trotsig unghäst

M

mctyson

Tacksam för tips från "unghästvana" :)
Jag har en tjej på 1år och 9 månader. Har haft henne i ca 3 månader. Jag började direkt träna henne på att lära sig att i min "zon" är man inte, man följer matte och stannar när matte stannar osv. Hon är snäll väldigt lyhörd för mitt humör och kroppspråk. På sista tiden har hon dock börjat resa sig på bakbenen. Och okej det är inga problem att hantera då hon sitter där som en annan kanin och sen ställer ner hovarna, men hon kickar med bakbenen med. Högt. Speciellt om jag tränar nh löst men även om andra leder henne. Hon siktar ju inte men det kan bli farligt ändå. Hur tränar jag bort det? Och hennes beteende gör att andra tjejen i stallet inte vill leda henne (hon är mkt värre när andra leder henne) nån som har haft samma problem? Min första unghäst så alla tips och trix är välkomna:)
 
Sv: trotsig unghäst

Överhanterad unghäst som tappat respekten för människor .

Dessa Nh shit så får man dessa trevliga :cool:......hästar när man tränar dom och det som är så otroligt är just att de som måste träna sina hästar i detta inte har rätt hästhantering överhuvudtaget ,till slut blir hästen sur och man får dessa svar du fått .

Släpp ut henne i en stor hästflock i sommar så hon får lära sig veta respekt och sluta TRÄNA Nh . Naturligt hästvett är det som gäller och det behöver man inte träna på , det ingår i den dagliga hanteringen helt naturligt .

Mia
 
Sv: trotsig unghäst

Det håller jag fullt med om och så mkt tränar jag absolut inte. Utan mer basic att stannar jag i gången vill ja att hon med gör de. Och vid promenad och all annan hantering. Och som sagt, med mig är de inga stora problem då jag heller ej blir rädd men hon är mkt värre mot en annan tjej i stallet och jag blir orolig att hon inte ska våga hantera henne vid tex in och utsläpp.
 
Sv: trotsig unghäst

Det brukar ju ta 3 månader innan hästan har aklimaticerats sig - och sen åldermässigt kaxig i sig och nu börjat testa dig och den andra tjejen ( iof mer med henne) . Vilket inte är roligt om hon upplever det obehagligt och det enda råd jag kan ge är att du hanterar henne själv under en period så pålle inte får chansen att testa den andra tjejen om hon inte klarar situationen ,så att problemet inte växer ?

Mia
 
Sv: trotsig unghäst

Hur tränar man nh?? nh är ett förhållningssätt, inget man tränar. Grejen är att det är så lätt för mig att säga att du ska göra si och tänka så. Men i grunden är det dig själv du måste gå tillbaka till. Uppenbarligen har du gjort nått galet när hon visar ett sådant beteende och när du vet hur du gör så kan du oxå rätta till problemet. det går väldigt snabbt att få till olater men betydligt längre tid att jobba bort dessa. Jag lugnar ner hästen om den reser sig för att den är rädd alt. ignorerar. Handlar det däremot om ren motsträvighet då blir ja irriterad, säger åt på lämpligt sätt. Sen ska man oxå se allt annat, om hästen har ont tex kan den reagera så. Men när man går och hästen bara börjar stegra sig då säger jag NEJ och försöker rycka till, inte dra. Kan ju ibland leka med min ena och då kan han stegra sig ganska nära mig, men då är det för att jag inbjudit till det, lite bus. och när jag stannar så stannar han och jag inbjuder och han kommer, så det handlar mkt om kroppsspråk, men oxå energier. även tonläge om man vill snacka med sina djur.
 
Sv: trotsig unghäst

Det är en ung häst du har och unghästar skall hanteras (i all hanterig) av duktiga lugna meniskor som vet vad dom gör och som inte blir narvösa när unghästen testar.

Är alla som hanterar stot den typen av meniskor? om inte låt bara dom som är det hantera hästen så skulle jag tro att mycket av testandet löser sig med den dagliga hanterigen.

Kram
 
Sv: trotsig unghäst

verkar som ni reagerar väldigt på orden "träna nh" :P jag tror inte det ligger nåt fel i att befästa mitt ledarskap från dag ett eftersom då hon trotsar mot mig är det inte alls på samma skala som mot andra tjejen. och genom att visa mig själv som den som bestämmer menar jag ju inte med dumma metoder utan enkla som att jag kräver att hon ska flytta sig för mig osv, sånt som gör vardagen med hästen lite smidigare och säkrare enligt mig :) och om vi leker och hon busar runt så är det en helt annan sak. mitt problem ligger helt enkelt i att leda när hon inte vill bli ledd. och jag förstår den andra tjejen fullt att hon blir osäker, så då har du nog rätt i att bara jag och min familj ska hantera henne framöver. och visst hon trotsar mot mig med men jag tolererar det inte och blir inte rädd/osäker.. imorse var hon en liten ängel iaf :D
 
Sv: trotsig unghäst

Led den ihop med en hagkompis den funkar med, gärna en äldre, stabil häst. Ha unghästen på utsidan och den vuxne mellan er när ni går till hagen ett tag. Då får den lära sig av en häst hur man gör.
 
Sv: trotsig unghäst

Ja, bra ide!
Tycker också att det är dystert med alla som direkt kastar sig över någon som frågar vänligt om en sak och rackar ner på det sätt personen har hanterat det hela på hittills ... Är man inte där så vet man väl inte vad som har skett/sker dagligen??

Att unghästar testar hör till bilden, och jag är övertygad om att det löser sig med tid, tålamod och att man är bestämd och inte accepterar vissa beteenden. Hon får inte stegra sig, då är det åthutning som gäller, på direkten. Det ska vara otrevligare och jobbigare att göra fel än att göra rätt.

En annan sak som jag har lagt märke till när det gäller unghästar; när hästen gör rätt är det bättre att direkt ge eftergift och fortsätta gå som om inget hade hänt än att ge en massa beröm. Ett lugnt, självklart beteende, som de äldre hästarna gör när de fostrar en sån där liten!:)
 
Sv: trotsig unghäst

KL
Ston reser sig sällan till skillnad från hingstar.

har man lyckats med det får man ta hjälp för att analysera vad som händer.

det är sällan trots utan anledning!
 
Sv: trotsig unghäst

precis min åsikt:) svåra är vid stegring så backar man, och de borde jag väl inte göra då egentligen? får försöka stålsätta mig så jag står kvar å kanske rent av kliver framåt och ryter i?
 
Sv: trotsig unghäst

Axel: hon kanske inte vet att hon är ett sto haha:) nej men ja, de borde inte ske utan anledning. men de är under dom "lätta" sakerna hon får för sig de. typ ledning till stallet. sen kan hon trotsa när tex som nu vi börjat vänja henne vid transportrampen. då kan hon resa sig men då finns en "anledning". så under vanlig ledd promenad kräver jag inget mer än att hon följer.
 
Sv: trotsig unghäst

Absolut, kliv fram och ryt i, backa henne bryskt. Vänd dig sedan framåt igen och knalla på som om inget har hänt. Väldigt bra är det om du hinner uppfatta sekunden innan hon tänker resa sig vad som är på gång, så att du bryter beteendet direkt. Backa henne, tvärvänd, överraska henne.

Axel, det där tvärsäkra påståendet köper jag inte. Jag har haft flera ungston som har rest sig när de har tyckt att de inte vill mer, men det går över med tid och bestämda regler. Och kom inte med att jag inte vet vad jag gör om jag har ston som reser sig, jag har fött upp hästar i 25 år och alltid fått beröm för mina lydiga väluppfostrade individer.
 
Sv: trotsig unghäst

ja det låter ju som om det borde funka. ja ibland "piper" hon innan hon reser sig så då kan jag bryta där.. vid varje pip hon gör egentligen för pipen brukar innebära hyss av något slag:)
 
Sv: trotsig unghäst

:) får bli test imorn och se om hon blir paff när jag kommer på henne innan hon hinner "busa" :)
 
Sv: trotsig unghäst

verkar som ni reagerar väldigt på orden "träna nh" :P jag tror inte det ligger nåt fel i att befästa mitt ledarskap från dag ett eftersom då hon trotsar mot mig är det inte alls på samma skala som mot andra tjejen. och genom att visa mig själv som den som bestämmer menar jag ju inte med dumma metoder utan enkla som att jag kräver att hon ska flytta sig för mig osv, sånt som gör vardagen med hästen lite smidigare och säkrare enligt mig :) och om vi leker och hon busar runt så är det en helt annan sak. mitt problem ligger helt enkelt i att leda när hon inte vill bli ledd. och jag förstår den andra tjejen fullt att hon blir osäker, så då har du nog rätt i att bara jag och min familj ska hantera henne framöver. och visst hon trotsar mot mig med men jag tolererar det inte och blir inte rädd/osäker.. imorse var hon en liten ängel iaf :D

Men om du ibland leker och busar med henne och ibland kräver att hon skall vara lugn och ordentlig, tror du då inte att det blir svårt för henne att veta när hon får göra vad?
 
Senast ändrad:
Sv: trotsig unghäst

Mitt sto var så gott som ohanterad när hon kom till mig, 5år. Hon reste sig ofta på bakbenen i början. Om vi gick förbi något läskigt och hon inte ville gå men jag trugade, hade ett låångt grimskaft, och en "nhgrimma" som är lite skarpare. Oftast ramlar de ju på rumpan när det reser sig :) När mitt sto reste sig kunde jag stå på behagligt avstånd och hade en skarp grimma. Två gånger ramlade hon på rumpan och såg förvånat på mig och undrade hur tusan jag lyckades med det där och sen var det vara att gå förbi det läskiga, gjorde ingen stor sak av det hela. Och det försvann. Sen när vi kom till ridningen, istället för att bocka och ha sig reste mitt sto gärna på frambenen lite ovanför marken eller slog med den ena hoven väldigt irriterat. Pådrivning hjälpte mycket.

Nu vet jag inte till hur mycket hjälp det där var, men det är hur det funkade för mig och pollan. Tror inte man ska börja bråka, speciellt om det handlar om osäkerhet och rädsla då gäller nog en fast hand som visar bron över :). Om hon dock hade gjort det i ren trots och menat att skada hade jag nog sett till att komma på en hårdare lösning väldigt fort.
 
Sv: trotsig unghäst

Absolut, kliv fram och ryt i, backa henne bryskt. Vänd dig sedan framåt igen och knalla på som om inget har hänt. Väldigt bra är det om du hinner uppfatta sekunden innan hon tänker resa sig vad som är på gång, så att du bryter beteendet direkt. Backa henne, tvärvänd, överraska henne.

Axel, det där tvärsäkra påståendet köper jag inte. Jag har haft flera ungston som har rest sig när de har tyckt att de inte vill mer, men det går över med tid och bestämda regler. Och kom inte med att jag inte vet vad jag gör om jag har ston som reser sig, jag har fött upp hästar i 25 år och alltid fått beröm för mina lydiga väluppfostrade individer.

Nej man måste vara rättvis med ston o använda hjärnan- få dem MED sig.

Tålamod är en dygd.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp