Trojansk häst

M

Moniq

Vad är det? Virus? 2 gånger nu ikväll har min Norton brandvägg/antivirus meddelat att de blockerat trojansk häst. Detta skedde under tiden som jag varit inne här på Bukefalos (hade inga andra sidor öppna) och så blinkar det ett utropstecken på ikonen till brandväggen.
 
En trojansk häst är ett litet program som körs i din dator som (ofta)loggar dina aktiviteter på Internet. Oftast är de harmlösa, men inte alltid.
 
Trojanska hästar och andra virus smyger sig lätt in utan att man märker det. Det är lätt för de som kan att gå in i din dator utan du vet om det bland annat genom ICQ, MSN, YAHOO, KaZaa och liknande program.

Rekomenderar dig att se till att Norton är uppdaterat samt att du kör en fullständig kontroll. Låt Norton gå igenom alla filtyper och inte bara de vanligaste.
 
En trojansk häst kan vara en liten busre som kommer in i din dator och sen så släpper den in den som har skickat den till dig.
Menn oftast är dom harmlösa
 
Ett virus sprider sig genom att infektera filer och sedan göra elakheter.

En trojansk häst däremot är en fil som gör elakheter utan hjälp. Dvs ett program designat för att ställa till skada/öppna datorn för andra etc.
 
Tack för alla svar. Har kollat genom datorn och allt var OK. Tydligen så varnade brandväggen för ett försök till intrång.
Det som förvånade mig var att jag inte var inne på något mailprogram eller hade öppnat någon medskickad fil, utan bara kikade här på Buke som vanligt.
Man kan alltså få oönskade "saker" in i datorn bara gm att vara ute på nätet och kika på en harmlös sida som här på Buke?
 

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 186
Senast: Gabby_Ossi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 759
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 461
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 093
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp