Trillade ihopa

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Bubbelgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 970
B

Bubbelgirl

Ja jag va ute o gav hästarna natta maten nu precis och min sambo stod vid staketet o jag satte på agrigatet, som min sambo hade drat ut innan idag, o då trillar stoet ihopa rakt ner :eek: Precis samtidigt som jag satt i kontakten till agrigatet o första klicket kom. Jag hör ju att nåt händer o jag drar ut sladden direkt igen o springer ut ur stallet. Och min sambo sa hon bara trillade ihopa rakt ner å reste sig upp fort igen... Jag går ut till henne o hon ger mig vacker tass (som vi tränat på som hon kan) känner inget tar in henne i stallet o ser att hon blöder lite på insidan av benet under knäet o där har hon fått ett sår :( Så jag tvättar av o plåstrar om det. Känner igenom hela henne klämmer å känner o hon markerar INGENTING :o
Går ut med henne för o se hur hon går o hon e icke halt o inte varm el svullen nånstans. Släpper ut henne igen i hagen o hon lunkar bort till sin mat hög o börjat äta som vanligt. Å jag sitter här o försöker hitta nåt o läsa om någon varit med om samma men hittar inget...
Så nu min fråga har någon råkat ut för samma sak???
Det är ju blött i backen nu när d regnar o kan hon får stöt från staketet fast hon stod 1-2 m ifrån det???
Alltså att det har blivit någon vajsing m agrigatet nåt bakslag på elen som skickat iväg en stöt på henne samtidigt som jag satte i kontakten???
Usch kan inte riktigt tänka klart va jag ska göra :cry:

Sv: Trillade ihopa

Ringa veterinär?

Vem skulle kunna säga något över ett internetforum så får dej att INTE behöva ringa veterinär efter en sån sak?:confused:

Ringde jourvet inatt o skulle avvakta tills imorse. Pratade med jourvet igen tidigt imorse. Och h*n trodde det va en elstöt från staketet i med stoet är som vanligt o inte varm el svullen någonstans o äter med lika bra aptit o bajsar som vanligt. Va ju ute flera gånger inatt o höll koll på henne o kunde inte se el märka något konstigt med henne. Likaså nu har jag varit ute o haft koll på henne sen imorse varit ute o gått med henne. Men jag måste lämna in agrigatet på en koll för det är inget bra om den skickar iväg stötar så när det är blött i backen o jag ska inte ha grimma på på natten som jag har haft innan i med hon va svår fångad. Ska ringa igen nu i em o lämna en rapport hur det är med henne. För som sagt bättre o ringa en gång för mycke än en gång för lite sa h*n o det är skönt att ha kontakt med jourvet fast det är påskhelg o allt.

Ringa veterinär?

Vem skulle kunna säga något över ett internetforum så får dej att INTE behöva ringa veterinär efter en sån sak?:confused:

Jag undrar alltid över vad det är som gör att man tydligen enligt det här forumet inte kan både ringa veterinär OCH fråga här... det är väl inget fel i att fråga efter andras erfarenheter och ideér.. ? Inte alltid man får tag på jourvet. mitt i natten heller.

Eller är jag urbota dum och naiv som förutsätter att TS (inte specifikt den här tråden utan generellt) alltid pratar veterinären om det inte står rakt ut att de inte gjort/tänkt göra det?

Jag undrar alltid över vad det är som gör att man tydligen enligt det här forumet inte kan både ringa veterinär OCH fråga här... det är väl inget fel i att fråga efter andras erfarenheter och ideér.. ? Inte alltid man får tag på jourvet. mitt i natten heller.

Eller är jag urbota dum och naiv som förutsätter att TS (inte specifikt den här tråden utan generellt) alltid pratar veterinären om det inte står rakt ut att de inte gjort/tänkt göra det?

:bow::bow:
Jag har lärt mig att man många gånger måste förtydliga att man har ringt vet, annars består bara svaren av otrevliga "ring vet" inlägg. Ett inlägg om detta i normal ton när TS inte har gjort detta kan jag förstå, men vissa verkar inte vilja ta sig tiden att ta reda på fakta innan kommentarerna kommer.

Fast det är ju minst lika många som inte ringer vet som gör det. Snålhet/dumhet är ju inte direkt något ovanligt hos hästfolk.
Ts ger ju inga som helst indikationer om att hon haft kontakt med vet.

TS: Jag tycker det låter konstigt att det skulle vara elstöt. Får hästar stötar i hovarna brukar de reagera väldigt kraftigt och försöka fly från platsen.
Visst, man vet ju aldrig och du bör nog inte dra på elen förrän det är fixat, men jag skulle nog ändå vara rätt nervös att det skulle vara nåt fel på hästen och hålla extra koll på feber och vatten/matintag osv.

Det var inte bara så att hon blev rädd när agregatet drog igång, till exempel att det knäppte till i stängslet eller så? Och då blev rädd och hoppade till och råkade ramla ihop?

Låter som du behöver fråga en elektriker... Tror absolut att ett dåligt aggregat kan ge överslag. Ni kan tex ha mkt järn i era marker och de i kombination med fukt kanske kan göra marken strömförande??

Hade inte användt det igen iaf!

Fast det är ju minst lika många som inte ringer vet som gör det. Snålhet/dumhet är ju inte direkt något ovanligt hos hästfolk.
Ts ger ju inga som helst indikationer om att hon haft kontakt med vet.

TS: Jag tycker det låter konstigt att det skulle vara elstöt. Får hästar stötar i hovarna brukar de reagera väldigt kraftigt och försöka fly från platsen.
Visst, man vet ju aldrig och du bör nog inte dra på elen förrän det är fixat, men jag skulle nog ändå vara rätt nervös att det skulle vara nåt fel på hästen och hålla extra koll på feber och vatten/matintag osv.

Visst kan det vara så, men jag tycker ändå det är dålig stil och rent otrevligt. Jag drar mig själv för att rådfråga om andras erfarenheter just för att det ofta slutar i en diskussion om varför man inte ringt veterinären, eller varför man inte åkt till kliniken, varför man sitter och skriver på ett forum när hästen är sjuk osv.

Ibland behöver man helt enkelt rådfråga andra om deras erfarenheter... som gripande efter halmstrån, i jakt på mer kunskap om hästens problem, medan man väntar och avvaktar som veterinären sagt, eller i väntan på att de ska ringa upp osv.

Jag undrar väl helt enkelt bara varför man hela tiden måste anta att folk inte kan sköta sina hästar och ta sitt ägaransvar? Varför inte anta att ägaren gör allt den kan för sina hästar - i alla fall tills man har orsak att tro att så inte är fallet (tex. att TS skriver att de inte tänker ringa vet när det uppenbarligen är dags för det så att säga). Man mår bättre själv om man tror gott om folk istället för det motsatta.

On topic:
För övrigt håller jag också med om att det låter lite konstigt med en elstöt, men hade inte slagit på elen igen utan att det är ordentligt genomgånget av behörig elektriker.

Jag har ett äldre sto som nästan trillar omkull ibland när hon står och somnar. Enligt de jag har frågat (ja, veterinärer) och även läst här på forumet är det inte helt ovanligt att äldre hästar får lite problem med "låsningsmekanismen" när de är somnar. Det ska inte vara någon fara med det, så länge hästen inte gör sig illa när den är på väg att ramla/ramlar. Jag minns inte om du skrev hur gammal hästen är?

Hästar kan också få narkolepsi, även om det är ovanligt.

Hej
Har pratat m vet varje dag o pratat med h*n, men det är ingen skillnad på henne sen efter det att hon trillade ihopa hon e precis som vanligt.
Hästarna kom ju o möte upp när jag la ut maten så hon stod o åt när det hände.
Nej jag har inte haft igång agregatet sen händelsen har plockat ner det å ska lämna in det på tisdag hos elektrikern i byn.
Veten tror inte det är någon fara med henne i med hon e precis som vanligt äter å dricker som vanligt o har ingen feber o inga svullnader har kommit upp. Men jag fick ringa hur mycke jag ville om jag kom på något mer o fråga om.
För som sagt veten trodde också att d va agregatet för det har ju trots allt några år på nacken minst 10 år.
Stoet är 17 år gammalt o pigg o kry o busig för hennes ålder.
Ja vi har väldigt järnrik mark o likaså vatten här ute.

MEN SOM SAGT JAG HAR HAFT KONTAKT MED EN DISTRIKTARE HELA TIDEN SEN DETTA HÄNDE SÅ JAG ÄR INGEN SOM SKITER I ATT PRATA MED EN VET O FRÅGAR PÅ ETT FORUM FÖRST...
Nu va jag ute efter någon som varit med om något liknande i med det var en obehaglig upplevelse...

Tja du, senast i lördags var det en hund som var slö men knappt tempade, husse frågade på ett forum, flera av oss misstänkte magomvridning. Tack var att hunden kom tidigt till vet/operation så överlevde den utan komplikationer.
För några år sedan räddades likaså en hund till livet efter att ha satt i sig en hel lökpaj, de flesta som svarade skrev att det var ofarligt, men vi var några som inte gav oss o tack vare det överlevde hunden.

Inga av de två tyckte själva att det var så alarmerande att de ens funderat på att kontakta veterinär.

Visst vet jag att det händer att folk inte ringer. Det var inte det det handlade om, som jag har sagt tidigare. Bara en undran över varför det alltid förutsätts, och varför det i varenda tråd ska komma såna tykna och otrevliga svar med just "varför har du inte ringt vet".

Jag ska ge mig med trådkapningen nu, men kommer förmodligen att även i fortsättningen vända mig på andra håll i första hand när jag vill veta mer om något gällande hästvård... medan jag avvaktar och väntar som är standardsvaret från veterinärerna här omkring gällande det mesta.

Visst kan det vara så, men jag tycker ändå det är dålig stil och rent otrevligt. Jag drar mig själv för att rådfråga om andras erfarenheter just för att det ofta slutar i en diskussion om varför man inte ringt veterinären, eller varför man inte åkt till kliniken, varför man sitter och skriver på ett forum när hästen är sjuk osv.

Ibland behöver man helt enkelt rådfråga andra om deras erfarenheter... som gripande efter halmstrån, i jakt på mer kunskap om hästens problem, medan man väntar och avvaktar som veterinären sagt, eller i väntan på att de ska ringa upp osv.

Jag undrar väl helt enkelt bara varför man hela tiden måste anta att folk inte kan sköta sina hästar och ta sitt ägaransvar? Varför inte anta att ägaren gör allt den kan för sina hästar - i alla fall tills man har orsak att tro att så inte är fallet (tex. att TS skriver att de inte tänker ringa vet när det uppenbarligen är dags för det så att säga). Man mår bättre själv om man tror gott om folk istället för det motsatta.

Håller med, och undrar ibland om alla andra ringer veterinär för allting och alltid...? Jag gör det inte! Och jag springer inte till doktorn för minsta krämpa hos mig själv heller. Jag förutsätter att i alla fall de som är erfarna hästmänniskor kan bedöma om veterinär behövs - nu, sen eller kanske inte alls. Om inte folk använde det här forumet för erfarenheter, råd, tips och "second opinion" - må så vara på lekmannanivå, och i stället helt enkelt ringde veterinär för allting, då skulle forumet snart sakna inlägg och veterinärerna skulle bli nerringda. Nu får jag på moppo, men ok då! ;) Dessutom gjorde jag just det som jag avskyr när andra gör - kapade tråden för en infallvinkel som borde ha blivit en ny tråd.
OBS, jag säger inte att det var fel av ts att kontakta veterinär - absolut inte. Kanske jag själv skulle ha gjort det i ett fall som detta, kanske inte. Helt beroende på hur jag upplevde tillståndet hos min häst efter fallet. Men helt säkert skulle jag ha obeserverat hästen extra noga dagarna efter. Och kasserat aggregatet...

Ja du.... kanske för att JAG ser det som oerhört allvarligt om en häst bara ramlar ihop utan att man ser en anledning till det. Hur ska DU tex kunna sitta här och gissa och tillföra något vettigt som inte bara är lite gissande utan som faktiskt har någon relevans för den aktuella hästen.

Det är stor skillnad på att fråga om konstiga prickar eller småsår på ett internetforum och att fråga om teorier kring en häst som bara ramlar ihop:crazy:

Fyo kan jag berätta att när det hände min hund som ramlade, reste sej och var lika pigg igen, alltså helt omotiverat ramlade ihop för att sen leka vidare, så åkte vi in och det visade sej vara en allvarlig hjärtåkomma.....

Det finns folk här som drar ut på veterinär i månader och bara fortsätter fråga på buke, ok att man vill skriva av sej ångest den vägen, men jag är inte intresserad av buketeorier, utan om folk verkligen har tagit saken på allvar och kontaktat proffs.

Tillägg:

Nu hade ts kontaktat veterinär och det var ju bra!

Men jag skulle vara rätt orolig och inte våga tro att det är aggregatet när hästen står en bit ifrån, om den inte stod på en bit nerfallen tråd möjligen, men inte ens då borde en frisk vuxen häst ramla ihop, de tål rätt mycket och jag vet inte om jag tror på att aggregatet skulle skicka ut mer ström plötsligt....Jag skulle inte heller våga anstränga en häst som rasat ihop så, även om det hade med elen att göra utan att kolla noga efter ev virus under en tid, och framförallt kollat hjärtat, inte av vet över telefon utan minst vet på plats med stetoskop.

Blir lite förvånad över vets svar till ts då de bad oss komma in direkt när jag ringde om vår hund, eftersom sånt inte ska hända en i övrigt frisk hund och detsamma gäller i min värld även friska hästar.

Varför tror du att det skulle vara nåt allvarligt ? Hästen kan lika gärna ha satt fötterna fel och snubblat. Tro mig, har vart med om det en gång förut. Riktigt jäkla otäckt var det, men det handlade om ett misstag. Hästar kan ju likt oss faktiskt snubbla. Denna häst gick knappa halvsteget framåt, om det ens var så mycket, och dråsade i backen med mulen före, slog upp undertänderna rakt upp i läppen med ett jack djupt som en flodfåra. Sen reste hon sig upp..och sen vare inget mer med det.

Varför tror du att det skulle vara nåt allvarligt ? Hästen kan lika gärna ha satt fötterna fel och snubblat. Tro mig, har vart med om det en gång förut. Riktigt jäkla otäckt var det, men det handlade om ett misstag. Hästar kan ju likt oss faktiskt snubbla. Denna häst gick knappa halvsteget framåt, om det ens var så mycket, och dråsade i backen med mulen före, slog upp undertänderna rakt upp i läppen med ett jack djupt som en flodfåra. Sen reste hon sig upp..och sen vare inget mer med det.

Har hänt mig också, i maklig sakta skritt satte hästen krokben för sig själv, dessvärre satt jag på.... Vi fick sy bägge två :D

(ursäkta trådkapningen och hoppas det inte är något allvarligt)

Har snackat med en elektriker i släkten och han tror inte hästen har fått en stöt. För det första så måste en av linorna ha vart i kontakt med marken när du satte på strömmen (eller det kanske den var??) och för det andra så måste hästen stå i en stor vattenpöl väldigt nära staketet (inte mer än 1 meter från) där linan ligger på marken. Sen trodde han också att ett aggregat inte kan generera så mycket ström så att en fullvuxen häst faller ihop, inte ens en människa eller hund skulle falla ihop om de fick en stöt från marken.

Tror du inte hästen kan ha hoppat till när den hörde klicken från när du satte på aggregatet och sen snubblat lite på sig själv och ramlat?

Skönt att hon mår bra nu iaf :)

Nej precis, ang elen, det låter helt otroligt för mej också som jag skrev.

Att en frisk häst snubblar och druttar omkull bara för att den hoppar till låter inte heller troligt, det är ytterst sällan en häst med någotsånär balanssinne ens går omkull vid en kraftig snubbling i fart. Ännu mindre stillastående.

Nej som jag sa i början, oavsett hur pigg den är nu skulle jag vara väldigt orolig, och vilja veta orsaken, och åtminstone utesluta hjärtat, och sen hålla stenkoll på hästen, om det skulle vara något konstigt.

Ja kruxet är ju att jag såg inte det själv i med jag var inne i stallet. Det va sambon som såg det hela. Så hon kan mycke väl hoppat till av klicket från agregatet o snubblat o trillat ihop av det. Har haft sten koll på henne dessa dagar o har varit ute på korta promenader med henne för som ni säger så vågar jag inte anstränga henne. Och denna bilden av händelsen i huvet kan jag inte släppa, så veten ska komma ut imorrn fast h*n inte tror det är någon fara med henne. Men för mitt egna lugn så tar jag hellre ut veten en gång för mycke än en gång för lite.
Och har förrestän gått igenom hagen o på ett ställe va undertråden sönder :( Inte helt av men nästan såg bränd ut :O För det var bara metalltrådarna som va kvar det vita hade smällt ca 2-4 cm av tråden :O Någon som kanske vet varför det har blivit så tycker det är dö konstigt aldrig varit med om det innan.
Har ju en bäck som går i kanten av hela ena sidan av hagen o det var på den sidan som tråden var bränd tycker det hela är skumt med både tråden o agregatet. Ja hela denna händelsen är skum o som sagt kan ju inte sluta tänka på det....
Så nej det blir helt nya trådar o ett nytt agregat o veten kommer ut o gör en koll av stoet. Usch min hjärna grubblas i sönder känns det som...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 201
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 893
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 905
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka