Trimma öronen!

Sv: Trimma öronen!

jag skulle gärna klippa det som sticker ut men min häst är livrädd om öronen så det är bara att glömma.

Klipper bara toffsarna, tycker att de ser välvårdat och prydligt ut.
Håret inne i öronen behöver de som skydd så de rör jag inte.

"vik" örat sen kan du klippa bort det som sticker ut ;)

Verkar som dom flesta bara klipper bort toffsarna.

Då skulle du sett hur det är här på Strömsholm :D Nästan alla privathästar har trimmade öron. Jag är nog den enda (eller en av de få) som inte trimmar öronen. Klipper bara det som sticker ut. Tycker det ser så sött och gosigt/mysigt ut med luddiga öron :)
Rör aldrig känselhåren på mulen heller.

Förstår inte vitsen med att ta bort känsel- och skyddshår, de har ju sin funktion...

Inte i öronen, men klipper alltid bort allt som sticker ut. Håller ihop örat med ena handen och trimmar läng kanten. Vill inte bort allt skydd när hästen står uta i blåsten hela dagarna.

Då skulle du sett hur det är här på Strömsholm :D Nästan alla privathästar har trimmade öron. Jag är nog den enda (eller en av de få) som inte trimmar öronen. Klipper bara det som sticker ut. Tycker det ser så sött och gosigt/mysigt ut med luddiga öron :)
Rör aldrig känselhåren på mulen heller.

Förstår inte vitsen med att ta bort känsel- och skyddshår, de har ju sin funktion...

Trimmar också i öronen men alla som svarat här verkar inte göra det,så jag menade. Tycker det ser fint och välvårdat ut:angel:

Trimmar också i öronen men alla som svarat här verkar inte göra det,så jag menade. Tycker det ser fint och välvårdat ut:angel:

:D haha

Men det är lite åsneöronvarning där tycker jag, vissa hästar ser ut som åsnor (BIG EARS) när de blivit trimmade i öronen ;) Ännu en anledning till att jag spar öronhåren :p

Trimmar hela öronen, hästen verkar gilla när jag pysslar där..skum häst..
Men inte inne i öronen, bara tofsarna och lite ''jämna till''.

Förutom snaggen och fjönt-hovskägget är det det enda jag klipper på hästen.. inte känselhåren, underkäken eller ens vanlig vinterpäls.klippning.. x)

:D haha

Men det är lite åsneöronvarning där tycker jag, vissa hästar ser ut som åsnor (BIG EARS) när de blivit trimmade i öronen ;) Ännu en anledning till att jag spar öronhåren :p

haha:D
jo,det kan nog stämma när du säger det men vissa är riktgigt fina i det,kanske beror lite på hurdana öron dom har:D

Trimmar hela öronen, hästen verkar gilla när jag pysslar där..skum häst..
Men inte inne i öronen, bara tofsarna och lite ''jämna till''.

Förutom snaggen och fjönt-hovskägget är det det enda jag klipper på hästen.. inte känselhåren, underkäken eller ens vanlig vinterpäls.klippning.. x)
Min ena häst tycker det är jätteskönt när man kliar honom inne i öronen.."jätte"mysigt:P

hehe, jaha :P Man är ju mer van vid den huvudskygga varianten, eller de som på nåder låter en läga grimman över öronen..

Vi trimmar det som sticker ut på alla hästar. På travarna har det hänt att vi trimmat inuti också men det har att göra med att de ju har tussar i öronen när man kör. Känsliga hästar kan reagera starkt på att tussarna "drar dem i öronhåret" och isåf ska det väck.

har alltid klippt andra hästar jag haft o jobbat med, men nuvarande pållen är ganska tunnhårig i öronen så det behövs inte. Vi tävlar inte så mkt heller. Jag tycker det beror på vad man har pålle till. På lokalnivå tycker jag man kan se ut litr hur som helst, men när jag ridit stora tävlingar skulle jag inte drömma om att komma dragande med något som ser ut som ett skogstroll!!

jag klipper också ut det som sticker ut, aldrig inne i örat och klippar, det sitter där som ett skydd.

Jag klipper bort det som sticker ut bara, men inte liksom INUTI öronen...

Klipper bort de som sticker ut på ena och på travaren rakas allt som går bort. Vill inte bli luggad i örat när bomullen ska ut.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 031
Senast: Rumpnissen
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
390
Senast: animalasia
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
913
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka