Trimma hovskägget?

Det ska bli intressant att följa kroppsbehåringen i vinter då... Hästen kom till oss i augusti förra året och har varit konvalecent sedan slutet av oktober på grund av kors/ryggproblem men magen vekar funka och hon har inga stress-symptom. Däremot var hon väldigt omusklad och lite tjock för att vara i tävlingskonditon från början.

Jag har faktiskt inte sett något liknande förut, men den här hästen är en av de få vuxna hästar som flyttat hem till oss. Hon har flyttat runt en hel del och var väldigt neutral från början, nu är hon mer egen vilja och beter sig som en häst.

Vad Är andra symptom då förresten? Det kanske bara är jag som fått för mig att det är stress- och magsymptom jag ska kolla efter. Finns det fler?

/// ghost

Ja du, nu är jag ju verkligen ingen expert... :o

Men om den skäggiga hästen blötlägger höet och bajsar löst och illaluktande, allt på en gång, kan man väl tro att magen mår ganska dåligt. Det finns säkert andra tecken också, men jag får inte fram nåt mer i huvudet just nu.

Visst finns det hästar som har vanan att blöta höet ändå, och en del har lätt att bli lösa i magen om de blir stressade osv utan att det betyder något. Men om allt detta uppträder samtidigt är det nog ett ganska säkert tecken på magsår eller andra magproblem.

Men som sagt, jag vet bara vad equiatrikern sade om min häst just då... :)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar