Trivselfläckar?

Sv: Trivselfläckar?

Apelkastad är det inte, även om det ser ut så. vet inte om det finns något utforskat vad det kommer ifrån men dessa trivselfläckar är väldigt vanligt förekommande på bruksnordsvenskar. Många andra raser har dom självklart också men att det inte är "äkta" apelkastning beror på att fläckarna kan försvinna från en häst. En häst som får dålig mat och inte blir särskilt väl omskött har väldigt sällan trivselfläckar, men om samma häst blir ordentligt omskött med bra foder, blir ryktad och allmänt omhändertagen så kan den få dessa fläckar. Skulle personligen tro att det har något att göra med pälskvalitet eftersom en rätt skött häst har bättre päls än en som inte blir bra skött. Blev lite svamligt med nån kanske förstår vad jag vill säga...

min d-ponny har alltdi sånna på sommarn, och när man klipper c-ponnyn så blir hela rumpan så.

Stämmer inte, min häst är VÄLSKÖTT och får BRA mat men han får aldrig såna fläckar :cry: . Iofs har jag mest sett det på bruna hästar.
Syns kanske sämre på fuxar?
Men det är nog bara en myt trots allt.

Kan det inte vara så att en del hästar har förutsättningar att få dem och andra inte? Men att det inte syns på någon häst om den mår dåligt?

Själv skulle jag säga att det absolut har något med bete, sol och välmående att göra, för de verkar mycket vanligare på sommaren. Och de hästar jag har sett ha dem har varit blanka och fina i pälsen.

{f2e6119b-4b1f-4e6a-b085-55aeb9ef6dda}.jpg

Min ponnys trivselfläckar :love:
Hon får det jämt på somrarna som jag vet inte vad, ingen har någonsin sett så mycket trivselfläckar som min har på sig :D

min älskling har det också, över nästan hela kroppen...
pallelisbeth1.JPG

Jag har funderat på det där.. Men KAN det verkligen bara enbart genetiskt om hästar får mer eller mindre från år till år?

Förra året t ex började kusen få trivselfläckar först i Augusti ungefär, och inte så jätteframträdande.
I år fick han trivselfläckar väldigt tidigt och dom blev mycket mer framträdande. Plus att han fortfarande har kvar dom fast han redan börjat fälla sommarpälsen och få lite vinterpäls.

Min gissning är att det beror på fodret, eller rättare sagt hur magen mår. Så är magen stressad pga för lite grovfoder eller stressig miljö så blir det mindre trivselfläckar (magen har ju också med pälsen att göra.?) men självklart har jag inga bevis på det, det är bara en teori.

Oh läcker, vad är det för ras? Passo fino?
Ska egentligen inte gissa :angel:

:rofl: nästan rätt...Kallblodig travare för att vara mer exakt ;) ...avelshingst är han. :love:

Korven skrev:
Stämmer inte, min häst är VÄLSKÖTT och får BRA mat men han får aldrig såna fläckar :cry: . Iofs har jag mest sett det på bruna hästar.
Syns kanske sämre på fuxar?
Men det är nog bara en myt trots allt.

Fuxarna som stått i vårt stall har också fått tydliga fläckar..Men det KAN ju ha och göra med betet också, om det är kraftigt osv...Om hästen går ute mycket eller så...

Jaha är det såna. Såna fick det stoet vi lånade i somras. Hon fick det typ kanske en halv- en månad efter hon fölat...

Bodbäckspålle skrev:
:rofl: nästan rätt...Kallblodig travare för att vara mer exakt ;) ...avelshingst är han. :love:

Snygg kille du har där!!!
..och vi som bara har blodingar.. :cry: ;)

AM ( *naffa måste nog inhandla en kallblodsmärr* )

Vissa hästar får det helt enkelt inte. Jag tror stenhårt på att trivselfläckar kommer utav välmående. Men att vissa kanske inte får det fast de är välskötta, lr får det fast det inte syns i deras päls pga olika färg. :banana:

Det du kallar "trivselfläckar" är ett kamoflage som sitter i generna sedan urminnes tider, då hästen var ett bytesdjur, och hade samma funktion som militäruniformernas kamomönster. Det är samma grej som Zebrans ränder som också är en form av kamoflage, och som gör att det är svårare för ett rovdjur att urskilja den enskilda zebran i en flock.
Dessa fläckar förekommer oftare på ursprungliga "gamla" raser och i vissa färger.

Senast ändrad av en moderator:

*lånar*

Min svarta kille har blivit prickig!!! Fast det syns bara i vissa ljus!
Så helt klart är det trivselfläckar!!! Jag sköter ju om honom som en prins :D

Prickis

Åååh, vilken fin! De är härliga kallblodstravarna :bow: Rider en valack själv och han har ett underbart temprament och mjukt fjädrande steg i alla gångarter. Värdens härligaste galopp! mmmmm :love: Den dagen jag själv ska köpa häst blir det utan tvekan kallblodstravare. Men eftersom jag ska ha den till ridning ska den inte ha gått på travet, men gärna vara inkörd (det går inte ihop, jag vet, men önska går ju ;)

Värdens härligaste hästras helt enkelt! Varför köpa dyr PRE när vi har kallblodstravarna som kan samma sak?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 927
Senast: Badger
·
Tjatter X har varit på sin arbetsplats ett antal år och har kollega Y och Z. Chefen på kontoret har varit utlånad till en annan enhet och då har...
Svar
4
· Visningar
466
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama