Menar du på fullt allvar att din erfarenhet är att en häst oftast ramlar på rumpan när den reser sig? Det låter jättekonstigt i mina öron, tror aldrig att jag sett det om man inte dragit omkull hästen, inte ens på föl och unghästar.
Jag har ett gammalt sto som reste sig i protest en gång i tiden. Det kunde vara när jag gränsade henne eller tyckte att hon skulle gå någonstans dit hon inte ville gå. Hon var klok nog att inte göra det när man red utan bara när man ledde. Jag fick det ur henne genom att alltid genomföra det jag skulle göra så att hon inte vann något på sina protester, när hon skuttat färdigt fortsatte jag och hon slutade rätt snabbt.
Nu har hon en tvåårig dotter som gjorde likadant när hon var föl och skulle lära sig ledas och där gjorde jag samma sak. Hon slutade snabbt hon med. Senast jag träffade henne, hon bor 25 mil från mig, så försökte hon göra likadant när jag skulle leda henne på ett nytt ställe och hon ville fortsätta beta. Hon reste sig och snodde runt flera gånger, gjorde precis som hennes mamma gjort, men jag blev inte rädd utan stod kvar, kortade grimskaftet, och hon slutade då hon inte vann något på beteendet.
En trygghet är att ha en knut i änden av grimskaftet så att det inte blir lika lätt att tappa. Sen ska man inte bli rädd och hetsa upp sig utan lugnt fortsätta med det man ska göra.