Tror ni att den "sämre ekonomin" kommer att påverka hästbranschen?

break_a_leg

Trådstartare
Det är väl ingen som kunnat undgå att Sveriges ekonomi är lite instabil för tillfället. Tror ni att detta kommer att påverka hästbranschen och i så fall hur?

Sv: Tror ni att den "sämre ekonomin" kommer att påverka hästbranschen?

ja absolut.

Priserna på hästar sjunker nu och det märks att vi är påväg in i en lågkonjunktur. Precis samma sak händer fast tvärtom i högkonjunktur då stiger priserna på hästar.

Självklart påverkar krisen även hästbranschen, både direkt och indirekt.

* Köpare kommer att avvakta med "lyxkonsumtion", som hästköp ändå är för de flesta.

* Lån blir dyrare. Påverkar både genom att de direkta lånen för att köpa häst (ofta blancolån) blir dyrare. För de som har huslån innebär de stigande räntorna att pengar styrs över till boende i hushållsbudgeten.

* Mer försiktighet att köpa tjänster (massörer, veterinärer, hovslagare...) vilket möjligen i extremfall kan innebära risk för vanvård av hästarna.

* Håller krisen i sig så kan resultatet kanske även bli "dumpning" av priser om hästägare tvingas sälja hästar för att få loss pengar eller för att de inte har råd att äga hästen.

Jag tycker att det redan syns tydligt att det ekonomiska läget även påverkar hästbranchen.

Det är svårt att sälja hästar nu och priserna kommer nog att fortsätta sjunka ett tag till.

ja det tror jag. Särskilt om vi går in i en lågkonjuktur. Här i sthlm tror jag att många av lyxanläggningarna kommer få det svårt att gå runt.

Enl ridsports hemsida har det redan blivit en avmattning i försäljning av hästgårdar. Jag antar att priser på hästar kommer rasa samtidigt som foder osv kommer bli dyrare.

Absolut. Gör det redan. Vår hösilageleverantör har fått ta mindre vall i år, många av hans kunder (tre-fyra st) har sålt hästarna för att det blir för dyrt med ökade foder- och ströpriset. Utan hästar är gården ett för dyrt boende och därför säljer de.

Priset på hästar har rasat, flera har flyttat från närliggande stora anläggningar när priserna på inackorderingar går upp. Ett par av väninnorna har meddelat att de kommer att sluta med hästar när den nuvarande tar slut. För dyrt att hålla på.

Tja, det kan kanske få höbönderna att sansa sina priser när de inte längre får sålt sina skördar...alltid ngt gott som ev kommer med det onda.

Kraftfodertillverkarna har redan fått krypa till korset och sänker sina hutlösa priser som de haussat upp med hänvisning till den s k marknaden.

Det enda som händer är att de bryter vallen och odlar säd istället, vilket ytterligare trissar priserna.

Vi har fått kraftfodret höjt med 2 kr/kg.

Det är väl ingen som kunnat undgå att Sveriges ekonomi är lite instabil för tillfället. Tror ni att detta kommer att påverka hästbranschen och i så fall hur?

Det finns egentligen inget som talar för att det INTE kommer att påverka hästnäringen.

* Konsumtionen minskar
* Utlåningen stramas åt
* Energipriserna är höga
* Priserna på hö och halm har höjts
* Jobben är mer osäkra

Osv osv. Hästar går ju på lyxkontot, om man ska generalisera, och är därför det första som får stryka på foten när pengarna tryter.

Osv osv. Hästar går ju på lyxkontot, om man ska generalisera, och är därför det första som får stryka på foten när pengarna tryter.

Fast frågan är hur många som säljer av sina hästar för att rädda sin egen ekonomi...

Själv tycker jag att det är hög tid att ta bort moms på veterinärvård. En hutlös extraskatt. Ska vi som är vanliga löntagare vara tvugna att betala skatt först och sedan moms när vi måste ta ut veterinär för våra sjuka djur eller ska vi starta eget för att få dra av momsen?? Hutlöst. Visst kommer det att märkas i Hästbranchen om vi får en lång nedgång i Sveriges ekonomi.Det finns folk som hävdar att man kan leva utan egen häst, men jag vet inte riktigt ja, jag skulle då kunna leva på vatten å gröt för att kunna ha kvar min lilla pålle, aldrig skulle jag sälja honom.

Jepp det märks!

Alla drar i handbromsen samtidigt.Vi är ju flockdjur:D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 890
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 713
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar