Föl är ju föl, se hur de gör med sina mammor ibland, hoppar och sparkar och bockar och busar.
Inte säger mammorna till dem då? Nä, för de är inte riktigt så mogna att de kan göra annat än att bralla omkring.
Jag tycker att det är fel att försöka brottas med en liten föling och sedan bli arg när de brottas tillbaka.
Jag tycker man gör så lite som möjligt under tvång när de är så små. Träna på att lyfta hovarna när man haft en mysig stund i hagen istället, och inte när fölet är stirrigt och rädd. Gosa på grimman kravlöst vid mysiga stunder i hagen. Lär dem att gå undan för tryck på ett lite lekfullt och enkelt vis, beröm mycket och tjata inte när de gjort rätt. Roliga ledövningar i hagen med gos som beröm.
Visst att hästarna ska lära sig att inte slåss med oss, men då får inte vi börja slåss och brottas först. Vad ska en föling göra när den är rädd och blir fasthållen? Såklart försöker den slå sig fri, den fattar inte att vi är snälla, när den är rädd är den inte logisk.
Vi har två föl här på gården som är hur trevliga som helst att hantera, vi har i små små steg lärt dem att lyfta hovarna, och bara korta stunder i början, lösa så de inte känner sig fångade. I början var den ena väldigt skygg, och då har han bara fått vara, tillslut har han blivit nyfiken och nu är han nästan lika säker på oss som den andra. Inge knuff och brottning, förutom vid särskilda nödvändiga tillfällen, som vid chippning, och då har vi inte skällt på dem om de har blivit vilda och försökt göra sig fria.
Jaja, nu blir säkert halva buke arga, men jag tycker föl ska få vara föl.