Trött och flåsig..?

ylvalill

Trådstartare
Min häst brukar alltid bli lite slöare när sommaren och värmen kommer, men i år har det varit extremt och jag börjar allt mer fundera på om någonting är fel. Han är 17 år gammal, "ständig konvalecent" på grund av dåliga ben men ändå riden hyffsat mycket de senaste månaderna. Han har vissa tendenser till hosta (hostar ett par gånger när man börjar trava, sen inget mer) undersökt för detta med endoskopi för ett par år sedan och då tyckte vet. inte att det var någon fara med honom och eftersom det inte har blivit värre har vi inte kollat detta nåt mer.

Han hänger inte alls med de andra hästarna om man rider ut med sällskap. Blir väldigt trött av en lugn galopp på 150 m och flåsar väldigt (länge). Har knappt nån framåtbjudning alls och är helt enkelt inte sig lik. I och med att detta har kommit lite smygande så har jag mest trott att han har dålig kondition och behöver jobba mer, men det känns inte som att det har någon effekt, snarare tvärtom tror jag... :confused:

Ska försöka ringa och få en tid på kliniken men undrar ändå om det är någon som varit med om nåt liknande som vet vad som kan vara fel? Är det något speciellt som jag ska kolla, eller be vet. kolla? Känner mig inte alls hemma på sådana här problem, annat är det med hältor, det kan jag vid det här laget... :angel:

Sv: Trött och flåsig..?

haru kollat om han har feber? kanske har en infektion i kroppen?
men annars kan ju tröttheten på sommaren vara av att vissa gå ute dygnet runt, svårt angripna avinsekter och värmen. vissa hästar tkr om att komma in å vila ett par timmar på dagennär det är som värst osv.

Inte kollat tempen, ska kolla imorgon för säkerhets skull men han är liksom inte "dåsig" eller hängig på det sättet han brukar vara om han har feber, han är pigg och vaken men flåset är helkass.

Ja han är ju en sån som blir lite tröttare på somrarna så det är därför jag inte reagerat så mycket till en början, men jag inser nu att det är extremt mycket värre än vanligt. Men kanske blir det så när de blir äldre, det kanske bara är åldern som gör det?

Inte för att skrämmas men min gamla häst fick dom "symptomen" när hon fick problem med lungorna , 16 år, hon fick svårt att pressa ut luften (heter något jättefin och långt och krångligt...) och främst vid ansträngning då så som ridning tex. Boka en tid hos vet och kolla upp.....Lycka till!

Hade en gång en häst med COPD tror jag det hette, altså slem i luftvägarna. HAn kunde när det var varmt på sommaren vara anfådd i hagen. Han hjälpte det med att ställa in på stall när det var som varmast och blötlägga all hans mat. Fick även rekomendationer att använda astmamedicin fast för häst, han dock aldrig prova detta då han skadade sig på vintern och jag fick ta bort honom. Men detts syns om man tar en kamra ner i luftstrupen.

Ja det får bli en ny endoskopi på kliniken för att kolla om det är så att lungorna nu blivit sämre trots allt. På nåt sätt vore det ändå skönt om det fanns en medicinsk förklaring till varför han är som han är, även om det inte blir någon direkt rolig diagnos.

Min häst har precis samma symtom som du beskriver.
Ska åka o kolla honom nästa vecka då jag misstänker att han är allergisk mot pollen.
Nu är det höga halter av gräspollen.
Det har kommit smygande på honom under våren oxå. Han var likadan förra året men då var han nyinköpt och då visste jag inte att han skulle bocka sig igenom hela vintern för att vid denna tiden bli så slö igen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
773
Senast: Wille
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 876
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 522
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 519
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka