Trubbel med HR

Menar du att HR rent tekniskt inte behöver vara med på domdär hälsosamtalen? För när jag fick min host-utredning via företagshälsovården. Så var hon med och det var en RIKTIGT obehaglig upplevelse. Det är praxis här att hon är med på dom.
HR kan vara med, det är.upp till organisationen hur de arbetar med rehab. Men det är chefen som är arbetsmiljöansvarig (och då ansvarar för även rehab).
 
Det är så beklämmande. Min man är en sån mjuk människa. Han tar så himla illa vid sig när folk beter sig sådär. Visst att han har varit borta mycket. Men att i princip bli hotad med uppsägning för att man rastar hundarna på sin sista sjukdag. Han säger att han aldrig mer vill tillbaka till jobbet. Han orkar inte och han är ledsen.
Men hur vet de att han rastat hundarna? Knappast outat det på fb väl? Bor ni nära så folk ser?

På hemtjänsten jag sa upp mig ifrån, bodde en tjej (sa upp sig strax efter mig) ett stenkast bort och hade hund. Var hemma med förkylning men givetvis behövde ju hunden rastas ändå; menar ska hunden plötsligt pissa och skita inne??! Nä men kan man gå ut med hunden kan man ju jobba! Sa till kollegorna att det finns en anledning till att jag INTE vill bo i närheten av arbetsplatsen! De glodde och verka inte fatta vad jag sa..
 
Det där stämmer inte riktigt. Förstadagsintyg är rätt enkelt att få till som arbetsgivare om den anställde har upprepad korttidsfrånvaro. Det räknas som tillräckliga skäl utan speciellt mycket vidare motivering. Speciellt om det är i anslutning till helger eller ledighet. I många kollektivavtal finns en paragraf kring arbetsgivarens rätt till det också. Finns det en tidigare sjukdomshistorik så bör man också ha bra med underlag från tidigare samtal. Misstänker man att någon blir hemma pga ohanterad psykisk ohälsa kan det faktiskt vara ett effektivt verktyg. Helt enkelt för att man då måste ringa till vårdpersonal och diskutera sitt mående och ofta ta sig ut till läkaren. I stället för att bara skicka ett sms om att ”jag är sjuk, ont i halsen” och sen sitta hemma ett par dagar. Det känns så klart oftast inte som en hjälp i början eftersom det är jobbigare men kan vara en knuff för att få någon att diskutera sitt mående och försöka få hjälp. Att upprepat skicka någon till Företagshälsan för intyg är rätt dyrt för företaget så det är inget man gör för att jävlas utan anledning.

Däremot så är förstadagsintyg tidsbegränsade och inget man i all oändlighet och förbaskat otrevligt kommunicerat i ts fall. Man bör självklart ha ett samtal och dokument kring det INNAN en sjukdomsperiod och inte lite spontant komma på det efter att någon sjukanmält sig.
I mitt fall kändes det som en bestraffning eftersom jag mådde dåligt pga ARBETSPLATSEN. Vilket HR-kärringen inte fattade utan kom dragandes med alkohol och alla annan möjlig skit.
 
Alltså är det fel när jag har haft samtal med bara HR?
Det beror på vad samtalet handlar om. Jag har ibland enskilda samtal med medarbetare, men då handlar det oftast om information om processen, möjlighet till stöd eller sondering kring medarbetarens upplevelse av sin situation och önskan framåt (om medarbetaren har behov av att prata om det utan chef närvarande vilket händer ibland). Jag har aldrig samtal där det ska beslutas om anpassningar eller åtgärder utan chef närvarande, det ansvaret måste chef ta. Medarbetaren kan inte heller vägra att ha samtal med sin chef, men hen kan kräva att HR, fick eller annan stödperson ska vara med.
Alltså är det fel när jag har haft samtal med bara HR?
 
Det är så beklämmande. Min man är en sån mjuk människa. Han tar så himla illa vid sig när folk beter sig sådär. Visst att han har varit borta mycket. Men att i princip bli hotad med uppsägning för att man rastar hundarna på sin sista sjukdag. Han säger att han aldrig mer vill tillbaka till jobbet. Han orkar inte och han är ledsen.

Man får gå med hundarna när man är sjukskriven. Så där har HR-personen inget att komma med. Så otroligt synd att din man gick ur facket!! Kan han inte gå med där igen? Om det inte var så länge sen han gick ur kanske det inte är karens? Oavsett så är mitt råd att gå med så fort som möjligt!
 
Det beror på vad samtalet handlar om. Jag har ibland enskilda samtal med medarbetare, men då handlar det oftast om information om processen, möjlighet till stöd eller sondering kring medarbetarens upplevelse av sin situation och önskan framåt (om medarbetaren har behov av att prata om det utan chef närvarande vilket händer ibland). Jag har aldrig samtal där det ska beslutas om anpassningar eller åtgärder utan chef närvarande, det ansvaret måste chef ta. Medarbetaren kan inte heller vägra att ha samtal med sin chef, men hen kan kräva att HR, fick eller annan stödperson ska vara med.
Det var ett samtal gällande min frånvaro.

En annan gång kom hr på när mötet skulle börja att hen glömt att fråga om jag ville ha med någon från facket tex. Vilket jag tex inte visste att jag kunde innan mötet, nu var det lungt i mitt fall.
 
Men hur vet de att han rastat hundarna? Knappast outat det på fb väl? Bor ni nära så folk ser?

På hemtjänsten jag sa upp mig ifrån, bodde en tjej (sa upp sig strax efter mig) ett stenkast bort och hade hund. Var hemma med förkylning men givetvis behövde ju hunden rastas ändå; menar ska hunden plötsligt pissa och skita inne??! Nä men kan man gå ut med hunden kan man ju jobba! Sa till kollegorna att det finns en anledning till att jag INTE vill bo i närheten av arbetsplatsen! De glodde och verka inte fatta vad jag sa..

Fast man får gå med hunden när man är sjukskriven. Det är stor skillnad på att gå en liten runda med hunden 3-4 ggr/dag och att jobba i 8 timmar.
 
Fast man får gå med hunden när man är sjukskriven. Det är stor skillnad på att gå en liten runda med hunden 3-4 ggr/dag och att jobba i 8 timmar.
Ja, så himla märkligt beteende från arbetsgivaren att basera arbetsförmåga på att personen gått ut med hundarna, när jag har varit sjukskriven pga t.ex. stress så har min läkare till och med rekommenderat långa promenader, trots att jag inte ansågs kunna arbeta.
 
Ja, så himla märkligt beteende från arbetsgivaren att basera arbetsförmåga på att personen gått ut med hundarna, när jag har varit sjukskriven pga t.ex. stress så har min läkare till och med rekommenderat långa promenader, trots att jag inte ansågs kunna arbeta.

Jag tycker att det låter som trakasserier faktiskt. Ta hand om djur och barn behöver man göra nästan oavsett hur dåligt man mår. Det betyder inte att man kan jobba.
 
Ja, så himla märkligt beteende från arbetsgivaren att basera arbetsförmåga på att personen gått ut med hundarna, när jag har varit sjukskriven pga t.ex. stress så har min läkare till och med rekommenderat långa promenader, trots att jag inte ansågs kunna arbeta.
Tänker att det beror på vad du är sjukskriven för och massa andra omständigheter. Vid stress kan ju tex långa promenader vara att rekommendera. Men är du sjukskriven pga tex ont i benet och inte kan gå ordentligt, så kan långa promenader påverka återhämtning negativt.
 
Tänker att det beror på vad du är sjukskriven för och massa andra omständigheter. Vid stress kan ju tex långa promenader vara att rekommendera. Men är du sjukskriven pga tex ont i benet och inte kan gå ordentligt, så kan långa promenader påverka återhämtning negativt.
Såklart. Men arbetsgivaren har ingen rättighet att veta varför man är sjukskriven, och är dessutom inte läkare och kan därmed inte avgöra om det är lämpligt eller ej att en sjukskriven person går promenader.
 
Det var ett samtal gällande min frånvaro.

En annan gång kom hr på när mötet skulle börja att hen glömt att fråga om jag ville ha med någon från facket tex. Vilket jag tex inte visste att jag kunde innan mötet, nu var det lungt i mitt fall.
Samma här, arbetsgivaren hade "glömt" säga i början att jag fick ha med nån från facket som stöd om jag ville vilket ju arbetsgivaren helst inte såg...
 
Det är en tuff situation din man hamnat i. Jag tycker han skall diskutera med skyddsombud om situationen samt diskutera en rehabiliteringsplan med sin chef.

Som flera har skrivit har arbetsgivaren ansvar för rehabiliteringen. HR tomten skall inte bedöma arbetsförmåga.

Har man problem med att den fackliga organisationen inte fungerar på arbetsplatsen så går man inte ur facket. Antingen gillar man läget eller gör man något åt det. För när man inte är med kan arbetsgivaren i praktiken bryta mot lagar, anställningsavtal eller kollektivavtal och du kan inte göra något åt det. Det är inte så att du kan plocka upp luren ringa 114 14 och berätta för polisen att du inte får din lön den här månaden. Att stämma arbetsgivaren i tingsrätten är motåtgärden som den icke organiserade arbetaren kan använda, men det kostar vanligen för mycket för att vara en lösning på problemet.
 
Det har kollegorna inget med att göra. De har ingen rätt att veta varför man är sjukskriven och har ingen aning om ifall promenaden hjälper eller stjälper tillfrisknandet
Nej exakt så. och med tanke på hur oförstående folk är så blir det problematiskt i en del fall att bo nära jobbet när folk ska lägga sig i.
 
Det är en tuff situation din man hamnat i. Jag tycker han skall diskutera med skyddsombud om situationen samt diskutera en rehabiliteringsplan med sin chef.

Som flera har skrivit har arbetsgivaren ansvar för rehabiliteringen. HR tomten skall inte bedöma arbetsförmåga.

Har man problem med att den fackliga organisationen inte fungerar på arbetsplatsen så går man inte ur facket. Antingen gillar man läget eller gör man något åt det. För när man inte är med kan arbetsgivaren i praktiken bryta mot lagar, anställningsavtal eller kollektivavtal och du kan inte göra något åt det. Det är inte så att du kan plocka upp luren ringa 114 14 och berätta för polisen att du inte får din lön den här månaden. Att stämma arbetsgivaren i tingsrätten är motåtgärden som den icke organiserade arbetaren kan använda, men det kostar vanligen för mycket för att vara en lösning på problemet.

Vill också tillägga att man kan vara med i facket men inte medlem i arbetsplatsens lokala klubb. Ifall TS man känner att det kan vara ett alternativ.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp