Trick-träning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trick-träning *bildtråd*

Men så så duktig han är och vilken björnpäls han fått :)

Bimini: Haha japp Connyboll är en liten gris :D saknar dig med! Hoppas vi ses snart :love:

*delvis kl*

Tack så jätte mkt allihop. :love:

Ja päls han han fått sen ser han rätt tuffsig ut nu då han haft någon kvalster eller nåt skit i pälsen. Stackars liten :D

24528452.jpg

På denna lilla sand kulle satt han, si sådär 8 meter hög och jag med min höjd skräck :D :o

24528463.jpg

hehe sorry bonusbild :angel:

Vad söta ni är :love:
Ni måste känna varandra ganska bra va? Har inte du haft honom sen du var 5 eller nåt sånt? :laugh:

Hehe tack :D Ni också:love:

Jodå :D Tuffis kom till mig 6 månader gamal och jag 5 år:love: 13 år till sammans i år, tänk vad tiden går fort:p

24533211.jpg

KL

Lite bilder när vi tränar "vinka" på ena benet viftar han på riktigt, andra lyfter han bara lite och ser bedjande ut, haha. Dåliga bilder..

24587236.jpg

24587235.jpg

Vi har kommit ungefär lika långt med våran "vinka", vet dock inte hur man ska vidarutveckla det till att bli en framåtgripande rörelse istället för att hon bara lyfter på benet.

Spö går bort, hon flyttar sig och blir tjurig för att hon inte förstår, Hon är van vid att spöet är en flyttande hjälp, precis som vi användt det i ridningen.

Buga utan godis fungerar inte, hon blir sur där med och kraffsar bara med benet i marken för att hon inte förstår. Hur lärde ni era hästar?

Vi har kommit ungefär lika långt med våran "vinka", vet dock inte hur man ska vidarutveckla det till att bli en framåtgripande rörelse istället för att hon bara lyfter på benet.

Spö går bort, hon flyttar sig och blir tjurig för att hon inte förstår, Hon är van vid att spöet är en flyttande hjälp, precis som vi användt det i ridningen.

Buga utan godis fungerar inte, hon blir sur där med och kraffsar bara med benet i marken för att hon inte förstår. Hur lärde ni era hästar?

Idag lyckades han faktiskt vinka på riktigt! :D Jag hade spö (är också van som du beskriver, men verkar ha vant sig nu) och gjorde samma signal som vanligt. I början gjorde han som på bilderna men sen fortsatte jag bara utan att berömma och då prövade han sig fram och började skrapa! Alltså att han slängde fram benet! Kunde mest med ena men lyckades även lite med andra.

Haha, sen skulle vi stretcha åt sidan och träna yoga men han tyckte det var lite jobbigt så vad gör han då? Lyfter upp ett ben och tittar nöjt på mig, haha. Stod så en stund och skrapade lite, sen förstod han och stretchade.

Min pålle bugar inte heller utan, ska försöka ha halsring när jag gör det nu och lägga tryck i den bakåt medans han bugar som vanligt med godis. Tillslut vill jag kunna ta bort godiset helt och sedan även halsringen. Men det är långt kvar :D

Uppdatering: Nu kan han buga, vinka med båda benen, bergsgeten utan tröskel ;), puss, och påbörjad yoga. Även cirkusbugning och bugning utan att sätta ner knät kan han. Allt på bara en månad ungefär, kanske lite mer! Är jag stolt eller vadå?! :love:

Hade såna problem med Figge med ett tag, löste det dels genom att vara envis och konsekvent, alltså bara fortsätta träna och träna tills poletten trillar ner,dels började jag med klickerträning. Det är grymt mycket effektivare än vad jag trodde det skulle vara! Om man använder godis rekommenderar jag att skaffa en klicker (kostar en kanske tjuga, brukar finnas bland hundgrejer i djuraffärer). Alexandra Kurland har en bra hemsida att läsa mer på.

Spansk skritt jobbar vi på just nu. Vi började med att skrapa på kommando, sen bad jag honom helt enkelt lägga över vikten på "skrapbenet" och lyfta det andra. Vi har inte hållt på så länge, så det ser inte så snyggt ut men principen verkar ha nått fram. Testade idag att själv gå i spansk skritt brevid och samtidigt ge signal för att skrapa (signal för spansk skritt finns inte än :angel:). Det funkade! Tog inte lång tid innan han började förstå vad jag var ute efter. Det sitter ju inte så bra än, men det är på gång.
Och snyggt är det då verkligen inte :D

Här kommer en ny stegringsbild iaf! Inte mycket, och det var mörkt så kameran vart lite seg (därav kom inte den bästa stegringen med, tyvärr :p)

Tog lite nya bilder idag på mig och Potter :)

pb093530_21095911.jpg

pb093574_21096321.jpg

Tack så mycket :laugh: Ja hon har blivit jättemycket mer balanserad, och reser sig på en gång, så jag behöver bara höja händerna lite :)

Vad kul! En fundering bara, om någon annan skulle göra detta eller om du skulle göra det i hennes närhet, tror du hon skulle resa sig om du inte fokuserade på henne? :laugh:

Nej det tvivlar jag på. Enda gången hon rest sig utan kommando är när jag longerat, och ber henne stanna/byta varv, och hon missförstått mig. Men hon skulle aldrig resa sig om man inte direkt fokuserar på henne :laugh:

Både ella_99 & Mjuppi:Jätte fina bilder, ni är så så duktiga!:)

Jag ska uppdatera lite,men jag har tyvärr inga bilder :(
Men bugan går framot för varje pass!så UNDERBART! hon "nuddar med knät i marken 6 av 10 ggr.Men hon r super duktig!

Vilka underbara bilder :love:

Har efter ganska många om och men från Easy fått honom att göra en kompliment till :D

Regnade så mycket i tisdags så det blev en liten tricktränings-dag inne. Har en stor box (ca 5x4 m, gott om plats :) ) som är bra med halm i.
Så vi tränade lite av varje och eftersom bugningen gick jätte fint (han har börjat stanna kvar längre :D ) så testade vi kompliment, och efter en stund gick han ner på knäna :laugh:. Massa beröm och en mat paus i vanliga boxen.
Gick sen tillbaka till "träningsboxen". Värmde upp med nån buga och testade med kompliment. Lyckades inte men kände att han var på god väg så jag nöjde mig med det.
Gör jag rätt som avbryter träningen när han lyckats med komplimenten?

Behöver MASSOR av tips och hjälp hur jag ska göra för att få Easy att gå ner i bugning utan hjälp. Hjälper honom att få benet rätt genom att stödja på min fot och trycka på bringan för att han ska gå/lägga vikt bakåt.
(som på den här filmen http://www.youtube.com/watch?v=rKlC7Rch0lY fast man behöver inte hjälpa honom lika långt). Men jag lyckas inte få honom att göra det helt själv..

Hur gör han om du inte stödjer med foten? Eller om du stödjer med något som egentligen inte ger något stöd, som ett sladdrigt dressyrspö eller liknande?

Hade samma trixande med Figge (har, för den delen). Ibland behöver han stöd för tån, så den inte droppar ner och tar emot. Jag slutade helt enkelt fånga upp hans fot med min, men gjorde i övrigt precis likadant som tidigare. Det blev en rejäl tillbakagång ett tag, men sen började det lossna och han förstod vad jag var ute efter. Man kan få gå tillbaka till att "backa" ner hästen i en buga, alltså hjälpa den flytta vikten bakåt, fast utan att hålla i foten åt den.

Tycker det ser ut som om han förstår vad det går ut på, är lite avundsjuk på hur bra han stannar nere :D Keep up the good work!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
298
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 217
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar