Trolig misshandel hos grannen. Vad göra?

Myrten

Trådstartare
För några månader sedan fick jag nya grannar. Ett ungt par. Har inte haft någon direkt kontakt med dem.

Första gången jag hörde bråk i lägenheten var väl ett tag sedan (jag har dålig tidsuppfattning). Så en kväll var det så pass illa att jag rådfrågade en annan granne vad han tyckte. Vi diskuterade att ringa störningsjouren, men då slutade det. Idag på eftermiddagen gick de igång igen. Båda skriker, det dunkar, hon vrålar "släpp mig!" och då fick jag nog. Jag rusade ut på min uteplats (fönstret var öppet) och skrek upp mot deras balkong att de skulle lägga av, att jag hörde dem och tänkte ringa polisen. Vilket jag också gjorde. Efter att ha pratat med polisledningen här och givit dem hyresgästens namn och adress fick jag veta att jag nästa gång ska ringa larmnumret direkt medan bråket pågår.

Jag är naturligtvis inte säker på att han misshandlar henne, men det låter verkligen så. Nu tänker jag ha nolltolerans och ringa polisen varenda gång jag hör något. Men jag tänker också: kan jag hjälpa henne på något annat sätt? Jag vet att det finns människor här inne som har personlig erfarenhet av situationer som denna. Hur tycker ni att jag skall agera utöver det jag redan gjort och kommer att göra, d v s ringa polisen? Eller ska jag inte agera?

Jag funderar på att ringa hyresvärden, men lägenheten är hennes så jag är rädd att en registrerad störning kan försvåra för henne i framtiden och hon har så det räcker att döma av hur bråken låter.

Det här drar igång reaktioner hos mig som jag inte trodde var möjliga. Planerade på fullt allvar att ta med en stor hacka hem från jobbet om han ringer på (de kommer ju att förstå vem skickat efter polisen) och använda den:crazy:! Nej, jag ska inte göra det...

Sv: Trolig misshandel hos grannen. Vad göra?

Ring polisen på 112 och lås dörren nästa gång du hör något liknande.

Edit: Såg att du redan skrivit att du tänkte ringa polisen nästa gång.

Jag har ringt, men då var det en kompis som blev misshandlad. De hade fönstret öppet och jag stod utanför. Jag hörde hur grejer kastades och krossades medan hon skrek aj, sluta o.s.v.

Han väste dödshot i ansiktet på mig, men jag var ärligt talat inte speciellt rädd för honom av nån anledning (det kanske jag borde ha varit).

Polisen plockade in honom, men typiskt nog drog ju tjejen tillbaka den automatiska anmälan som gjordes :banghead:

(detta var alltså inte i Sverige)

Så jag hade också i fortsättningen ringt genast jag stöter på nåt liknande. Sen låser man om sig, och anmäler minsta lilla hot ifall den anmälda blir sur. Jag fick t.ex. en direktnummer till en av poliserna som skötte ett annat fall där jag blev hotad. Polisen sa "Ring mig genast, även om det bara handlar om en elak blick från den anmälda". Det var väldigt skönt att veta.

Senast ändrad:

Tack för alla svar!

Jag tror att jag skall förtydliga min egentliga fråga: det jag undrar är vad jag kan göra som från hennes perspektiv underlättar för/kan hjälpa henne.

Jag har som sagt pratat med polisen. De har namn och adress samt mitt namn, adress och telefonnummer. Nästa gång skall jag ringa 112 direkt. Men utöver detta: skall jag närma mig henne? Erbjuda hjälp? Hur ser man i hennes situation på att en främling närmar sig? Är det dumt, är det bra? Vad tror ni?

Eller har jag gjort vad jag kan?

Ring polisen direkt!

Mina grannar ringde aldrig och jag bara önskade dom hade gjort det. Man känner sig så himla hjälplös och kass att gång på gång vara oförmögen att tillkalla på hjälp för att den respektive har tagit ens telefon och grabbar tag i en och slänger runt en som en trasdocka så fort man försöker fly. Att inte få någon respons från grannarna när man skriker allt man kan och man är medveten på att dom hör en är fruktansvärt..

Även om du inte är säker på att han misshandlar henne är det bättre att ta det säkra före det osäkra och ringa!

Jag är glad att grannarna ringde när det hände mig.
Det slutade med att han fick "hjälp" av polisen att flytta, och sen åkte han dit för misshandel också. Här togs ingen anmälan tillbaka.:mad:

Det är ju prio ett att polisen får ingripa och bedöma läget när de kommer dit, prata med de inblandade var och en och få en "känsla" för hur det är. Men jag kan inte se att det kan skada om du får en chans att prata med tjejen i enrum vid något tillfälle. Antingen slår hon ifrån sig och då har du gjort vad du kan, eller så vill hon prata.

Men det är svårt att veta om hon har någon att anförtro sig åt annars. Det är inte alls ovanligt att misshandlade kvinnor söker tillflykt hos någon granne för att fly undan en akut situation. Även om hon inte skulle vilja eller vara mogen för att prata om saken nu, så kan det underlätta en framtida gång att veta att "bakom den dörren finns det någon som bryr sig".

Jag tror att jag skall förtydliga min egentliga fråga: det jag undrar är vad jag kan göra som från hennes perspektiv underlättar för/kan hjälpa henne.

Det var det jag menade med att rådfråga kvinnojouren. De träffar ju ständigt kvinnor som blivit misshandlade.

Jag frågade dem om råd beträffande en kollega, som jag tror blev misshandlad av sin man. Fick bra tips hur jag kunde agera. Men för din del handlar det ju om en okänd granne, så "mina" råd är förmodligen inte applicerbara på den här situationen.

Det var det jag menade med att rådfråga kvinnojouren. De träffar ju ständigt kvinnor som blivit misshandlade.

Jag förstår det, men Buke finns här och nu och jag vet att här finns god kompetens inom området. Därför frågar jag på Buke.

Grannarna vet att jag hörde dem idag. Om jag sätts i en situation där jag kan agera imorgon så vill jag ha lite kött på benen. Efter telefonkö till polisen mer än en halvtimme idag känner jag att jag ringt nog för ett tag.

Ring polisen direkt!

Mina grannar ringde aldrig och jag bara önskade dom hade gjort det. Man känner sig så himla hjälplös och kass att gång på gång vara oförmögen att tillkalla på hjälp för att den respektive har tagit ens telefon och grabbar tag i en och slänger runt en som en trasdocka så fort man försöker fly. Att inte få någon respons från grannarna när man skriker allt man kan och man är medveten på att dom hör en är fruktansvärt..

Även om du inte är säker på att han misshandlar henne är det bättre att ta det säkra före det osäkra och ringa!

Som jag har sagt, jag har pratat med polisen och nästa gång ringer jag 112 direkt.

Usch vilka hemska upplevelser! När jag läser om den är jag glad att jag rusade ut och vrålade åt dem idag. Jag avbröt ju i alla fall det som pågick, även om det kanske varit bättre att ringa polisen direkt. Men jag blev så vansinnigt arg! Jag vägrar bo i samma hus som en djävla kvinnomisshandlare!

Att du avbröt är jättebra, borde finnas fler grannar som dig!
Om det var jag som var henne hade jag bara uppskattat om du kom fram och visade att du finns där. Även om man avfärdar sina problem är det en stor tröst och betryggande att ha i bakhuvudet att det iallafall finns någon i närheten man kan vända sig till, även om man kanske inte erkänner det.

Jag är glad att grannarna ringde när det hände mig.
Det slutade med att han fick "hjälp" av polisen att flytta, och sen åkte han dit för misshandel också. Här togs ingen anmälan tillbaka.:mad:

Låter som ett bra scenario. Jag vill inte ha kvar den idioten här, han ska bort!

Lillgrådis - jag ska kanske, om jag ser henne, säga att hon gärna får komma ner till mig om hon behöver. Inser att det finns en katt med i spelet också. Usch!

Tack.

Jag ska se om jag kan få kontakt med henne. Och säga till att hon kan komma hit om hon behöver och ta med sin katt. Jag ska kolla med en väninna om hon kan ta mina hundar om detta skulle bli ett faktum. Har fått för mig att djur (och barn) ofta används som "gisslan" i situationer som denna, så det är kanske bra att ha en lösning färdig även för sådana.

Usch!:(

Det är en bra idé. Mitt ex jagade mina katter med en kökskniv och hotade med att skära halsen av dom om han inte fick koden till min mobil för att rota igenom den. De flög bokstavligt talat runt möbler när han jagade dom.
Starkt gjort av dig att vara där för henne!

Det är en bra idé. Att bara fråga ifall hon behöver hjälp kan kännas jobbigt för henne, men att berätta att du har en plats för henne och katten att sova på om det kniper ger henne nog tröst. Du kan ju ge henne ditt nummer ifall du känner att du vill.

Starkt gjort av dig att vara där för henne!

Tack, men vi har inte sett att det blir så ännu...

Jag ska se vad jag kan göra i alla fall. Ett är i alla fall säkert: jag ska ringa polisen för minsta grej. Den där djäveln ska veta att hans ryggradslöshet nu ligger i öppen dager!

Första gången jag ringde 112 pga misshandel gällde det ett ungt par som tillsammans hade en liten flicka på dryga halvåret. Slutade med att jag fick vittna i en rättegång och han fick 3,5 månad för misshandel och frihetsberövande.

Henne fick jag aldrig kontakt med hur jag än gjorde!!!

Har även ringt 112 pga misshandel vägg i vägg med min lgh. Pratade i telefon med min dåvarande sambo en torsdag kl 14.15 och hon skriker hjälp han dödar mig, hon skrek så högt så han hörde det. Slängde på luren och ringde 112, det upprepades ett flertal ggr. Sista gången jag ringde så var det en helg och vi låg i sängen och läste, även denna tjej hade barn. En flicka på 3 år och jag visste att hon var hemma denna natt, när polisen tagit med sig karln från hennes lgh så gick jag och knackade på hennes dörr och mötte en rödgråten tjej i dörren som bedyrade att allt var bra.

Jag tröck mig faktiskt in genom hennes dörr och stängde den bakom mig och gav henne en kram och det fullkomligt brast för henne. Nu är bägge trasiga tjejer som mist vårdnaden om sina barn efter dessa händelser och har drogproblematik. Den sistnämnda bor fortfarande kvar men är på rehabilitering just nu och jag hoppas att hon kommer igen!!!

Det du gör är fantastiskt och medmänskligt. Det borde finnas fler som dig men tyvärr finns det alltför få som dig. Om du tar initiativet att prata med henne gör det så att han inte ser att du gör det. Det kan göra situationen ännu värre för henne, i värsta fall händer det något i det tysta. Det kanske du redan har tänkt på men ville bara tillägga det, talar utifrån egen erfarenhet.

För några månader sedan fick jag nya grannar. Ett ungt par. Har inte haft någon direkt kontakt med dem.

Första gången jag hörde bråk i lägenheten var väl ett tag sedan (jag har dålig tidsuppfattning). Så en kväll var det så pass illa att jag rådfrågade en annan granne vad han tyckte. Vi diskuterade att ringa störningsjouren, men då slutade det. Idag på eftermiddagen gick de igång igen. Båda skriker, det dunkar, hon vrålar "släpp mig!" och då fick jag nog. Jag rusade ut på min uteplats (fönstret var öppet) och skrek upp mot deras balkong att de skulle lägga av, att jag hörde dem och tänkte ringa polisen. Vilket jag också gjorde. Efter att ha pratat med polisledningen här och givit dem hyresgästens namn och adress fick jag veta att jag nästa gång ska ringa larmnumret direkt medan bråket pågår.

Jag är naturligtvis inte säker på att han misshandlar henne, men det låter verkligen så. Nu tänker jag ha nolltolerans och ringa polisen varenda gång jag hör något. Men jag tänker också: kan jag hjälpa henne på något annat sätt? Jag vet att det finns människor här inne som har personlig erfarenhet av situationer som denna. Hur tycker ni att jag skall agera utöver det jag redan gjort och kommer att göra, d v s ringa polisen? Eller ska jag inte agera?

Jag funderar på att ringa hyresvärden, men lägenheten är hennes så jag är rädd att en registrerad störning kan försvåra för henne i framtiden och hon har så det räcker att döma av hur bråken låter.

Det här drar igång reaktioner hos mig som jag inte trodde var möjliga. Planerade på fullt allvar att ta med en stor hacka hem från jobbet om han ringer på (de kommer ju att förstå vem skickat efter polisen) och använda den:crazy:! Nej, jag ska inte göra det...

Var där. Om du orkar, lova att ovillkorligt vara där. Offret kommer att vackla, gärningsmannen manipulera. Stå kvar, håll om. var där.

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 548
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 413
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Samhälle Ska försöka fatta mig kort. Vi bor i lägenhet i ett modernt och välisolerat hus och hör nästan aldrig grannarna förutom en...han vrålar...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 012
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar