Trick. Steg för steg.

Tibra

Trådstartare
Trick, steg för steg.

Det finns så mycket tricksbildtrådar överallt. Varför inte en tråd där du personligen beskriver hur man steg för steg ska utföra ett speciellt trick.

Exempelvis skriver man Buga längst upp med tjock text så man ser att det är en ny beskrivning av ett trick. Flera kan ha olika förklaringar till ett och samma trick.

Gärna en text som är uppdelad istället för en hel massa, så det blir lättare att läsa och förstå stegen.

Bildexempel är också bra.

20701476.jpg

Sv: Trick. Steg för steg.

Fast ingen verkar vara sugen på att dela med sig av sin erfarenhet:crazy:

Jag kan beskriva ett enkelt och kul trick som inte kan bli farligt på något sätt eller är dominant/underkastande. Jag vill inte gärna skriva ut på ett forum hur man gör ex. buga eftersom det finns risk att man går för fort fram och på så vis skadar hästen. Men här kommer beskrivning till tricket Krama:

Beskrivningen utgår från att hästen ska krama dig när du står på hästens vänstra sida.
1. Ställ upp hästen på ett ställe där den inte tappar koncentrationen och börjar fokusera på andra saker runt omkring. Den ska gärna stå parallellt med frambenen, alt. vänster framben lite bakom det högra.
2. Under inlärningen står du med ryggen mot hästens bog men efterhand kommer du kunna vända dig om och "krama" hästen tillbaka.
3. I din vänsta hand har du något som hästen tycker om, eller så har den lärt sig att följa en target. Knäpp med fingrarna och understryk ev. med att locka med godisen så att hästen vänder huvudet åt vänster, mot dig.
4. När den har sitt huvud i höjd med din mage får den sin belöning antingen genom godis eller klappar.
5. Lär succesivt hästen att böja bak huvudet och "krama" dig enbart när du knäpper med fingrarna.
6. Efterhand som tricket blir säkrare kommer du kunna vända dig om och krama hästen tillbaka, och ge kommandot med din högra hand.

Kom ihåg att säkerheten alltid måste stå i första hand och att trickträning ska stärka hästen och människans kommunikation, samtidigt som man har kul!
Läs gärna mer här: http://nh.blockas.se

En kram av sin häst är ju något man gärna skulle vilja ha :) Nu har jag börjat trickträna med min andra häst, han som från början skulle vara sällskapshästen som tagit mitt hjärta på fall.

Har märkt att han gärna följer efter mig, kommer då jag ropar och ser alltid glad ut när jag kommer till hagen. Är nästan lite för social. Därför tänkte jag att kanske han passar bättre till trick och kommunikation övningar.

Jag kan säga såhär:love: Tydligen verkar han älskar att få komma ut och hitta på något med mig. Har tränat lite smått, lätt och olika saker från marken, vilken härlig häst. Idag kom pojkvännen och svärmor ut för att titta. Kallblodet brukar oftast skita i mig och titta på annat men varmblodet (sällskapshästen) han tittade inte ens åt dom utan följde bara mig med blicken hela tiden. I think I have found the right one:love: Helt otroligt vilken kommunikation jämfört med kallblodet.

Så jag vill att ni ger mer förslag på tricks. Lite nyfiken på spansk skritt:crazy: Dock ska jag gå sakta framåt..

Usch vad tråkiga ni är:crazy: Ni som verkar vara så aktiva på att skriva:p

ja va alla är tråkiga :D imorrn ska jag testa med kramen på Affe, gör något liknande när jag strechar honom, så han fattar nog vinken rätt snabbt

det jag kan lära ut här är bara en sak, vacker tass(hov)

*va på ett ställe där hästen kan koncentrera bara på dig
*ställ dig bredvid/eller framför hästen och lyft upp benet (här kan du lägga in ett kommandoord; fot, tass mm) 90 graders vinkel eller rakt fram. Beröm hästen
*fortsätt så och sedan lägger du bara handen på benet, då hästen ska lyfta (många hästar gör ju detta vanligtvis när man krafsar hovarna)
*sen ska du bara behöva peta på benet
*tillslut ska du kunna stå vid bogen, knäppa med fingrarna (eller ge kommandoordet) eller varför inte när DU lyfter ena benet ut, så gör hästen det :idea:
*öva på båda sidorna

man kan ju även lära den riktig "vacker tass" så man själv tar hoven när hästen lyft benet

OBS!!! kom ihåg att en del hästar kan se detta som ett sätt att tigga, alltså slänga fram benet när någon ska fram och exempelvis hälsa på hästen, vilket kan ge små skador om man kommer rakt framifrån!! så är nogrann med att hästen BARA gör detta tricket när du ber den

sen kan man lära vidare till att hästen ska kunna det från ryggen:

*stå med ett spö vid sidan på hästen och peta antingen på bogen eller benet
*hoppa upp och prova därifrån

kanske detta är en påbörjan till att gå vidare till spansk skritt? inte vet jag :D

Senast ändrad:

Hur belönar ni era hästar?

När jag exemeplvis gör buga så måste jag locka till mig dom, därför använder jag morötter, men i slutändan vill jag ju bara säga ett kommando. Hur gör ni?

jag börjar med knäckebröd el. morötter (knäckebröd är lättare att locka med, då man kan skrapa på dom och få hästens uppmärksamhet ;))

men till sist är det bara kommandot och en klapp på halsen så dom vet att dom gjort rätt

jag börjar med knäckebröd el. morötter (knäckebröd är lättare att locka med, då man kan skrapa på dom och få hästens uppmärksamhet ;))

men till sist är det bara kommandot och en klapp på halsen så dom vet att dom gjort rätt

Jo men om man inte kan locka ner dom på annat sett, det är trotsa allt godiset som förför dom;)

jag använder klicker för att berömma hästen.

Men vi behöver mer tricks, vad är det här? Har alla gått och lagt sig eller ^^

Vet inte riktigt om det räknas som trick, men jag har iaf tränat min häst att stå stilla, alltså jag ska kunna gå iväg och han ska bara vänta, inte äta utan bara stå stilla.
1. Jag stannar hästen säger stop, sträcker på ryggen och visar att jag är ledaren, om det behövs förstärker jag med att håla upp handen (som en trafikpolis typ :P)
2. Jag fortsätter att se bestämd ut så jag inte ger intrycket av att jag vill att han ska följa och börjar gå ifrån honom.
3. Börjar med att bara gå på en ca 10 m volt runt honom i båda varven så jag hela tiden han koll. Även om han ska så stilla så jobbar vi fortfarande och hästen ska vara foccuserad på mig.

Om Han skulle börja gå med mig så leder jag bara tillbaka honom där han ursprungligen stod och säger stanna igen.
Vad som är viktigt är att man visar tydligt när det är ok att följa med och när det inte är ok, annars blir hästen bara fundersam.
s6302787_19957422.jpg

Lite flummigt beskrivet, fråga gärna om något är oklart =)

Det är ett kanontips! Ja menar att en häst står stilla är bra gjort, inte alla som gör det. På plan står dock mina stilla men är dom på gården är det nor roligare att ta en egen promenad:p

Fasen vilken bra tråd!
Håller på lär hästen att buga just nu men har tyvärr inga bilder lr så =( uppdaterar med det snart =)
Återuppliva tråden nu med info o bilder! Tummen upp till trådskaparen o alla andra.

Åh ja buga tycker jag nästan är det enklaste tricket, å andra sidan är det väl de ända tricket jag lyckats med hitills.

Hur gör du när du lär in buga?

Vilken jättebra tråd! Ska precis iväg och trickträna men när jag kommer hem kan jag visa med bilder och texter hur jag lärt syrrans ponny att buga på höger och vänster ben (fast inte samtidigt än), bergsget, spansk skritt, skaka på huvudet, hålla spö, byta varv, öka/minska tempot och inkallning i frihetsdressyren. Kommer inte på nåt mer som hon kan just nu men det finns säkert nåt :bump:

Bra grund att stå på i alla fall, om man vill börja med tricks!

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 236
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 118
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama