Trött på folk som hävdar...

karamelldrottningen

Trådstartare
... att man inte kan rida dressyr på sin islandshäst.

Kan vara trevliga människor för övrigt, men fattar inte varför det ska vara så svårt att förstå att det är väl klart att man kan rida dressyr på sin islandshäst. Sen pratar jag inte om att tävla på några höga nivåer, där tror jag inte att det går så bra, islandshästen skiljer sig ju ganska mkt exteriörmässigt från de vanliga halvbloden sas.

Ofta hör jag folk som kläcker ur sig "varför har du en islandshäst, de kan man ju inte rida på" el. "Men oj han går ju i form!" Men hallå, självklart. Bara för att det är en islandshäst så kan man ju inte skita i att rida. Tvärtom, kräver mer att renodla gångarterna så att de verkligen blir separata och att man är noga med takt, tempo och form.

Tröttsamt att behöva försvara sitt val av häst...

...hur kul vore det om alla hade bruna halvblod liksom?

Sv: Trött på folk som hävdar...

Varför ens bry sig?

Alla hästar som rids på utför någon form av dressyr, varje gång de blir ridna..
Sen får man se till individen och dess förmåga att kunna lära/utföra vissa av rörelserna.
Sen vet du själv varför du valt islandshäst - varför förklara för någon annan när du själv vet? Eller förklara om du vill svara tillbaka..

Jag som ridtravarägare är snarare tvärtom..Trött på de som tar så illa upp när folk säger liknande saker och kritiserar deras rasval..och dessutom ofta kastar tillbaka med "alla bruna vanliga, tråkiga, hjärndöda halvblod"?

Hästar är hästar..sen finns det många begränsningar inom alla raser och lika dant inom alla individer..Travhästen som inte vill gå travlopp, hopphästen som avlades med ren hoppstam som inte vill hoppa..och hästar är hästar och vi människor väljer den häst (förhoppningsvis) som passar bäst in med vad vi har tänkt använda den till.

Senast ändrad:

Ja, varför bryr jag mig? Varför bry sig öht?

...vet inte... tröttsamt iaf. Vill att folk ska förstå, att de ska få känna själv att de ska fatta att "Oj holy shit! Vilka hästar!! och alla är inte sega turridningshästar, utan det finns faktiskt de som är riktigt, riktigt roliga att rida". verkar ju som att många tror att det bara är att åka islänning :grin:...

Det är mycket som inte islänningar kan eller bör kunna enligt andra tyvärr.
Vänder man på det sen så är det konstigt om du INTE tävlar gångarter med din islänning..

äh, häst som häst...
Och som sagt, man väljer ju häst efter vad man vill ha den till.. En islandshäst är ju som vilken häst som helst egentligen, bara med ett par extra växlar -och de gångarterna kan du inte klämma fram ur vilken häst som helst heller ;) klart den kan gå dressyr -men kanske inte på toppnivå.
Fast så är det ju med alla olika hästvarianter :) alla är skapta för olika saker, men man kan ju ha dem till vadsomhelst. En travare går ju hur bra som helst att rida dressyr, hoppa eller whatever på, och min lilla dressyrtant skulle säkert funka finfint framför en vagn (men inte springa lika fort som en travis kanske :p).

-Såg förresten en video på youtube för ganska längesen med en islandshingst som hade en sån vansinnigt bra trav, den hade jag gärna sett på en dressyrbana =)

Ja, varför bryr jag mig? Varför bry sig öht?

...vet inte... tröttsamt iaf. Vill att folk ska förstå, att de ska få känna själv att de ska fatta att "Oj holy shit! Vilka hästar!! och alla är inte sega turridningshästar, utan det finns faktiskt de som är riktigt, riktigt roliga att rida". verkar ju som att många tror att det bara är att åka islänning :grin:...

Men, varför vill du så gärna visa för andra DITT val av DIN häst och ras?

Folk som har en egen favoritras och endast har öga för dem kommer aldrig att förstå heller..och tur är väl det, att vi alla tycker olika?

Ta ingen skit, kasta ingen skit tillbaka och ha roligt med din häst och var nöjd över ditt val. Annat behöver du inte tänka på! ;)

Testa nästa gång någon frågar med snorkig attityd varför du valt att ha och rida en islandshäst..Att bara säga som det är? För att det är roligt och att det är det som passar dig bäst. Finns det något mer rättvist svar?

Jag har inget behov alls av det faktiskt, men då man pratar häst så kommer man ju ofta in på sina egna hästar. Ganska naturligt. Snarare så att jag väntar in i det sista med att berätta att jag har en islänning, speciellt med någon jag inte känner så bra. För det finns så mkt fördommar mot just dem. Tycker det är tråkigt. Det är ingen som ser snett på mig när det kommer fram att jag har en PRE, men en islandshäst verkar vara svårt för vissa att förstå varför man satsar på en sådan.

Och håller verkligen med den som sa att häst som häst, bara med extra växlar. Eller hur! Sen är det ju klart att inte bara islandshästen har fått sådan konstigt rykte utan även andra raser, tex. ridtravare. Och egentligen finns det mkt som säger att det finns ngt i den kritiken. Men tycker att det är tråkigt när folk inte alls vill förstå att det visst är jättekul och utvecklade och kräver massor av ryttaren och att man KAN rida dressyr på en islandshäst. Sen att alla inte gör det är en annan sak.

Min dotter tävlade i dressyr på sin islänning bland ridskolehästarna. Det var många som undrade var det var för hästras?
En hafflinger kanske? För en islandshäst kunde det ju inte vara för dom kunde man ju inte rida dressyr på!!
Tilläggas bör att hon kom på mycket bra plats! Tji fick dom!!

När jag pratar med icke-hästmänniskor och berättar att jag har islandshästar får de allt som oftast något lyriskt i blicken. "Åh.. :love:" Idag tycker jag att fördomar mot islandshästen inom övriga hästvärlden är som bortblåsta på ridklubbarna. För så gott som alla ryttare har en kompis eller en kusin som har en islandshäst. Bemöts du av en rynkad näsa är det bara okunskap du möter.

Men kanske har islandshästföreningen här ett ovanligt nära samarbete med den lokala ridklubben? Jag vet inte hur det ser ut i övriga Sverige. Här är det till exempel så att ovalbanan löper runt hoppbanan. Dressyrinstruktören på ridklubben tränar islandshästar. Det har funnits en ridgrupp för islandshästar en gång i veckan. Det står islandshästar installade på anläggningen och i privatstallar runtom anläggningen.

Ofta hör jag folk som kläcker ur sig "varför har du en islandshäst, de kan man ju inte rida på" el. "Men oj han går ju i form!" Men hallå, självklart. Bara för att det är en islandshäst så kan man ju inte skita i att rida. Tvärtom, kräver mer att renodla gångarterna så att de verkligen blir separata och att man är noga med takt, tempo och form.

Håller med i det du skriver och förstår vad du menar!!
Men, för mig är det inte dressyr utan ren och skär korrekt ridning.
Hoppas ni tolkar mig rätt nu

Min dotter tävlade i dressyr på sin islänning bland ridskolehästarna. Det var många som undrade var det var för hästras?
En hafflinger kanske? För en islandshäst kunde det ju inte vara för dom kunde man ju inte rida dressyr på!!
Tilläggas bör att hon kom på mycket bra plats! Tji fick dom!!

RESPEKT! :bow:

Med risk för att låta som en negativ surkärring ;) Men det bjuder jag på.
Missförstå mig inte, det är självklart kul att det gick bra för Popcorns dotter och häst :)
MEN, om "vi" vill att islandshästarnas rykte ska förbättras även inom dressyrvärlden måste nog vi själva ändra attityd också. Vi sitter gärna och skriver om hur fina dressyrhästar de VISST kan vara, att de självklart rids i form, de kan faktist både öppna och sluta som vilken dressyrhäst som helst, och så vidare. Och så fort någon tävlat dressyr med bra eller hyfsade resultat, eller ridit för dressyrtränare och fått positiv kritik, då ska det hurras och jublas och skrivas "RESPEKT!"
Om någon skulle skriva "min dotter tävlade dressyr med sin welsh bland ridskolehästarna och fick en mycket bra placering!" skulle det nog inte få sådan respons som "RESPEKT!" eftersom det inte är så oväntat.

Hoppas ni förstår hur jag menar. Jättekul att det gick bra för Popcorns dotter som sagt, jag säger absolut inte att det var en dålig prestation utan jag bara lånade henne som exempel för att det redan var uppe :)
Men VI med islandshäst måste sluta försöka hävda oss och bevisa att våra hästar kan. Vi VET ju redan det. Ut och tävla/rid dressyr på samma grunder som "alla andra" istället.
Vill vi förmedla att våra islandshästar går alldeles utmärkt att rida dressyr på är det bästa sättet att bara göra det. Inte tjata om det, inte berätta om det och inte höja den islandshäst till skyarna som lyckas kravla sig igenom en LC på 52%. Den är förstås duktig och mattes/husses gullegris säkert, men inte mer dressyrstjärna än någon annan ponny/häst som går LC på 52%.

Det är synd tycker jag att islandshästägare (och ridtravarägare för den delen) så ofta sätter sig själva i underläge. Då kommer nog tyvärr inte synen på våra hästar bli den vi hoppas på heller, är jag rädd.

Amen to that!:bow:

Håller fullständigt med.

Tycker snarare att för många ojar sig och klagar över att de känner sig såå nedvärderade, men samtidigt ska det i samma vända vara något så himla speciellt med "det udda rasvalet"..? Varför? Det är som att på samma gång ska man vara en i mängden men även något unikt..Kanske lite orimliga krav kan jag tycka.

Jag håller absolut inte med om att det är så himla nedvärderande alls.., visst ..jag har blivit ifrågasatt många gånger varför men aldrig, aldrig att någon sett ner på mig för den saken..För min del har det mest verkat som en undran från andra för att de själva aldrig skulle förstå varför..och så är det ju ibland och då måste de ju även få fråga :idea:

Tycker det lite är som att göra en höna av en fjäder många gånger...

(Sen finns det bra många ridtravarägare/islandshästägare som gärna överskattar sina hästar också..Vilket aldrig kommer att få någon att se upp till ett ekipage eller för den delen se positivt på en viss ras heller)

Håller med dig. Jag har faktiskt ridit fler islandshästar som varit ridbara än "stor hästar". Med det menar jag att islänningarna är känsligare för hjälperna. Självklart varierar det från individ till individ, men jag har iaf ridit fler ridbara islandshästar än storhäst och ponny. Då har jag ändå ridit "häst" ca 8år och islandshäst ca 4år.

Är också trött på folk som säger att man inte kan rida dressyr på islandshästar. Visst kan man det! men det är svårare och mer utmanande eftersom dem har fler gångarter! ex. min häst som har väldigt mycket pass i sig, !! är super svårt att få ut något i paddocken då han är känslig, väldigt framåt och lägger sig gärna i pass/grisepass.. men med rätt ryttare kan han gå skit fint.

Nog bör man innefatta något mer i ridbar än känsligt för hjälperna. Normalt är faktiskt 3-gångare mer ridbara i den mer generella meningen, kunna sammla, svara på förhållningar/halvhalter, svänga växla tempo och gångarter, jobba med sidförande etc. Det är mycket svårare generellt sett för en 5-gångare att få till den typen av ridning, många klarar inte galopp på volter, hålla traven/tölten i alla moment mm även 4-gångare har det många gånger svårare än de med 3 gångarter. Detta gör inte islandshästar sämre bara annorlunda och sämre lämpade för tävlingsdressyr generellt sett.

Jag anser att det är extremt viktigt för en islandshäst att ridas igenom ordentligt i form ofta. Deras gångarter och tendens att springa med höjda huvuden är knappast bra för rygg i längden utan riktigt bra ryggmuskler.

Jag anser att det är extremt viktigt för en islandshäst att ridas igenom ordentligt i form ofta. Deras gångarter och tendens att springa med höjda huvuden är knappast bra för rygg i längden utan riktigt bra ryggmuskler.

Måste bara påpeka att de som vill springa med höjda huvuden är felridna under en lång tid och har byggt "fel" muskler. Där jag jobbat (ca 75st hästar, varav ca 40-50st är inridna) springer ingen med höjt huvud, utan alla rids i korrekt form.Kan bara ta min egna som exempel som nästan alltid går i lång och låg form utav sig själv..

Liknande trådar

Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 781
Senast: BMW530D
·
Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
892
Senast: Buck
·
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 424
Senast: sjoberga
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 298
Senast: Lella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar