Triangelmärkt?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Hemligisten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 972
H

Hemligisten

Hur ser jag att en häst är triangelmärkt?
Har den en stor triangel frysinbränd eller? :angel:

Sv: Triangelmärkt?

så gjorde man för ett par år sen iaf. frysmärkning alltså

Ja, man frysmärker med en triangel (ca. 7*7 cm) på vänster lår. Har alldeles nyligen t- märkt mitt sto

En triangel är frysbränd på hästens vänstra lår.

På VÄNSTER lår ska du hitta en triangel. Den är nte speciellt stor, kan kolla exakt när jag går ner och nattfodrar, men sådär spontant skulle jag säga att den är 3½ cm från bas till spets och 3½ cm från hörn till hörn på basen. Det är alltså inget som lyyyser lång väg.

OM det inte är en skimmel och den är gjord ordentligt så kommer håret i själva triangeln att vara vitt, då syns det rätt tydligt. På en skimmel eller om veterinären tryckt lite för löst när den gjordes, så ser du den genom att det är en upphöjning i huden. Med full vinterpäls kan de vara helt osynlig dock.

Numera frysmärker man alltid in den, förr brände man in den. Symbolen är dock lika.

Den är alltid placerad på vä lår, men kan sitta olika långt fram/bak eller högt/lågt beroende på hur det passade bäst och äg tycke och smak (vet en person som valde att sätta den precis vid svansroten, så den inte skulle synas så mycket).

Men det är olika hur mkt den syns, beror på päls, färg på päls och hur hårt de tryckt när de gjort den. På min valack (skimmel) så syns den inte spec tydligt sommartid om man inte kommer nära, och inte alls när han har vinterpäls. På kompisens fux där de tryckte lite för löst syns den inte heller så jättetydligt, ingen vit triangel utan huden står bara ut i kanterna på triangel sas. På en annan kompis bruna sto där de tryckte ordentligt synd en VIT triangel i den bruna pälsen på långt håll. I full vinterpäls är det lite värre att se att det är just en triangel dock, men det syns ju att det är vita hår där.

Ok men vad gäller om en häst är triangelmärkt?
En häst som tex har en förslitningsskada och ägaren säger att det inte märks vid ridning???
Hur skall man ställa sig till det?
Eller i andra fall.. Ofta står det triangelmärkt i anonnser tex,... Vad exakt står det för?

Hemligisten skrev:
Ok men vad gäller om en häst är triangelmärkt?
En häst som tex har en förslitningsskada och ägaren säger att det inte märks vid ridning???
Hur skall man ställa sig till det?
Eller i andra fall.. Ofta står det triangelmärkt i anonnser tex,... Vad exakt står det för?

Det betyder för det första att hästen är UTDÖMD av veterinär. Sedan har ägaren valt att T-märka istället för att ta bort. Detta innebär att försäkringsbolaget löst ut största delen av livförsäkringen. Hästen har alltså inte en fullständig försäkring, utan har reservationer i både veterinärvård och livvärde. Livvärde får dessutom inte överstiga det 'restbelopp' som inte betalades ut. Vi tar min valack som ex så blir det lättare att förstå. Han är triangelmärkt för en skelettdefekt i hasleden VB som triggade igång hasledsinflammation på hasledsinflammation när träningen kom upp till en viss nivå. Tyvärr lyckades vi aldrig få honom helt symptomfri (ohalt) igen. Så han dömdes ut av veterinären, och jag valde att T-märka (i samråd med vet).

Han stod i 30 000 kr i liv, försäkringsbolaget betalade ut 22 000 kr av dessa. Samtidigt fick han livslånga reservationer för hälta på alla fyra benen. Det enda som täcks vad det gäller benen är sårskador och olycksfallsskador. Hans livförsäkring sänktes också till 8000 kr.

OM han får ledinflammationer fram får jag inte ett öre från veterinärvårdsförsäkringen och inte ett öre från livförsäkringen, eftersom han har reservationer på benen. Däremot om han får en sårskada så täcker försäkringen fullt ut. Om han bryter benet täcker både veterinär- och livförsäkring OM frakturen inte kan skyllas på nedsatt skelettkvalitet. Dvs skulle han bryta hasleden mitt i hasledsdefekten får jag inget, men får han ett ben avsparkat av en annan häst täcker försäkringen.

Så en T-märkt häst har rent försäkringstekniskt ett SÄMRE skydd än normalförsäkrad häst. Och detta måste man ta med i beräkningen.

Sen, en T-märkt häst är UTDÖMD. Det finns solskenshistorier där hästen blivit bra (dvs man dömt ut för snabbt) och hästen fungerar utan problem eller inskränkningar. Det vanliga är dock att hästen kan hållas symptomfri (det innebär INTE att den är frisk!) på en viss nivå. Men överskrids den nivån kommer antagligen problemen tillbaka.

Sen, en T-märkt häst är inte fräsch i grunden även omd en för dagen är fräsch. Och det kan räcka med ryttarbyte och den ändrade träning iom ändrat ridsätt etc det innebär för att den ska bli dålig igen. Och då måste du endera ta bort hästen eller ur egen ficka hosta upp pengar till veterinären.

Det många TYVÄRR gör, och anledningen till att jag inte gillar att T-märkta hästar säljs, är tro att hästen är bättre än den är. T ex så är hästen riden utan minsta problem i alla tre gångarterna i skogen. Det har funkat perfekt, och nya ägaren tycker att hästen är ju så fräsch så nog tål den lite dressyrträning med. Och så överskrider du den där gränsen för vad hästen tål..

Så, en T-märkt häst är på sin höjd PROMENADHÄST (glöm solskenshistorierna, det vimlar inte av dem) och vill man ha en sådan att tuffa i skogen med, så sure, köpt en T-märkt häst som funkat tuffa i skogen med ett par år. Och hoppas den klarar omställningen till ny ryttare. Men tro INTE att du en vacker dag ska kunan göra mer med den. För då kommer snålheten bedra visheten. Utan vill du ha en häst du kan rida utan restriktioner, hosta upp mer pengar och köp en FRÄSCH häst. För hur fräsch en T-märkt häst än är för dagen så finns där ett ganska stort problem som den dömts ut för, och som satt ner dessa användbarhet rejält.

Min valack gick utan problem i åtta år med sin skelettdefekt, ingen visste ens den fanns. Sen gick jag över gränsen för vad han klarade av, genom att börja rida på böjt spår 1-2 ggr/vecka. Det tog inte lång tid innan defekten då började ge problem, och upptäcktes. TYVÄRR gick det inte att backa tiden, och han kom inte ens tillbaka till där han var innan jag började rida på böjt spår. Utan jag har en T-märkt herre idag som är sämre (och det kroniskt) än innan jag gick över gränsen. Och det är väldans svårt att veta var den där gränsen är innan man passerat den. Och soms agt, många som köper T-märkta hästar har dessa solskenshistorier om det fåtal som blivit felaktigt T-märkta och fungerar utmärkt framför ögonen. Men glömmer att så är det för det mesta inte. OCH, även solskenshistorierna, börjar man titta på dem såär det ganska rejäla insatser från ägaren/ryttaren och väldigt mycket om och men och pyssel för att de ska funka. Dvs inte bara sitta upp och tuta och köra som på en frisk häst.

Så, vill man köpa en T-märkt häst ska man fundera på:

VAD vill jag ha hästen till?
VARFÖR vill jag köpa just dne här hästen? (Är det priset elle rhästen som lockar, en T-märkt häst är BILLIG..av en orsak)
VAD gör jag om den får problem igen, med en försäkring som inte täcker?

Åh Tack för att du delar med dig av din historia..
Jättetack.. skall verkligen vara försiktig..

Men man kan väl triangelmärka en häst som är försäkrad som tävlingshäst om den har en skada som betyder att den inte håller för tävling? Det betyder isf inte att den nödvändigtvis är utdömd.

Elektron skrev:
Men man kan väl triangelmärka en häst som är försäkrad som tävlingshäst om den har en skada som betyder att den inte håller för tävling? Det betyder isf inte att den nödvändigtvis är utdömd.

NEJ!

En T-märkt häst är ALLTID utdömd. Det som skiljer en avlivad häst från en T-märkt är ett kryss i en ruta på livskadeanmälan, där man väljer delersättning istället för full ersättning.

Och för att en häst IDAG (förr var det generösare regler, mer om det sen) ska bli utdömd ska den varaktigt förlorat sin användbarhet som ridhäst. Inte tävlingshäst utan RIDHÄST. Agria har specificerat det som att hästen inte längre kan utföra de moment som ingår i lätta klasser.

FÖRR så kunde du ta din svårklasshoppare som av någon anledning inte längre höll för svårklasshoppning men däremot för lätt klass och få den utdömd och T-märkt. Just för den förlorat sina nvändbarhet som tävlingshäst på den nivå den tidigare fungerat på. detta finns INTE idag (se ovan). Men även svårklasshopparen som bara kunde gå lätta klasser blev UTDÖMD (om än på fel grunder).

Sveland har ingen bestämd gräns för HUR mycket de ersätter med vid T-märkning, de gör den bedömningen utefter hästens framtida användbarhet. Så de ger VISST utrymme för häst som inte fungerar som den ska, men kan funka på lägre nivå. Dock ska man vara medveten om att Sveland även LÖSER IN hästar, de betalar ut ersättning men de tar hästen, rehabiliterar den och säljer den igen. Inte många hästar men det blir ett par (5-6 tror jag jag läst) per år. De gör det i de fall där de anser att en utdömning sker för snabbt/på fel grunder.

Men soms agt, T-märkt häst är ALLTID utdömd och har alltid varit utdömd (dvs även förr) och idag kan man inte få sin svårklasshoppare utdömd för den bara kan hoppa lättklass (eller man ska inte kunna iaf)

Hmm, fast det kryllar ju av triangelmärkta hästar som fungerar utmärkt som ridhästar så det verkar ändå rätt godtyckligt om vad som är "utdömd" och inte.

Jag har triangelmärkt en häst själv men hon var de facto utdömd (Sveland).

Elektron skrev:
Hmm, fast det kryllar ju av triangelmärkta hästar som fungerar utmärkt som ridhästar så det verkar ändå rätt godtyckligt om vad som är "utdömd" och inte.

Jag har triangelmärkt en häst själv men hon var de facto utdömd (Sveland).

Alla T-märkta hästar är ju utdömda, det kommer man inte ifrån.

Sen, FÖRR var reglerna som sagt generösare, och man kunde T-märka sin svårklasshoppare som 'bara' kunde gå lättklass, inkassera livvärdet minus 10 000 kr och sen sälja den som läromästare för 25 000 kr. Så det finns en del hästar frånd en tiden, som blev endera utdömda för snabbt, eller blev utdömda fast de mycket väl kunde fungera på en annan nivå. Men det var förr det, då det var färre hästar försäkrade (= mindre kostnad för f-bolegen) för mindre summa i livvärde (hästpriserna har ju gått stadigt uppåt) och det dessutom fanns mindre kunskap/teknik inom veterinärvården.

Och så ska man minnas att det är solskensfallen man hör om, majoriteten av T-märkta hästar, oavsett när de är märkta, fungerar inte annat än som max promenadridningshästar, och de talas det ju inte så mkt om.

Men man ska vara medveten om att reglerna har skärpts.

Och soms agt, den T-märkt häst är ALLTID utdömd (på rätt eller fel grunder kan diskuteras), för utan en livskadeanmälan får du ingen T-märkning. Det som skiljer en T-märkt från en avlivad är ett kryss på livskadeanmälan..

Fast jag har närmare erfarenheter än de jag "hört talas om".

Ett exempel: Hopphäst, triangelmärkt för max 2 år sedan. Fungerar utmärkt som dressyrhäst, rids och tränas regelbundet. Ägaren fick ut en fet summa av bolaget efter märkningen. Det står säkert i ett papper nånstans att han är utdömd men det har aldrig varit tal om att han inte skulle funka som ridhäst (hur mycket bolaget vet är jag inte säker på) - dock ej hopphäst. Tror bolaget i det här fallet var Agria.

Senast ändrad:

Elektron skrev:
Fast jag har närmare erfarenheter än de jag "hört talas om".

Ett exempel: Hopphäst, triangelmärkt för max 2 år sedan. Fungerar utmärkt som dressyrhäst, rids och tränas regelbundet. Ägaren fick ut en fet summa av bolaget efter märkningen. Det står säkert i ett papper nånstans att han är utdömd men det har aldrig varit tal om att han inte skulle funka som ridhäst (hur mycket bolaget vet är jag inte säker på) - dock ej hopphäst. Tror bolaget i det här fallet var Agria.

Som sagt, att det ska fungera på ett sätt betyder ju inte att det gör det. Och i det där fallet, om försäkringsbolaget inte vet om det där att det aldrig varit tal om att han skulle kunna funka som ridhäst så är det ju inte så konstigt. Men de måste ha skickat in en livskadeanmälan, så iaf på papper är hästen utdömd men ägaren valt att behålla istället för att slakta.

vad är hästen utdömd för btw? *nyfiken* Rent spontant, som Agriakund, så tycker jag INTE om sådant där. Den där hästen borde inte dömts ut utan sålts som dressyrhäst istället. Jag förstår ägaren som ville ha ut sina pengar, men samtidigt ger sådant där högre och högre premier för alla kunder (däribland mig).

men OM det är så att det mellan vet och ägaren inte var minsta tvekan om att hästen skulle fortsätta leva och vara ridhäst, men det pga pengarnas skull skrevs ett intyg där hästen ansågs vara utan bruksvärde som ridhäst, så har ju bolaget följt sina regler ändå, bara det att de inte haft korrekta uppgifter att gå på. Hur vanligt det är (vi vet ju dessutom inte säkert hur det ÄR i det gär fallet om vi inte får se livskadeanmälan) vet jag inte, men det borde till syvene och sist bero på veterinär, och jag har inte mött speciellt många som dömer ut på för lösa grunder sas. (Men de finns såklart, likväl som det finns vissa veterinärer som man garanterat får ett UA besiktningsprotokoll av osv)

Ur Agrias villkor (de är ändrade inför 2004, då de började specificera vad som menas med förlorad användbarhet. JAG har markerat det ifetstil)

1.2 Agria Maximal Användbarhet ersätter hela försäkringsbeloppet då häst:
• enligt veterinärmedicinsk expertis trots adekvat veterinärbehandling varaktigt förlorat sin användbarhet som rid- eller brukshäst på grund av sjukdom eller skada. Hästen ska då avlivas. Med varaktigt förlorad användbarhet avses att hästen för all framtid förlorat sin förutsättning att utföra de moment som förekommer i lätta tävlingsklasser.

1.2.1 Delersättning
Om hästen varaktigt förlorat sin användbarhet enligt punkt 1.2, men enligt veterinärmedicinsk expertis ur djurskyddssynpunkt kan leva vidare, kan försäkringstagaren i stället välja delersättning. Då ersätts den del av försäkringsbeloppet som överstiger 10 000 kr. Hästen ska märkas enligt Agrias anvisningar. Ersättning betalas först sedan Agria mottagit bevis om att märkningen utförts samt mottagit en
av ägaren undertecknad förbindelse om att hästen för all framtid inte får starta i tävling. Överlåts hästen, föreligger skyldighet att informera om denna överenskommelse med Agria.

---

Nu var dte ju två år sedan hästen du skriver om T-märktes, men ska man följa reglerna och med en ärligt skriven livskadeanmälan skulle alltså den hästen du beskriver INTE få/godkännas för triangelmärkning idag.

Sen, veterinärer som skriver en sak i intyg och säger en annan sak till djurägaren/tycker en annan sak IRL är ju svårt att komma åt..

Elektron skrev:

Nej den som blir triangelmärkt är alltid utdömd, sedan kan man välja att avliva den eller behålla den antingen som avelshäst (sto) eller som promenad/sällskapshäst och då endast om den inte lider av sin skada

Det där är nog vanligare än man tror, speciellt förr. Misstänker att försäkringsbolagen är mer på sin vakt nuförtiden mot såna som vill ha ut pengar för att köpa ny häst när de ridit sönder den gamla.

Fråga: Hur kan man ta reda på om en häst är T-märkt när den inte är märkt rent fysiskt? Har köpt ett sto för avel (i somras) som enligt uppgift ska vara triangelmärkt (pga skada vid träning som sjuåring, dvs för 10 år sen). Problemet är att det inte finns någon märkning! Inte ens ID-kontrollanten kunde hitta nåt och h*n var extremt noga vid avritningen. Gick tex igenom hela hästen på nära håll för att hitta alla virvlar etc. ÄR hon triangelmärkt eller inte???

Kan tillägga att hästen är ohalt i alla gångarter och fullt ridbar. Hon haltade lätt i trav på ena fram (minns inte ens vilken!) när jag fick henne, men det berodde på att hon var felverkad. Efter ny verkning försvann hältan direkt!

Senast ändrad:

Lupin skrev:
Det där är nog vanligare än man tror, speciellt förr. Misstänker att försäkringsbolagen är mer på sin vakt nuförtiden mot såna som vill ha ut pengar för att köpa ny häst när de ridit sönder den gamla.

Fråga: Hur kan man ta reda på om en häst är T-märkt när den inte är märkt rent fysiskt? Har köpt ett sto för avel (i somras) som enligt uppgift ska vara triangelmärkt (pga skada vid träning som sjuåring, dvs för 10 år sen). Problemet är att det inte finns någon märkning! Inte ens ID-kontrollanten kunde hitta nåt och h*n var extremt noga vid avritningen. Gick tex igenom hela hästen på nära håll för att hitta alla virvlar etc. ÄR hon triangelmärkt eller inte???

Kan tillägga att hästen är ohalt i alla gångarter och fullt ridbar. Hon haltade lätt i trav på ena fram (minns inte ens vilken!) när jag fick henne, men det berodde på att hon var felverkad. Efter ny verkning försvann hältan direkt!

Finns där ingen märkning är hon inte T-märkt. om man tar och uttrycker det enkelt. Nu KAN det ju vara så att hon är märkt, men där de märkte för 'löst' och inte fik den tredje gradens brännskada som man vill ha, utan det läkte ut utan ärr (det är ju ärret vi ser, samt att pigmentet i hårstråna försvinner och de blir vita).

Det enklaste vore väl att fråga ägaren i vilket bolag hästen skulle varit T-märkt, och helt enkelt ringa dit och kolla. Det känns 'udda' att någon skulle ljuga åt det hållet om en T-märkning, dvs säga en häst är märkt fast den inte är det, motsatsen däremot skulle ju kännas troligare.

Men om det var min häst skulle jag ta rät tpå vilket försäkringsbolag som betalade ut pengar för den där T-märkningen och ringa och höra med dem? Sen, jag vet inte om alla ägare är som jag, men jag sparar alla veterinärpapper och försäkringshandlingar på hästarna tills de dör, så fd ägaren kanske har papper kvar som kan hjälpa till att lista ut huruvida den är T-märkt eller ej?

rent TEORETISKT bord eman kunna göra en 'dålig' märkning så det läker ut utan ärr, fast jag har aldrig hört om det förr.

Sen syns märkningen dåligt på vissa (även om den är rätt gjord), t ex på min skimmel så får man titta noga för att se, spec om han har päls. Men går man igenom vänster sida av hästens bakdel med lupp så borde man inte kunna missa den på en häst i sommarpäls iaf.

Han var kass i framknäna men vilken diagnos han fått på papper vet jag faktiskt inte. Han har dessutom en märkning som inte syns alls. Ägaren ville behålla hästen i sin ägo (han är utlånad till dressyrintresserad ryttare) men ändå ha råd att köpa en ny. Att hon sen ligger i rättslig tvist om hästen hon köpte kan man kanske se som ett straff då - haha. Som du säger så ska det säkert fungera på ett sätt men verkligheten ser lite annorlunda ut ibland.

olgaklara - ja det är just det vi diskuterat de senaste 10 inläggen.

Liknande trådar

Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
996
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 729
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske...
Svar
19
· Visningar
1 257
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
2
Svar
22
· Visningar
1 222
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka