Triangelmärkning av häst

Q

Quadrophenia

Om man triangelmärker sin häst så får man ut en del av försäkringen det vet jag.
Men hur fungerar försäkringen sen?
Blir det reservationer för det hästen blir triangelmärkt för?
T.ex om hästen är halt och kommer inte att hålla för det ändamål som är avsett och man triangelmärker, blir det då reservation på just det benet?
Eller hur funkar det?
Någon som vet?

Hälsnignar/
Q

Sv: Triangelmärkning av häst

Man får ut den största delen av försäkringssumman, men inte hela. Reservationer finns inte, hela triangelmärkningen är ju en enda "reservation" i så fall. Hästen får sedan inte tävla (eller tränas för tävling). Triangelmärkningen är ett avtal mellan dig och försäkringsbolaget. För exakta villkor, kontakta därför ditt försäkringsbolag.

Hade en häst på foder som var triangelmärkt pga hjärtfel och hon hade reservation för hjärtfel med komplikationer i sin försäkring. Denna reservation gick inte att häva.

godaråd skrev:
Man får ut den största delen av försäkringssumman, men inte hela. Reservationer finns inte, hela triangelmärkningen är ju en enda "reservation" i så fall. Hästen får sedan inte tävla (eller tränas för tävling). Triangelmärkningen är ett avtal mellan dig och försäkringsbolaget. För exakta villkor, kontakta därför ditt försäkringsbolag.

Det är fel. Jag vet av egen erfarenhet då jag märkte mitt sto i höstas (p g a en kronisk meniskskada).

Efter T- märkningen kan man livförsäkra hästen upp till det belopp man inte fått ut genom t- märkningen och den kan även vara vet vårdsförsäkrad, men för både liv- och vet- delen gäller att man får res för skador som har samband med det som hästen triangelmärts frö.

i mitt stos fall gäller således att hon har reservationer mot hältor som kan tänkas uppkomma p g a knäskadan (t ex ledinflammationer och liknande9, men om hon får en sårskada e d kan jag behandla och få ut på förs.

När hästen är triangelmärkt så kan man ha en vet vårds eller liv försäkring på den men jag har för mej att den inte får överstiga 10 000, säkert olika för olika bolag.
Är hästen däremot triangelmärkt för att den tex markerar på vänster fram så kan man inte få ut ersättning för vet vård på detta ben.

Men det kan väl inte stämma?

Exempelvis om min häst får en skada på vänster fram och blir t-märkt för det och sedan blir tex sparkad på det benet och får en ny skada så måste det väl veterinärvården gå på försäkringen? Det har ju absolut inget men den gamla skadan att göra...

Därimot får man inte ers. för en ny skada som uppkommit pga den gamla

Livförsärkningen får inte överstiga 10 000:- (i Agria iaf, andra bolag vet jag ej) därimot får man ha en veterinär vård förs. på den ändå, dom är väl på 25/50/100 000 beroende på bolag..

Försäkringen täcker alla skador som tillkommer genom yttre våld. Men är hästen T-märkt så kan du inte få ut på försäkringen för sånt som kan härledas till det den är triangelmärkt för.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 241
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 333
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama