trött på ppiller, hormoner, finnar osv...

Leansman

Trådstartare
Snälla bukefalister, hjälp mig! Behöver stöd och råd hur jag ska göra.

Jag orkar inte med mina finnar längre. Jag har inte mycket problem men ändå så det stör mig.

Ska försöka skriva allt kortfattat från början:

Jag fick min mens rätt sent, när jag var 15 år gammal (är nu 21). Och vid redan första mensen hade jag sån extrem värk att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Detta var inte hållbart så fick Neovletta utskrivet. Humöret påverkades jättemycket så slutade med de efter några månader och började med Cerazette.

Hade de i 5 år och allt fungerade jättebra förutom finnarna. Bytade sedan till p-stav som fungerade bra i 1 år, sedan fick kroppen frispel och den var tvungen att tas ut. Började med Cerazette igen och har nu haft de i 8 månader.

Jag har hela tiden trott att de fungerar bra, men har nu kommit fram till efter att ha läst om biverkningar att de inte gör de.

Jag har sedan 15 års ålder haft problem med torr men samtidigt fet hud, finnar från och till och ibland "inombordsfinnar" som gör så satans ont. Har minskad sexlust, torra slemhinnor, humörsvängningar och ofta på rätt dåligt humör.

Mitt humör och sexlust påverkar förhållandet med min pojkvän.

Ska jag ringa ungdomsmottagningen igen och verkligen stå på mig att jag behöver hjälp? ska jag kontakta hudläkare? vanlig läkare? Tycker ändå inte jag har så mycket problem med hyn att en hudläkare är aktuell.

Kan jag bara sluta när som helst med Cerazette?

Förstår ju ändå så klart att jag måste kontakta någon men tänkte om det finns någon här som har varit i samma situation eller har tips. Kan tillägga att jag är livrädd för både läkare och särskilt gynekolog. Så det är väll de som gör att jag inte tar tag i detta.

Bara fråga om det är något som är oklart. :)
 
Sv: trött på ppiller, hormoner, finnar osv...

Som jag förstår det har du aldrig i ditt vuxna liv varit utan preventivmedel? Har varit i ungefär samma sits när mina p-piller började bli mer jobbiga än de hjälpte och passade på att byta till p-ringar när jag behövde ha nya utskrivet. Det har hjälpt jättemycket men nu är jag ändå lite inne på att ta ett uppehåll med dem eftersom jag inte levt utan extra hormoner i kroppen sen jag var runt 16. Skulle liksom behöva lära känna min kropp lite bättre.

Hade jag varit i din sits hade jag nog lagt av med pillrena på en gång (aldrig mera piller säger jag bara :/ ) kört med kondom i några månader, sedan utvärderat mitt mående och utifrån det testat tex p-ringar eller något annat :)
 
Senast ändrad:
Sv: trött på ppiller, hormoner, finnar osv...

Jag har också haft problem med finnar genom hela tonåren. För mig har det hjälpt att inte använda onödigt smink + rengöra och återfukta (gärna enligt nopoo-regler). Vissa ppiller ska vara bättre om man har finnar, tex yasmin har jag för mig kan minska benägenheten att få finnar. Minns inte exakt hur väl det fungerade för mig, relativt bra harjag för mig. Börja med att kontakta barnmorska och utvärdera preventivmedel nu. Se till att få något utskrivet som inte har "akne" som vanlig biverkning. (om du nu känner att du behöver preventivmedel)

Jag fick zoely utskrivet. Fick ett par såna där djupa hormonfinnar i början, nu ett halvår senare har jag väl typ fem finnar/"orenheter" totalt i ansiktet, vilket känns väldigt bra förmig som förr hade enormt mycket finnar. Men ja, som jag ser det, steg ett se till att aknen inte är preventivmedelsrelaterad, minskar inte finnarna på ett par månader (med bra hudvård också) kontakta hudläkare :)
 
Sv: trött på ppiller, hormoner, finnar osv...

Hur ont man har av mensen kan ändras flera gånger under livet, så prova hur det är utan hormoner. Det finns även olika smärtstillande att ta mot mensvärk, på mig när jag hade riktigt ont fungerade Voltaren bra (receptbelagda).
 
Sv: trött på ppiller, hormoner, finnar osv...

Svarar er alla:

Det stämmer att jag inte varit utan extra hormoner från det att jag var 15.

Zoely har jag helt glömt bort att jag använde ett tag mellan pstaven och Cerazette. Kommer knappt ihåg varför jag slutade med de men tror de va för att huden totalt exploderade.

Jag är väldigt noga med hudvården. Har provat ALLT verkligen. Det jag använder nu som har fungerat absolut bäst är en mild ansiktspeeling med aloe vera som jag använder varje kväll och både på natten och under dagen använder jag mandelolja, underbar är den :love: Sminkar mig ytterst lite och då endast med Tikeis produkter som är till för problemhy.

Jag ska nog prova att sluta helt med hormoner ett par månader. Vet ju egentligen inte hur min kropp ska kännas pga där alltid har funnits massa extra hormoner.

Tack så jättemycket för era svar!
 
Sv: trött på ppiller, hormoner, finnar osv...

Jag ska nog prova att sluta helt med hormoner ett par månader. Vet ju egentligen inte hur min kropp ska kännas pga där alltid har funnits massa extra hormoner.

Det låter jättevettigt tycker jag! Titta gärna in och berätta hur det blev sedan :)
 
Sv: trött på ppiller, hormoner, finnar osv...

Var en jobbarkompis som tipsade om något som heter Jättenattljusolja, det ska tydligen vara bra när man har obalans med hormoner, finnar osv. Funderar själv på att prova det om jag får tillbaka finnar nu när jag slutat med p-piller (har inga besvär så länge jag knaprar hormoner).
 
Sv: trött på ppiller, hormoner, finnar osv...

Läste lite snabbt om jättenattljusolja nu, aldrig hört talas om de tillskottet förut. Låter spännande! Du vet inte om de är farligt eller negativt att äta om man inte har besvär med PMS eller förhöjda blodfetter? hur vet man de förresten? blodprov? ang blodfetter.

Mineur: Ja jag och pojkvännen kom fram till att detta är det bästa att prova, så det blir kondom nu framöver ;) skriver här så fort jag märker någon skillnad!
 
Sv: trött på ppiller, hormoner, finnar osv...

Jag ska nog prova att sluta helt med hormoner ett par månader. Vet ju egentligen inte hur min kropp ska kännas pga där alltid har funnits massa extra hormoner.

Hör med apoteket (alt läkare) vad de rekommenderar mot mensvärk, vissa medel fungerar bättre än andra. Kan även rekommendera en värmande vetekudde :love:

Dras också periodvis med kraftig mensvärk men mycket heller det än spökande hormoner. Mensvärken är ju högst ett par dagar, hormonerna påverkar en dagligen.

Lycka till! :)
 
Sv: trött på ppiller, hormoner, finnar osv...

Blodfetter är ett blodprov för att se hur det ligger.

Jag vet inte något om jättenattljusolja, tyckte bara att det lät intressant att någon min jobbarkompis kände hade blivit mycket bättre på det.
 
Sv: trött på ppiller, hormoner, finnar osv...

Hör med apoteket (alt läkare) vad de rekommenderar mot mensvärk, vissa medel fungerar bättre än andra. Kan även rekommendera en värmande vetekudde :love:

Det kan jag faktiskt svara på.
-Värktabletter såsom paracetamol (ex. alvedon)/Ibuprofen (ex ibumetin)/Naproxen. Varav de är värkande ca 4-6 h/8 h/12 h.
Maxdos 8 (dock två per gång)/3/2 st.

Detta innebär exempelvis att du med Ibuprofen får ett "glapp" om 8 h där du inte har någon smärtlindring. Dock kan man blanda paracetamol med en av övriga då de ger en något bättre effekt.

-Värme, såsom värmekudde över magen.

-Motion, ökar blodcirkulationen och kan därmed lindra (har dock aldrig fungerat för mig, snarare tvärtom).

Detta är dessvärre det enda vi kan rekommendera.
Men, har du funderat på Yasmin? Dessa ska snarare ge en acnelindrande effekt än tvärtom som många andra ger.
Annars kan jag rekommendera hormonspiral då mina värker har i princip försvunnit helt, dock kan övriga biverkningar finnas kvar och du är fortfarande kvar på hormonmedel.
 
Sv: trött på ppiller, hormoner, finnar osv...

Intressant, för mig fungerar alvedon nämligen inte det minsta :p Här är Treo och promenad det enda som hjälper, nästan oavsett varför kroppen gör ont faktiskt. Det absolut värsta jag kan göra är att sitta still. Som tur är har jag en hund som tvingar ut mig regelbundet och oj vad jag är glad för det de dagar kroppen av någon anledning gör ont.
 
Sv: trött på ppiller, hormoner, finnar osv...

för mig kom flera djupa hormonfinnar i början (aj) men gick över sen. Men vi är alla olika!

Ang mensvärk är det enda som fungerat för mig naproxen. Eller ja, nu för tiden räcker en ipren i värsta fall. Har du mycket ont trots värktabletter, ring BM igen så kan de skriva ut smärtlindring åt dig. hoppas det går bra för dig nu!
 
Sv: trött på ppiller, hormoner, finnar osv...

Vad äter du för kost?

Fel typ av kost kan ge hudproblem, hormonella förändringar och gör att blodsockret dippar titt som tätt
 
Sv: trött på ppiller, hormoner, finnar osv...

Min BM rekommenderade mig att ta en ipren och en alvedon när jag har mensvärk.
Var för sig har de ingen effekt på min värk, men tillsammans uträttar de underverk:).
Treo biter inte på mig. Har fått Panocod ett tag men jag fungerade inte riktigt med de värktabletterna.
Sov konstant så länge jag åt dem.

Samma sak för mig som för Libra, motion gjorde bara saken värre. Vilket min idrottslärare hade fruktansvärt svårt att fatta.

Men över lag tycker jag ändå att det är värt att ha lite ont för att slippa hormonerna.
Hade också absolut noll sexlust vilken form av p-piller jag än åt.
 
Sv: trött på ppiller, hormoner, finnar osv...

Ta två alvedon + en Ipren.

Maxdos är det som gäller vid mensvärk och inget duttande. Då hålls smärtan på en så låg nivå som möjligt. Likaså bör man påbörja smärtlindring (reservation, jag uttalar mig enbart inom det receptfria) 1-2 dagar innan förväntad mens för ännu bättre effekt.

Kuriosa; ubuprofen har enligt studier visats minska blodmängden med ca 20%.
 
Sv: trött på ppiller, hormoner, finnar osv...

Mineur: Ja jag och pojkvännen kom fram till att detta är det bästa att prova, så det blir kondom nu framöver ;) skriver här så fort jag märker någon skillnad!

Bra val! Jag har varit utan p-piller i ca 5 månader nu!:banana:
 
Sv: trött på ppiller, hormoner, finnar osv...

Haha åh nej! Jag som alltid är meganoga med just det felet, nåja! :p

Hade ju varit kul att ta en värktablett för att man vill känna smärta ;)
 
Sv: trött på ppiller, hormoner, finnar osv...

försöker svara alla:

eftersom jag endast haft min mens några enstaka gånger (har varit helt utan pga cerazette) får jag nog prova mig fram och se vad som smärtlindrar bäst. men allra mest hoppas jag att jag slipper smärtan helt!

kosten sköter jag noga, är diabetiker så det måste jag för att hålla den i schack. dricker mycket vatten, äter knappt någon potatis eller pasta (gillar inte de), mycket grönsaker och frukt, inte alls mkt godis, äter hellre nötter eller popcorn, så jag lever ett rätt nyttigt liv med även motion varje dag.

provade ett tag för ca ett år sen att göra en "detoxkur" för att rensa ut kroppen. de skulle tydligen vara jättebra för huden. märkte ingen skillnad alls, rasade bara i vikt så fick sluta med de.
har därför kommit fram till att det kvittar vad jag stoppar i mig, det är inte kosten som påverkar min hy. det måste vara hormonerna, för annars vet jag inte vad det är...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 788
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 428
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 730
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp