trotsig unghäst

Sv: trotsig unghäst

Menar du på fullt allvar att din erfarenhet är att en häst oftast ramlar på rumpan när den reser sig? Det låter jättekonstigt i mina öron, tror aldrig att jag sett det om man inte dragit omkull hästen, inte ens på föl och unghästar.

Jag har ett gammalt sto som reste sig i protest en gång i tiden. Det kunde vara när jag gränsade henne eller tyckte att hon skulle gå någonstans dit hon inte ville gå. Hon var klok nog att inte göra det när man red utan bara när man ledde. Jag fick det ur henne genom att alltid genomföra det jag skulle göra så att hon inte vann något på sina protester, när hon skuttat färdigt fortsatte jag och hon slutade rätt snabbt.

Nu har hon en tvåårig dotter som gjorde likadant när hon var föl och skulle lära sig ledas och där gjorde jag samma sak. Hon slutade snabbt hon med. Senast jag träffade henne, hon bor 25 mil från mig, så försökte hon göra likadant när jag skulle leda henne på ett nytt ställe och hon ville fortsätta beta. Hon reste sig och snodde runt flera gånger, gjorde precis som hennes mamma gjort, men jag blev inte rädd utan stod kvar, kortade grimskaftet, och hon slutade då hon inte vann något på beteendet.
En trygghet är att ha en knut i änden av grimskaftet så att det inte blir lika lätt att tappa. Sen ska man inte bli rädd och hetsa upp sig utan lugnt fortsätta med det man ska göra.
 
Sv: trotsig unghäst

Men om du ibland leker och busar med henne och ibland kräver att hon skall vara lugn och ordentlig, tror du då inte att det blir svårt för henne att veta när hon får göra vad?

nej det tror jag inte eftersom när vi "leker" så är vi på en bestämd plats (annan hage) och då är hon alltid lös så skiljer det sig så mycket från den dagliga hanteringen. har gjort så just för att va tydlig att när vi är där och hon är lös så är det lekdax
 
Sv: trotsig unghäst

Nej man måste vara rättvis med ston o använda hjärnan- få dem MED sig.

Tålamod är en dygd.

absolut, jag har haft ston förut, men man är väl ändå mest rättvis om man sätter konsekventa gränser utan att va dum? och självklart direkt ge eftergift
 
Sv: trotsig unghäst

Menar du på fullt allvar att din erfarenhet är att en häst oftast ramlar på rumpan när den reser sig? Det låter jättekonstigt i mina öron, tror aldrig att jag sett det om man inte dragit omkull hästen, inte ens på föl och unghästar.

Jag har ett gammalt sto som reste sig i protest en gång i tiden. Det kunde vara när jag gränsade henne eller tyckte att hon skulle gå någonstans dit hon inte ville gå. Hon var klok nog att inte göra det när man red utan bara när man ledde. Jag fick det ur henne genom att alltid genomföra det jag skulle göra så att hon inte vann något på sina protester, när hon skuttat färdigt fortsatte jag och hon slutade rätt snabbt.

Nu har hon en tvåårig dotter som gjorde likadant när hon var föl och skulle lära sig ledas och där gjorde jag samma sak. Hon slutade snabbt hon med. Senast jag träffade henne, hon bor 25 mil från mig, så försökte hon göra likadant när jag skulle leda henne på ett nytt ställe och hon ville fortsätta beta. Hon reste sig och snodde runt flera gånger, gjorde precis som hennes mamma gjort, men jag blev inte rädd utan stod kvar, kortade grimskaftet, och hon slutade då hon inte vann något på beteendet.
En trygghet är att ha en knut i änden av grimskaftet så att det inte blir lika lätt att tappa. Sen ska man inte bli rädd och hetsa upp sig utan lugnt fortsätta med det man ska göra.

ja det låter ju som de rätta, att sen låtsas som det regnar och gå vidare med det man skulle göra
 
Sv: trotsig unghäst

Vi har en stor hjärna för att lura med dem på annat sätt än att- Nu SKA du lyda!

Drara man i en rädd ovillig häst tillräckligt så reser de sig= protest. inte särskilt konstigt alls.

Få hästen med sig= o den går även om den är rädd= förtroende som sedan växer.

Tänk att jag aldrig har haft en häst som rest sig varken på marken eller från uppsuttet:confused:
 
Sv: trotsig unghäst

Vi har en stor hjärna för att lura med dem på annat sätt än att- Nu SKA du lyda!

Drara man i en rädd ovillig häst tillräckligt så reser de sig= protest. inte särskilt konstigt alls.

Få hästen med sig= o den går även om den är rädd= förtroende som sedan växer.

Tänk att jag aldrig har haft en häst som rest sig varken på marken eller från uppsuttet:confused:

åter igen, detta med att hon reser sig är INTE ett problem då vi "jobbar" eller så utan snarare när jag inte ber henne göra nåt speciellt. och gör hon det vid tex transportträning så ställer jag mig inte å rycker å sliter i henne, det säger sig självt. utan hon kan få för sig det när man bara ska gå till/från hagen utan att jag kräver det minsta av henne.
 
Sv: trotsig unghäst

Menar du på fullt allvar att din erfarenhet är att en häst oftast ramlar på rumpan när den reser sig? Det låter jättekonstigt i mina öron, tror aldrig att jag sett det om man inte dragit omkull hästen, inte ens på föl och unghästar.

Jag har ett gammalt sto som reste sig i protest en gång i tiden. Det kunde vara när jag gränsade henne eller tyckte att hon skulle gå någonstans dit hon inte ville gå. Hon var klok nog att inte göra det när man red utan bara när man ledde. Jag fick det ur henne genom att alltid genomföra det jag skulle göra så att hon inte vann något på sina protester, när hon skuttat färdigt fortsatte jag och hon slutade rätt snabbt.

Nu har hon en tvåårig dotter som gjorde likadant när hon var föl och skulle lära sig ledas och där gjorde jag samma sak. Hon slutade snabbt hon med. Senast jag träffade henne, hon bor 25 mil från mig, så försökte hon göra likadant när jag skulle leda henne på ett nytt ställe och hon ville fortsätta beta. Hon reste sig och snodde runt flera gånger, gjorde precis som hennes mamma gjort, men jag blev inte rädd utan stod kvar, kortade grimskaftet, och hon slutade då hon inte vann något på beteendet.
En trygghet är att ha en knut i änden av grimskaftet så att det inte blir lika lätt att tappa. Sen ska man inte bli rädd och hetsa upp sig utan lugnt fortsätta med det man ska göra.

Jag har sett många hästar gå omkull på rumpan när de rest sig, inte små rest sig utan dom har stått på bakbenen. Jag är nog så pass liten att jag inte skulle ha kraften att dra omkull en häst, så så är inte fallet :) Kanske bara de hästar jag sett, (absolut inte alla!) men dom har ju inte asbra balans på två ben.
 
Sv: trotsig unghäst

nej det tror jag inte eftersom när vi "leker" så är vi på en bestämd plats (annan hage) och då är hon alltid lös så skiljer det sig så mycket från den dagliga hanteringen. har gjort så just för att va tydlig att när vi är där och hon är lös så är det lekdax

Det upplägget verkar ju inte funka, eftersom du startade tråden?
 
Sv: trotsig unghäst

Hästen behöver du inte träna nh med.. speciellt inte en unghäst eftersom den är helt grön! Det är dig själv som du ska träna nh med, för du är inte helt grön. Ingen människa är det, men andra är mer häst än andra.
Låt hästen vara ett tag. Hon har hela livet på sig att lära sig saker, just nu är den ju bara en bebis som ska busa, bajsa, kissa och äta i stort sätt. :p
 
Sv: trotsig unghäst

Hästen behöver du inte träna nh med.. speciellt inte en unghäst eftersom den är helt grön! Det är dig själv som du ska träna nh med, för du är inte helt grön. Ingen människa är det, men andra är mer häst än andra.
Låt hästen vara ett tag. Hon har hela livet på sig att lära sig saker, just nu är den ju bara en bebis som ska busa, bajsa, kissa och äta i stort sätt. :p

haha:) ja det är klart. det är som jag skrev tidigare mest att hon ska veta var min "zon" är och inte kliva på mig. det är så olika vad folk säger och vad man läser.. enl vissa böcker är 2åringen "stor" och enligt andra böcker så är det som du säger :P
 
Sv: trotsig unghäst

Mitt råd är att sluta försöka leka med henne. En så ung häst blir förvirrad och förstår inte i vilka situationer det är okej att hoppa/skutta/etc och i vilka det inte är det. Det är kanske näpet är en unghäst gör det men inte när 600 kilo vuxen häst inte vet vilket beteende som förväntas av den.
 
Sv: trotsig unghäst

Mitt råd är att sluta försöka leka med henne. En så ung häst blir förvirrad och förstår inte i vilka situationer det är okej att hoppa/skutta/etc och i vilka det inte är det. Det är kanske näpet är en unghäst gör det men inte när 600 kilo vuxen häst inte vet vilket beteende som förväntas av den.

Ja de är sant.. Har inte alls tänkt på det ur den synvinkeln
 
Sv: trotsig unghäst

Så höll min på ett tag när vi skulle gå från hagen, gärna när det blåste och var lite mörkt. Jag satte ner foten och visade att det var helt oacceptabelt beteende, berömde henne så fort hon reagerade rätt och det händer bara mer och mer sällan. Hon beter sig även så här i hagen, fast nu händer det även där mer sällan. Att stimulera henne hjälper, hennes överskottsenergi tas oftast ut på liknande sätt. Dock är ingen rädd för att hantera henne, hon är i 99% utav fallen riktigt snäll. Men visst testar hon! Hon är lite äldre än dig, tre år i vår och det kan ju göra skillnad.

Ditt sätt är absolut det enklaste och lättaste sättet. Din dam skall förstå det ,)
 
Sv: trotsig unghäst

Så höll min på ett tag när vi skulle gå från hagen, gärna när det blåste och var lite mörkt. Jag satte ner foten och visade att det var helt oacceptabelt beteende, berömde henne så fort hon reagerade rätt och det händer bara mer och mer sällan. Hon beter sig även så här i hagen, fast nu händer det även där mer sällan. Att stimulera henne hjälper, hennes överskottsenergi tas oftast ut på liknande sätt. Dock är ingen rädd för att hantera henne, hon är i 99% utav fallen riktigt snäll. Men visst testar hon! Hon är lite äldre än dig, tre år i vår och det kan ju göra skillnad.

Ditt sätt är absolut det enklaste och lättaste sättet. Din dam skall förstå det ,)

Okej ja de va skönt att höra:) låter precis som din. Min tös är med snäll för de mesta,så de är lite synd att andra tjejen i stallet helst inte hanterar henne. Men de går väl över :)
 
Sv: trotsig unghäst

Sluta inte med vad du kallar NH... NH för mig är bara ett begrepp, men det man gör med hästen är bara ren hantering och på ett säkert sätt för att få en säker häst!
Har du en hund så måste du ju lära den att bete sig och följa de regler du har?? samma sak.... MEN när man har med unghästar att göra så rekomenderar jag dig starkt att verkligen VÄLJA de andra personer som hanterar hästen.
Jag har två unghästar den ena 4 år (valack) och har fött upp själv den andra tre år (sto) köpt vid ett års ålder!
De är väldigt lika i sitt bemötande mot människor och väldigt säkra pga samma hantering och inga dåliga erfarenheter. Men de är olika i inlärning, stoet måste man vara exakt rätt i hårdhet/mjukhet pga de blir väldigt förnärmade om du tar i för mycket... (jämför med man/kvinna)
Tar längre tid att förlåta och tålamod och lugn är en dygd.
Valacken kan jag sätta mer press på men ändock så lär dom sig bäst vid beröm och eftergift.
Glöm inte att man måste vara konsekvent och inte acceptera duma beteenden, de kommer alltid att ifrågasätta eller diskuttera men det har stor betydelse hur du hanterar det. Varför de ifrågasätter har inget med att göra att de är dum, utan har med att göra att de inte förstår! Var tydlig!!
Våga visa vad du vill!
du har bara haft hästen i tre månader.... du kan omöjligt ha jobbat den för lite i hantering... möjligvis för lite! Skapa kontakt, skapa ett band!
När hon reser sig mot dig vik av mot sidan och dra ner henne. Man måste vara snabb och "timad" du skall öva på att flytta bakdelen, gör dessa steg titta på bakdelen, peka på bakdelen, snurra med repet mot bakdelen, tills hon flyttar den och vänder upp ansiktet mot dig. eskalera i skala 1-10. där 1 är en bedjan om att flytta och tio är "mycket obehagligt" Där ska kravet vara hårt! Har du satt det så vid varje tillfälle hon reser sig så ber du om att flytta på bakdelen... Du ska oxå tänka på att gå i en halv volt från hennes ansikte till bakdelen, alltså inte rakt på. Ta hjälp av BRA människor som är lugn och som du litar på! Det är ändå du i slutändan som bestämmer över din häst!
Arbeta med din häst, hon behöver det! Pauser... ja det får dom 23 timmar av dygnet.... så.... Fortsätt!!!
 
Sv: trotsig unghäst

Men om du ibland leker och busar med henne och ibland kräver att hon skall vara lugn och ordentlig, tror du då inte att det blir svårt för henne att veta när hon får göra vad?

Håller med där! Överhuvudtaget är jag väldigt tveksam till att leka med föl och unghästar. Människan ska man ha respekt för, leka kan man göra med hästkompisar.

Såg att många andra redan skrivit samma sak.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp