Trotsig tjej

K

kitty

Min lilla åtta månaders sto har blivit jätte trotsig. Slår med huvudet när jag ska ta på grimman. Vevar med benen när jag lyfter dom. Reser sig mot mig när jag håller henne i boxen. Ryter då till på henne och då slutar hon. Är det fel att ryta på henne? När kan man börja ta in henne själv på dagarna och borsta i boxen?. Just nu är hon väldigt stirrig och nervös över alla smällare så då får hon vara i sin flock som hon känner sig trygg med. Jag har tränat lite ledövning med henne och det funkar jätte bra. Det är mest när hon måste stå still som hon bråkar. Typ när vet ska vaccinera eller hovslagaren ska kolla hovarna. Alla råd är tacksamma.

Sv: Trotsig tjej

Föl är ju föl, se hur de gör med sina mammor ibland, hoppar och sparkar och bockar och busar.
Inte säger mammorna till dem då? Nä, för de är inte riktigt så mogna att de kan göra annat än att bralla omkring.

Jag tycker att det är fel att försöka brottas med en liten föling och sedan bli arg när de brottas tillbaka.

Jag tycker man gör så lite som möjligt under tvång när de är så små. Träna på att lyfta hovarna när man haft en mysig stund i hagen istället, och inte när fölet är stirrigt och rädd. Gosa på grimman kravlöst vid mysiga stunder i hagen. Lär dem att gå undan för tryck på ett lite lekfullt och enkelt vis, beröm mycket och tjata inte när de gjort rätt. Roliga ledövningar i hagen med gos som beröm.

Visst att hästarna ska lära sig att inte slåss med oss, men då får inte vi börja slåss och brottas först. Vad ska en föling göra när den är rädd och blir fasthållen? Såklart försöker den slå sig fri, den fattar inte att vi är snälla, när den är rädd är den inte logisk.

Vi har två föl här på gården som är hur trevliga som helst att hantera, vi har i små små steg lärt dem att lyfta hovarna, och bara korta stunder i början, lösa så de inte känner sig fångade. I början var den ena väldigt skygg, och då har han bara fått vara, tillslut har han blivit nyfiken och nu är han nästan lika säker på oss som den andra. Inge knuff och brottning, förutom vid särskilda nödvändiga tillfällen, som vid chippning, och då har vi inte skällt på dem om de har blivit vilda och försökt göra sig fria.

Jaja, nu blir säkert halva buke arga, men jag tycker föl ska få vara föl.

Jag tycker det var ett bra svar!
Med tillit kommer man sedan långt ;)

När man kan börja ta in föl själva är självklart väldigt individuellt. Egentligen är nog det enda sättet att ta reda på om just ditt föl är moget för det är att prova! :)
När fölen börjar bli såpass gamla upplever jag att det snarare är stoet som blir oroligt. Fölen brukar ta saker och ting ganska förnuftigt.:D

Föl är ju föl, se hur de gör med sina mammor ibland, hoppar och sparkar och bockar och busar.
Inte säger mammorna till dem då? Nä, för de är inte riktigt så mogna att de kan göra annat än att bralla omkring.

Jag tycker att det är fel att försöka brottas med en liten föling och sedan bli arg när de brottas tillbaka.

Jag tycker man gör så lite som möjligt under tvång när de är så små. Träna på att lyfta hovarna när man haft en mysig stund i hagen istället, och inte när fölet är stirrigt och rädd. Gosa på grimman kravlöst vid mysiga stunder i hagen. Lär dem att gå undan för tryck på ett lite lekfullt och enkelt vis, beröm mycket och tjata inte när de gjort rätt. Roliga ledövningar i hagen med gos som beröm.

Visst att hästarna ska lära sig att inte slåss med oss, men då får inte vi börja slåss och brottas först. Vad ska en föling göra när den är rädd och blir fasthållen? Såklart försöker den slå sig fri, den fattar inte att vi är snälla, när den är rädd är den inte logisk.

Vi har två föl här på gården som är hur trevliga som helst att hantera, vi har i små små steg lärt dem att lyfta hovarna, och bara korta stunder i början, lösa så de inte känner sig fångade. I början var den ena väldigt skygg, och då har han bara fått vara, tillslut har han blivit nyfiken och nu är han nästan lika säker på oss som den andra. Inge knuff och brottning, förutom vid särskilda nödvändiga tillfällen, som vid chippning, och då har vi inte skällt på dem om de har blivit vilda och försökt göra sig fria.

Jaja, nu blir säkert halva buke arga, men jag tycker föl ska få vara föl.

:bow::bow:

Håller med till fullo! Tror också på den linjen, inget tvång. En fölis behöver ju egentligen inte kunna så mycket än, eller? Den mesta hanteringen borde kunna ske utan bråk och skäll, de är ju bebisar. Jag tillhör den halvan som tycker att föl ska få vara föl och fostras av sin flock i första hand. Människan ska vara en positiv upplevelse. Jag tror också att man ska undvika att ge sig in i brottningsmatcher med dem, de är busiga och vi talar olika språk, och i alla fall jag har svårt att läsa de små varelserna alla gånger! Hästar är ju ganska diskreta med sina signaler...:grin:

Du har redan fått bra svar så jag kommer inte att kommentera dem ytterligare.
Jag ser ingen anledning att ta in halvårsgamla föl själva. Jag tränar mina några minuter ngn gång så och då, d.v.s. de får stå inne själva den tid det tar att hämta det andra fölet. Eftersom kommer jag antagligen att öka tiden men jag har absolut ingen brådska.
Jag tror det ger sig rätt naturligt när man börjar gå ut med dem själv etc. och det kommer inte att hända inom det närmasta halvåret i alla fall!

Var två om att lyfta fossingarna. En som håller hästen i koppel och en som lyfter. Nu tycker hästen att det är lite besvärligt men låt det vara så. Lyft korta stunder. Det tar inte många sekunder att kolla så det inte är massa otäckheter i hovarna. Innan h*n börjar bråka så släpper du ner. Det räcker kanske med att kolla så det inte sitter fast stenar i fötterna på kvällarna och vara nöjd med det. Mycket beröm när hästen är duktig. Har du en rasp kan du även dra några lösa drag varje dag (utan att du behöver fila ner någonting utan för sakens skull) i samband med hovkratsning, det tar inte mer än kanske 2 sekunder max. Det blir en vana för hästen och det är inget direkt avancerat för ett 8 månaders föl.

Ensamträning behöver du som sagt inte ha bråttom med men jag personligen skulle inte acceptera att hästen reser sig mot mig. Där går gränsen även om det är ett föl och jag skulle också ryta i. Däremot behöver du ju inte provocera fram det utan säga ifrån om det händer i vardagliga hanteringen när du tar in och ut i hagen och så. Mycket mer behöver man inte göra med dem. Det är bara en bebis.

Problem när du tar på grimman kan du vänta med några månader till. Min 1½-åring har kastat sig i och ur grimman tills för bara några månader sedan. Då gav jag mig sjutton på att det var nog. Jag tog på och av grimman tills han stod stilla och sen dess har jag inte tagit på den om han inte är stilla med huvudet. Nu är problemet fixat även om det blev "sent" löst.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 672
Senast: Karoliten
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 765
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 834
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar