Trotsålder

cassiopeja

Trådstartare
När infaller den? Är det trotsåldern som infaller vid ca 6 mån och slyngelåldern mellan 12-18 mån, eller pågår trotsåldern från 6-18 mån ålder? Vilken ålder anses "jobbigast"?

(jag tror att jag har blandat ihop begreppen för mig och blev plötsligt så förvirrad att jag måste få fråga :D )

Sv: Trotsålder

Jag personligen räknar trotsåldern runt 1 års åldern. Och den anser jag vara mest besvärlig. Andra kanske tycker annat, men så tycker jag. Slyngelålder har jag aldrig hört talats om...

Trotsåldern brukar dyka upp runt 6mån- 1 år. Det är väl egentligen när könsmognaden kommer igång och hormonerna börjar spritta.

Jo tack, det märks :angel: ....lagotton löpte första gången för en månad sen (snart) och nu har det kommit igång. Hon har blivit lätt döv, oförstående, ovillig att jobba och envis(are)....fast det är väl bara att kämpa på antar jag och varje dag är inte så farlig.

Hur ser ni på träning under trotsåldern?
Är det någon mening att träna när hunden inte är ett dugg intresserad av att lyssna utan bara vill göra tvärtemot?

Jag har lärt mig att man ska försöka träna så att man alltid lyckas, dvs tex träna inkallning när man är nästan säker på att hunden verkligen kommer komma, för att det är viktigt att låta hunden lyckas och försöka hålla ner antalet tillfällen då hunden upptäcker att det går att INTE lyda matte... Ska man då överhuvudtaget lägga ner så mycket tid på träning under den period när hunden har mental bomull i öronen?

Min valp (9 man) ar definitivt i trotsaldern nu :crazy: och eftersom vi vantar tvillingar precis vilken dag som helst sa har vi tagit rad av veterinarer och tranare vad vi ska gora. Han ar nu skickad till Englands basta hundtraningsskola pa en 3 veckors "boot camp" sa att jag kan klamma ut bebisarna under tiden och "landa" lite hemma :D
De tyckte iaf att NU var tiden att ta itu med tonarstrotsen, nip it in the bud sa att saga, innan det eskalerar. Fast det kanske ar individuellt for var situation med tanke pa bebisarna och att vi inte kommer att ha samma tid att trana var valp som vi hade forut :confused:

Jag har en hanhund här hemma som är i trotsåldern nu, och jag njuter inte av denna tid kan jag säga haha:banana:

Nio månader, stor som ett hus och uppstudsig som en tonåring.. så kul dom här månaderna kommer att bli :D

Jag tycker att det med vissa hundar varit rent omöjligt att träna under den perioden. Men en del fungerar. Jag brukar gå långa promenader och låta dem rasa av i skogen och bara träna typ "nära". (Vid vissa partier i skogen så vill jag att hundarna håller sig till mig utan att gå fot) Jag brukar även köra mycket med visselpipa och befästa den under denna period. De två övningarna brukar vi klara oss på. Dvs. inte så mycket pet och finlir i kombination med att de får "fri komando" emellanåt.

Han är verkligen lite jobbig nu - han är "på" mest hela tiden och vill inte ta det lugnt när vi är hemma och inne, utan bara pockar och pockar på att vi ska göra något hela tiden. Gnäller och piper och tycker att allt är trååååkigt - även när vi går ut. Verkar dyster, vill inte leka, inget är kul. Har börjat bete sig illa på promenader, "vältrar" sig fram mot folk och hundar vi möter, hänger i kopplet och kan knappt andas, kan inte vara lös längre för då sticker han, vill inte lyssna på något vi säger.... Suck! :smirk:

Ändå är han bara drygt 7 månader, så kan han verklgien ha kommit in i "tonåren" redan?

Jag har dåligt samvete mest hela tiden - för att jag tvingar honom att lägga sig och sova och ta det lugnt och slappna av när han pockar på aktiviteter, för att han verkar så missnöjd, för att jag inte "lyckas" med någon träning. Egentligen vill jag nog gå en "hur man hanterar tonåriga hundar"-kurs för att få hjälp med hur jag bäst ska bemöta honom nu. Jag misstänker att det är extra viktigt med ramar och regler nu, och att verkligen visa var skåpet ska stå. Samtidigt vill jag ju inte bråka hela tiden, och jag har alldeles för kort stubin när jag inte vet hur jag ska hantera situationen... :o

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 059
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 864
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?