Trimma hovskägget?

Solvira

Trådstartare
Minns att det var en som stod i mitt stall förut som gjorde det, men jag har aldrig gjort det. Nu tycker jag dock att hovskägget på halvblodet är störande långt... Vad ska man använda: trimkniv, trimsax? Hur gör ni? :confused: :bow:

Jag använder vanlig liten sax och klipper med. Ska jag snygga till riktigt fint så klipper jag även en liten bit upp mot kotan, hovskägget börjar ju en bit upp och "hänger ner" därifrån.

Hej!
Lånar tråd..
Min pålla (connemara) ser ut som nån form av halvtinker (ursäkta uttrycket), långt hovskägg upp till knä och haser. Hur klipper man det så det blir snyggt?? Varje gång jag försöker så blir det jättefult.. Så nu ser hon ut som nåt från ... planeten hårboll.. Hur får jag det snyggt??/ Lavinia, som just kommit hem från tävlingen..

Jag använder en vanlig, vass sax i blött hovskägg.

Jag klipper det som är långt. Det brukar bli från sporren och nedåt på Pinky, och så runt karlederna och runt kronranden.

när jag blir trött på ladys (fjording med mkt hovskägg) hovskägg så gör jag som en vanlig hårfrisörska. håller ut det rakt ut mellen lång och pekfinger och klipper uppåt. gör så jämt hela vägen ner och oftast ser det bra ut :crazy:

En liten fråga: varför klippa bort något som är till för att skydda från smuts och dylikt? :devil:
Har ni sett en häst med inflamation runt kronranden någon gång? Ingen rolig syn.... Och det får dom ganska lätt...
Jag skulle aldrig klippa håret på benen för jag har sett hur det kan bli.... :devil:

mankan ju se det så här också: ett hovskägg kan ju isolera fukten och fixa mugg

men jag klipper aldrig runt kronranden, försökte en gång men aldrig mera..... det var under en lektion vi hade men den hästen såg ju helt konstig ut efter det.... snett och vint menar jag :crazy:

Jodå, det har jag visst sett. Men det som jag skulle klippa i såna fall hänger som en liten "pip" ner från kotan. Min häst har väldigt rena, fina karleder och klippa runt kronranden och bak i karlederna är något jag aldrig skulle tänka på att göra på någon av mina hästar- på halvblodet för att det inte finns något som stör det minsta ( :smirk: ) och på kallblodet för att det ska vara så! (Hur dom skulle inte hon se ut om jag var där och klippte bort en del av hennes stolthet (mycket hovskägg)?
Och det som jag tänker trimma lite på är att hovskägget börjar bli så långt att det oftast blir väldigt lerigt, eftersom det kommer ner i marken ibland när det är lerigt.

*skratt* Såklart skyddar hovskägget. Men jag tror att mitt halvblod inte har den minsta nytta av de få långa strån han har. De skyddar inte direkt som de ska... Ser mer ut som små bockskägg. :rofl:
Så de klipper jag minsann bort med gott samvete!

Jag brukar dra ut håren från benen och klippa av dem typ 5-10mm från benet. Alltså, du gör som frisören, du börjar högst upp mot knä/has och tar tag i hovskägget och drar det rakt ut från benet, klipper ca 5-10mm från benet och släpper och tar nytt tag och arbetar dej sedan neråt. Brukar bli hyfst, men det tar några gånger innan man får till det. Men är man bara noga med att dra ut håren och kilppa på samma avstånd och ta lite i taget medans man går neråt så blir det bra.

Lycka till!

Jag använder en helt vanlig sax. Snyggast är väl kanske att använda en liten trimmer.

Hej!

Enkelt!

Veterinären som jag haft ute anser att det är bättre att klippa bort håret och låta huden under bli ordentligt ren, istället för att smutsen ska sitta och skava, vilket den gör om jag inte klipper.. / Lavinia, som inte fått ideén att klippa om inte vet. hade föreslagit det.

Tack för tipset! Nu ser hon mycket bättre ut, även om jag inte kommit till karleder/under kotan ännu. Men det är inte urskog ovanför kotan, vilket känns bra./ Lavinia, med nyfriserad pålla.

Jag har ett varmblod som inte har mycket, men jag trimmar bort det som finns. Det ser prydligare ut och man håller
det renare och snyggare.
Lättare att få bort lera och dylikt.

Jag hade en nordsvensk-korsning innan som hade massor päls nertill på benen..
Det var inget roligt att försöka få bort all lera i hans hovskägg.. Inte när han kom in och såg ut som ett vårtsvin som tumlat runt i en lerpöl i en vecka.. :rofl:
Betydligt fräschare utan... Men jag tror det är minst lika hälsosamt för dem att kvar det kvar. Mest en smaksak då det
går att hålla lika rent MED hovskägg..
Tar liite längre tid bara.. :D
Jag menar, man kan ju inte skala bort pälsen på alla hästar.. Hur skulle t.ex en tinker eller shire se ut utan hovskägg?? *hel-fel*
:bow:
Men för att komma till din fråga: Jag använder en helt vanlig vass sax.

Jag använder vanlig sax och klipper rent det som finns i karleden på en av travardonnorna. Undrar vad det finns för gener i henne, för vintertid får hon långa spretiga hårstrån på HELA undersidan av kroppen från mule till svans. På sommaren nöjer sig håret med att vara I karlederna vilket gör att hon är hopplös att hålla ren och skorvfri om man inte klipper.
Hon kanske tror stt hon är ett kallblod :idea:

/// ghost

Jag säger inte att det behöver vara så, men långa hårstrån på undersidan av hästen (undersidan av huvudet, vid armbågarna och under magen) kan vara (Observera: kan vara!) ett tecken på magproblem, enligt en equiatriker.

Min häst får just de här långa stråna, "skägget" under huvudet satt hela året :crazy:, och hon har/har haft lite magtrassel. Hon hade även mugg i början, och fick lätt något som liknade svamp framtill på skenbenen. Förmodligen magsår, men efter ett års petighet med fodret och homeopatkur är det bättre.

En fånghäst i ett stall jag stått i tidigare hade mycket "skägg"...

Men som sagt, jag säger inte att det är så, men värt att ha i bakhuvudet om andra symptom börjar dyka upp. :)

Jag klipper bort allt som sticker ut sas. Så att det inte finns nåt hovskägg där, bara lite längre hår. Det är jättefult med långa tofsar på benen!! På varmblodiga hästar då, kallblod är ju en annan sak.

Det är mkt större risk att hästen får hudproblem i karleden om den har massor av hår där. Jag rakar ibland (med maskin) hela benen ner till hoven, och hästen har aldrig haft mugg efter det.

jag har hört att hovskägget vid karleden finns där till nytta, att smutsen och leran hamnar i hovskägget istället för karleden = bra?

men min häst har aldrig haft mugg/karledsproblem, och brukar endast få lite mer hovskägg på vintern och på sommarn endast nån cm lång tofs.

men detta år har inte hovskägget försvunnit så mkt som det brukar, så jag ska frisera bort en del.

på vintern får min hår under "hakan" och under magen och längs benen som en liten ponny/klb.
:smirk:
klipper bort det under huvudet och magen.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar