Trist beteende på GHS

Sv: Trist beteende på GHS

Är det inte så att vissa hästar ställs utåt helt enkelt för att inte ladda och rusa på hindret? Trodde jag som inte alls är någon hoppryttare.
 
Sv: Trist beteende på GHS

Jag var också på GHS (alla dagarna faktiskt och till 98% så behandlades hästarna korrekt vad jag såg). Att tungan hänger utanför behöver inte betyda något, vi har en ponny som "styr med tungan" över hinder ibland. Det ser ju lite illa ut inne på banan men då han gör precis likadant ibland i hagen och han är kollad och dubbelkollad så...

Om du med ryck i munnen menar den hösten som höll på att springa över en av banfunktionärerna så anser jag att den kraftiga förhållningen var väl motiverad eftersom det faktiskt var en funktionär som annars hade blivit översprungen.

Vad gäller den holländske ryttare som först tog en förhållning på väg mot hindret så hästen stannade och sedan bestraffade sin häst med två ordentliga rapp inne på banan och ett på väg ut i ryttargången (och nej, han mötte ingen hingst utan var förbannad för att han stannat ut sig) så fick han dels en ordentlig tillsägelse av arrangören och inte fick han några applåder av publiken i nästa klass heller....
(Dessutom stannade hästen ut sig även dagen efter så den visade tydligt vad den tyckte och då gjorde ryttaren ingenting åt bestraffningshållet vad vi kunde se i alla fall).

Jag tycker nog att det är betydligt värre på lokala och regionala tävlingar, främst ponny och "nyss gått över till stor häst"-ryttare faktiskt och allra värst är de som åtföljs av en okunnig förälder som kräver placeringar av ungen och gärna har slängt upp den på en alldeles för svår häst/ponny.
Det ligger något i den här diskussionen med stilhoppning...

Min häst förböjer sig gärna lite i halsen åt höger, när jag ska rida an på ett hinder med kort anridning ur högersväng behöver jag därför rida honom lite utåtställd för att han ska se hindret i tid och vara rak mot det. Vi jobbar konstant med detta problem samt en del andra under träning men då han taggar till och bara tänker hinder-hoppa nu på banan måste jag hjälpa honom att få så bra förutsättning att ta sig över hindret som vanligt. På träning kan man lägga volt eller öva på det tills det blir bra, det fungerar ju inte riktigt under tävling. Få hästar & ryttare är ju helt liksidiga så alla har väl någonting att jobba med. På den där nivån som GHS så kan det nog också betyda att man kan tjäna tid om man sen ska vidare på en annan linje om man inte har ridit för böjda spår och markanta svängar?
 
Senast ändrad:
Sv: Trist beteende på GHS

Var också på GHS på fredagen, med min mamma. Även vi såg hur han spöade hästen flera gånger på banan då den vägrat och att han sedan upprepat slog den REJÄLT, i gången på väg in. Då han säkert trodde att ingen skulle se där.
Tyckte det var speciellt fult att vänta tills man ridit ut. Hästen förstår ju verkligen inte så långt efteråt vad det handlar om ens. Utan han tog bara ut sin ilska på hästen då.
Förstår också att man lägger ner energi, pengar, träning och att det betyder så mkt hur det går vid själva tävlingstillfället.
Men känns ändå ibland som att hästen och ridningen inte betyder något, utan bara vad den presterar för ryttaren. Den måste göra som den blir tillsagd, lyda hela tiden, som en maskin. Får inte ha en dålig dag, eller helt enkelt inte ha lust att hoppa. Kanske övertränad och har en svacka helt enkelt. Dessutom är det nästan uteslutande ett ryttarfel om hästen vägrar. Tänkte faktiskt mkt på detta efteråt. Och funderade även jag på om jag skulle lägga ut en tråd om det som hände. Men skönt att fler sett och reagerat.
 
Sv: Trist beteende på GHS

Som sagt...de flesta behandlar sina hästar bra så jag drar inte alla över en och samma kam!

Blir oerhört glad över att arrangörerna reagerade och att han fick en ordentlig tillsägning. Får jag vara lite nyfiken och fråga hur du vet det?

Vad jag såg så fanns det ingen funktionär i närheten när ryttaren fick för sig att rycka hästen i munnen. Men var det det så är det givetvis en helt annan femma.

Då jag är på väldigt få tävlingar förutom just GHS så kan jag inte uttala mig om dessa. Men det låter ju hemskt att det är så :( Hoppas att de flesta får en skarp tillsägelse efteråt?
 

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258
Hoppning Äe det bara jag el finns det nadra som tycker att det har blivit sämre med framhoppningarna? följs regler och vad händer om de inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 102
Senast: talisman
·
H
Träning Tävlade i Bruks häromdagen (ridning). Jag ser 3 ekipage innan mig, vars hästar redan ca 10 meter innan skrämselhindret tvärstannar, och...
2
Svar
39
· Visningar
3 171
Senast: Paxido
·
C
Ridning Och trött på att det finns 683 olika teorier för uppbyggnad av häst. Jag vill ha en klar linje, och ja jag vet, jag måste ju vara den...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 825
Senast: cristobal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp