Triangelmärkning

Joyze

Trådstartare
Hur mycket får man ut från försäkringsbolaget ifall man triangelmärker, är det hela eller halva beloppet? Någon som vet? :bow:

Sv: Triangelmärkning

Det brukar vara det som överstiger restvärdet. Restvärdet på de flesta försäkringar brukar vara 10 000:-

Ston brukar ha ett högre restvärde, så det är inte säkert att 10000 kr är minsta belopp.

Jag hade en ponny som blev triangelmärkt -07 och vi fick ut fulla försäkringsvärdet 30 000kr.
Vi hade en försäkring som täckte all veterinärvård + full ersättning vid skada.

Hur löser man det den dagen hästen ska avlivas då? Betalar ni själv avlivning, bortforsling samt destruktion? I regel är dessa 10000 kr ämnade för detta.

Tja betalar för det ur egen ficka... 4000kr kostade Patsys avlivning inkl bortforsling och destruktion.

Såhär står det på Agrias hemsida (där min kuse är försäkrad):

Agria Bas Liv och Användbarhet
"Du kan få ersättning med 60% av försäkringsbeloppet som överstiger 10 000 kronor även i de fall du inte avlivar hästen, om den enligt veterinärmedicinsk expertis ur djurskyddssynpunkt kan leva vidare. Du måste i sådana fall, efter det att Agria har funnit att skadehändelsen är ersättningsberättigad, triangelmärka hästen. Du måste skriftligen förbinda dig att varken själv använda hästen i träning eller tävling eller tillåta någon annan att göra det. Vid överlåtelse av hästen är du skyldig att informera den nye ägaren om överenskommelsen med Agria."

Okej, min madame är försäkrad för 42000 kr i Livsförsäkring, innebär det då att det är 60% på 42-10000 kr? Och bör det inte vara mer än 60%? Eller är det bara Agria som har så lågt?
Får nog ringa försäkringsbolaget och fråga :p

beror inte de på hur man har de med alla tilläggsförsäkringar att göra? jag har alla försäkringar man kan ha på min häst och sist jag ringde agria och frågade hur de va med min försäkring och hur mycket jag får ut så sa dom att ja får ut de ja har honom försäkrad för om de är så att han inte håller för de ja vill göra och har köpt honom för.

de va väl runt 2 månadersen som ja ringde och frågade tror jag.

Fast om du ställde frågan precis på det sättet kan ju försäkringsbolaget antingen ta hela hästen. Agria har ju haft ett sådant projekt. Eller kräva att den avlivas för att du ska få ut ersättningen.

Jag ringde till försäkringsbolaget och fick det uppklarat. Det är försäkringsbeloppet - 10000, dvs 32 000 kr i mitt fall :)
Men jag glömde att fråga, vet ni ifall man måste triangelmärka på klinik eller ifall en privatvet. kan göra det? Har svårt att tänka mig att en vanlig veterinär har den utrustningen :confused:

Vi fick fortsätta och ha henne försäkrad för 5000 kr med reservation för den skada hon är triangelmärkt för. Tyvärr hade jag ingen användning av ett avelsto så jag skänkte henne till hennes uppfödare. Rent krasst hade jag kunnat sälja henne som avelssto och fått några extra tusenlappar. (Eftersom hon har fin stam och utställd med fina poäng.)
Jag vet inte hur långt pengarna räcker för en avlivning om något skulle hända henne igen. Men en häst som man måste ta bort av ålderssjäl får man väll betala själv i alla fall?
Nu har inte agria kvar den försäkringen längre utan man för högst 80 % (tror jag, har dålig koll).

Ah, jag står verkligen i valet och kvalet ifall jag ska triangelmärka min kuse. Hon är 13 år gammal och har haft en skada (nästintill kronisk kotledsinflammation, men med hjälp av rätt hovvård och hovslagare fixade det sig så det senaste året har hon fungerat som en normal häst) som gör att hon har ett "rörelsefel" i trav i höger varv. Hon haltar inte, men går inte 100 % rent, men det är ingenting som påverkar henne och hon lider absolut inte av det. Det är helt enkelt bara så hon går. Så snälla, inga kommentarer om att det är fel att rida en "halt häst", för hon är friskförklarad av veterinär trots rörelsefelet.
Men jag har nu kommit fram till, efter lång fundering, att jag vill ha en ny yngre häst som jag kan utvecklas och tävla mer med. Alternativet är ju då att sälja min lilla tant för att få ihop pengarna att köpa en ny, men tror ni verkligen att en veterinär kommer att godkänna henne på en besiktning? Och vem är så dum och köper en häst som inte går igenom besiktningen?

Det är därför jag funderar på att triangelmärka henne - då får jag ut pengarna, eller iaf en stor del av dem, som krävs för ny pålle. Sen kan jag antingen behålla båda två eller låna ut min tant som skogsmulle/lättare träningskompis. Så, det jag undrar egentligen, är vad som krävs för att få en häst triangelmärkt? Tror ni att det räcker att hon inte går igenom besiktningen eller måste hon vara blockhalt och halvt döende? :confused:

Det krävs väll att man har provat allt för att få hästen frisk. Att veterinär har gjort allt som är möjligt vid den typ av skada.
Det är väll oftast veterinär som föreslår triangelmärkning när de anser att inget går att göra.
Om hon har en rörelsestörning som inte blir bra måste väll veterinär varit inkopplad tidigare?
Även om veterinär föreslår triangelmärkning är det alltid försäkringsbolaget som har sista ordet.

Under 11 månader - mars 06 t.o.m. feb 07 - spenderade vi många dagar med att köra fram och tillbaka till Helsingborgs Djursjukhus. Så jo, hon har blivit genomsökt av veterinär tidigare. Hon är född med ett "snett" ben, kotaxeln är "bruten" utåt, vilket gör att hon hamnar fel med benet och belastar kotan fel. Hade det inte varit för min fantastiske hovslagare hade hon sannerligen inte varit i livet idag. Men hon tillfrisknade ju, om än med sitt "rörelsefel", och det finns det ju inget en vet. kan göra något åt. Kan jag ändå lyckas få henne triangelmärkt tror ni? Eller är "reglerna" för triangelmärkning otroligt hårda?

Jag vet inte hur det funkar med triangelmärkning om det är en medfödd skada. Prata med veterinären eller ring till försäkringsbolaget och fråga.
Tror att det kan bli svårt att få igenom det, men man kan ju prova.

Såhär står det på Agrias hemsida (där min kuse är försäkrad):

Agria Bas Liv och Användbarhet
"Du kan få ersättning med 60% av försäkringsbeloppet som överstiger 10 000 kronor även i de fall du inte avlivar hästen, om den enligt veterinärmedicinsk expertis ur djurskyddssynpunkt kan leva vidare. Du måste i sådana fall, efter det att Agria har funnit att skadehändelsen är ersättningsberättigad, triangelmärka hästen. Du måste skriftligen förbinda dig att varken själv använda hästen i träning eller tävling eller tillåta någon annan att göra det. Vid överlåtelse av hästen är du skyldig att informera den nye ägaren om överenskommelsen med Agria."

Okej, min madame är försäkrad för 42000 kr i Livsförsäkring, innebär det då att det är 60% på 42-10000 kr? Och bör det inte vara mer än 60%? Eller är det bara Agria som har så lågt?
Får nog ringa försäkringsbolaget och fråga :p

Agria ändrade från att triangelmärkning täckte försäkringsbeloppet - 10 000 kr till 60% av försäkringsbeloppet - 10 000 kr i april i år.
Om du har en gammal försäkring som du inte förnyat i år så gäller det gamla, om du förnyat försäkringen efter 1 april så gäller det nya.

Agria har också tagit bort varianten där man har en fast självrisk och gått tillbaka till att man måste betala självrisk plus 20% av veterinärkostnaderna.

men om man behandlat en 5-årig häst för knäledsinflammation som vet tillslut bedömde som "gammal" ligamentskada och enda alternativet var operation utan säker utgång kan man då få henne triangelmärkt utan att göra "allt" dvs operera?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 245
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar