Trick-träning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trick-träning *bildtråd*

Testade för första gången bergsgeten på 6 hästar samma kväll och aldrig mer. Jag hade en sån fruktansvärd träningsvärk i lårmusklerna att jag knappt kunde stiga upp ur sängen!!! :) :)

KL:)

hejsan alla, lånar tråden lite om det är okej :)
Det är så har jag har trickträning som en uppgift i skolan och i slutet av jan-feb så ska vi visa upp något enkelt & som är roligt att se på.
Är det försent att börja lära min islänning på 5 år nu så han kan några trick tills jan?
vilka trick är lättast enligt er & roligast att se på?
Skriv gärna lite vägledning hur du/ni utför tricket & hur länge de tog för dej & din häst!
hoppas ni fatta nått, är stressad,måste sticka :P
/Bella

Va roligt, då måste du visa upp nått riktigt snyggt haha ;):D

Plocka upp spöt (apportera) är ju ganska kul och lätt att lära in, speciellt om man har en lite nyfiken häst som gillar att bita på saker. Du släpper spöt på marken och om hästen undersöker/nafsar på det så berömmer du med en godis. Gör samma sak igen, och beröm med godis. Sedan kan du öka kraven, och när hästen börjar nafsa/plocka upp spöt berömmer du igen. Och till sist ska den ge det till dig.
Om hästen inte alls är intresserad av spöt kan man smörja in det i lite B-vitamin, eller något annat som får det att lukta gott!

Buga är ju också en av de första tricken man brukar lära hästen, men det tar olika lång tid för alla att förstå och att hitta balansen. Träna först på att lyfta upp ena frambenet. När hästen villigt gör det på ditt kommando, lägger du ett litet tryck genom att dra det bakåt. När hästen följer med och förflyttar vikten bakåt ger du efter, och låter hästen stå på alla fyra igen. Öka kraven successivt och se om hästen bjuder på en buga till slut :laugh:
Och glöm inte att berömma! Dock blir bugan (efter mina erfarenheter) ofta lite osäkrare om man använder godis som muta, för att få hästen att tänka nedåt. Det är bättre att klappa, klia och peppa hästen med ord istället, tycker jag.

Bergsgeten är också ganska lätt, om man använder sig av godis. Annars tar den längre tid, men självklart är det lite roligare när det tar tid och blir till en utmaning också (håller på att träna på utan godis nu också!). Iaf så ställer du upp hästen med framhovarna parallellt till varandra, och förslagsvis med någon bom eller liknande framför, för att förtydliga att hästen inte får gå framåt, över den. Sedan mutar du med en godis, precis utom räckhåll för hästen. Om den tar ett steg framåt med ena frambenet, puttar du tillbaka den och mutar med godbiten igen. Snart kommer hästen att kliva in under sig med bakbenen istället, för att kunna sträcka sig längre, och då berömmer du med godiset. Kräv endast några få steg i början, och öka sedan successivt.

Det var några trick iaf! Annars kan ni ju alltid träna på att rida i halsring eller liknande, vilket kanske vore kul att visa upp :)

Jag brukar be honom lyfta upp benet. Sen trycker jag på bringan för att få honom att placera bakbenen rätt och skjuta vikten bakåt. När han börjar gå bakåt lite fångar jag upp hans ben med min fot och hjälper till att vinkla in tån, sen får han gå ner själv.

Om jag inte fångar upp hans ben så börjar han skrapa med det benet eller sträcker det framåt (rakt och fint som i spansk skritt.. ;) ). Har försökt att vänta ut honom, gett mer komando bakåt men då bakar han bara och sen har jag försökt stödja med spöet, men det var inte alls till någon hjälp..

Kommer inte på hur jag ska göra.. Är kul att det entligen lossnat med att han ska stanna kvar iaf, då är det bara ett i stället för två problem i bugan..:laugh:

Nån som vill hjälpa mig med inlärningen av spankskritt? :)

Hmm, ja då är det ju lite knepigare förstås.. Jag tror det bara är att kämpa vidare. Ni får testa er fram till något som passar!

Håller på med spansk skritt jag med. Gick flera steg idag :D Det är inte så snyggt som hos de spanska hingstarna, men vi låtsas, hehe! Jag fick börja med att lära honom skrapa på kommando, sen få honom att bara skrapa ett "skrap". På den vägen är det, nu knackar/petar jag honom på bogen så flaxskrapar han med frambenen :D Om jag själv går och viftar med benen brevid brukar han förstå vad jag är ute efter. Men som sagt, det är inte speciellt snyggt :angel: Ska se om jag kan få en liten mobil-film imorgon om det är lite bättre väder!

Lösningen var nog en blöt häst som var tacksam att få komma in och byte till morotsbitar i stället för pelletsgodis;)

När jag cyklade hem från bussen i regnet kände jag att hela min dag var förstörd. Hade tänkt rida på ridbanan eftersom det var mer än en vecka sedan vi var där. Hade sett fram emot det, men så skulle det regna :mad: Har inte alltför mycket emot att rida i regn, men Easy gick utan täcke och det går inte att rida på banan när den är för blöt för då förstörs den..

Men när jag träna trick i stället så blev allt mycket bättre :D
Han var super duktig på bugningarna och lyckades, om det var mycket halm under honom, att gå ner helt själv :bump:

Testade komplimenten två gånger, men det gick inte och det kändes inte riktigt rätt..

Snäll häst iaf, ska försöka få med mig lillsyrran ut och fota och filma om det kan vara lite tort nån dag, är för mörkt för filmning och fotning inne..

:laugh:

knapprån

Har en liten icke bild-uppdatering.

Häromdagen var jag ute och gick med Conny, och hade repet i en ögla runt halsen. Efter ett tag hade den öglan blivit större och hänge ned över en bit av hans ben. Jag gick och tittade framåt, men så kollade jag på honom och såg då att han gick några steg i spansk skritt!
Så idag testade jag att hålla carrotsticken framför benen på honom, och då gick han iaf med benet närmast mig :laugh: Han har fattat att man ska knalla och vifta samtidigt iaf nu, och jag behöver inte längre gå framför honom. Toppen! Så nu ska jag bara lära honom att även lyfta motsatta sidans ben. Hoppas på bilder snart.

Jag jobbade även lite med Coolman, först lite seven games och andra "uppföra sig-grejer" som att stå på kommando osv. Sedan testade jag lite tricks, först buga. Detta hade vi tränat förra året när vi hade honom som sommarhäst, då med godis dock men han bugade iaf. Idag testade jag utan godis, funkade inte helt men han vägde bakåt iaf. Han är ju rätt stel, men förhoppningsvis ska det snart släppa.
Ja, sedan testade jag lite lyfta fötterna och sådant. En gång råkade jag nudda båda frambenen samtidigt, och då hoppade han "från fot till fot" och kröp ihop lite som att han antingen tänkte lägga sig eller gå ned i kompliment. Så jag börjar fundera på om han blivit tränad i tricks tidigare, ska testa lite mer nån annan dag och se vad som händer.
Bild på bugningen 2007 :D

ni är är så duktiga :) och så kul med den spanska skritten!

Millan har lärt sig och buga nu!hon går ner på knä varje gång!sååå duktig,utan godis tränar vi :) :D. Nu ska hon bara lära sig att stanna kvar. S å stolt!efter nästan ett år så har hon lärt sig,hon är lite försiktig av sig :). vi tränade även,bergsget,krafsa och le idag :) vilket hon kan helt nu!utan godis!älskar henne<3 tyvärr inga bilder :( me nska börsöka att skaffa

*kl*
Länge sedan jag uppdaterade något här men har inte haft någon som fotat :(
Så igår när det var så fint väder så gjorde jag ett försök själv.
Inte det lättaste kan jag säga, men ett par bilder blev det i alla fall när han sparkade boll och en där han ler.
Inte så mycket men alltid något ;)

YO_081116_030l.jpg

YO_081116_061l.jpg

YO_081116_042l.jpg

Ja visst är han :love:
Han är så rolig nu när han fattat vad det går ut på med bollen.
Igår kunde lekte vi "vem kan ta bollen först", jag kastade iväg bollen och sedan sprang vi efter den, inte så svårt att gissa vem som vann, va? ;)
Fyra ben springer fortare än två :rofl:

Och snön... Det är så underbat här just nu, hoppas verkligen att den får ligga kvar. På något vis så får man så mycket mer inspiration och motivation när det är ljust och vackert ute.

Hur går det med nya pållen då? Inga bilder?

Va söt han är :love: Vart har du köpt bollen? Vill också ha en, haha:p

Ella har lärt sig spansk skritt, eller nästan iaf. Vi började igår i stallgången, och idag gjorde vi några ganska fina steg ute. Hon har trampat och skrapat upp ena ballen, och stått inne i tre dagar nu, så hon var pigg på att göra nått nytt. Fick tyvärr bara bilder på när hon lyfter hoven, för det var svårt att ge kommando, gå och fota samtidigt, hehe

Plocka upp spöt gjorde vi också

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/24750000-24759999/640x480/24758940.jpg

Tack!
Bollen har jag köpt på Clas Ohlson (går under benämningen Gymboll) för en billig penning och med tanke på hur min häst har misshandlat den så måste jag säga att den är otroligt hållbar!

Ser att du också har fått fota själv denna gång ;) inte det lättaste, eller hur.
Ella blir ju bara duktigare och duktigare och dessutom tycker jag att hon ser mycket maffigare ut nu mera. Roligt!

Vilken sötnos :laugh: Går det att "lära" en ganska "tråkig" och lat häst att jaga boll? Skulle vilja spela boll med Easy :D Men jag tror inte han skulle förstå det roliga i att spring fram till bollen..

Blir snart illa tvungen att få med nån ut och filma och fota! Tränade lite mer bugning med Easy idag. Han är så duktig och klarade att gå ner i Bugning utan någon annan hjälp en ett litet tryck på bringan :D

Låter jättebra, en sån ska jag ha! *skriver upp på önskelistan*
Haha ja det är en konst för sig att både fota, ge kommando och helst få med hästen på bilden också:p Tack, vad roligt att höra! Hon är väl inte i nån jättebra kondition, men lite slimmad har hon blivit av att stå inne konstigt nog;)

Nu måste jag få med en fotograf till stallet, cita gör kompliment på löpande band och nu har jag lärt henne att gå när hon är i kompliment hon går alltså på framknäna :banana::banana::banana:
Om man ska lägga in filmer här, vart laddar man bäst upp de?

KL

Min häst är så bäst! Vi rider inte särskilt avancerat, bara skritt och trav i halsring och barbacka (träns också men använder det inte.. säkerhet nu i början) så vi har satsat på trickträningen. Vinkar fint nu!

Lite bilder..

24765864.jpg

24765913.jpg

24765863.jpg

24765862.jpg

Tackar tackar!
Jodå, det går väl bra med honom ;) Som jag skrev så börjar jag fundera på om han varit tricktränad tidigare, iom att han visade så tydligt att han funderade på att lägga sig/kompliment. Men vi får se, det är ju så jädra mörkt ute när man kommer till stallet så då är det ju helt omöjligt att försöka träna överhuvudtaget. Igår körde jag lite spansk skritt på vägen, han är inte riiiktigt säker på om han gör rätt ännu så man får berömma en massa :D Men igår gick han iaf hyffsat med båda benen. Sedan sprang jag in en snabbis i padocken (nej, jag såg ingenting!) och testade lite galopp bakom/bredvid mig. Inget trick kanske, men men :)
Ska försöka få med nån fotograf snart så vi kan få lite nya bilder. Pappa brukar ju vara frivillig ;)

Klart det går att lära :laugh:
Min är också mycket svår att motivera och kan verka lat fast han egentligen bara tycker att jag är super tråkig.
Men när han förstår vad jag vill och ser en mening i att gör det (läs beröm och godis) så blir han nästan över ambitiös. Allt handlar om vad som motiverar en sådan häst. Jag tror du kommer kunna lära din utan större problem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
298
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 215
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?