Trött på hur folk dömmer små storhästar..Någon som känner likadant?

Sv: Trött på hur folk dömmer små storhästar..Någon som känner likadant?

Har aldrig hört någon i min omgivning säga något om att små hästar skulle vara sämre, men det är ju olika överallt. Personligen tycker jag nog att en häst på 15-165 borde lämpa sig bäst till hoppning? Detta beror självklart på många andra omständigheter, men det är inget ovanligt fenomen att en liten smidig D-ponny hoppar lättare och smidigare än en 175 cm häst gör på samma bana.
Inget illa om någon häst nu eller så, detta var ett exempel.

om din häst är så bra som du säger så tycker jag du ska strunta i vad folk säger om den. du vet ju att den är bra så vad spelar dte för roll vad dom säger? dom har säker ingen koll alls.

det är ju så att trenden är stora hästar, och än mer i dressyren. men det viktigaste är att häst och ryttare passar ihop, det ser lika dumt ut med en liten minitjej på en jättehäst som det gör med en stor gubbe på en liten häst.

Har aldrig hört någon i min omgivning säga något om att små hästar skulle vara sämre, men det är ju olika överallt. Personligen tycker jag nog att en häst på 15-165 borde lämpa sig bäst till hoppning? Detta beror självklart på många andra omständigheter, men det är inget ovanligt fenomen att en liten smidig D-ponny hoppar lättare och smidigare än en 175 cm häst gör på samma bana.
Inget illa om någon häst nu eller så, detta var ett exempel.

Jag tycker nödvändigtvis inte att små bra hästar är bättre än stora bra.
Jag väljer inte häst efter storlek utan kapacitet o huvud.
Jag tycker inte att stora hästar lämpar sig sämre till banhoppning än små.
Som sagt innan, de beror på kapaciteten o viljan, tycker jag :laugh:

Jag var visst inte helt ensam, tack för alla svar!
Stort hästar är ju lite av en "trend", eller ja, typ 1.70 hästar. Grejen är att jag står i ett stall där de flesta hopphästarna som tävlar msv/svår klass är av större typen och raka motsatsen till min. deras är ganska maffiga flera av dom och ser ut att ha en lugn men bra galopp, sen kommer jag med min heta och mindre häst men jag gillar ju egentligen de nätta, smidiga, pigga och inte för stora hästarna. Tycker det är roligare att rida och i omhoppningar är de ofta vassare. ;) Så min har ju blivit "den lilla" hästen i stallet. Men om hon tränar upp till 1.50 hemma nu och fortfarande är rätt ung så fattar jag inte varför hon skulle vara sämre än de andra ärlig talat. Visst, tre-kombinationer kan bli lite tuffare, och jag har inte råd att missa på en lite högre tvåkombination heller men rider man rätt på det är det inte nåt problem. Det känns bara irriterande men även komiskt att jag Vet att hade hon haft exakt samma galopp som hon har nu, men varit 5-10 cm högre i manken så hade tränare eller andra inte tvekat på hennes kapacitet alls. Men det är bara upp till bevis då, de kommer få se!;)
Jag säger Absolut inte att större hästar skulle vara sämre eller så på något sätt, blir bara ledsen på när det är så mycket tjat om att hon är för liten.
Men man får väl bara vända på det, som någon skrev, man har tur om man lyckas hitta en liten häst som klarar samma avstånd som de större och jag tvekar inte alls på hennes kapacitet själv=) Det finns nog många bra mindre bara att de inte får chansen att visa sig. Hur som helst, Var lite extra irriterad på det igår kanske hehe.

Senast ändrad av en moderator:

dömmer och dömmer gör väl kanske inte alla, MEN en mindre häst måste ha en förbannat BRA galopp för att kunna hävda sig i större sammanhagn. Vissa vill kanske helt enkelt inte chansa med en mindre häst då den behöver vara så mkt bättre för att klara sig jämtemot en "normal" stor häst.

I dressyren har dom nog de lite lättare bara de har EN BRA GÅNG.

Sen kan de ju faktiskt också vara så att har man en liten häst, och tycker den är fan bra, så var nöjd och bry er inte om vad andra säger. Men i vissa fall kanske dne faktiskt inte är tillräckligt bra ich därav diss av folk som kan helt enkelt. Ibland får man bita i de sura äpplet.

Alla hästägare ser ju sin h'st som den bästa :P

Min fd medryttarponny, en travare på 148.
Han gick 110 klasser bland stora hästar utan problem (han KAN mer, men är väldigt mesig när hindren åker upp).
Skulle kunnat bli en trevlig dressyrhäst om han fått chansen.
Folk reagerar inte så mycket på hans storlek, utan mest på hur otroligt söt han är :D

Min nuvarande häst är ett hbl på drygt 160.
Vad jag har hört har ingen nånsin kommenterat hennes höjd, isåfall hennes bredd.. ;)

`Nu är ju inte jag tävlingsintresserad, men liten storhäst för mej är hästar strax över ponny måttet typ 1.50 hästar... Har själv en häst på 162 cm och tkr hon är bra storlek för mej :) ser väl själv henne som medel hög, men kanske har fel... ?

*kl*
Jag har gått från en 182 cm häst till en på 147-150 :p Roliga är att jag varken kände mig liten på den stora eller tvärt om på den lilla :D största skillnaden är halsarna, då jag gått från giraff till kort ponny hals, och att vi nu kan träna även på lilla banan. Innan när jag höll på med hoppning så den bästa häst jag haft va 162-163 cm/mkh han hoppade som en gud, fast jag är sjukt höjdrädd så tränade vi banor på 130 och enstaka hinder på 150 och det va ytters få gånger han rev.

JAg personligen föredrar större hästar, häjden på andras hästar struntar jag fullkomligt i.
Men jag är 184 cm lång och har långa ben, känner mig för stor på små hästar även om jag rider det ibland iallafall.

Tkr oxå största skillnaden blir halsen! Har ett fullblod på 162, så är ju en smäcker häst så hon känns inte så stor, har ridit på grova d- ponnyer som känts lika stora höjdmässigt, men man känner skillnaden att man typ inte har någon häst framför sig ;)

Min häst är ynkliga 152 cm i mankhöjd, men hon har väldigt stora, luftiga gångarter, inte alls ponnyaktig trots att hon hade varit en ponny om hennes manke inte blivit som mount everest ;) hon är dessutom 14 år. Det "värsta" som har hänt mig och min lilla häst är när vi har dressyrtävlat och i protokollet fått kommentaren "trevlig ponny!". Fast det måste ha varit ett undantag eftersom alla andra människor som sett hästen, tränare som tävlingsryttare och vanligt hobbyfolk, har blivit extremt imponerade över hennes gångarter och hennes fantastiska dressyrande! Hoppa är hon också bra på, och hade kunnat långt inom det (och dressyren), men nu ska hon ju avlivas pga en cysta i strålbenet.. tråkigt men sant :C

nästa häst jag köper kommer få bli lite större, runt 160 cm, inte så mycket högre än det eftersom jag annars lär få problem med att sadla, komma upp och nå nedanför sadeln med mina ben ;)

små storingar ftw!!

kan ju lägga till att jag tycker att "små" hästar är hästar som är mellan 148cm - 158cm. En häst över det är en "vanlig" häst och hästar över 170cm är "stora" hästar ;) fast så är jag ju ganska kort själv (162cm) och därför kanske får lite andra propotioner än andra, haha. Dock tycker jag inte att vissa hästar är bättre än andra pga höjden

KL

Den duktigaste hopphästen jag mött på hemmaplan (alltså inte i scandinavium) var bara 152-153 cm hög! Smidig som en katt, stor galopp och hoppade som en gud! Synd att inte ägaren hade tävlingsintresse för hästen hoppade lätt banor på 140! Riktigt vacker var han också.

Ja det är bara att hålla tummarna för att hästen växer tillräckligt, men det gör den säkert. den är ju bara två år.

Jag förstår inte hur man kan tänka så, det är klart att en mindre häst inte har samma förutsättningar, men man kan väl vänta med negativ kritik tills man vet vad hästen kan prestera.

För kan en häst, så kan den, oavsätt storlek, ras eller som har andra odds emot sig. :laugh:

Jag har alltid varit facinerad av små hästar med stor talang, de väcker en känsla av kärlek i mig, att de kan, fast de har oddsen emot sig. :love:

Men det är väl som allt annat i vårt samhälle känner jag, allt som inte är som normen måste ifrågasättas.
Det man inte känner till är man rädd för och/eller tycker inte om, om man drar frågan till sin spets.

Så heja alla där ute, som är bra på sitt eget sätt! :bow:

Jag gillar små stora hästar.Jag rider själv på en sto som är 157 manken och jag själv är bara 160 över havet.
Det känns lättare att rida mindre hästar eftersom jag tycker dom hästar som är runt 170 blir lite för stora och det känns att man inte riktigt når om dom om ni för står vad jag menar:D
För 10 år sen red jag en hopphäst som var bara 160 cm men hoppa kunde hon och dessutom var hon smidig som en katt :love:
Tyvärr finns hon inte längre :cry:.
Så visst finns det fina små hästar som går höga klasser och tyvärr så är det nog okunnigt folk som lägger sin åsikt om små hästar..

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Relationer Osäker på om tråden borde ha prefixet "relationer" men det är ju en typ av relation. Jag är rädd(?)för folk... och det blir bara värre...
2
Svar
31
· Visningar
6 333
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 376
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar