Tror ni hon har ett föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Issa88
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 102
I

Issa88

I stallet där jag håller till finns det än shettis som i vintras kastade ett litet foster i sin box. Men vi misstänker tvillingar.
För hon verkar bara bli tjockare och tjockare + att det sprutar ut mjölk ur hennes djuver. Vad tror ni?
Kan det vart så att fostret som hon kastade låg utanför fostersäcken och att det ligger en fölunge i magen nu?

Jag vet att man självklart kan ringa vetrinären. Men jag vill veta vad NI tror.
Tacksam för svar. :idea:

Sv: Tror ni hon har ett föl?

Jag vet om ett fullblodssto som kastade ett foster i november och fölade i maj året efter så det kan mkt väl vara så.

Fast jag hade nog skippat vetrinärbesök :angel: och fölvakat istället läcker stoet mjölk så bör hon ju föla inom kort.

Kolla med veterinären för säkerhets skull iaf så hon inte bara är skendräktig och ni sitter och vakar i onödan. :idea:

Hade ett sto som kastade ett foster runt nyår och sedan föddes en liten krabat i juni...

Gira

Men det är ju inte alltid så lätt att kolla shettisarna, dessutom så var det ju inte hennes häst.

Blodprov funkar väl på shettisar precis som på stora hästar? Naturligtvis är det ägaren som avgör om de vill sitta och vaka med risk att det inte finns något eller om h*n vill kosta på ett labbtest och få besked.

men visst borde man kunna kolla dom?
Vi har inga problem med att kolla mina små amrisar ,men shettisar är kanske annorlunda ? Har inte så stor erfarenhet av dom
men berätta gärna :-)

Tesora

Ja okej.

Nej vi vakar inte, och om hon ska ha föl så ska det komma i slutet på juli har jag för mig.
Hon har läkt mjölk sen i februare-maj, så det är nog ingen brådska.
Ägaren kollar henne inte mycket, men vi andra gör det.
Jag ska höra av mig om det händer något.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 054
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 770
Senast: Packipim
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 079
Senast: Cattis_E
·
Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår... 2
Svar
20
· Visningar
3 987
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken vagn?
  • Fettisdagen
  • Vad gör vi? Del CCX

Hund, Katt, Andra Djur