Trotsig 4-åring!!!

S

Solosanta

Min underbara 4-åring har efter ha skött sig exemplariskt under vår och sommar nu verkligen börjat bli sådär odräglig som vissa 4-åringar kan vara...
Får för sig ibland att han absolut inte vill gå framåt när vi är ute, backar hejdlöst ner i diken... Börjar ibland att helt "flyta" åt sidan när vi tränar osv...

Vissa dagar känns helt bedrövligt, då han varit i sitt esse med att trotsa... Han är helt frisk så det är säkerligen ren trots, och jag vet att det i sinom tid går över. Är det någon här som känner igen sig?! Vad gör ni, tänker osv??!

Har ju anmält min pålle till kvalitén, men börjar bli osäker på huruvida jag skall vara med eller inte...
Skriv gärna era erfarenheter av trotsande unghästar...

Sv: Trotsig 4-åring!!!

Jo det känner jag igen, framförallt blev jag rätt så förvånad efter första vilan efter inridningen.:crazy:
Men har ju nu lärt mig dels att efter varje vila utgå ifrån att man får börja om inridningen igen. Sedan kanske varje del går fortare men just ha den inställningen.
Varje dag är en ny dag, och det är bra att göra varje ny sak 10 ggr och fortfarande anta att den kan kännas ny..

Det jag märker på min 4-åring är just att det varierar så kraftigt, han kan verkligen fatta humör vissa dagar, syns så väl på hans minspel och kroppsspråk, och andra dagar är matte underbar och han bara står stilla och väntar på mina order.
Det jag försöker med är att vara konsekvent, rätt uppförande lönar sig, dåligt medför straff (tillsägelser, backning etc)och behålla mitt lugn eftersom jag antar att det ofta är mitt uppförande som triggar honom. Dvs jag blir besviken att det är en "sådan" dag och sedan blir det bråk.

Sedan har jag haft så svårt med hans lynnighet för det känns så hopplöst och tråkigt, när han är en ängel ena dagen och nästa ska han bara strula, försöka beta när jag pysslar eller bängla med huvudet, inte stå stilla när jag ber om halt etc. På något sätt blir jag besviken att vi inte kommit längre :(
Och jag vet att han kan, men jag jobbar med isnikten att de är djur, och har både dåliga dagar och behov att testa gränser, och bara för att jag får säga ifrån 10 ggr ett pass betyder inte att jag är elak.

Hur gör du?

Tack för ditt inlägg...Känner igen mig precis. Vissa dagar fungerar ALLt medan andra är helt katastrofala...
Har dock förstått vad gäller min pålle, att när han sätter sin trotsiga sida till, så är det egentligen ingen idé att bråka, utan försöker hitta andra "vägar ut". Börjar han tex backa hejdlöst när vi är ute så tar jag tag i ena tygeln och bara försöker "styra honom" rätt igen och vänta ut honom tills han går framåt. Går jag i det läget på honom med spö etc, så slutar det bara i ett kaos av bråk.
På ridbanan/ridhus är ju allt enklare då det finns både väggar och staket till hjälp. Jag försöker att inte förstora upp problemen då han dock är ung och jag inte tror på våld...men ibland... jag blir så frustrerad...
Förstår precis vad du skriver, att man blir besviken att man inte kommit längre. I sådana lägen är det ju skönt att höra att man inte är ensam om "problemet"...:D

Jag hade en unghäst för några år sedan, som jag köpte som 1-åring. Hur cool och snäll som helts, inridningen var inga problem. Men så kom 4-års"trotset". Gick inte en dag utan det skulle backas, stegras, bockas ja allt... Han var otroligt stark i psyket, blev du arg på honom så blev han arg tillbaka. Tog dock ett klokt beslut att sälja honom, då allt bara kändes hopplöst under en lång period och jag kände att hästen fick "övertag". Nu är han 7 år gammal, självsäker som få men för övrigt en kanonhäst....
När jag tänker på honom så inser jag att allt kanske får ta sin lilla tid. Men så sneglar man på andra med hästar i samma ålder som har kommit så långt... Men som du säger, hästar är djur och har sin personlighet och en instinkt av att testa gränser!

Jag tillhör dem som inte för ett ögonblick tror på trots.

Hästar är enklare än så, än att de medvetet skulle göra tvärtemot vad vi ber dem om. I så fall skulle vi inte få sitta på dem överhuvudtaget.

Sen kan man ibland bli ifrågasatt, men det tycker jag inte är samma sak.

Hästar är enklare än så, än att de medvetet skulle göra tvärtemot vad vi ber dem om. I så fall skulle vi inte få sitta på dem överhuvudtaget.

Kunde inte sagt det bättre själv :bow:

Att hästar medvetet gör saker, är för mig en självklarhet. De har minne som få och att vi får "sitta på" dem är väl ändå inte något som kan kallas för dumhet?! Allt handlar ju förvisso om definition, men att hästen medvetet gör tvärtom är väl ändå inte detsamma som trots?
Att många unghästar kommer i en trotsålder, slyngerålder eller kalla det vad du vill, är ju ett ganska vanligt fenomen. Dock självklart inget som ALLA "genomgår"...
Kalla det trots, ifrågasättande, olydnad... För mig var det inte en fråga om VARFÖR en unghäst är trotsig/ifrågasättande...
Men, lycklig dig som inte har stött på dessa problem med din unghäst!!! :D

Tror iofs att trots beror på definitionen, att unga djur oavsett ras testar gränser är ju inget nytt, och jag ser absolut skillnad på rädsla och testning.
Det jag blir besviken på är att jag tycker mitt ledarskap är starkt, han går undan och gör inga riktigt dumma grejer, men just att ger man efter minsta lilla, exempelvis låter honom ta en tugga gräs en gång - så ska han försöka komma åt att beta hela det passet. Det har ju helt och hållet med min gränsdragning att göra, men med en smart häst av ponnyras gör man liksom aldrig något ostraffat ;) Det går ut på att inte ge honom chansen att få belöning för "dåligt" beteende. Vara smartare helt enkelt, och det är inte alla dagar jag känner att jag är på topp. Han är snabbtänkt som attan, knyter upp knutar, lär sig trick på sekunden bara man ger belöning, tar sig ut etc. Tanken att hästar är puckade flyktdjur är väldigt främmand i min relation till min häst!!

Oj vad jag känner igen mej! Eller min häst rättare sagt. Oavsett vad folk har för tro om trots etc så har jag iallafall gått igenom en del riktigt tuffa perioder med bakutar, luftsprång, springa hem från skogen ensam efter att ha skickat av matte, vägrar gå framåt mm mm. Blandat med helt underbara stunder då allt bara funkar!

I dom värsta stunderna har jag rannsakat ALLT, tagit hjälp av sadelutprovare & bytt sadlar, bytt bett, tagit ut ET mm mm. Har inte blivit någon skillnad, det är verkligen allt eller inget. Min är nu fem & jag tycker att det börjar mattas av en aning men fortfarande kan ha ha ett riktigt hemskt humör vissa dagar.

Jag har svårt att ge nåt annat råd än att vara konsekvent & vänta ut - så småningom blir det bättre! Nånstans tror jag att det är just dom här "monstren" med ett jäkla självförtroende som blir dom riktigt bra hästarna till slut!

Lycka till!

Jag har svårt att ge nåt annat råd än att vara konsekvent & vänta ut - så småningom blir det bättre! Nånstans tror jag att det är just dom här "monstren" med ett jäkla självförtroende som blir dom riktigt bra hästarna till slut!

Lycka till!

Tack för ditt inlägg och dessa kloka ord... Härligt (eller kanske fel uttryck...;) ) att läsa om dina tuffa perioder, om tankar om sadel, bett osv.... *ler igenkännande*

Min är också en ängel vissa dagar för att nästa totalt förvandlas till ett litet monster... Sedan har han ju förvisso Warsteiner i sig, vilket enligt vissa kanske inte förenklar "saken"...

Men som du säger, jag måste vara konsekvent och självklart hela tiden se framåt!

Skönt att vi är fler, har också gått hem ett par gånger, kommit hem på en panikslagen, galopperand ehäst etc även om det ta i trä, är ett tag sedan nu;)
Jag tror också att de blir en kalas hästar till slut, han har så otrolig kapacitet och utstrålning, det är nog det och de bra dagarna som ger en motivationen!!!
Känns som om man får använda all sin kunskap för att hitta vägar att motivera hästen, och övertala den att det här är det smartaste sättet, han påminner mycket om min hund när hon var valp...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 992
Senast: Åsa A
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 234
Senast: EmmaW
·
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 358
Senast: Equilina
·
Hundhälsa Jag behöver få tips, råd, förslag vad sjutton det kan vara för fel på min fina underbara hund. Det är så att min hund har under...
Svar
8
· Visningar
1 961
Senast: kossankaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama