Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Marvelon

Åttaåring har blivit så himla trotsig, skall han ut och leka i dåligt väder så totalvägrar han galonbyxor och regnjacka, det blir så himla jobbigt att behöva strida hela tiden. Är det fler som har samma problem.
 
Sv: Trotsig

Ja. Fast sonen är 4.
Han trotsar hela tiden, håller på att bli vansinnig på honom...
Och han ger sig på sin lillasyster när han blir för trotsig, därför att han då ju vet att han få uppmärksamhet...:smirk:

Har fått huvudvärk på honom idag.. ändå har han bara varit hemma sen ett (dagis före).... :smirk:

Det ska bli skönt när han somnar :love:
 
Sv: Trotsig

Sonen som snart är 9 har totalvägrat galonbyxa i flere år...regnjacka kan man få på honom om han skall cykla till skolan och regnet öser ner.

Tydligen är det låg trendfaktor för ungarna på dessa kläder......:crazy:
Har löst problmet genom att ha vindtäta, fodrade kläder istället, de håller ju också vatten litet.

Annars har han varit ganska harmonisk som 8-åring tycker jag, men endel påstår att 9-årsåldern blir jobbigare!
 
Sv: Trotsig

Se det inte som trots. Se det som att din son håller på och utvecklas och tar ännu ett steg mot att bli en vuxen ansvartstagande person.
H*n måste helt enkelt kolla var ribban ligger. Låt honom gå ut utan galonisar och känna på hur kul det är när det blir blött och kallt :p
 
Sv: Trotsig

Välj dina fajter noga annars kommer du bli tokig innan h*n har flyttat hemifrån:D
Det är ju så att barn testar, personligen tycker jag inte om ordet trots jag föredrar utveckling:love: för enligt mej är det vad det är.
Det är ju inte för att barnet tänker nu ska jag j-vlas med mamma/pappa utan det är ju barnets egna tankar som börjar formas och de är ju utveckling!
Ingen vill ju att barnet ska växa upp till en mesig ja sägare som inte vågar ha en egen åsikt och då får man låta barnet ha egna åsikter tidigt så att de lär sig att deras åsikt räknas!
Om han nu inte vill ha galonisar fråga varför! Om han har ett bra argument så låt honom gå ut och bli blöt då! Givetvis får du förklara för honom att han själv får ta hand om sina blöta kläder när han kommer in!
Låt honom utvecklas så han lär sig både att argumentera för sin sak och ta ansvar!
 
Sv: Trotsig

Marvelon skrev:
Åttaåring har blivit så himla trotsig, skall han ut och leka i dåligt väder så totalvägrar han galonbyxor och regnjacka, det blir så himla jobbigt att behöva strida hela tiden. Är det fler som har samma problem.

Oh yes! Vi har en snart åttaåring och hon vägrar just nu att äta något som helst nyttigt (dvs varm mat!) och detta trots att hon ätit samma maträtter tillagade av sin far i månader och alltid ätit med god aptit. Men nu ska det testas minsann. :crazy: Det värsta är att min man faller för provokationen och så är grälet i full gång (för det är ju han som spenderat timmar på att laga god mat). Själv bryr jag mig inte så mycket om hon äter ostkex, frukt och mackor istället för när hon väl blir hungrig så kommer hon att äta. Men visst är det frustrerande när man beställer in hennes favoritpizza på puben och hon inte ens äter den!
 
Sv: Trotsig

Han är inte trotsig, han håller ju på att bli stor!!;)
Är ju för sjutton bara småungar som har galonisar ju..:p
Har du fått på han de ända fram tills nu så har du då banne mig en väldigt snäll kille. De flesta vägrar ta på sig galonisar när de börjar i förskoleklass eller första klass för då är de stora och vill inte va som småbarn längre..;)
 
Sv: Trotsig

Britta68 skrev:
endel påstår att 9-årsåldern blir jobbigare!
De brukar säja att vart tredje år blir jobbigt, 3-6-9-12... Stämmer ganska bra tycker jag nog..:D
 
Sv: Trotsig

Det är ju bara det han blir så himla blöt och skitig. Det är ju inte världens roligaste att tvätta.
 
Sv: Trotsig

Lär honom hur tvättmaskinen funkar ! Mycket effektivt att låta honom själv ta ansvar för "om huvet är dumt"...
 
Sv: Trotsig

Marvelon skrev:
Det är ju bara det han blir så himla blöt och skitig. Det är ju inte världens roligaste att tvätta.
Tjaa... det är livets lott som förälder till mindre barn....;)
Jag jobbar på dagis/fritids och jag tycker inte heller att det är speciellt kul att ta reda på och hänga in dyngsura, illaluktande kläder åt en massa ungar men å andra sidan så tycker jag att det är bättre att de blöter/skitar ner sig och har kul än att står under tak och har tråkigt..:bump:
Sen vet jag inte om jag tror att barn på 8 år bryr sig så mycket om att de blir blöta, de tänker mer i nuet och tycker att det är jättekul att leka i regn o blöta. Kläder det byter man när leken är slut o man kommer in igen ifall nån vuxen ser hur blöt man är vill säja..... :D
 
Sv: Trotsig

cirkus skrev:
Lär honom hur tvättmaskinen funkar ! Mycket effektivt att låta honom själv ta ansvar för "om huvet är dumt"...
Anser inte att huvet är dumt för att ungar leker i vatten och lera!!! Är en fullt normal sak för barn att göra, som de ska göra för det är kul för dem.. Har du inte varit barn människa, har du aldrig sett hur rolig en stooor vattenpöl är???:bump: ;)
Men att lära dem hänga upp sina blöta kläder på lämplig plats tycker jag de kan göra, likaså vända kläderna åt rätt håll.
 
Sv: Trotsig

Nej, jag föddes färdig vuxen !

Du förstod inte vad jag syftade på.

Om man nu vill leka i stooora vattenpöölar och vägrar ha kläder som skyddar så får de väl lära sig tvätta, plättlätt. Så antingen tar de att de måste tvätta eller så inser de att det är bättre att ha regnkläder.

...som man sopar får man curla...
 
Sv: Trotsig

Exakt, en 8åring är stor nog att välja själv om man vill vara varm och torr eller kall och blöt.
De är även stora nog att lära sig hur man slänger in en tvätt i maskinen.
Sätt en färgad lapp på 40grader och visa hur mycket medel som behövs och hur amn vrider på den.
 
Sv: Trotsig

cirkus skrev:
Om man nu vill leka i stooora vattenpöölar och vägrar ha kläder som skyddar så får de väl lära sig tvätta, plättlätt. Så antingen tar de att de måste tvätta eller så inser de att det är bättre att ha regnkläder.
Jo men jag tror att man får uppdatera galonisarna till några trendigare regnkläder i så fall... Annars tar de nog hellre tvättningen..
Vill man vara fin får man lida pin...:p
 
Sv: Trotsig

escodobe skrev:
Exakt, en 8åring är stor nog att välja själv om man vill vara varm och torr eller kall och blöt.
Klart att de är men frågan är om de bryr sig så skarpt??
Tycker att de flesta grabbar i den åldern verka tycka att det är jobbigare att byta till torra kläder än att ha på sig de blöta ...(har ingen hemma utan bara på jobbet så det kan ju skilja)
 
Sv: Trotsig

escodobe skrev:
Exakt, en 8åring är stor nog att välja själv om man vill vara varm och torr eller kall och blöt.

Nja, det beror på. Man kan ju faktiskt bli sjuk av att vara blöt länge och hur kul är det att få ett sjukt barn dagen innan man ska resa bort/barnet ska tävla och har sett fram emot det/klassen ska på utflykt...etc.
 
Sv: Trotsig

Men då måste jag få ifrågasätta föräldraskapet här faktiskt!!!
Menar du att du tycker att det är lättasammare att ta hand om ett sjukt barn än att säja åt dem att byta kläder???:eek:
 
Sv: Trotsig

Nej. Det har jag inte påstått. Däremot tror jag på konsekvensuppfostran. Självklart får de byta kläder om de blött ner sig, jag har väl inte påstått något annat ? OCH ta hand om tvätten när de är stora nog att "trotsa" visheten att med regnläder blir man inte blöt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
731
Senast: Wille
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 445
Senast: amsway
·
Kropp & Själ Min orkeslöshet är total och nu i helgen hade jag jobbigt med mående och allt känns så meningslöst. Men ändå vill jag inbilla mig att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 908
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 793
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp