Har alla missat vad Fox News visade i fredags? Det är väl detta som Trump talade om, ryktas det iaf... Dessutom terrordådet Sverige drabbades av i Stockholm 2010.

http://video.foxnews.com/v/5327830979001/?#sp=show-clips

En del material kommer från 60 minutes:

Det var detta inslag han hade sett:

Det är sånt här skit, en blandning av lögner, fantasier och gammalt crap som SD-sympasitörer sprider. Liksom detta med att vi skulle vara våldtäktslandet nummer 1. Det finns hur mycket sånt här skit som helst på nätet, men om man googlar runt för att hitta liknande videos och artiklar som talar om sanningen om sverige som motsäger den här bilderna som sprids finns liksom inget, åtminstone inte på engelska. Det är inte så konstigt att folk runtom i världen tror på den smörjan som sprids, för det finns inget som motsäger skiten ens för de som är källkritiska - på engelska.

Nå, vad hände i Sverige? Någon som har information? Några gissar på melodifestivalen men den sändes efter Trumps tal.

Hahaha ... Fast melodifestivalen kan definitivt kallar for terrorism. :laugh:

Det som skulle kunna vara bra med det här, är att svenska UD tagit kontakt för att fråga vad som åsyftades gällande vad Trump SA, inte vad media rapporterat. Det kanske skulle kunna öppna ögonen för de som fortfarande tror på vad Trump säger, samtidigt så är det ju media som kommer att rapportera om det, och de är ju som vi alla vet fake news.

Svenska Ambasaden har lamnat in en official protest. Sverige ar krankt.:cautious:

Utav nagon anledning kan jag inte lagga in bilder i dag ... jag hade tankt visa den fina bilden pa Ikea kottbullar (med Svensk flagga far man dem har) dar vi alla uppmanas att sta solidariska till alla offer for terrorism i Sverige ... med en tallrik kottbullar. :rofl:
Jag fick den i morse ... och har sjalv delat den vidare. Leta reda pa min FB (och tala om att du ar fran buke) om du vill se. :p

Swedish%20terror_zpsd9ugzivi.jpg

Hahaha ... Fast melodifestivalen kan definitivt kallar for terrorism. :laugh:

Svenska Ambasaden har lamnat in en official protest. Sverige ar krankt.:cautious:

Utav nagon anledning kan jag inte lagga in bilder i dag ... jag hade tankt visa den fina bilden pa Ikea kottbullar (med Svensk flagga far man dem har) dar vi alla uppmanas att sta solidariska till alla offer for terrorism i Sverige ... med en tallrik kottbullar. :rofl:
Jag fick den i morse ... och har sjalv delat den vidare. Leta reda pa min FB (och tala om att du ar fran buke) om du vill se. :p

Swedish%20terror_zpsd9ugzivi.jpg
Vad heter du på fb...?

Det är ju det som sätter eliten och etablissemanget på plats. Dom har ju aldrig behövt försvara sig utan alltid blivit försörjd. Nu är dom rädda att nån ska välta deras matbord och görs det blir dom ju tvungen att hitta annan försörjning och även sämre jobb

Trump ÄR eliten.
Trump ÄR etablissemanget.

Tro fan inte att karln som är född med silversked i munnen står utanför något av detta. Han är en del av det. Hans affärer var en anledning till att Saudiarabien inte stod med på listan över länder som fick inreseförbud.

It's not rocket science.

Alla opiater, det vill säga heroin, morfin, kodein och liknande ger hos påverkade sammandragna eller små pupiller och i abstinensfasen vida pupiller. Amfetamin, kokain, MDMA/ecstasy ger under påverkan vida pupiller och i abstinensfasen, oftast dagen efter, något förminskade pupiller. Cannabis ger också utvidgade pupiller. Pupillstorleken är individuell och minskar naturligt vid starkt ljus men ingen har normalt så små pupiller som vid opiatpåverkan. Vid olika sjukdomstillstånd kan också pupillförändring uppstå.

Läs mer på www.mariaberoendecentrum.se

Om sen en viss Mr President använder nån drog låter jag vara osagt. Jag tror inte han "behöver" nåt.....

Trump ÄR eliten.
Trump ÄR etablissemanget.

Tro fan inte att karln som är född med silversked i munnen står utanför något av detta. Han är en del av det. Hans affärer var en anledning till att Saudiarabien inte stod med på listan över länder som fick inreseförbud.

It's not rocket science.

Precis...

Nu har lilla Sverige begärt svar från storebror US. Snacka om löjligt :laugh:. Tror dom på allvar att nån ska springa i väg till Vita Huset och fråga Trump och sedan avrapportera Trumps svar till lilla Sverige :banghead:

Nu har vi ju faktiskt fått svar och självklart kan Sverige kräva ytterligare svar. Det är allvarligt när USA:s president ger en helt annan bild av säkerheten i det land som sitter som ordförande i FN:s säkerhetsråd än vad vi själva gör.

"Donald Trump själv svarade senare med ett twiterinlägg där han skriver att hans påståenden grundade sig på något han sett på teve.
Inslaget presidenten tittat på var ”Tucker Carlson Tonight”som visade ett kraftigt vinklat inslag om Sverige som tidigare spridits till miljoner via social medier. Reportaget gjordes av ett australiskt teveteam som hade sällskap av Jan Sjunnesson, som skriver för den kontroversiella och främlingsfientliga sajten Avpixlat."
http://www.dn.se/nyheter/varlden/trumps-svar-jag-sag-det-pa-teve/

"Vita huset förklarar sig
Sent på söndagskvällen gick Vita huset ut med en förklaring till vad Donald Trump menade med Sverige-segmentet i sitt tal i Florida. Presidentens biträdande pressekreterare Sarah Sanders tonade ned uttalandet:
– Han talade om ökande brottslighet och händelser i närtid i allmänna ordalag och syftade inte på en specifik händelse, sade hon till journalister i Vita huset, enligt Reuters.

Kort därefter skrev Donald Trump själv om saken på Twitter.
– Mitt uttalande om vad som händer i Sverige var en referens till ett tv-inslag på Fox News som handlade om invandring och Sverige.

Ambassadens svar: Ser fram emot att informera Trump
Den svenska ambassaden i Washington reagerade under natten på det som Donald Trump angett som förklaring till varför han sade som han gjorde om Sverige.
”Vi ser fram emot att informera den amerikanska regeringen om svensk invandrings- och integrationspolitik”, twittrar Sveriges ambassad."

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ylva-johansson-s-vi-vill-veta-vad-han-menar

Det var detta inslag han hade sett:

Det är sånt här skit, en blandning av lögner, fantasier och gammalt crap som SD-sympasitörer sprider. Liksom detta med att vi skulle vara våldtäktslandet nummer 1. Det finns hur mycket sånt här skit som helst på nätet, men om man googlar runt för att hitta liknande videos och artiklar som talar om sanningen om sverige som motsäger den här bilderna som sprids finns liksom inget, åtminstone inte på engelska. Det är inte så konstigt att folk runtom i världen tror på den smörjan som sprids, för det finns inget som motsäger skiten ens för de som är källkritiska - på engelska.
Så Fox News är inte tillförlitligt som nyhetskälla menar du?

Precis som jag tycker att all anna media har somliga bra riktiga journalister som gör bra saker så har de flesta stora media idag mycket mayerial med dåligt underbyggd verklighet. Fox news är en kanal som startade som lågbudget, med inriktning på att vara motvikt till liberalare media när de rapporterar faktiska nyheter också samtidigt presenterar prime time med egna åsikter, även kontroversiella sådana. Är om man inte är insatt i ämnet eller den som presenterar ämnets åsikter, så är det svårt att skilja mellan vad som är nyhet och vad som är åsikt. Jag tycker vissa saker är bra på Fox, jag gillar Megyn Kelly som varit ett stort namn på kanalen men hon har gått vidare till CBS tror jag.
Svar på frågan om de är tillförlitliga som nyhetskälla? Ja, om man är medveten om att nyheten inte diskuteras eller kanske ens presenteras i ett objektivt ljus - och det tror jag de allra flesta i USA är medvetna om. Men, kanalen är en av de största i landet, jag tror att kanalen hamrar ut i etern där tittarna lätt kan glömma att vara kritiska när de tittar på kanalen. Man ska också vara medveten om att även om vi i sverige skulle klassa Fox News generella presenterade åsikter av vissa stora namn som ganska mycket höger, så är Fox News hårt kritiserade av den amerikanska konservativa och ganska mycket höger-sidan.

Fox är en megafon för en extrem variant av högerståndpunkt. Precis som t.ex. avpixlat.
Mycket av det som sänds är vinklat för stödja den ståndpunkten.

Om man ska förstå, och kunna hantera källkritik, som måste man dels skilja på vad som är "nyheter" i betydelsen "en händelse har inträffat", och på sådant, som kan publiceras i samma medium, som är "opinionsbildning".

En "händelse" kan t.ex. vara: "Tågen står stilla på södra stambanan p.g.a. nedriven kontaktledning".
I den saken bör de flesta media vara eniga, men extrema media skulle redan på rubriknivå, i samband med händelsen misstänkliggöra t.ex. invandrare för att riva ner kontaktledningar.

I sin klassiska form är "opinionsbildning" t.ex. att Ledarsidan i en tidning skriven om händelsen ovan med rubriken "Underhållet av järnvägen är uselt, trafikansvarig minister borde avgå".
I t.ex. kommersiell tv i USA, så görs detta i stället i form av talkshows.

En mer smygande form av opinionsbildning, är när man oavsett bevisläge (i olika former), driver sin tes invävt i annan information, där man väljer att konspirera mot något eller någon.
Avpixlats modell.

Precis som jag tycker att all anna media har somliga bra riktiga journalister som gör bra saker så har de flesta stora media idag mycket mayerial med dåligt underbyggd verklighet. Fox news är en kanal som startade som lågbudget, med inriktning på att vara motvikt till liberalare media när de rapporterar faktiska nyheter också samtidigt presenterar prime time med egna åsikter, även kontroversiella sådana. Är om man inte är insatt i ämnet eller den som presenterar ämnets åsikter, så är det svårt att skilja mellan vad som är nyhet och vad som är åsikt. Jag tycker vissa saker är bra på Fox, jag gillar Megyn Kelly som varit ett stort namn på kanalen men hon har gått vidare till CBS tror jag.
Svar på frågan om de är tillförlitliga som nyhetskälla? Ja, om man är medveten om att nyheten inte diskuteras eller kanske ens presenteras i ett objektivt ljus - och det tror jag de allra flesta i USA är medvetna om. Men, kanalen är en av de största i landet, jag tror att kanalen hamrar ut i etern där tittarna lätt kan glömma att vara kritiska när de tittar på kanalen. Man ska också vara medveten om att även om vi i sverige skulle klassa Fox News generella presenterade åsikter av vissa stora namn som ganska mycket höger, så är Fox News hårt kritiserade av den amerikanska konservativa och ganska mycket höger-sidan.

Vilka nyhetskanaler är då på riktigt icke vinklade? Vill inte alla få ut sin del av "sanningen"? Är Aftonbladet och Expressen tillförlitliga som nyhetskällor t ex?

Finns det noll substans av reportaget på Fox News och 60 minutes? Är det fejkat och iscensatt? Då kan jag förstå om man ska bortse från det, men annars visar det ju faktiskt upp en sida av Sverige som kanske inte är så smickrande.

Vilka nyhetskanaler är då på riktigt icke vinklade? Vill inte alla få ut sin del av "sanningen"? Är Aftonbladet och Expressen tillförlitliga som nyhetskällor t ex?

Finns det noll substans av reportaget på Fox News och 60 minutes? Är det fejkat och iscensatt? Då kan jag förstå om man ska bortse från det, men annars visar det ju faktiskt upp en sida av Sverige som kanske inte är så smickrande.
Vad du måste veta är att Fox är politiskt väldigt konservativ, och inte skiljer på news and views.

Vad gäller bilden de gav av Sverige, kolla t ex hur Aftonbladet granskar påståendena.

Jag har sett foxinslaget för läääänge sedan. Så det är ju inte direkt i fredags. Dom tar alltså en känd rasist med sig in i området och börjar filma samtidigt som rasisten står o pekar på folk. Wehooo - kolla vilka problem det är.... Som om jag skulle gå in till valfri fotbollsfirma och skrikande hejja på motståndarlaget. Sen lägger dom till sekvenser med bränder. Klipp o klistramedia.

Min världs och mediauppfattning är att man måste alltid vara källkritisk oavsett vilken källa du läser. Media som kvällspressen tycker jag är bra på snabb bevakning av händelser, i vissa fall bra på granskande journalistik men att de är ena riktiga sopor på att spegla politiska vardagsnyheter och i synnerhet utländska sådana oavsett var i världen de är i.

Reportaget som finns med bitvis i tucker carlson-intervjun med Ami Horowitz, är från ett reportage 60 minutes australia gjorde, då de hade fått kontakt med folk från avpixlat - vilket 60 minutes-folket inte riktigt förstått vilka de var. Tillsammans med folk från avpixlat beger man sig till Rinkeby, och sajten har noga sett till innan att folk i Rinkeby får veta om det kommande besöket - och naturligtvis blir mötet mellan tv-teamet och Sverige traumatiskt. Detta kablas ut i världen, och som jag sa i tidigare inlägg här ovan - vi har inga media som på engelska snabbt, omfattande och källkritiskt förmedlar bilden av sverige, vare sig på tv, i tryckt form, på radio eller på nätet. Vi skulle behöva starta en egen Al Jazeera eller France24 som objektivt kablar ut nyheter från sverige. SR Radio Sweden och The Local är rena skämtet.

Här är 60 minutes-programmet som är grunden i Al Horowitz grej Stockholm Syndrome som ligger nederst

Tucker Carlson tonight är ett program som uttrycker åsikter när han presenterar nyheter.

Förlåt, det där var ju inte alls 60-minuts programmet, bara en snutt, här är en halvtimme med 60 minutes australia-nyhetsteamet:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka