Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)
Jag kan aldrig tro att hästen verkligen ser dig som sin ledare i alla andra sammanhang än i hagen.
Däremot vet hon nog skillnad på när hon är lös och när du har henne fast och alltså kan tvinga henne att göra saker (som typ att inte sparka dig).
Om jag var du skulle jag jobba massor med henne från marken. Flytta framdelen och backa mycket. Det är mycket dominanta handlingar och hästen kan bli mycket upprörd om du använder för hårt tryck.
De flesta hästar är känsliga och blir ruskigt förbannade om man använder för hårt tryck eller tryck med aggression. Och tro mig, hon vet skillnaden på att bli slagen med aggression och utan.
Hästar slår inte varann med aggression (för det mesta) de bara klappar till för att flytta på den som ska flyttas.
Jag har en unghäst jag fått kämpa med en del, och därmed också lärt mig att jag och min valack har en del att jobba på också. Du får gärna läsa vår blogg om vår resa (
http://baldur.pietsch.se)
Jag har lärt mig att det bli en otroligt stor skillnad på reaktionen om jag "klappar till" utan känslor jämfört med aggression. Visar jag aggression visar jag att jag vill slåss. Slåss gör bara en ranglägre som vill upp. En som är ledare förväntar sig att de andra ska lyda och klappar helt enkelt till där det behövs för att det ska bli som han/hon vill. Förstår du hur jag menar?
Det handlar om vilken energi du sänder ut i samband med smällen.
Det bästa är om hästen själv gör illa sig på dig.
Typ om mig unghäst går och bänglar bakom mig och ska gnida huvet mot min rygg. Då går jag bara på som vanligt, men som av en händelse så sticker min armbåge ut där unghästens huve kommer slängande.
Han slår sig på armbågen och ser generad ut "oj, vad pinsamt, jag såg inte att det stod ut nått hårt där"
Då fattar han inte det som en bestraffning, bara att det var osmart att dänga huvet kring hårda utstickande grejer på matte
och jag sänder inte ut någon aggression.
Dessutom försvinner bestraffningen direkt när han tar undan huvudet. När vi människor bestraffar med aggression har vi en tendens att slå ett litet extra slag bara för att vi blir arga och tycker att de är dumma. Och då ser hästen det bara som en attack från dig.
När du ger din häst godis visar du dig underlägsen. Ingen ledarhäst mutar sina undersåtar. Så det var bara naturligt att hon blev sur när godisautomaten inte ville producera. Och att du sedan plötsligt försöker backa henne och dominera, ja då blir hon såklart fly förbannad.
Det låter som att du har en tuff häst, och jag tror att Parelli NH kan vara något för er. De har ett mycket pedagogiskt utbildningsmaterial med DVDer och grejer så man kan plugga lite hemma innan man ger sig i kast med hästen. Dessutom kan du behöva hjälp av någon parelli-kunnig människa. Du kan ju gå in på tråden "PNH - någon?" och höra om någon vet om det finns någon i stockholmsområdet.
Du får jättegärna PMa, jag bollar gärna ideer