Trist att många rider så illa..

F

Fitness

Var borta på ridskolan här om dagen och kollade lite när några privatryttare red sina hästar. Chockades över hur illa majoriteten red. Såg bara en enda häst som gick i en någorlunda ärlig och korrekt form. De andra var spända och ihopdragna :mad:

En hade tidemantygel så spänd att hästen gick och bet sig i bringan. Ryttaren satt och lutade sig fram och hackade med sporrarna.
Hästen såg jätte irriterad, spänd och olycklig ut.

En annan red sin ponny på pessoabett på tredje ringen - dessutom satt hon och sågade hela tiden och ponnyn hade öronen spikrakt bakåt, sprang med sänkt rygg och bakbenen på andra sidan ridhuset. I galoppen fick den värsta rycket och började stegra och ryttaren slog den och blev vansinnig.

Handlar det om okunskap? Vet de inte att de gör fel eller bryr de sig inte om att lära sig rätt?
Har tyvärr sätt det här i många stall runt om i landet....:crazy:

Sv: Trist att många rider så illa..

Usch ja så är det i min klubb med, vilket är ett av skälen till att jag föredrar att ha mina hästar på en bonngård och inte någon av dom större anläggningarna...

Jag tror det är en kombination av okunskap och att dom helt enkelt inte har kapacitet att förstå att hästar har känslor, får ont och så.... Blir den halt så köper dom en ny. :mad:

Känner igen mig alltför väl...:smirk:

Tror det i grunden nog beror på okunskap, eller att dom inte orkar jobba i hästens takt och invänta hästen.

Det är nog en vanlig syn. Men jag blir faktiskt inte irriterad, snarare ledsen. Varför rider dom sina hästar på det här sättet? Antagligen tar dom efter ngn. Ridning är en svår konst och inget som man lär sig över en natt. Tvilvlar på att ngn rider sin häst illa pga av elakhet. Snarare ser dom andra (som anses duktiga) rida sin hästar och försöker ta efter. Dom gör sitt bästa och ibalnd blir kanske pressen lite väl stor och så åker skarpa bett på och händerna blir skarpa och oroliga. Okunskap är säkert en av anledningarna men som det är idag med alla dessa nya bett, fodertillskott, barfotaverkingar osv så är det inte alltid så lätt att urskilja vad som är rätt och riktigt. Hur kan vi vara så säkra på att vi själva gör allt rätt? Kan inte tänka mig att någon medvetet skulle vara elak mot sin häst men det förekommer, som vi alla vet. Vad man kanske borde bli arg över istället är alla instruktörer och föräldrar som tillåter att det går till så här. Det är deras ansvar att lära ut ödmjukhet gentemot hästen och rätt kunskap, då tror jag att vi kan slippa se dessa "hemska" ryttare. Som sagt så tror jag inte att någon medvetet är elak mot sin häst snarare har ingen lärt dom hur man bör göra istället.

De låter som en bra förklaring! Men vissa är nog rätt elaka....tyvärr :(

Har också sett sånt *skakar oförstående på huvudet*

En gång för ngra år sedan när jag var på ett större dressyrstall så var det en kvinna som red sin häst på kandar, hela hästen på stången! + att hon hade gramantygel så hårt det bara gick i bridongen! Här kan vi snacka om att bita sig själv i bringan... :eek: Inte nog med det, hon hade minst fyra cm sporre med klinga och två långa dressyrspön! Behöver jag säga att hästen såg minst sagt olycklig och irriterad ut?

*delvis knapplån*

Jag håller med i det du skriver, jag tror det är väldigt väldigt få som rider eller behandlar sin häst medvetet elakt. Men likafullt blir även jag alldeles förtvivlad många gånger för Varför gör inte de som befinner sej "högre upp" något för att få stopp på det? Jag blir så ledsen när jag ser hur instruktörer blundar för sådana sidor hos sina elever, visst skulle de säkert ta illa vid sej till en början, men i längden tror jag verkligen det skulle ha en positiv effekt. Så länge de fortsätter blunda för det är det nog svårt få någon att inse att de inte behandlar sina hästar med den respekt de så väl förtjänar.

"Där konsten slutar tar våldet vid."

Stackars häst, nästan så att man vill anmäla henne om det bara hade gått. :cry:

Ja, verkligen! Häststackarn var ju helt förvirrad, hade ingen aning om varför ryttarn hela tiden gav han dubbla budskap.

Vilket hemskt ställe du måste vara på.

I min klubb rider vi med förståelse för att vi ska
samarbeta med ett levande djur som har känslor.

Snarare är de väl du som är på ett bra ställe :smirk:
Måste säga att jag har sett sånt här på många ställen runt om i landet...

Och jag har tur som inte har min häst där, skulle inte stå ut att behöva dela ridhus med dom! :devil:

Det är synd när det blir så. Men det är ju okunskap som gör att det blir så. Sen kan man se lite modetrender inom häst sporten också, ibland är vissa saker inne och ibland andra. Tyvär så är det inte alltid de bra sakerna som blir poppisa ibland.

Man kan ju alltid önska sig att alla skulle rida sina hästar på ett fint sätt med ett vanligt tränsbett.

Jag håller absolut med. Tycker man ser sånt så gott som överallt. Har inte upplevt det på samma sätt i mindre stall ute på vischan faktsaikt, det verkar som att det är någon tävling om vem som rider och snackar bäst på större ställen. De har inte tid att lära sig att rida rätt för det tar så lång tid.

Däremot finns det duktiga ryttare på större ställen också, man majoriteten är som du säger potatissäckar som har dragkamp med hästarna.

Jag tycker ofta att man ser en väldigt hård behandling mot hästarna på ridskolor, jag tränar mina hästar i ridskolans ridhus och det är ofta jag ser ungar med sura miner och ungar som sitter och bankar på sina eller ridskolans hästar.
Vart lär dom sig att det är okej o varför säger inga ridlärare till dom.
Det är så otroligt trist stämning man ser inget samarbete alls mellan häst o ryttare utan det är ungen eller tonåringen som sitter och tvingar hästen.
Dom yngre sitter och bankar o piskar och har dom blivit lite äldre så sitter dom och trycker ihop hästarna med hjälp av diverse hjälptyglar och dessa hästar är dessutom såna som inte kan gå i form och då ska man arbeta hästen till form och inte pressa ihop den.
Är även trist när man ser en av ridskolans äldre elever starta dressyr tävling och ser en sur tjej som sitter o bankar med sporrar och försöker såga ner en häst i form som inte ens kan gå i form:( :( :( :(

Centaur skrev:
Usch ja så är det i min klubb med, vilket är ett av skälen till att jag föredrar att ha mina hästar på en bonngård och inte någon av dom större anläggningarna...

Jag tror det är en kombination av okunskap och att dom helt enkelt inte har kapacitet att förstå att hästar har känslor, får ont och så.... Blir den halt så köper dom en ny. :mad:
heej! på tal om inget.. e det din häst på bilden??

Jag tycker inte man ska vara för snabb att döma. Jag vet tex att jag har ett kraftigt fel i att jag kan bli stum och hård i hand och sitta med handbromsen i när jag rider vilket kan göra min häst ihopdragen, låg i form och bakom lod. Jag har dessutom en tendens att ha för hög hand vilket såklart förvärrar det hela.

Detta ser ju förståss inte vidare roligt ut. Dock är det något jag verkigen tränar på och försöker få bort men hjälp av min tränare. Det är alltså inte så jag vill rida eller någonsin fått instruktioner om att rida heller, men jag hoppas ni alla är medvetna om hur svårt det är att rätta inbitna fel man lagt sig till med.

Skulle nu någon sitta här och kommentera mig öppet om hur j-a illa jag rider då hade jag blivit oerhört ledsen...det är en svår, lång och krokig väg att bli en duktig ryttare och inte alla har en medfödd talang utan får kämpa sig till sin kunskap.

cardior skrev:
Jag tycker ofta att man ser en väldigt hård behandling mot hästarna på ridskolor, jag tränar mina hästar i ridskolans ridhus och det är ofta jag ser ungar med sura miner och ungar som sitter och bankar på sina eller ridskolans hästar.
Vart lär dom sig att det är okej o varför säger inga ridlärare till dom.
Det är så otroligt trist stämning man ser inget samarbete alls mellan häst o ryttare utan det är ungen eller tonåringen som sitter och tvingar hästen.

Måste bara få säga, att jag tror inte att det specifikt beror på att privatryttarna står på ridskola som de är dåliga på att rida. Jag har sett många privatstall som inte heller haft ryttare som är helt duktiga, och dessutom rider ju långtifrån alla som är uppstallade på ridskola för de anställda ridinstruktörerna där. Och mina erfarenheter av ridskoleryttare är tvärtemot dina. Rider jag på ridskola har jag hela tiden ridlärarens ögon på mig, och har inte så stor chans att vara elak mot min häst även om jag skulle vilja. Däremot är jag lite fundersam över hur det kan se ut i något av alla de ridhus/privatstall som inte är lika "öppna" för allmänhet och andra än de uppstallade...

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 415
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter förra lektionen på ridskolan så hade ridläraren sagt att hon skulle meddela den som sätter hästarna att jag behöver rida några...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama