Trist beteende på GHS

B

Bite_me

Var på Göteborg gorse show igår. Alltid lika kul och trevligt att vara där!

Men i år såg jag något som jag reagerade starkt på.
Det var två hoppklasser med många kända namn och de är proffs på vad de gör. Så jag blev oerhört ledsen och besviken när jag såg hur en del betedde sig mot sina hästar. En ryttare rev sista hindret och efter det började han rycka och slita i munnen på hästen när de saktat av, en annan som det inte gick så bra för red fram till ett hinder EFTER han ridit klart och la på pisken men värst var nog den som först gav spö inne på banan då hästen vägrade (gillar inte beteendet då jag ogillar spö men kanske kan acceptera det) och sen när han gick ut från banan och var på väg in i passagen till framridningen/stallarna gav sin häst ett rapp. Där gick min gräns och jag blev riktigt förbannad. Vad sjutton skulle det vara bra för???? Stackars hästen fattade väl inte alls vad den gjort för fel!

Jag kan förstå att ryttarna har mycket press på sig och blir frustrerade. Men de här grabbarna är inte nya i gemet på ngt vis. De borde vara så proffsiga och VETA hur en häst fungerar. Om man ska bestraffa så ska det vara i rätt ögonblick och absolut inte som en av dom gjorde i gången på väg ut från banan.

Detta var bara en väldigt liten del av alla som red och de flesta är rättvisa och fina mot sina hästar. Men i alla fall jag börjar tänka lite. Om de visar ett sådant beteende inför en så stor publik där de ska agera föredömmen. Hur behandlar de då sina hästar på hemmaplan i träning?

Överreagerar jag??
 
Sv: Trist beteende på GHS

Nej du överreagerar inte! Hade jag varit å sett detta hade jag sagt till, märkligt är det men även proffsiga ryttare beter sig mycket illa ibland!:mad:
 
Sv: Trist beteende på GHS

Bara för att dom tappar humöret på tävling så e det ju inte säkert att dom gör det hemma. Det e ju inte bra att dom gör det på tävling, särskillt inte me alla fans som vill bli som dom!
 
Sv: Trist beteende på GHS

Jag var på GHS i torsdags och såg minst 2 hästar som sprang med tungan ute. Man kan ju undra om det är bettet dom vantrivs med eller var det är :confused:
 
Sv: Trist beteende på GHS

Jag är inte alls för deras beteende, men jag kan förstå vilken enorm frustration det innebär för dem när det inte går som det har tänkt sig. Man måste tänka på att dessa ryttare är beroende av att det faktiskt går bra för dem; annars backar sponsorer ur, hästägarna skeppar vidare hästarna till nya ryttare och så står de där utan vare sig prispengar, sponsorer eller hästar att rida. Att genom en vägring bli förflyttad från femte till tjugofemte plats på prispallen gör ju plötsligt resan till tävlingen till en enorm förlustaffär.

På något sätt tycker jag att man ibland kan överreagera mot bestraffningarna på tävlingsarenorna, ser betydligt värre grejer äga rum på tävlingar på lägre nivå och för att inte tala om i vanliga stallmiljöer.

Självklart är det aldrig "bra" att rappa till hästen, men jag tror inte hästen tar SÅ stor skada av det som många vill påvisa.

Och innan jag blir halshuggen kan jag ju lägga till att jag själv har en superkänslig häst som jag aldrig någonsin skulle lägga ett finger på, behöver han en tillsägelse får han det alltid muntligt.
 
Sv: Trist beteende på GHS

Jag tycker det är osportsligt uppträdande och det borde ge bestraffning, t ex avstängning. Finns det inget stöd i reglementet för att man inte får rappa upp/rycka hästen i munnen för den presterat dåligt, eller kanske mer troligt, att man själv ridit dåligt?
 
Sv: Trist beteende på GHS

Jag kan absolut förstå att de blir frustrerade och att det står mycket på spel. Sen är ju även dom människor och gör misstag. Men att slå hästen på väg ut från banan...då tycker jag man har sjunkit alldeles för lågt.
Reagerar väldigt starkt oavsett vad det är för nivå på tävling...på hobbynivå eller som nu internationellt. Det ser alltid väldigt illa ut. Det är aldrig acceptabelt vart det än händer. Men jag förväntar mig mer av de här ryttarna. De borde veta bättre OCH kunna sansa sig utan att låta det gå ut över hästarna.

Tyvärr sa jag ju inte till i det här läget. Men ska snoka rätt på dennes hemsida och lägga in en kommentar. Han lär väl knappast bry sig...men då får han ju en reaktion på det han gjorde i alla fall.
 
Sv: Trist beteende på GHS

Jag tycker det är osportsligt uppträdande och det borde ge bestraffning, t ex avstängning. Finns det inget stöd i reglementet för att man inte får rappa upp/rycka hästen i munnen för den presterat dåligt, eller kanske mer troligt, att man själv ridit dåligt?

+1 på den!

Den som har givit sig in i leken får leken tåla. De har valt den här sporten med öppna ögon, att prygla hästarna för att de inte lyckats prestera det ryttaren önskade är INTE ok, oavsett vilken förlustaffär tävlingen blev. Då får man börja pyssla med bilar ist...
 
Sv: Trist beteende på GHS

Sådant här är orsaken till att jag har slutat gå på tävlingarna. Jag mår så dåligt av att se ryckande i munnar, omotiverade slag, tungor som hänger ute och svansar som piskar att jag inte vill se det alls. Jag går bara på mässan, det får räcka.
Jag tycker att har man kommit så långt så bör man inse att det är många som ser upp till ens ridning och kan man inte uppträda sportsligt mot sin häst så bör man fundera på om man ska hålla på alls. Barnen som tittar tar ju efter och jag vill inte att hästarna ska behöva bli behandlade så alls. De gör så mycket för oss och då tycker jag att vi ska behandla dem schysst.
 
Sv: Trist beteende på GHS

Jag håller med dig.

Visst jag reagerade oxå till när jag såg det men inte så att dte förstörde min dag.
Däremot på alla olika ponnytävlingar är hästklasser på lägre nivå har jag sett de mest hårresande saker folk gör mot sina hästar:mad:
Tycker över lag att tävlingshästarna på hög nivå har det bättre än många många hästar som finns runt om i landet och världen.

Naturligtvis bör man aldrig rappa till sin häst utan anledning, men som du säger så tror jag knappt hästen märkte detta.

Sen har jag sett dessa ryttare i många år, både utomlands och i sverige och på tv och jag har inte uppfattat dte som att det utdelas onödiga rapp eller plågsamma hästhanteringar bland dessa ryttare.

Vi satt ju inte på hästen, och vet inte vad det gällde.

Dom kankse mötte en annan häst i utgången, är det då ex. 2 hingstar så kanske en snabb push framåt behövdes för att undvika konflikt. Bara som exempel
 
Sv: Trist beteende på GHS

Håller helt med. Ofta när människor börjar tävla och jaga meriter med djur är det inte helt ovanligt att djurens väl och ve får stryka på foten, för människan jakt på äran....
Jag har ett ambivalent förhållande till tävlingar, för samtidigt kan jag få gåshud och glädjeyra nãr fina resultat nås.... :-)
 
Sv: Trist beteende på GHS

Av det jag ser ofta så är jag mer upprörd över vardagsträningen. Vill man nå toppen så jobbar man hårt å det går ut över hästarna, jag tror att de t.o.m är återhållsamma med bestraffning på tävling,tyvärr. Själv är jag inte tävlingsryttare därav. Det är extremt svårt att prestera som bäst på en exakt given minut!
 
Sv: Trist beteende på GHS

Var ioförsig några år sedan på GHS, men då var det en ryttare som vände upp snävt på ett räcke och la hästen tokfel i en 160 klass, riktigt fel. Ryttaren tog spöt i ena handen och tyglarna i andra och visade hästen "a la sur ponnyryttare". Mins väl att hela publiken reagerade.

:mad:
 
Sv: Trist beteende på GHS

Tycker absolut inte du överragerar. För många år sedan hade jag min häst inhyrd hos en mycket känd och framgångsrik ryttare. Har aldrig sett så mycket dålig hästhantering och även hemska träningsmetoder. Tror tyvärr det förekommer mer än vad vi tror, och självklart mer på hemmaplan än på tävlingsplatsen.
 
Sv: Trist beteende på GHS

Kan gratulera dig och berätta att du är fullt normal som reagerade så! :D
Har aldrig varit på GHS på riktigt utan bara kollat på tv. Förr när jag var liten tyckte jag att ryttarna var sååååå duktiga och sååååå bra... Men nu? Jisses vad många fel man hittar xD inte så att alla är dåliga, finns vissa som är skitbra :love: men en del ryttare i hoppklasserna rider ibland hårt och lite slarvigt :( kommer ihåg för nåt år sen när jag kollade på det, en kvinna som tävlade och hon fick fan inte ens upp häcken från sadeln när dom hoppade. :mad: blev förbannad. Rider själv islandshäst och vi är rätt noga med händer, hälar, sits etc, och ibland stör jag mig på hur vissa som är där o tävlar rider.
Men ja, det finns ju iallafall några som är underbara ryttare, typ, Rolf-Göran och Malin :grin::love:
 
Sv: Trist beteende på GHS

Tycker inte alls du överreagerar, tvärt om. Såg küren på TV igår och kommentatorn sa något väldigt bra under en av ritterna som jag tycker fler borde ta till sig, nämligen "man får aldrig bestraffa hästen för att den gör ett misstag". Med anledning av det är jag starkt emot folk som sliter i och slår en häst som rivit eller vägrat och speciellt då vid rivning. Vad tjänar det till att piska upp en häst för att den rivit? Lär den sig att inte riva i fortsättningen? Nej...
 
Sv: Trist beteende på GHS

Jag tittar inte på de stora/internationella tävlingarna speciellt ofta. Däremot har jag varit med om att flertalet ryttare har fått en muntlig varning av domaren, för överdriven användning av spöt och liknande. Fjordhäst SM (i hoppningen, 2005. Det var halt på gräset pga tidigare regn, och många red trots det attans fort med en hel del pådrivande), westerntävling (visserligen på framridningen. Överdriven användning av sporrar), regional hopptävling i somras (jag var funkis. Det var många som hade problem med att hästarna studsade, bockade och hade sig den dagen)... Jag tycker att det är bra när domarna reagerar och markerar att det inte är ok, och hade nog önskat att fler domare gjort samma sak ibland.
 
Sv: Trist beteende på GHS

att tungan hänger ute kan ju vara hästen som tycker det är skönt. Vissa hästar har ett sånt beteende bara, men sen kan det ju vara så att de faktiskt stör sig på nåt också
 
Sv: Trist beteende på GHS

Fast hästar som har tungan utanför munnen vid ridning gör nog sällan det "för att det är skönt".Och hur många hästar står så i hagen med tungan viftandes, nej det är nog påverkan av bettet och handen som bidrar... Såg också två hästar under GHS hoppningarna (på tv förvisso) som hade tungan utanför munnen, inte trevligt!

Jag undrar mest (och då är inte hoppning min gren alls!) är det så att man på dessa proffshöjder inte rider med ställning och "stil" alls? Så många hästar som sprang på tvären, felställda konstant eller inte ställda alls, jag fattar ju att man inte rider dressyrform när man hoppar 160, men man "rider" ju ändå?
 

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258
Hoppning Äe det bara jag el finns det nadra som tycker att det har blivit sämre med framhoppningarna? följs regler och vad händer om de inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 102
Senast: talisman
·
H
Träning Tävlade i Bruks häromdagen (ridning). Jag ser 3 ekipage innan mig, vars hästar redan ca 10 meter innan skrämselhindret tvärstannar, och...
2
Svar
39
· Visningar
3 171
Senast: Paxido
·
C
Ridning Och trött på att det finns 683 olika teorier för uppbyggnad av häst. Jag vill ha en klar linje, och ja jag vet, jag måste ju vara den...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 825
Senast: cristobal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp