Bestraffa efter vägring?

Sv: Bestraffa efter vägring?

Jag är inte så speciellt bra på att hoppa direkt :D. När jag hoppar, brukar jag först gå över hindrena så hästarna blir vana. Och jag vet att det inte är hästens fel när det blir en vägring eller rivning. Men det är inte så att jag typ "det är mitt fel, mitt fel, mitt fel". Mer så att jag tänker att jag måste träna, träna, så att jag lär mig att känna hästen. :)

Mao. du gjorde enligt mig helt rätt. Man ska inte bestraffa en rädd häst, eller en häst som gjort sitt bästa men som inte klarar någon uppgift. Hästar är ambitiösa. De försöker göra rätt. När det inte går, är de inte speciellt glada att inte ha lyckats, men när människan slår eller bestraffar den, gör det inte saken bättre. Är helt övertygad om att det är så :D
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

DU gjorde helt rätt, när min sköthäst vägrar inte slår jag. Hästen blir rädd och ska inte bestraffas, samma sak om du blir rädd och någon skall slå dig för det. :eek:

Om hästen dummar sig och bockar ryter jag till, (min sköthäst gör det ofta.) "När kunskapen tar slut tar vålder vid" har åxå läst det, as bra text.:idea:

ha det bra :) :bow:
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Håller med er. Du gjorde rätt. Hästar och våld hör inte ihop. Jag varken bestraffar eller skriker åt mina hästar, vill ju att de ska lita på mig och vilja göra sitt bästa för mig och den äkta känslan kan man inte skapa på annat sätt än ömsesidig respekt och ett förhållande som bygger på tillit och ett utrett ledarskap. Då får man ett samspel där hästen aldrig är "dum" eller "tjurig", utan om något inte funkar beror det på missförstånd:)
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Jag tycker du gjorde helt rätt. Det är otroligt få personer som klarar av att bestraffa rätt för att få rätt effekt. Det måste ges i EXAKT rätt ögonblick för att hästen ska förstå. Och jag tror knappt att det är nån som kan det, tyvärr. Många hästar förstår inte varför de får stryk eller blir tillsagda.

Vad gäller bruksridningen (jag tävlar oxå) så är det tråkiga att de sällan är kompetenta domare. Har råkat ut för det själv en gång när min häst omotiverat skyggade för plattan. Jag var snabb och korrigerade det och fick straff för det! Helt sjukt.
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Tänk att jag har aldrig förstått det där. Alla hoppryttare säger ju att hästarna de har hoppar för att det är så roligt och att de ääälskar att hoppa. Varför stannar de då? Och varför i herre jösse namn får så många spö när de stannar? I rimlighetens namn borde ju piskandet på hopphästar ta bort glädjen för hästen med just hoppning. Och du, ts, ta inte åt dig av mitt inlägg, svarade bara allmännt.
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

tja även de hästar som älskar att hoppa och tycker det är megakul kan stanna om de kommer fel/helt galet.
En häst som hoppar i det läget kan vara farligare än en häst som stannar.

Har dock aldrig stött på en tränare som tyckt man ska bestraffa hästen vid fel anridning, att den är tittig.

Har heller aldrig sett detta frenetiska användandet av pisken som så många här inne har sett. Domarna har alltid varit snabba på att påpeka om spöet används felaktigt.

Rider själv mycket med spö, därmed inte sagt att jag behöver använda det.

Till TS - Tyckte du gjorde helt rätt.
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Nej jag tycker inte du skulle ha rytit eller bestraffat när det är tydligt att ponnyn gör sitt bästa. Däremot skulle jag inte heller ha klappat i det läget. Jag hade bara fattat ny galopp, lagt en volt och ridit på igen. Berömt med rösten när hästen hoppar, och klappat om den efteråt.
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Min första reaktion när jag läste ditt inlägg är att Waow! Du kan inte vara gammal... men du har ändå fattat det hela! Vad glad jag blir!

Det är inte vanligt att så unga ryttare som du (måste vara då du kan rida en shettis) har den attityden som du har, speciellt att våga ta det beslutet att oavsett vad som händer ska jag inte uppföra mig så illa som de andra.

En stor elog till dig!
Och en stor fet spark i röven på dommaren som inte reagerade, coh på alla som tyckte det var ok att slå hästen.



Det finns bara två situationer där det är ok att slå en häst,
För att undvika en katastrof eller för att försvara sig själv om man blir attakerad.

Allt annat är övervåld. Vi har inte rätten att bestraffa en häst för våra egna misstag. Hästen vägrar av en anledning, det är upp till oss att finna orsaken så vi kan rätta till den verkliga orsaken, inte slå en häst bara för att den gör "fel".



Där konsten slutar tar våldet vid.
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

tja även de hästar som älskar att hoppa och tycker det är megakul kan stanna om de kommer fel/helt galet.
En häst som hoppar i det läget kan vara farligare än en häst som stannar.

.
Det är klart att de kan stanna om de kommer fel, inget fel i det, men faktum är att det förekommer att rätt grov bestraffning sker, och de som inte stannar för att de är fel på hindret, ska de bestraffas?
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Bestraffas låter så dumt, men det är klart hästen måste veta att det är fel att stanna framför hindret och rätt att hoppa över. Men det betyder ju inte att man ska piska hästen till lydnad. Man får rida hästen lydig först och sedan bara vara tydlig med vad man vill. Att peta till med spöet kan ju vara ok i vissa lägen, men inte att bestraffa efteråt med spörapp och försöka sätta hästen på plats som vissa gör. Så tycker jag iaf:)
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Håller med Sammet. Tycker också att allt annat än i absoluta självförsvar eller för att undvika olycka är övervåld. Måste du snärta till(och det är så, även om det inte dödar eller skadar så orsakar ett spörapp smärta, och med smärta ska man inte utbilda, pådriva eller uppfostra hästar) så har man en brist i sitt sammarbete. Har du en häst som gör sitt bästa för dig blir du aldrig arg när den missförstår eller reagerar på något annat. Då gör du ditt bästa för att stödja, förstå och hjälpa din häst vidare. Har ni däremot inte det förhållandet att hästen vill göra sitt bästa för dig så är mitt råd att jobba på det.
Nu vet jag att många rider för sin egen skull och inte för samspelet med hästen men då står ni ju säkert för det och tycker att spö är ok. Jag tycker inte det. Men för mig går det inte att kombinera att snärta till den man älskar och sedan tycka att man har et bra förhållande. Hur många känner man som smäller till sin kille när han gör eller säger något som du inte tycker om, hur många rappar till sin cockerspaniel för att den inte förstår ordet ligg? Nää men att smälla till en häst ska vara ok? Håller med många av er andra "När kunskapen tare slut tar våldet vid";)
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Jag håller med, men det beror på hur man ser på spön också. Nästan all vår kommunikation är fysisk när vi rider på hästen, så att förstärka den är inte ett så stort steg ändå. Hästar som är vana vid att hanteras med spön och där spön används som en förlängd arm är det inte mer fel att vifta eller klatcha lite med det än att knuffa till med skänklarna i sidorna vid behov. Men jag gör stor skillnad på ett spörapp och att förstärka eller väcka framåtbjudningen lite. Jag har vad jag kan minnas aldrig i mitt liv behövt rappat till en häst hårt med ett spö. Jag har också väldigt väldigt sällan spö, vet inte om jag äger nåt för tillfället:cool:.
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Min första reaktion när jag läste ditt inlägg är att Waow! Du kan inte vara gammal... men du har ändå fattat det hela! Vad glad jag blir!

Det är inte vanligt att så unga ryttare som du (måste vara då du kan rida en shettis) har den attityden som du har, speciellt att våga ta det beslutet att oavsett vad som händer ska jag inte uppföra mig så illa som de andra.

En stor elog till dig!
Och en stor fet spark i röven på dommaren som inte reagerade, coh på alla som tyckte det var ok att slå hästen.



Det finns bara två situationer där det är ok att slå en häst,
För att undvika en katastrof eller för att försvara sig själv om man blir attakerad.

Allt annat är övervåld. Vi har inte rätten att bestraffa en häst för våra egna misstag. Hästen vägrar av en anledning, det är upp till oss att finna orsaken så vi kan rätta till den verkliga orsaken, inte slå en häst bara för att den gör "fel".



Där konsten slutar tar våldet vid.

Tack, och till alla andra som svarat! :bow: 13 är jag..

Slutade på ridskolan och skaffade foderhäst förra terminen, eftersom att jag inte är intresserad av att lära mig rida av folk som tkr att man ska såga ner hästarna "på tygeln, och slå och bestraffa för allt. :crazy:
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Tycker det är bra att du inte slog hästen och håller med alla om de dom säger.
Jag vill bara säga att, jag rider nästan alltid med spö på min ena häst, jag använder det som ett hjälpmedel en extra "skänkel" typ. Som en förtydligare.
Jag har lärt mig att först ge hästen en liten signal(knappt märkbar), om inte hästen lyssnar så en lite starkare, om inte, ännu lite starkare. Och om inte hästen lyssnar på den 3 så hjälper jag till med spöet (piskar eller slår inte!) .
Sen gör jag samma sak igen och börjar på den (knapp märkbara) signalen.
Till slut lär sig hästen att lyssna på min minimala signaler och det är verkligen jättebra! :D hehe
Tycker att de som sitter o bankar sina hästar i magen ska lyssna på vad jag säger och också ni som har okänsliga hästar! :P ^^
 
Re: Sv: Bestraffa efter vägring?

Tack, och till alla andra som svarat! :bow: 13 är jag..

Slutade på ridskolan och skaffade foderhäst förra terminen, eftersom att jag inte är intresserad av att lära mig rida av folk som tkr att man ska såga ner hästarna "på tygeln, och slå och bestraffa för allt. :crazy:
Alla andra har redan sagt vad jag har haft på hjärtat. Men lägga lite till...

Håller ryggen rakt och hakan upp, du skulle vara ENORMT stolt över dig själv. :bow::bow::bow:Jag inte äns känna dig, och jag är det!

3 cheers for Hannnaaa!:banana:

Hurra!
Hurra!
Hurra!
a040.gif
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

min första häst hade blivit slagen ( :mad: ) över hinder och var tidigare rädd för bommar. vi lyckades bli av med rädslan men på senare år (han var 15, men hade blivit hårt pressad tidigare) ville han inte hoppa. vi kanske petade lite med spöt om skänkeln inte räckte till, men annars hoppade vi lite lågt och ganska lite. och snart, med mycket beröm, var han fullt duglig att hoppa en bana på 90. :banana:

han kunde, men ville inte riktigt och tillslut sålde vi honom till några alldeles underbara människor, kanske inte jätteduktiga men de kunde sköta en häst. nu har han det jättebra, och de älskar honom. det var svårt då men nu slipper man tvinga honom att göra något han inte gillar och man kan själv komma vidare.
om vi hade piskat honom hade stackarn just aldrig vågat närma sig en bom igen!

ibland när jag hopptränar ser man ungar som bara är typ 10 som slår och slår, och ponnier som slokar med öronen och matt blick.
jag bor i sthlm och det är en del ponnyungar med ponnyföräldrar som curlar med ungarna, de skutsas hit och dit, de ska ha ditt och datt. flera i mitt stall har sadlar för över 20 000 kr. det kan väl inte spela någon roll när man är 10 år och precis kommer runt en 50 bana på shettis!:confused:
och det är de som slår!
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Jag tycker du gjorde helt rätt som inte bestraffade din häst.

Om det var det rätta att bestraffa sin häst så skulle jag få göra det hela tiden, då min lilla envisa hingst tycker det är tråkigt att hoppa och gör bara det när han har lust. Vägrar han så vänder jag och rider emot igen, brukar oftast gå på andra försöket :)
(fast har nu förstått varför han egentligen vägrar, sadeln låg för långt fram, han kunde inte, alltså mitt fel. Nu hoppar han för det mesta med glädje.. fast fortf när han har lust ;) det är faktist roligare att titta på hästarna i hagen bredvid paddocken. )

:)
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Bra gjort!
Har nog aldrig slagit min häst när hon vägrat på ett hinder (gör hon sällan heller) för det är ju jag som gjort fel! Så ditt handlande var alldeles riktigt.

Sedan behöver man ju inte lyssna på vad folk säger. Fråga dem vilken placering de kom på istället... :devil:

Man ska rida sin häst så som det känns bäst för en själv och hästen.
:)
 
Sv: Bestraffa efter vägring?

Jag kör på grundregeln att hästen alltid ska tycka det är roligt! Beröm vid rätt, försök igen om det inte funkar. En häst vägrar av en anledning, fel inridning, ont, för svårt/högt, osäker, ryttaren... ja finns massor. Att då bestraffa hästen känns jävligt fel. Och i mina ögon jävlas sällan hästar.
Självklart bedömmer man hästen efter individ, om hästen presterar bra för att vara honom/henne, men kanske inte komma över hindret, måste mna ju fortfarande berömma. Däremot en häst som vanligtvis hoppar och sen vägrar skulle jag inte berömma, men definitivt inte straffa heller!
Tyckre du gjorde rätt :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·
B
Hästhantering Var på Göteborg gorse show igår. Alltid lika kul och trevligt att vara där! Men i år såg jag något som jag reagerade starkt på. Det...
2
Svar
23
· Visningar
3 821
Senast: Bite_me
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
C
Hästmänniskan För ca. 3-4 veckor sedan var jag med om den allvarligaste ridolycka jag varit med om hittills. Jag jobbar som hästskötare och...
Svar
17
· Visningar
5 606
Senast: Seabisquit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp