Trubbel med HR

Kan man på erat jobb själv boka tid på FHV?
På alla ställen jag jobbat så är det chefen som bokar en tid på FHV och det bara om åkomman anses arbetsrelaterad. Övriga åkommor har varit vårdcentralens uppgift.
Alltså ja, typ? Jag gjorde det självmant för att jag var så mycket borta för exakt samma hosta som höll mig vaken natt på natt för att få riktig hjälp eftersom jag var borta så mycket.
 
Alltså ja, typ? Jag gjorde det självmant för att jag var så mycket borta för exakt samma hosta som höll mig vaken natt på natt för att få riktig hjälp eftersom jag var borta så mycket.
Jag har fått till mig under arbetslivet att företagshälsovårdens roll är arbetsrelaterade problem. Hostar man tex pga arbetsmiljön.
Googlade en snabbis och det verkar vara deras främsta uppgift. Jag får liksom inte ihop varför de ska lägga sig i om din man har en krånglande mage tex.
Vilken mardröm han har med HR.

I övrigt var HR med på mitt rehabsamtal på FHV tillsammans med chef och min fackliga representant.
 
Jaa. Det går mig verkligen över huvudet att den får vara kvar. Dethär är inte den största hålan direkt och ryktet om hur hon är gör att folk inte vill jobba här. Rättegången stod det tom. om i tidningen om jag inte minns fel.
 
Och man kan inte kasta till något ett förstadagsintyg bara sådär, åtminstone inom mitt fack ska det alltid vara skriftligt. Man behöver inte heller gå med på ett förstadagsintyg. Där hade facket kunnat hjälpa till och kalla till Förhandling. Förstadagsintyg ska vara för att utreda ev. rehabiliteringsbehov, inte som en bestraffning.
 
Det är så beklämmande. Min man är en sån mjuk människa. Han tar så himla illa vid sig när folk beter sig sådär. Visst att han har varit borta mycket. Men att i princip bli hotad med uppsägning för att man rastar hundarna på sin sista sjukdag. Han säger att han aldrig mer vill tillbaka till jobbet. Han orkar inte och han är ledsen.
 
Och man kan inte kasta till något ett förstadagsintyg bara sådär, åtminstone inom mitt fack ska det alltid vara skriftligt. Man behöver inte heller gå med på ett förstadagsintyg. Där hade facket kunnat hjälpa till och kalla till Förhandling. Förstadagsintyg ska vara för att utreda ev. rehabiliteringsbehov, inte som en bestraffning.
Men förhandlas det genom facket även om min man inte är medlem där längre.
 
Men förhandlas det genom facket även om min man inte är medlem där längre.
Antagligen inte utan då får man nog sköta det själv. Jag hade argumenterat att det inte finns särskilda eftersom majoriteten av frånvaron varit i samband med cancerbehandling. Och är det som vårt avtal får man heller inte begära förstadagsintyg under pågående sjukdomsperiod.
 
Nu var detta allt annat än trevligt formulerat från HR, men en så hög sjukfrånvaro behöver utredas. 6 gånger på 12 mån anses som hög frånvaro. 6 gånger på ett halvår är mycket hög frånvaro och jag förstår HRs behov av att utreda det.
Då får man utreda det när arbetstagaren är tillbaka. Inte komma med hot medan arbetstagaren fortfarande är sjuk. Det är inte HR:s sak att bedöma arbetsförmåga.
 
Vad säger din mans chef om det hela?

Kolla om ni har någon försäkring g ( tex hemförsäkring) där ni kan få en initial tid med en jurist. Det låter som att det vore bra om din man fick lite hjälp med vad som gäller och vad han kan göra.

Förstadagsintyg är en sak om det krävs och frånvaron är sån att AG tycker det behövs. Det är dock inte fog för uppsägning. AG har dessutom skyldigheter att orsaken till frånvaro utreds och att man försöker få bukt med den.
HR har inte rätt att sitta med på läkarbesöken hursomhelst. Däremot kan det behöva bokas ett möte där HR representant är med för att utarbeta en plan. Din man har dock rätt att be om annan HR rep om förtroende för denna inte finns.

Lyssna också med facket som någon har nämnt i tråden hur det ser ut med karens osv. Har ni inte förtroende för lokala facket prata med den centrala organisationen.

Är HR personen högsta hönset eller har denne en chef? Finns det en högre organisation inom företaget med en HR som går att prata med?
 
Jag brukar skämta och säga att jag misstänker att dethär egentligen är en stor pengatvätt a la breaking bad. Allt är så ohyggligt bakvänt! Tex så har jag suttit på möte med en tjej från facket och våra respektive chefer och i princip varit tvungen att hota henne med en anmälan om hon inte slutar snacka skit om mig och andra anställda. Jag hade tom en lista.
 
När gick han ur facket? När jag gick ur var det 3månaders uppsägningstiden.
Vet inte varför men fått känslan av att det inte var så länge sedan men den känslan kan ju vara helfel
 
Apropå hemförsäkring. Så misstänker jag att våran juristförsäkring var genom facket och det är min man som står för försäkringarna.
 
Och man kan inte kasta till något ett förstadagsintyg bara sådär, åtminstone inom mitt fack ska det alltid vara skriftligt. Man behöver inte heller gå med på ett förstadagsintyg. Där hade facket kunnat hjälpa till och kalla till Förhandling. Förstadagsintyg ska vara för att utreda ev. rehabiliteringsbehov, inte som en bestraffning.
Det där stämmer inte riktigt. Förstadagsintyg är rätt enkelt att få till som arbetsgivare om den anställde har upprepad korttidsfrånvaro. Det räknas som tillräckliga skäl utan speciellt mycket vidare motivering. Speciellt om det är i anslutning till helger eller ledighet. I många kollektivavtal finns en paragraf kring arbetsgivarens rätt till det också. Finns det en tidigare sjukdomshistorik så bör man också ha bra med underlag från tidigare samtal. Misstänker man att någon blir hemma pga ohanterad psykisk ohälsa kan det faktiskt vara ett effektivt verktyg. Helt enkelt för att man då måste ringa till vårdpersonal och diskutera sitt mående och ofta ta sig ut till läkaren. I stället för att bara skicka ett sms om att ”jag är sjuk, ont i halsen” och sen sitta hemma ett par dagar. Det känns så klart oftast inte som en hjälp i början eftersom det är jobbigare men kan vara en knuff för att få någon att diskutera sitt mående och försöka få hjälp. Att upprepat skicka någon till Företagshälsan för intyg är rätt dyrt för företaget så det är inget man gör för att jävlas utan anledning.

Däremot så är förstadagsintyg tidsbegränsade och inget man i all oändlighet och förbaskat otrevligt kommunicerat i ts fall. Man bör självklart ha ett samtal och dokument kring det INNAN en sjukdomsperiod och inte lite spontant komma på det efter att någon sjukanmält sig.
 
Nu var detta allt annat än trevligt formulerat från HR, men en så hög sjukfrånvaro behöver utredas. 6 gånger på 12 mån anses som hög frånvaro. 6 gånger på ett halvår är mycket hög frånvaro och jag förstår HRs behov av att utreda det.
Är 6 dagars sjukfrånvaro under 12 månader hög sjukfrånvaro? Det hade jag aldrig trott! Har man småbarn är det ju lätt att man åker på den ena barnåtkomman efter den andra och därmed rätt lätt kommer upp i 6 dagar (i följd eller utspridda under ert år).

Ser jag till mig själv så åkte jag på matförgiftning i början av året och behövde vara hemma 2 dygn. Sen en förkylning i mars där jag jobbade hemifrån i 2 dagar för att inte smita andra. Och slutligen en ögoninflammation i juni där jag jobbade hemifrån i 3 dagar (delvis för att inte smitta andra). Både förkylningen och ögoninflammation fick jag av mina brorsbarn. Nu har jag jobb där jag kan jobba hemifrån men hade jag inte haft det hade jag haft 6 dagar med sjukfrånvaro i år....

Ot men blev så förvånad att 6 dagar på ett år anses som hög sjukfrånvaro.
 
Är 6 dagars sjukfrånvaro under 12 månader hög sjukfrånvaro? Det hade jag aldrig trott! Har man småbarn är det ju lätt att man åker på den ena barnåtkomman efter den andra och därmed rätt lätt kommer upp i 6 dagar (i följd eller utspridda under ert år).

Ser jag till mig själv så åkte jag på matförgiftning i början av året och behövde vara hemma 2 dygn. Sen en förkylning i mars där jag jobbade hemifrån i 2 dagar för att inte smita andra. Och slutligen en ögoninflammation i juni där jag jobbade hemifrån i 3 dagar (delvis för att inte smitta andra). Både förkylningen och ögoninflammation fick jag av mina brorsbarn. Nu har jag jobb där jag kan jobba hemifrån men hade jag inte haft det hade jag haft 6 dagar med sjukfrånvaro i år....

Ot men blev så förvånad att 6 dagar på ett år anses som hög sjukfrånvaro.
Inte 6 dagar. 6 sjuktillfällen.
 
Det där stämmer inte riktigt. Förstadagsintyg är rätt enkelt att få till som arbetsgivare om den anställde har upprepad korttidsfrånvaro. Det räknas som tillräckliga skäl utan speciellt mycket vidare motivering. Speciellt om det är i anslutning till helger eller ledighet. I många kollektivavtal finns en paragraf kring arbetsgivarens rätt till det också. Finns det en tidigare sjukdomshistorik så bör man också ha bra med underlag från tidigare samtal. Misstänker man att någon blir hemma pga ohanterad psykisk ohälsa kan det faktiskt vara ett effektivt verktyg. Helt enkelt för att man då måste ringa till vårdpersonal och diskutera sitt mående och ofta ta sig ut till läkaren. I stället för att bara skicka ett sms om att ”jag är sjuk, ont i halsen” och sen sitta hemma ett par dagar. Det känns så klart oftast inte som en hjälp i början eftersom det är jobbigare men kan vara en knuff för att få någon att diskutera sitt mående och försöka få hjälp. Att upprepat skicka någon till Företagshälsan för intyg är rätt dyrt för företaget så det är inget man gör för att jävlas utan anledning.

Däremot så är förstadagsintyg tidsbegränsade och inget man i all oändlighet och förbaskat otrevligt kommunicerat i ts fall. Man bör självklart ha ett samtal och dokument kring det INNAN en sjukdomsperiod och inte lite spontant komma på det efter att någon sjukanmält sig.
Det kan skilja mellan olika fack. Hos oss uppmanar vi alltid till att säga nej och kalla till Förhandling om särskilda skäl inte föreligger.

Vid psykiskt ohälsa speciellt är förstadagsintyg ett oskick. Jag mådde bara ännu sämre och hade ännu mer ångest över att behöva ringa FHV och redogöra för mitt mående. Någon hjälp erbjuds inte överhuvudtaget utan man hänvisas till befintlig vårdkontakt. Det används också i många fall som en bestraffning, jag fick mitt efter jag hade bältros. Dokumenterad såklart med läkarkontakt eftersom jag behövde medicineras i omgångar.

Sen finns det garanterat fall där det hjälper, men visst missbrukas det massor. En bekant fick faktiskt förstadagsintyg under pågående cancerbehandling. Hon blev illamående och kräktes när de olika cancermedicinerna behövde provas ut.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp