste allvar hävdar att det har skett en attack här men att man cover it up.

Trump kan alltså ljuga om något och avsaknaden av bevis för att det har skett tar anhängarna som bevis för att det skett :banghead:.

@hastflicka Jag har sett diskussioner på Facebook där Trump-anhängare på fullaste allvar hävdar att det har skett en attack här men att man cover it up.

Trump kan alltså ljuga om något och avsaknaden av bevis för att det har skett tar anhängarna som bevis för att det skett :banghead:.

Japp! Jag som bott i "The deep south" har flera pa min FB som pa fullt allvar menar att avsaknaden av bevis ar beviset for att pressen cover it up. :banghead: Jag KANNER dessa manniskor :nailbiting: och undrar nervost vad det sager om mig:cautious:

Japp! Jag som bott i "The deep south" har flera pa min FB som pa fullt allvar menar att avsaknaden av bevis ar beviset for att pressen cover it up. :banghead: Jag KANNER dessa manniskor :nailbiting: och undrar nervost vad det sager om mig:cautious:

Jag skull säga att det talar för att du kanske är ännu mer insiktsfull än de flesta andra av oss här, med tanke på att vi i Sverige inte "känner den pressen" som det måste vara att vara omgiven av folk med argument som man inte håller med om. Du står upp för vad du säger ändå, det är starkt :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka