Trickträning

Chili

Trådstartare
Ja jag vill ha lite inspiration! Sökte bland lite gamla trådar men där stod det mest vad alla kan, skulle vara kul att öra hur ni lärde in dem också :)

Hunden kan redan sitt, ligg, tass, spela död, snurra, backa, stanna, kom. Skall behöver han inte kunna, han skäller så duktigt på eget bevåg :p Gå och lägg dig funkar också ganska bra.
Han stannar även i farstun om han är blöt om tassarna så man kan torka dem :D

Gärna tips på användbara tricks! Till exempel backa är ju skitsmidigt att han kan, speciellt eftersom det är en stor hund.
Så shoot!

Sv: Trickträning

Höger och vänster är jättebra om de kan, speciellt om man är 7 år och tränar agility med en setter som springer galet mycket fortare än en själv;) Men det är ju smidigt annars också, för fjärrdirigering t.ex.
Lära hunden att apportera olika saker är ju också smidigt, och att släcka ljuset (typisk sån grej man glömmer när man är trött och kommer på när man krupit ner under täcket, då är det skönt med en vovve som kan släcka åt en;)).

Tja, användbara trick kan också vara muskelbyggande och/eller strechande trick:) Tex stå på bakbenen, stå på frambenen, stå på bollar, rulla runt, sitta vackert, snurra åt båda hållen osv.

Jag shejpar in allt, annars är det ju effektlöst.

Gilly

Kan en 45 kilos hund lära sig stå på frambenen? :D Är inte det ett trick för småhundar? :D Haha jag har inte sett nån stor hund göra det tror jag... måste pröva, hehe.

Haukur: Höger vänster var rätt smart... vet dock inte när det skulle användas riktigt, men det skulle kunna gå att öva på höger och vänster tass :) nu kommer alltid samma tass.

Jag själv brukar kolla in denna sidan när mina ideer tar slut. Hennes filosofi är att en hund bör kunna 100 trick:eek:
www.silvia.trkman.net
Och gå in under videos sen tricks.

Kan en 45 kilos hund lära sig stå på frambenen? :D Är inte det ett trick för småhundar? :D Haha jag har inte sett nån stor hund göra det tror jag... måste pröva, hehe.

Har sett bc:s, men det är ju inga jättar precis:)

Börja med att lära dem att backa upp mot en vägg, då ser du ju också om de fysiskt sett klarar tyngden på frambenen.

Åsså måste du göra en tråd om det sen:D

Gilly

Vänta nu! Vad är "shejpar in"?

/Förvirrad Syrsa

Vänta nu! Vad är "shejpar in"?

/Förvirrad Syrsa

Ett inlärt beteende består ju i de flesta fall av många små delar, tex fot. Gå vid sidan, kontakt och bakdelskontroll.
Om man shejpar fot lär man in varje del för sig och kopplar sedan samman.

Eller backa, först så lär du hunden backa, sen lär du den backa rakt och sist lägger du till kommandot.

Ett inlärt beteende består ju i de flesta fall av många små delar, tex fot. Gå vid sidan, kontakt och bakdelskontroll.
Om man shejpar fot lär man in varje del för sig och kopplar sedan samman.

Eller backa, först så lär du hunden backa, sen lär du den backa rakt och sist lägger du till kommandot.

Det där kallar jag kedjning:)

Syrsa: shejping (eller shaping på engelska) betyder formning.

Shaping innebär att man förstärker, formar, beteenden som är inärheten av ett önskat resultat, och efter hand höjjer man kriterierna. Detta stegvisa närmande genom sakta höjda kriterier är alltså det som kallas shaping. Ju fler små, små steg du kan dela upp beteendet i, desto lättare är det att förstå för hunden.

Vill jag att hunden ska tex rulla runt är en grovt dragen kriterieplan:
Hunden gör ansatser till att lägga sig ner
Hunden lägger sig ner
Hunden lägger sig på ena skinkan
Hunden vrider huvudet
Hunden vrider in armbågen osvosv..

Det handlar absolut inte om att locka eller dyl. Hundens jobb är att prova olika beteenden, förarens jobb är att markera och förstärka det beteendet vi vill ha. Alltså: först jobbar hunden, sedan kommer belöningen.

När man tränar muskler på hundarna (ja, och all annan träning också naturligtvis) är det effektlöst om de bara vimsar efter en godis. Genom att de får jobba själva till att tex stå balanserat på bakbenen bygger de sakta upp muskler för det i sin takt utan "fusk".

Hoppas att du förstod!:)

Gilly

Tack för beskrivning!

(Tror jag ska träna honom att sitta med framtassarna i luften, har alltid tyckt det ser så roligt ut!)

/Syrsa, fram med godisburken!

Inte så mycket att bråka om, men så här står det i min "bibel"

Shaping - forma beteenden. Denna inlärningsteknik kallas också successiv approximation. I träningen sätter man upp ett slutmål (så här ska beteendet se ut) och tränar sedan mot detta mål i små, små steg, så små att individen hela tiden har en möjlighet till lyckanden.

Så jag vidhåller nog att det är inlärning i uppdelade i små steg.

I stort är vi helt överens och vi har nog i mycket liknande tänk i hunduppfostran att det är roligare att samarbeta än att tukta till lydnad.

Du kan lära honom gå slalom mellan dina ben, locka med godis att först gå under ett ben och lägg sen till ytterligare när det första går bra osv. när jag lade till klickern gick det snabbt framåt i inlärningen så det kan jag rekomendera.

Lycka till!

Inte så mycket att bråka om, men så här står det i min "bibel"

Shaping - forma beteenden. Denna inlärningsteknik kallas också successiv approximation. I träningen sätter man upp ett slutmål (så här ska beteendet se ut) och tränar sedan mot detta mål i små, små steg, så små att individen hela tiden har en möjlighet till lyckanden.

Så jag vidhåller nog att det är inlärning i uppdelade i små steg.

I stort är vi helt överens och vi har nog i mycket liknande tänk i hunduppfostran att det är roligare att samarbeta än att tukta till lydnad.

Jag håller med dig, tror att vi tänker samma men beskriver det olika.

Citerar mig själv litegrann:D
"Shaping innebär att man förstärker, formar, beteenden som är inärheten av ett önskat resultat, och efter hand höjjer man kriterierna. Detta stegvisa närmande genom sakta höjda kriterier är alltså det som kallas shaping. Ju fler små, små steg du kan dela upp beteendet i, desto lättare är det att förstå för hunden."

Detta är ju prexis vad din "bibel" beskriver.. (Är det btw "Lydnadsträning i teori och praktik" eller?)

Ditt exempel ang fot-inlärning är ju helt sann eller hur man ska säga. Trodde att du menade att du kopplade ihop olika redan inlärda beteenden, vilket är kedjning, men förstår nu att du också menade en kriterieplan fast jättegrovt dragen. Rätta mig om jag har fel!:)

Gilly

Till mig och TS:

Så, om jag skulle vilja shejpa fram en "surikat-sittning", hur skulle jag då gå tillväga?

Jag bryr mig inte så mycket om huruvida ni kallar det shejpning, kedjning eller hajk-ing...i pyttesmå steg utan att det blir att vimsa efter godis. Pyttesmå steg så att hunden förstår vad jag är ute efter.

Hur skulle ni göra?

Till TS:
Jag tolkade att din hund kunde "Snurra", vilket för mig betyder en rörelse som liknar att jaga sin egen svans. Rätta mig om jag tolkat fel och du menar det jag kallar "Rulla runt".

Rulla runt
Först lägger jag honom. Sedan för jag handen med en godbit i en båge över ljumsken - bakom ryggen - upp över huvudet - fram (tror du förstår om du provar. På hundens rörelser förstår du hur du bäst för handen för att få till själva "rullningen".)

Jag gör rörelsen ganska långsamt och antagligen är det denna metod som tidigare i tråden beskrivs som att "Vimsa efter godis"? Jag bryr mig inte så noga just i det avseendet, vi har kul ihop - det är det viktigaste! Sen lär jag mig gärna nya metoder och provar dem med öppet sinne. Så missförstå mig inte, jag shejpar gärna när jag lärt mig det!

Fånga godis i luften/Spotta godis
Jag har gjort så att jag ställer mig något framåtlutad med händerna på ryggen och en godbit i munnen. Keo sitter nära framför mig och vi har ögonkontakt. Så ljuder jag till och släpper bodbiten - han fångar den i luften. I början fattade han ingenting men nu nästan gapar han och väntar att jag ska släppa godisen i munnen på honom. Det är sällan han missar nuförtiden.

Detta ska vi sedan utöka med att jag dels kan "Spotta" godis till honom när vi tränar, dels ska jag kunna kasta dem i luften med handen och han ska fånga dem. Vi började med munnen därför att jag vill ha ögonkontakt - inte blick på handen.

Tryck
Jag lägger en godis på golvet och sedan handen ovanpå. Keo sitter framför mig och ser allt. Så säger jag "Tryck" och han börjar prova massa saker. När han nuddar handen får han godis och beröm direkt. Så allteftersom ställde jag mer krav på att det skulle vara tassen som nuddade, sedan att han skulle bli kvar med tassen längre och längre stunder till det blev ett ordentligt tryck med tassen. Nu tror han att alla händer som sträcks fram mot honom vill ha en rejäl däng *fniss*

Sen kan man variera och lägga godisen under en fot, båda händerna, under en burk...Keo kan nu trycka på tre punkter av olika slag "i samma omgång" (Hand, fot, "glasunderlägg").

Det var några roliga saker. Användbara? Vet inte.

/Syrsa

Jag lärde (för en hisklig massa år sedan) min pointer att hoppa när hon gick bredvid mig. Jag började med att lära henne hoppa genom mina armar (börja lågt, lägg godis på andra sidan, höj successivt) och när hon kunde det så fortsatte jag med att ta bort armarna, så hon hoppade utan att ha något att hoppa över.

Jag har sett en hund "svara i telefon", något som fungerade bättre med de vanliga hederliga telefonerna med lur på. På "ringsignal" lyfte hunden av luren, la den vid sidan av telefonen, och sa "voff". Hon som visade det påpekade att man inte ska använda sin vanliga telefon (hellre en leksakstelefon) och heller inte gärna den vanliga ringsignalen, om man inte vill ha en jycke som faktiskt svarar i telefon när man är borta. Det är en typisk sak man kan lära in med shaping/klicker - en liten bit i taget.

Balansera godis på nosen är en koncentrationsövning - den absolut svåraste konst min hund kunde. Där börjar man med att kunna hålla godisbiten i närheten av hunden utan att den tar den, fortsätter med att hålla den på nosen, och så småningom kan man släppa. Min hund fick dock aldrig för sig att kasta upp godisen i luften och fånga - då kan mna ju tappa den. Ner med huvudet så godisen faller på golvet, och hugg den där, var hennes sätt.

Jag gillar kommandot loss, eller som min syster använder "spott ut".

Min förre hund kunde detta redan som 5 månaders valp, och man kunde säga kommandot vart man än befann sig i rummet. Så fort jag var tvungen att ta något ifrån honom som han hittat så sa jag loss medan jag tog saken. Då fick han antingen en av sina leksaker eller godis beroende på vad som fanns till hands. Gjorde samma sak när han lekte med sina leksaker, tog saken ifrån honom och sa loss. Sen fick han den igen. Han är dock väldigt lättlärd så det tog inte ens en vecka innan kommandot satt klockrent, och gör än idag vet jag.

Kanske inte alls enligt "regelboken", men i ett hem fyllt med barnleksaker så måste det kommandot sitta eftersom det är onödigt med en operation om barnleksaken hamnat i magen.

STÄDA!
Man lär hunden att lägga sakerna från golvet i en back/hink eller kasnke på filten, helt underbart!

Vi gjorde så att vi bad hunden hämta något (raggsocka brukar de vilja ta i början) sedan berömde vi och pekade vart han skulle lägga den, när han gjorde de fick han godis...väldigt användbart!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 052
Senast: Milosari
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 324
Senast: Jealle
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 959
Senast: dpmatte
·
C
Övr. Hund Ja, Jag har tagit över min brors hund nu och han ska vara här ett år nu. Min bror har i princip alltid haft problem med hanteringen på...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka