Triangelmärkt häst=clear roundtävlingar?

B

Bezzzie

Visste inte direkt vilket ämne jag skulle lägga detta forum i, är ganska ny här. Men ah, strunt samma.

Vi har en triangelmärkt häst hemma som är den piggaste i stallet; även om hon är lite till åren. Hon är som jag sa, otroligt pigg och vill bara springa. Hon är väldigt fräsch för sina 20+ och är inte alls så svankryggig som gamla hästar blir. Och hovslagaren har berömt hennes fräscha ben varje gång han kommit och skott.
Denna hästen har tävlat högt i fälttävlan; hon har tävlat EM, står det i hennes papper iaf och hon har ett FEI-pass med massa utländska stämplar. Men sen blev hon triangelmärkt för att hon fick ngt fel med ett ben.
Detta fel har vi aldrig märkt och vi rider henne ungefär varannan dag och kan rida henne som en normal, frisk häst. Vi har haft henne i snart två år.
Nu vill jag veta om ngn av er därute vet om man kan tävla henne dressyr på clear round-nivå? Skulle vara kul och se hur hon skulle vara.
Som sagt, hon är väldigt fräsch för sin ålder och är mkt piggare än stallets hopponny.

Vet att det blev långt, men jag vill verkligen veta! På en del ställen sägs det att man KAN tävla CR, och på andra att det är strängt förbjudet.
Väldigt tacksam för svar!

Sv: Triangelmärkt häst=clear roundtävlingar?

Kolla med ditt försäkringsbolag.

Men nej du får inte tävla eller träna för tävling med en triangelmärkt häst.

Okej, tack så mkt.

Ett tips till nästa gång. Använd sökfunktionen. Det finns tre aktuella trådar om triangelmärkning.

som sagt, du får inte tävla eller träna för tävling med en triangelmärkt häst trots att den är pigg då den en gång blivit utdömd av vetrinär.

På våra träningstävlingar har det varit en och annan triangelmärkt häst som deltagit..

Det gör det inte tillåtet.
En triangelmärkt häst får ALDRIG tävla, oavsett nivå och disciplin.
En triangelmärkt häst får inte ens träna för tävling.

Jag är ny, så jag visste inte det, förlåt då.-_-

Aha! Tack Josefine. Hängde inte riktigt med där, men tittar jag noga p åinläggsordningen så är det ju så.
:o

hmm, har sett flera triangelmärkta ute på clear rounder...
Dom kanske gör det på eget bevåg. Min kompois har en häst som blivit triangelmärkt, fast inte inbränt dock, men vet har sagt till henne att hon akn göra "vad hon vill" med hästen, träna tävla och så fast på eget bevåg då.

Man undrar vad folk tänker med. Triangelmärkningen är ju gjord mestadels för att skydda hästen. Att hästen är triangelmärkt innnebär ju att den är långt ifrån frisk. Vad får då människor att utsätta den för den smärta det innebär att träna hårt? Att den kanske inte haltar innebär inte alltid att den inte har ont. Det finns en del hästar som har oerhört svårt att visa smärta utan knatar snällt på. Dessutom har man ju fått hästen betydligt billigare för att den är just triangelmärkt.

Åtminstone jag själv hade aldrig köpt en triangelmärkt häst utan att först ta reda på vad detta innebär. Sedan får man ju anpassa sig till det. Om din kompis skulle träna och tävla med hästen anser jag inte att hon gör det på eget bevåg utan på hästens.

Att hovslagare berömmer hennes fräscha ben gör faktiskt inte hästen frisk.

Du får väl kosta på henne en grundlig veterinärundersökning för att utreda om det finns skavanker eller inte. En del hästar som har ont reagerar faktiskt med att springa framåt.

hmm, har sett flera triangelmärkta ute på clear rounder...
Dom kanske gör det på eget bevåg. Min kompois har en häst som blivit triangelmärkt, fast inte inbränt dock, men vet har sagt till henne att hon akn göra "vad hon vill" med hästen, träna tävla och så fast på eget bevåg då.

Är det inte inbränt är det således ingen triangelmärkning heller.
Och bara för att man ser dem ute på clear rounder så gör de inte det tillåtet.

Jag syftade på att jag skulle använda sökfunktionen ist. Och även om man tävlat ett tag så betyder väl inte det att man vet allt om hur triangelmärkta hästar ska "tas"? det står ju olika på en massa jävla ställen så hur fan ska man veta? En del väldigt duktiga människor här hemma säger att det är okej om det är clearround-tävlingar, andra säger att det inte ens är tillåtet att visa sig på ridanläggningen. Så förlåt då om jag inte råkade veta. Om jag hade vetat så hade jag väl för fan inte frågat!?

Ja, men våran ponny är ganska känslig, så jag tror att vi hade märkt om något hade förändrats.

Det är just det, vi har aldrig lagt märke till någon triangelmärkning, varken när hon har päls eller är klippt...:S

Bara för att en häst är triangelmärkt betyder det inte att den inte kan ridas. Hästen har förmodligen fått en skada som gör att den inte kan tränas lika hårt som andra och den som ägde hästen tyckte det var bäst att triangelmärka hästen.

Fråga din klubb vad de anser om detta, nu när hästen är frisk, fräsh och i gott skick och inte uppvisar några skavanker av att tränas lätt. Jag personligen ser absolut det inte som något dåligt att vissa klubbar ger dessa ekipage chansen att få komma ut, om inte hästen far illa av det. Det finns väl ändå ingen skriven lag att triangelmärkta hästar absolut inte får tävla, på så låg nivå som klubb dessutom?

Inom min klubb vet dom att jag kan inte rida på bett på våran ena häst och att jag har oerhört svårt att hitta bomsadel som passar, dessutom får jag sämre sits och ont av att rida i vanliga bomsadlar. Så jag kan därmed komma till min klubb och tävla dressyr i bomlös/bettlöst. Väldigt tacksamt :bow: Det är ändå bara klubbtävlingar, inte blodigt allvar, och inte har jag någon fördel av denna utrustning, hamnar på samma nivå som alla andra när min häst får ha det han trivs med.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 645
Senast: Sesca
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar