Trivselfläckar?

Sv: Trivselfläckar?

:bow: Ja det där med Trivselfläckar är rent nonsens.. Det heter APELKASTAD och det är genetiskt precis som Görel säger och beror INTE på att hästen "trivs"..

Det är INTE samma sak som apelkastad. Ett exempel, en häst som vi fått hit (22 år) har enl ägaren ALDRIG haft såna fläckar, men fick det efter att ha stått hos oss i ca en månad. Har massor med exempel.

Så alltså är min svarta kille Apelkastad svart :angel:
Jag yttrar mig inte! Jag har ingen aning :crazy:

Ser ut som "reverse dappling", som man iblant ser hos champagnefargede hester. (Ikke at din er noen champagnehest, så mørk som han er). Men det finnes sikkert en årsak til det...

Jag läste texten och blev inte mycket klokare. Tydligen så finns det en genetisk faktor och dessutom något om blodtillförsel.

Vad jag inte riktigt förstår är skillnaden mellan apelkastad och trivselfläckar. Jag ser ju på bilderna att det inte är riktigt samma sak, men vad är skillnaden? :confused:

Apelkastad är en färg, vanligast på skimlar (om det ens finns andra hästar som är apelkastade?) medan trivselfläckar kan förekomma på alla färger och vanligen under sommaren.
Men jag vet inte om det beror på hur hästen trivs eller ej...

Vimzis skrev:
Apelkastad är en färg, vanligast på skimlar (om det ens finns andra hästar som är apelkastade?) medan trivselfläckar kan förekomma på alla färger och vanligen under sommaren.
Men jag vet inte om det beror på hur hästen trivs eller ej...

Jamen visst kan väl bruna hästar vara apelkastade?
Hette han inte Jovial? En brun apelkastad hingst? Eller hade han trivselfläckar? :confused:
Jag förstår inte skillnaden!! :crazy:

giffan skrev:
Är det inte bara ett annat ord för apelkastad??? För jag tycker då att hästen på bilden e apelkastad.

nejje nejje nejje! den e inte apelkastad!! den har trivselfläckar. alla min ponhyer har sådana brun, svart, fux o isabell..de är hästen o hästens päls att vissa at dom mår bra o får en bra foderstat m.m mycket posetivt! :D härligt att se.

Eller så kan man säga att det syns mer eller mindre bra om hästen är apelkastad beroende på pälsens skick och längd.

Korven skrev:
Stämmer inte, min häst är VÄLSKÖTT och får BRA mat men han får aldrig såna fläckar :cry: . Iofs har jag mest sett det på bruna hästar.
Syns kanske sämre på fuxar?
Men det är nog bara en myt trots allt.

nej det är inte en myt! det stämmer helt..det heter trivselfläckar för att ponnyer7hästar som trivs o mår bra får sådana. men de bettyder inte bara för att ens ponny inte får några skulle må dåligt. dom syns bäst på bruna hästar..jag har en fux och en brun..båda e lika snygga o blanka i pälsen men det är bara min bruna som får sådana! :D

Hemma hos mig bor det ganska många hästar (17 stycken) i olika färger. Det finns dom som är apelkastade och alltid är det och det finns dom som får fläckar när dom "mår bra". Har sett dessa "trivselfläckar" även på apelkastade hästar. Till och med på hästar i dåligt hull som ändå trivs, fullblodshingst som var svårt att få rund.
Vad det beror på egentligen har jag ingen aning om men det är inte bundet till ras eller färg på hästen och verkar bara komma om hästen verkligen trivs. Har sätt fläckar på hästarna vid olika årstider och pälslängd.
Kan som exempel nämna att jag hade ett par av mina ston utlånade ett tag och dom sköttes exemplariskt. Mycket bättre än vad jag själv gör hemma, måste erkännas. Men dom trivdes inte i det stallet. Hullet var bra och pälsvården var bra likväl var där inga extra fläckar. Men när dom kom hem igen och inte blev så väldigt mycket borstade och fick vara ute mer kom fläckarna med en gång.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 927
Senast: Badger
·
Tjatter X har varit på sin arbetsplats ett antal år och har kollega Y och Z. Chefen på kontoret har varit utlånad till en annan enhet och då har...
Svar
4
· Visningar
466
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama